Inkompatibla minnen för gammalt moderkort?

Permalänk
Medlem

Inkompatibla minnen för gammalt moderkort?

Jag är kunnig nog att fixa en datorbyggsats och har bytt minnen flera gånger genom åren på mina datorer. Dock har jag inte kunskap om vad alla hårdvaruspecar kan innebära och i detta fall gäller det den förvirring som nu uppstått då jag ville återanvända DDR-minnen. Redovisar fakta och specar i sammanhanget här och hoppas att någon kan ge mig en hint om vad som är fel.

Ersatte nyligen hembyggd (2016) speldator med en ny kraftfullare direkt från butik.

Den tidigare har MSI Z170-A PRO som moderkort som enligt specarna stöder :
DDR4 3200(OC)/ 3000(OC)/ 2800(OC)/ 2600(OC)/ 2400/ 2133 MHz

Använde först 'HyperX 8GB (2x4GB) DDR4 2133MHz Fury', men uppgraderade senare till 'Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX'

Nyköpta datorn hade bara 2x4GB DDR så planen blev att flytta in mina Corsair 16GB och skicka de monterade 2x4GB till den gamla för att kunna använda den som streamingdator i sovrummet. Trots min relativa okunnighet om hårdvaruspecar har jag aldrig någonsin haft problem med att byta minnen och förväntade mig att gamla datorn skulle funka utmärkt med de 2x4GB som satt i den nya.

Men ICKE! Vid uppstart skickades ingen signal till skärmen så totalt dödläge uppstod.
För att kolla bytte jag tillbaka till Corsair-minnet och då startade den helt normalt igen.

Min slutsats som lekman blev att mitt relativt gamla moderkort inte förmådde att läsa minnena från nya datorn.
Dessa är inte märkta med varumärke men etiketten säger '4GB 1RX16 PC4-3200AA-UC0-11'.
Hur vida 3200AA är inkompatibelt med 3200(OC) vet jag inte men det var i alla fall en skillnad.

Butiken lät mig byta till andra 2x4GB DDR och var nu rätt säker på att allt skulle fungera. Men samma sak. Uppstart utan signal till skärmen och dödläge. Dessa minnen var heller inte varumärkta men etiketten anger '4GB 1Rx8 PC4-2133P-UA1-11' (samt 'HMA451U6AFR8N-TF NO AC' om det har betydelse).

Så vad kan ni utläsa av detta? MÅSTE ju bara ha med minnena att göra då det aldrig varit problem med den gamla datorn i något avseende och den startar som sagt upp snällt om jag återplacerar de 2x8GB.

Hade varit trevligt med en streamingdator i sovrummet (och har förstås inte tänkt byta moderkort på den) men kan någon här tala om vad det i så fall är för minnen jag ska söka efter? Dessvärre sålde jag en gång de 2x4GB jag hade och som fungerade då jag uppgraderade gamla datorn. De har dock utgått som produkt så jag kan inte bara köpa nya och behöver er hjälp att söka med rätt specar.

PS. Ja, jag har monterat i rätt slots för minnen i par.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Du kanske skall återställa BIOS på moderkortet till defaults innan du sätter i dom nya minnena. Det är väl inte osannolikt att kanske XMP eller motsvarande överklockning är aktiverad.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Det som skrevs ovan.

Ut med strömsladden och batteriet på moderkortet i några minuter och tryck på startknappen.
Montera batteri o sladd o prova igen.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ok. Inget moment jag tidigare gjort men ser i manualen till moderkortet att man kan återställa genom att koppla ur datorn och sedan använda en jumper mellan två connectors under någon minut, sedan ta bort den och starta om. Har väl ingen sådan i lådorna så jag får väl åka och köpa en och testa. Har dock inte aktivt klockat upp den tidigare och den protesterade inte då jag en gång uppgraderade från 2x4GB till 2x8GB, men det kanske finns andra skäl till det som jag inte begriper.

Tackar iaf för tipsen och ska testa. Drar slutsatsen att det då knappast handlar om att minnena är 'fel utan kommer troligen fungera om jag gör manövern ni tipsar om?

PS. Kanske inte att rekommendera en 'ful-fix' genom att simulera en jumper med en koppling av vanlig kabel?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Ok. Inget moment jag tidigare gjort men ser i manualen till moderkortet att man kan återställa genom att koppla ur datorn och sedan använda en jumper mellan två connectors under någon minut, sedan ta bort den och starta om. Har väl ingen sådan i lådorna så jag får väl åka och köpa en och testa. Har dock inte aktivt klockat upp den tidigare och den protesterade inte då jag en gång uppgraderade från 2x4GB till 2x8GB, men det kanske finns andra skäl till det som jag inte begriper.

Tackar iaf för tipsen och ska testa. Drar slutsatsen att det då knappast handlar om att minnena är 'fel utan kommer troligen fungera om jag gör manövern ni tipsar om?

PS. Kanske inte att rekommendera en 'ful-fix' genom att simulera en jumper med en koppling av vanlig kabel?

Men... jag skrev följande över detta.

"Ut med strömsladden och batteriet på moderkortet i några minuter och tryck på startknappen.
Montera batteri o sladd o prova igen."

Du behöver inga jumpers.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Men... jag skrev följande över detta.

"Ut med strömsladden och batteriet på moderkortet i några minuter och tryck på startknappen.
Montera batteri o sladd o prova igen."

Du behöver inga jumpers.

Som sagt... ...inte helt kompetent vad gäller hårdvaran.

Batteri-metoden verkar ju väldigt enkel men problemet är att jag inte ser ett batteri någonstans? Förväntar mig ett runt platt sådant, såvida det inte sitter på undersidan där kortet är fastskruvat i chassit. Samtidigt måste jag fråga mig om en dator KAN har moderkort som inte har ett batteri? Kan inte svaret på det dock. Förhoppningsvis är jag korkad nog att missa det, men då får jag väl veta det kanske?

Däremot hittar jag rätt stift för en 'kortslutningsjumper' (manualens anvisning för Clear CMOS/Reset BIOS). Typiskt nog har den hamnat under ett rätt skrymmande grafikort, men kan ju lösa det. OM det nu är så att det inte finns, i alla fall ett synligt batteri, på kortet så är det väl den metoden jag får nyttja. Är två bara stift så visst skulle det funka om jag bara lindade ihop dem provisoriskt?

Anvisningen säger att datorn ska stängas ned och strömförsörjningskabel ut.
Sedan ska man kortsluta stiften med jumper i 5-10 sek (då borde man ju bara kunna hålla en skruvmejsel mot dem)
Sedan starta igen.

Vill inte chansa så det är ju lika bra att kolla med er.

Kortet ser förresten ut så här https://us.msi.com/Motherboard/Z170-A-PRO/Gallery#lg=1&slide=...

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DanMicke:

Batteri-metoden verkar ju väldigt enkel men problemet är att jag inte ser ett batteri någonstans? Förväntar mig ett runt platt sådant, såvida det inte sitter på undersidan där kortet är fastskruvat i chassit. Samtidigt måste jag fråga mig om en dator KAN har moderkort som inte har ett batteri? Kan inte svaret på det dock. Förhoppningsvis är jag korkad nog att missa det, men då får jag väl veta det kanske?

Däremot hittar jag rätt stift för en 'kortslutningsjumper' (manualens anvisning för Clear CMOS/Reset BIOS). Typiskt nog har den hamnat under ett rätt skrymmande grafikort, men kan ju lösa det. OM det nu är så att det inte finns, i alla fall ett synligt batteri, på kortet så är det väl den metoden jag får nyttja. Är två bara stift så visst skulle det funka om jag bara lindade ihop dem provisoriskt?

Sedan ska man kortsluta stiften med jumper i 5-10 sek (då borde man ju bara kunna hålla en skruvmejsel mot dem)
Sedan starta igen.

Kortet ser förresten ut så här https://us.msi.com/Motherboard/Z170-A-PRO/Gallery#lg=1&slide=...

Batteriet är tydligt synligt ovanför m-et i msi trycket, det är den blanka metallsaken som hålls fast av en liten fjäder som du kan peta undan för att lossa det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Batteriet är tydligt synligt ovanför m-et i msi trycket, det är den blanka metallsaken som hålls fast av en liten fjäder som du kan peta undan för att lossa det.
https://asset.msi.com/resize/image/us/product/five_pictures2_3571_2015090218004355e6c8cb75bf4.png62405b38c58fe0f07fcef2367d8a9ba1/1024.png

Ok. Då sitter det dolt av grafikkortet när jag tittar ner i lådan. Så då löser det sig.

Förresten... ...den andra metoden skulle väl också funka då? Att hålla skrivmejsel mot stiften i 5-10 sek? Det vore ännu lättare då jag når dem utan att ta bort kortet. Bara följdfråga för kännedom. Kommer ta bort kortet o köra på batteriet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Sedan starta igen.

du kan även hålla med något ledande på pinnarna till clear CMOS. Normalt brukar det vara 3 pinnar där det sitter jumper på 2 av dem, men i vissa fall har man minskat till 2 pinnar.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DanMicke:

Ok. Då sitter det dolt av grafikkortet när jag tittar ner i lådan. Så då löser det sig.

Förresten... ...den andra metoden skulle väl också funka då? Att hålla skrivmejsel mot stiften i 5-10 sek? Det vore ännu lättare då jag når dem utan att ta bort kortet. Bara följdfråga för kännedom. Kommer ta bort kortet o köra på batteriet...

Ja vad som helst som leder bra funkar, en bordskniv brukar gå bra på pinheaders om man inte har "verktyg"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hmmm. Blir allt märkligare för mig, om jag inte drabbats av maximal otur och fått ett defekt minne, och ska på lekmannaspråk försöka redovisa:

Vare sig batteriet ut eller kortsluta pins hjälpte. Ingen signal till skärmen.

Provade mig vidare. Enl. manualen är minnes-slot 2 primär på något sätt och man ska alltid börja med den. Satte in ett av 4GB-minnena i den. Då startade datorn. CMOS-skärmen (kan inte rätta begreppet) rapporterade också att det satt ett minne där och den gick också vidare till Windows.

Satte jag även in det andra minnet (Slot 4) startade den inte. Skiftade jag så jag tog det andra minnet i Slot 2 gick det inte heller.

Slutsatsen av det kunde ju vara att det sistnämnda är defekt. Men det motsägs lite av att jag först hade två helt andra 4GB-minnen (de som satt i den nya datorn o funkade där) som butiken lät mig byta till de två jag nu har eftersom jag hade problem redan från start. Så det funkade ju inte heller då de två minnena var monterade.

Så som det är kan jag alltså ha ETT av minnena (inte det andra) i Slot 2 och få uppstart. Frågan är om jag ska pallra mig till butiken för att få det andra utbytt, men förhoppningen att det ska funka minskar ju eftersom jag en gång provat med två andra. Men det enda logiska för mig är ju att det minne som inte ens starta datorn om det sitter ensamt i Slot 2 är defekt.

Nu orkar man ju snart inte mer då man testar sig igenom alla tänkbara varianter (och det är 2 mil till butiken ). Jag kan ju också ställa mig frågan om jag egentligen behöver mer än 4GB RAM då maskinen ENDAST kommer användas för att streama film från en browser?

PS. Resonemanget bygger på att datorn heller inte startar om ett friskt minne sitter i Slot 2 men ett defekt i Slot 4. Endast start om Slot 4 är tomt i det läget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu gjort ett test till. Kallar de båda 4GB för Minne A o B:

Körde Minne A ensamt i var och en av de fyra socklarna = Datorn startar normalt i alla lägen
Körde Minne B ensamt i var och en av de fyra socklarna = Datorn skickar ingen signal till skärmen

...och som tidigare

Minne A i sockel 2 och Minne B i sockel 4 = Datorn skickar ingen signal till skärmen

Känns rätt entydigt att Minne B är defekt! Och att jag ägnat timmar åt att felsöka på alla andra sätt. Får ta mig till butiken och få det utbytt så borde ju allt funka. OCH att ett defekt minne i kombination med ett fungerande monterade i var sin sockel gör att det defekta 'slår ut' det fungerande och tillåter inte normal start.

PS. Manualen anger att det är VIKTIGT (t.o.m.) att alltid utgå från Sockel 2 och trodde att det var hugget i sten. Men den startar ju precis lika bra oavsett vilken ensam sockel jag använder så det verkar inte spela någon roll?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja. Ni fattar. Case closed. Defekt minne och fått nytt. Men man undrar ju ibland över slumpen. Först 2x4GB som inte startade maskinen för att de inte var kompatibla. Sedan två nya där ett visar sig vara defekt. Och slog ut signalen oavsett om det andra var ok. Först då jag slumpade det så att det som var ok fick sitta ensam skingrades dimmorna. Det blev ett par timmar ;).

Tack iaf för engagemanget.

Visa signatur