Permalänk
Medlem

3070 kraschar datorn

Har problem att min Gigabyte GeForce RTX 3070 Vision OC 8GB kraschar datorn när jag startar spel(valheim, cyberpunk).

Har fått underklocka den för att detta inte ska hända... Så fort jag ökar lite lite grann på core clock eller memory clock så får jag krasch igen.

Hur kan jag felsöka detta utan att ha en extra dator? Är detta ett tecken på att min psu börjar ge sig?

Kan det bero på nåt annat? Min dator är ganska gammal...

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Det skulle mycket väl kunna vara nätaggregatet om det ligger precis på gränsen. Hur har du underklockat, med frekvens/spänningskurva? Det intressanta i det sammanhanget är ju hur mycket undervoltat det är och hur mycket lägre effektuttaget är. Skulle ju också kunna vara så att kortet är defekt och inte klarar av standardfrekvenser, även om jag tror att det är relativt ovanligt.

Är minskningen av effektuttag väldigt liten skulle jag tro att det indikerar det senare, är det relativt stort pekar det mer mot nätaggregatet. Du skulle ju kunna testa att begränsa effektuttaget för hela datorn genom att t.ex. underklocka processorn / ta bort ev. överklockning där och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Ta fram loggboken och titta på de fel och varningar som står angivna i relation till när datorn krashar. Där kan du få en indikation på vad som kan orsaka felen. Börja där för att se om du kan identifiera något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det skulle mycket väl kunna vara nätaggregatet om det ligger precis på gränsen. Hur har du underklockat, med frekvens/spänningskurva? Det intressanta i det sammanhanget är ju hur mycket undervoltat det är och hur mycket lägre effektuttaget är. Skulle ju också kunna vara så att kortet är defekt och inte klarar av standardfrekvenser, även om jag tror att det är relativt ovanligt.

Är minskningen av effektuttag väldigt liten skulle jag tro att det indikerar det senare, är det relativt stort pekar det mer mot nätaggregatet. Du skulle ju kunna testa att begränsa effektuttaget för hela datorn genom att t.ex. underklocka processorn / ta bort ev. överklockning där och se om det gör någon skillnad.

Ska lägga upp en bild senare, men har använt mig av en förskjuten o knäckt kurva i msi afterburner.
Effektuttaget verkar gå mot max på kortet enl furmark oavsett att jag sänkt.

Men 650W borde väl vara tillräckligt för detta kort för datorn i sign? Har inget krävande kopplat till denna datorn. Eb dongel till trådlöst headset o 3 st ssd-diskar sitter i den.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Ska lägga upp en bild senare, men har använt mig av en förskjuten o knäckt kurva i msi afterburner.
Effektuttaget verkar gå mot max på kortet enl furmark oavsett att jag sänkt.

Men 650W borde väl vara tillräckligt för detta kort för datorn i sign? Har inget krävande kopplat till denna datorn. Eb dongel till trådlöst headset o 3 st ssd-diskar sitter i den.

Ligger TDP-värdet upp mot 100% ändå alltså? I HWiNFO64 finns "GPU Power" som anges i watt, vet dock inte hur bra det värdet är. Med dagens dynamiska och opportunistiska klockfrekvenser känns det ju ganska otroligt att ett kort skulle vara ostabilt i grundutförande och kräva manuell underklockning, men jag vet inte. Används inte någon slags FIT-tabell?

Ja, det borde vara fullt tillräckligt såvida agget inte är defekt / har degraderat med åren. Det var väl ett agg med hyfsad kvalitet när det kom om man får tro Sweclockers egna recension. Det verkar som att senaste generationen kort kan spika rätt högt utöver TDP under korta perioder vid lastförändringar och olika nätaggregat verkar kunna hantera det olika bra. Det kan vara ytterligare en faktor kanske.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ligger TDP-värdet upp mot 100% ändå alltså? I HWiNFO64 finns "GPU Power" som anges i watt, vet dock inte hur bra det värdet är. Med dagens dynamiska och opportunistiska klockfrekvenser känns det ju ganska otroligt att ett kort skulle vara ostabilt i grundutförande och kräva manuell underklockning, men jag vet inte. Används inte någon slags FIT-tabell?

Ja, det borde vara fullt tillräckligt såvida agget inte är defekt / har degraderat med åren. Det var väl ett agg med hyfsad kvalitet när det kom om man får tro Sweclockers egna recension. Det verkar som att senaste generationen kort kan spika rätt högt utöver TDP under korta perioder vid lastförändringar och olika nätaggregat verkar kunna hantera det olika bra. Det kan vara ytterligare en faktor kanske.

Ja kollade hwinfo nu. Kortet drar alltså 270 W vid max i default.
Så furmarks indikation på att det utnyttjar effektgränsen till max stämmer överens.

Körde igång afterburner vid min custom curve o då har jag ca 83% av max. Vid detta läge så kan jag starta spelen utan problem.
Det var inte vad jag såg igår men kanske hade min custom hoppat ur utan att jag märkte det...

Så vad drar jag för slutsats i detta?
Känns som det blir problem just när det rampar upp cpu och gpu samtidigt. Då känns det som nätagget är boven?
Skickar detta inlägg nu. Ska göra ett test till, men kanske kraschar så redigerar sen.

EDIT: Testade igen i default o startade valheim kunde spela i ca 2-3 minuter innan krasch.

EDIT2: redigerade ett ord som var fel.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Jag tänker:

CPU kraschar, då blir det svart
minnen kraschar, då blir det svart eller bluescreen
GPU kraschar inte, då brukar applikationen krascha innan

men kanske att matningen inte räcker till, då blir det kanske helt svart.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat strömkablarna till grafikkortet? Du har väl använt separata pci expresskablar och inte bara kopplat båda kontakterna från samma kabel till kortet?

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jag tänker:

CPU kraschar, då blir det svart
minnen kraschar, då blir det svart eller bluescreen
GPU kraschar inte, då brukar applikationen krascha innan

men kanske att matningen inte räcker till, då blir det kanske helt svart.

Ja denna uppfattningen hade jag med om att gpu inte orsakar detta problemet, men konstiga saker har ju hänt förr.

Skrivet av TM:

Hur har du kopplat strömkablarna till grafikkortet? Du har väl använt separata pci expresskablar och inte bara kopplat båda kontakterna från samma kabel till kortet?

Jag är ju nästan helt 100 på att det är separata kablar, men jag ska bannemig ta en koll för säkerhetens skull. Menar du att ett sånthär fel skulle visa sig då?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Ja denna uppfattningen hade jag med om att gpu inte orsakar detta problemet, men konstiga saker har ju hänt förr.

Jag är ju nästan helt 100 på att det är separata kablar, men jag ska bannemig ta en koll för säkerhetens skull. Menar du att ett sånthär fel skulle visa sig då?

Om du inte har 2 separata kablar så är det 99% felet.

Många som haft samma fel på forumet.

Permalänk
Medlem

650watt betyder inte så mycket egentligen, kvalitén på agget är viktigare, ett 500watt med hög kvalitet kan prestera bättre än ett billigt skräp på 800watt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Supervanligt. Ett vettigt PSU ger inte mer strömstyrka än vad kablaget tål som ju är 150 W (tror jag) per 8+8 pin. Sloten i moderkortet ger 75 W.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Asus 3070 TUF på ett 550w Guld nätaggregat (EVGA Supernova G3). Så om du har ett vettigt nätaggregat räcker 650 w gott. Tänk på att när du kopplar in strömmen till grafikkortet så ska du inte ha en kabel som går till båda ingångarna. Se här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Om du inte har 2 separata kablar så är det 99% felet.

Många som haft samma fel på forumet.

Hade två separata kablar. Gjorde en ovetenskaplig test o bytte utgångar på mitt nätagg. Återkommer om det gjort nån skillnad men det låter ju inte troligt.

Skrivet av Mac83:

650watt betyder inte så mycket egentligen, kvalitén på agget är viktigare, ett 500watt med hög kvalitet kan prestera bättre än ett billigt skräp på 800watt.

Det är möjligt. Är mitt nätagg skräp?

Skrivet av Elfsberg:

Supervanligt. Ett vettigt PSU ger inte mer strömstyrka än vad kablaget tål som ju är 150 W (tror jag) per 8+8 pin. Sloten i moderkortet ger 75 W.

Mitt kort har 3 pin + 4 pin ingångar.
Jag tyckte att jag läste 125 W på kablarna. 125 * 2 = 250 W. Kortet vill ha 270 W. Låter som orsaken till problemet närmar sig. Måste kolla kablarna igen.

EDIT: HAHA Det var 125 Celsius o inte Watt som stod på kablarna. Inte det som är felet

Skrivet av Dallis:

Jag kör ett Asus 3070 TUF på ett 550w Guld nätaggregat (EVGA Supernova G3). Så om du har ett vettigt nätaggregat räcker 650 w gott. Tänk på att när du kopplar in strömmen till grafikkortet så ska du inte ha en kabel som går till båda ingångarna. Se här!

Det är två separata kablar.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

En sak fattar jag fan inte: Vid 83% uttnyttjande av min gpu så får den samma resultat eller lite mer än i default i furmark.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Nånting blir varmt, kanske.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

En sak fattar jag fan inte: Vid 83% uttnyttjande av min gpu så får den samma resultat eller lite mer än i default i furmark.

tror om du bara undervoltar kommer furmark ändå maxa till powerlimit, testa dra ner powerlimit till typ 50% o se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Det är möjligt. Är mitt nätagg skräp?

En kompis kunde inte använda sitt 3080 med ett 650 Gold nätagg. Vid efterforskning så var det känt för det nätagget. Jag har ett Corsair SF600 Plat som fungerar med 3080 utan problem. Kan tyvärr vara så att den nya serien ställer stora krav på väldigt jämn effektleverans.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Hade två separata kablar. Gjorde en ovetenskaplig test o bytte utgångar på mitt nätagg. Återkommer om det gjort nån skillnad men det låter ju inte troligt.

Det är möjligt. Är mitt nätagg skräp?

Det är väl bättre att du talar om vilket nätagg du har istället för att vi skall sitta här och gissa.
Jag blir så trött på sådana här trådar när inte info ges om vad för hårdvara som finns i datorn och hur kylningen ser ut både vad gäller cpu och hur många fläktar som sitter i chassit och åt vilket håll dom blåser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

650watt betyder inte så mycket egentligen, kvalitén på agget är viktigare, ett 500watt med hög kvalitet kan prestera bättre än ett billigt skräp på 800watt.

Watten är allt. "Kvalitén" handlar huvudsakligen om dess effektivitet, och lite granna om hur länge det håller.

Är en PSU specad till 650 W så ska den klara av 650 W, annars är den defekt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det är väl bättre att du talar om vilket nätagg du har istället för att vi skall sitta här och gissa.
Jag blir så trött på sådana här trådar när inte info ges om vad för hårdvara som finns i datorn och hur kylningen ser ut både vad gäller cpu och hur många fläktar som sitter i chassit och åt vilket håll dom blåser...

"Fractal Design Newton R2 650W"

Står i sign.

Jag gissar på att nätagget inte klarar av att leverera rätt ström över alla linor.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det är väl bättre att du talar om vilket nätagg du har istället för att vi skall sitta här och gissa.
Jag blir så trött på sådana här trådar när inte info ges om vad för hårdvara som finns i datorn och hur kylningen ser ut både vad gäller cpu och hur många fläktar som sitter i chassit och åt vilket håll dom blåser...

"Fractal Design Newton R2 650W"

Står i sign.

Jag gissar på att nätagget inte klarar av att leverera rätt ström över alla linor.

Edit: Kanske är gammal sign iof.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Ett första steg, istället för att killgissa, är ju att titta i loggboken för att se vilka fel som loggas i samband med att datorn krashar. Det är ett relativt smärtfritt sätt att påbörja en felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Ett första steg, istället för att killgissa, är ju att titta i loggboken för att se vilka fel som loggas i samband med att datorn krashar. Det är ett relativt smärtfritt sätt att påbörja en felsökning.

Hur gör man?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Hur gör man?

Öppna upp windows start, skriv loggbok, öppnad som admin. Titta på "loggboken (lokal) och "sammanfattning av administrativa händelser".

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Öppna upp windows start, skriv loggbok, öppnad som admin. Titta på "loggboken (lokal) och "sammanfattning av administrativa händelser".

Har ju några fel o varningar där inne. Men vad letar jag efter som kan tyda vad som är problemet?
Finns några kritisk som talar om att datorn stängdes av oväntat. Det hjälper ju inte så mycket.
"Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts."

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

"Fractal Design Newton R2 650W"

Står i sign.

Jag gissar på att nätagget inte klarar av att leverera rätt ström över alla linor.

Edit: Kanske är gammal sign iof.

Det är den i sign. Har inte ändrat mitt grafikkort.
Har en noctua-kylare på processorn. Grafikkortet blir inte ens särskilt varmt. Ca 70 C max.
Processorn är inom lugna områden.
Det enda jag kan tänka mig är att min psu blir överhettad o stänger av, men fläktarna i datorn låter nästan inget när det kraschar.
Har dammsugit intaget på psu. Återstår lite tester igen för att se om det hjälpte, men det får bli morgondagens övningar...

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Har ju några fel o varningar där inne. Men vad letar jag efter som kan tyda vad som är problemet?
Finns några kritisk som talar om att datorn stängdes av oväntat. Det hjälper ju inte så mycket.
"Datorn har startats om utan att ha stängts av ordentligt först. Detta fel kan inträffa om systemet slutar svara, om det kraschar eller om strömförsörjningen oväntat bryts."

Du vill leta bland felen. Titta på vilka fel som loggas vid samma tidpunkt som de kritiska varningarna (som säger vid vilken tidpunkt krashen var). Dubbelklicka på varje fel för att se tidpunkten, sedan när du ser vilka fel som loggas vid krashen, så går du in och läser lite mer noggrant vad det är som loggas. Ibland står det i texten att det är någon drivrutin som inte laddas korrekt, ibland kan du få WHEA-Logger fel som indikerar hårdvarufel (ex. processorn, moderkortet, ram-minnet, etc.). Ibland förstår man inte vad felet beror på, men då har du alltid en felkod, och så kan du googla på felkällan, felkoden tillsammans så lär du få en mängd träffar. Om du misstänker att det kan vara kopplat till någon viss hårdvara kan du alltid lägga till den också i söksträngen för att se om några fler har rapporterat specifikt om samma problem som du har med samma hårdvara, och de kanske har en lösning likaså. Titta specifikt om du får upp några WHEA-Logger fel.

Tänk på att det är "normalt" att det finns kritiska meddelanden, fel och varningar i Loggboken, då ingen dator fungerar helt felfritt, så tänk inte att du har en massa fel bara för att det dyker upp meddelanden där. Ibland får man upp fel där för att det är felaktiga data i registret som försöker ladda upp program som du kanske installerat som liggar kvar där i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Watten är allt. "Kvalitén" handlar huvudsakligen om dess effektivitet, och lite granna om hur länge det håller.

Är en PSU specad till 650 W så ska den klara av 650 W, annars är den defekt.

Ja vad det bör vara och vad det faktiskt klarar är tyvärr väldigt olika pga att dom ofta sätter dåliga komponenter i många av dom billiga nätaggen.
Sen har det uppdagats att 30xx serien har väldiga strömspikar som triggar vissa nätaggs overcurrent protection och stänger av datorn även om aggets watt är långt över vad som kan tänkas behövas.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Du vill leta bland felen. Titta på vilka fel som loggas vid samma tidpunkt som de kritiska varningarna (som säger vid vilken tidpunkt krashen var). Dubbelklicka på varje fel för att se tidpunkten, sedan när du ser vilka fel som loggas vid krashen, så går du in och läser lite mer noggrant vad det är som loggas. Ibland står det i texten att det är någon drivrutin som inte laddas korrekt, ibland kan du få WHEA-Logger fel som indikerar hårdvarufel (ex. processorn, moderkortet, ram-minnet, etc.). Ibland förstår man inte vad felet beror på, men då har du alltid en felkod, och så kan du googla på felkällan, felkoden tillsammans så lär du få en mängd träffar. Om du misstänker att det kan vara kopplat till någon viss hårdvara kan du alltid lägga till den också i söksträngen för att se om några fler har rapporterat specifikt om samma problem som du har med samma hårdvara, och de kanske har en lösning likaså. Titta specifikt om du får upp några WHEA-Logger fel.

Tänk på att det är "normalt" att det finns kritiska meddelanden, fel och varningar i Loggboken, då ingen dator fungerar helt felfritt, så tänk inte att du har en massa fel bara för att det dyker upp meddelanden där. Ibland får man upp fel där för att det är felaktiga data i registret som försöker ladda upp program som du kanske installerat som liggar kvar där i.

Tack! Bra info. Har ju kollat i loggboken lite innan men aldrig känt att den hjälpt så mycket.
Kanske kan ha lite mer nytta av den med din info.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.