Ny TV och därav nytt grafikkort - Många frågor! :)

Permalänk
Medlem

Ny TV och därav nytt grafikkort - Många frågor! :)

Hej på er!
Tänker nu äntligen byta ut min Sony KDL-55W905A med en 75" TV. Förmodligen en Samsung Q80T, men har inte helt gett upp hoppet om en Sony X95'a heller, time will show, men det blir nog inom närtid!

GPU-Fråga:
Har idag en HTPC baserat på ett ASUS B360 moderkort med en i3-8300 CPU. Hittills har det funkat alldeles utmärkt med integrerade grafiken, vilket tyvärr inte verkar räcka när jag uppgraderar från 1080p till 4K på TV'n. Har väl kikat på NVIDIA GT1030, GTX1050 och GTX1650. I dagsläget är det streaming-tjänster via Chrome (C-More, SVT, NRK, TV2 Sumo) och PLEX som används till 98%. Använder inte Netflix i dagsläget, men tydligen duger inte GT1030 med sina 2GB RAM för 4K från Netflix. Inget problem i dag som sagt, men känns dumt att inte ha möjligheten framåt... Datorn används ALDRIG att spela på, det är ENDAST "konsumption" av media.

Hur ska jag ansluta?
HTPC'n är i dagsläget ansluten till min SONY STR-DN1070 för både ljud och bild. Jag har en ganska enkel 5.1 setup när det gäller högtalare, så har inget behov av Atmos osv. Denna receiver är ju en del äldre än vad en ny TV kommer att vara, och jag undrar därför hur ni skulle koppla ihop allt... HTPC till TV och optisk eller ARC tillbaka till receivern för ljudet, eller fortsätta ansluta från datorn till receivern som idag?

Upscaling - Vilken produkt ska göra det?
Som vanligt är det ju väldigt begränsat med innehåll som är i 4K fortfarande. Vilket av leden i kedjan kommer att vara bäst på upscaling? Köra 4K med grafikkortet på HTPC'n till receivern eller TV'n? Köra 1080p från HTPC'n till TV'n och låta den upscala? Köra 1080p till receivern och låta den sköta upscaling? Fast för att kunna ha möjligheten att se 4K matrial från min Plex-server (separat dator) behöver ju TV'n köra 4K native, frågan kvarstår då från ovan, direkt i TV'n och bara ljudet tillbaka till receivern, eller via receivern?

Val av TV (bonusfråga!)
Som jag skrev ovan, så står valet just nu mellan Samsung 75Q80T och Sony 75X95. Jag kommer att kunna köpa Samsung Q80T för ca18.000, alltså ca 4-5k billigare än Sony. Vem vet, kanske kommer någon kampanj på Sony'n så småningom också, men det vet man ju aldrig... TV'n ska vara i vårat vardagsrum som är väldigt öppet med mycket fönster/ljusinsläpp som inte går att göra så mycket åt. Media som konsumeras är allt från Amazing Race, via natur-dokumentärer till serier och filmer som Condor, Astrid Lindgren och Pirate's of the Caribbean och Matrix. Lite allt möjligt med andra ord, förutom gaming (ska dock erkänna att ett Xbox 360, Nintendo Classic Mini och Nintendo Wii är anslutna, men dom är ju inte nära av att leverera någon utmaning för TV'n över huvud taget!).

Jag tackar extremt mycket för er hjälp, och hoppas jag kan få några väl-valda svar och hint om hur jag ska göra framåt!

Fortsatt glad påsk till er!

Permalänk
Medlem

Snabbt tips
HDMI direkt till TVn, annars måste även recivern stödja 4k.
Om du har möjlighet skicka ljud tillbaka från tv till recivern.
Då har du allt tv ljud i recivern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Snabbt tips
HDMI direkt till TVn, annars måste även recivern stödja 4k.
Om du har möjlighet skicka ljud tillbaka från tv till recivern.
Då har du allt tv ljud i recivern.

Tack för tips! Receivern har stöd för 4K. Enligt specs på NetOnNet

Signalbearbetningsfunktioner
HDMI-genomgång Upp till 4 K
Vidoekonvertering/skalning HDMI-till-HDMI-skalning
Uppskalning via HDMI Upp till 4 K

Skulle du fortfarande köra direkt till TV'n? Receiver har HDMI 2.0a, grafikkortet lär väl ha 2.0a eller 2.0b, beroende på vilket jag väljer i slutändan...

Permalänk
Medlem

Då kan du koppla allt till recivern direkt.

Permalänk
Avstängd

Hade jag varit dig hade jag kollat på vad det finns för appar till teven innan jag hade köpt nytt grafikkort, speciellt med tanke på marknadssituationen just nu. SVT, CMore och Plex finns i alla fall i tevens appbutik men jag vet inte hur det är med NRK här eller ens vad TV2 Sumo är. Sen finns förstås Netflix, Disney, Amazon, Youtube och alla de större tjänsterna, en klient för att streama Steam också men den har jag inte testat.

Det du inte vill koppla via recievern är ifall du har någon modern enhet för spel, alltså PS5 eller Xbox Series, eller förstås en PC med rejält grafikkort som du ska spela på. Recievern lär bara stöda 4K i 60 Hz och sannolikt inte VRR, vilket man förstås gärna vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hade jag varit dig hade jag kollat på vad det finns för appar till teven innan jag hade köpt nytt grafikkort, speciellt med tanke på marknadssituationen just nu. SVT, CMore och Plex finns i alla fall i tevens appbutik men jag vet inte hur det är med NRK här eller ens vad TV2 Sumo är. Sen finns förstås Netflix, Disney, Amazon, Youtube och alla de större tjänsterna, en klient för att streama Steam också men den har jag inte testat.

Det du inte vill koppla via recievern är ifall du har någon modern enhet för spel, alltså PS5 eller Xbox Series, eller förstås en PC med rejält grafikkort som du ska spela på. Recievern lär bara stöda 4K i 60 Hz och sannolikt inte VRR, vilket man förstås gärna vill ha.

Tack så mycket för utfyllande svar! Är helt inkörd på att allt körs via HTPC, så har egentligen skitit fullständigt i OS och appar som finns i TV'n. Kanske BORDE tänka om... Garanterat för att jag har kört HTPC i 15+ år, med TV-kort för att spela in och time-shifta i TV-program osv, vilket numera inte är nödvändigt. Windows MediaCenter var ju KUNG, tillsammans med MyMovies! Nu är det mest streaming-tjänster via Chrome samt Plex för egna biblioteket som gäller. TV2 Sumo är i princip Norges svar på CMore, på samma sätt som att NRK är Norges svar på SVT. Kan i bland behövas VPN för att få fram det jag vill också, men PrivateVPN kanske också finns till TVn? Har aldrig ägt någon Samsung TV tidigare, men om allt går enligt plan får jag hem en i morgon!

Frågan blir då om jag kan koppla mitt SUPERGAMLA Logitech DiNovo Mini till både TV'n och datorn (bluetooth)? Det vore ju i så fall sjukt smidigt! Har nu köpt ett GTX 1650 som sitter i datorn och funkar! Har INGA planer om PS5 eller Xbox då jag spelar på datorn (se signatur) och barnen också spelar mest på datorn. Viktigaste är att kunna visa filmer från Plex i 4K och HDR! VRR har jag ingen aning om vad det är för att vara ärlig... HDMI på moderkortet är inte tillräckligt bra för att visa 4K@60Hz enligt spec, vilket är huvudanledningen till att jag köpte nytt! Men det kanske appen i TV'n klarar också? Vi får se hur jag styr upp det!

Permalänk
Rekordmedlem

Beror på vad du vill visa, det är bara den senaste generationen grafikkort som stödjer hdmi 2.1 och ska du köra 4k 60 Hz hdr 4:4:4 så behövs hdmi 2.1 eller DP anslutning, tvarna har sällan DP så det är lite surt läge att ansluta en dator fullt ut utan att ruinera sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prebz:

Tack så mycket för utfyllande svar! Är helt inkörd på att allt körs via HTPC, så har egentligen skitit fullständigt i OS och appar som finns i TV'n. Kanske BORDE tänka om... Garanterat för att jag har kört HTPC i 15+ år, med TV-kort för att spela in och time-shifta i TV-program osv, vilket numera inte är nödvändigt. Windows MediaCenter var ju KUNG, tillsammans med MyMovies! Nu är det mest streaming-tjänster via Chrome samt Plex för egna biblioteket som gäller. TV2 Sumo är i princip Norges svar på CMore, på samma sätt som att NRK är Norges svar på SVT. Kan i bland behövas VPN för att få fram det jag vill också, men PrivateVPN kanske också finns till TVn? Har aldrig ägt någon Samsung TV tidigare, men om allt går enligt plan får jag hem en i morgon!

Jag har en Q85R så apputbudet borde vara liknande. NRK eller TV2 Sumo finns inte i den svenska butiken tyvärr. Däremot skulle jag säga att alla svenska tjänster finns, CMore, SF Anytime, HBO, Viaplay och Viafree och så vidare. Sen finns en massa specifika appar för saker som jag inte är intressera av, Catholic TV, WRC, en massa arabisk underhållning, diverse IPTVappar och så.

Jag hade också en HTPC när jag skaffade den nya teven och har den fortfarande, men den används inte så mycket längre. Det är så lätt med apparna på teven och kvaliteten är bra direkt utan att behöva fundera på hur saker ska ställas in och så. 4K, HDR och sånt funkar utan mek, vilket inte alltid är fallet på en PC.

Citat:

Frågan blir då om jag kan koppla mitt SUPERGAMLA Logitech DiNovo Mini till både TV'n och datorn (bluetooth)? Det vore ju i så fall sjukt smidigt! Har nu köpt ett GTX 1650 som sitter i datorn och funkar! Har INGA planer om PS5 eller Xbox då jag spelar på datorn (se signatur) och barnen också spelar mest på datorn. Viktigaste är att kunna visa filmer från Plex i 4K och HDR! VRR har jag ingen aning om vad det är för att vara ärlig... HDMI på moderkortet är inte tillräckligt bra för att visa 4K@60Hz enligt spec, vilket är huvudanledningen till att jag köpte nytt! Men det kanske appen i TV'n klarar också? Vi får se hur jag styr upp det!

Teven stöder tangentbord över BT i alla fall, men om du kan växla mellan två enheter beror på tangentbordet. VRR är variable refresh rate, alltså Freesync. Det är ju i princip bara användbart för spel så ska du inte spela på teven så har det inte så stor betydelse.

Permalänk
Medlem

Hade köpt en nvidia shield tv och fimpat htpcn, jag tog det steget 2015 efter ihärdig htpc-brukare sedan många år som du. Bästa jag gjort, bara funkar och det fungerar bra. Nyaste shielden har även riktigt bra automatisk ai-baserad 4k-uppskalning för icke 4k-material, bytte till senaste när jag köpte ny TV förra året. Slipper du tänka på krångel med upplösning, refresh rate och uppskalning mm.

Shielden har bt så ditt tangentbord kommer fungera. Finns säkert VPN-klienter som fungerar också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Inaktiv

Skippa HTPC helt och skaffa Nvidias ShieldTV 2019 (Pro varianten - inte tuben). Billigare och funkar bättre.

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för alla inspel och tips!
Fick hem och upp en QE75Q80T i går i alla fall, och vilken fantastisk bild! Har lite jobb framför mig att sätta mig in i allt, och få allt att funka som det ska, men det är ju bara roligt!

Verkar som att alla rekommenderar nVidia Shield i stället för HTPC... Hur mycket bättre är den än dom inbyggda apparna i TV'n? Det som stör mig mest är alla förinstallerade appar som inte går att ta bort! Testade att köra en stor BR-RIP igår från Plex i TV'n, men då drog servern i gång med transcoding, så det hackade som bara den, så det var ju lite tråkigt... Vet inte varför den inte körde direct-play, men det är en av många saker som jag ska forska i nu i helgen!

VRR verkar nog inte vara något som är aktuellt för min del, men kan ju alltid vara bra för framtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

Verkar som att alla rekommenderar nVidia Shield i stället för HTPC... Hur mycket bättre är den än dom inbyggda apparna i TV'n? Det som stör mig mest är alla förinstallerade appar som inte går att ta bort! Testade att köra en stor BR-RIP igår från Plex i TV'n, men då drog servern i gång med transcoding, så det hackade som bara den, så det var ju lite tråkigt... Vet inte varför den inte körde direct-play, men det är en av många saker som jag ska forska i nu i helgen!

Största problemet med inbyggda apparna är att de får support en sådär 1 år, sedan tycker tillverkaren det är dags för dig att uppgradera TV:n. Enklast med andra ord att ignorera inbyggda funktioner och köra Nvidia Shield eller AppleTV 4k.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibymafayhas:

Största problemet med inbyggda apparna är att de får support en sådär 1 år, sedan tycker tillverkaren det är dags för dig att uppgradera TV:n. Enklast med andra ord att ignorera inbyggda funktioner och köra Nvidia Shield eller AppleTV 4k.

Nja, så illa är det inte riktigt, några år kan man allt räkna med om man köper en bättre modell från en större tillverkare. Men absolut får man ha en alternativ plan för framtiden, dock känns det onödigt att tänka så mycket på det de första åren. Sannolikt kommer det fler mediaspelare på några år med mer funktionalitet och som kommer att stödas längre, speciellt med tanke på att både Shield och AppleTV börjar kännas lite gamla redan.

Dock har jag en Chromecast med Android TV för tjänster som kräver VPN. Den är rätt trevlig, speciellt med tanke på priset, bra fjärrkontroll jämfört med AppleTV som är horribel i mina ögon och den tillåter ju installation av det mesta, som just VPN och andra länders tjänster och så. Shield är väl ganska samma förutom Nvidias specialgrejer med uppskalning och streaming av spel från en PC med Nvidia-grafikkort. Om det är värt 2-3X pengarna beror ju på ens förutsättningar förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Skrivet av snajk:

Nja, så illa är det inte riktigt, några år kan man allt räkna med om man köper en bättre modell från en större tillverkare. Men absolut får man ha en alternativ plan för framtiden, dock känns det onödigt att tänka så mycket på det de första åren. Sannolikt kommer det fler mediaspelare på några år med mer funktionalitet och som kommer att stödas längre, speciellt med tanke på att både Shield och AppleTV börjar kännas lite gamla redan.

Dock har jag en Chromecast med Android TV för tjänster som kräver VPN. Den är rätt trevlig, speciellt med tanke på priset, bra fjärrkontroll jämfört med AppleTV som är horribel i mina ögon och den tillåter ju installation av det mesta, som just VPN och andra länders tjänster och så. Shield är väl ganska samma förutom Nvidias specialgrejer med uppskalning och streaming av spel från en PC med Nvidia-grafikkort. Om det är värt 2-3X pengarna beror ju på ens förutsättningar förstås.

Samsung's Q80 måste väl kunna sägas vara en "bättre modell" hoppas jag i alla fall, så förväntar att dom apparna uppdateras under mer än ett år, med tanke på att modellen redan är ett år gammal...

APPLE-produkter är jag fysisk allergisk mot! Microsoft (HTPC med Windows) och Google (Chromecast/Shield) går bra! Jag VET att AppleTV är en jättebra produkt, men jag vägrar ändå. Chromecast med AndroidTV eller nVidia Shield (Pro) är helt klart värdiga alternativ att kolla på längre fram! Nu har jag äntligen fått det mesta att lira som jag vill och jag kommer nog fortsätta använda HTPC'n ett tag till, så får vi se om familjen prioriterar apparna i TV'n i stället, men dom är också rätt insnöade på Windows, då det är det vi "alltid" har haft, så jag är lite tveksam faktiskt, men jag kan så klart ha fel! Spelfunktionerna på en nVidia Shield är totalt ointressanta i dagsläget, men vem vet, barnen kanske får andra intressen i framtiden. Just nu är det bara sport som gäller för dom båda - jag klagar INTE!!!