Bästa skärm-lösningen för programmerare

Permalänk
Medlem

Bästa skärm-lösningen för programmerare

Hej!

Jag jobbar hemifrån som programmerare och skulle behöva lite tips på skärmar som passar för detta. Jag har just nu två st 24" skärmar bredvid varandra på ett bord som är 160/80 i cm. Men jag får aldrig riktigt till det bra med dessa två. En av dessa skärmar är dessutom riktigt dålig och skadad så behöver oavsett köpa en ny.

Har ni något tips på skärm för detta ändamål? Vad tror ni om en skärm som skulle vara väldigt widescreen och liksom rundad typ 34" och min nuvarande 24" skärm (VG248QE 144 Hz) bredvid, så gör jag det mesta på 34" men ibland bara använder den på sidan?

Skulle helst vilja komma undan på typ 2000-5000 kr för denna skärm, men det kanske blir svårt? Har ju inga krav på att det ska vara hög hz eller så då jag inte kommer att gejma på den (utan det görs istället på min 144hz).

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6700K CPU @ 4.00GHz 4.401GHz | RAM: 31,94 :S | GPU: NVIDIA GeForce GTX 1080 | Windows 10 | Moderkort: asus z170-a | team L3 evo SSD 480 gb | 144hz skärm ASUS VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det inte finns några specifika skärmar som är bättre eller sämre för programmering. Utan det beror helt på hur ditt workflow ser ut.

Jag kör med en 40" 4k skärm i mitten och en vertikal 22" 1080p skärm på varje sida. Jag gör detta pga jag gillar att ha slack/teams/discord till vänster, det jag jobbar på i mitten i högupplösning för att maximera antal rader och en terminal till höger. Sen kör jag multipla workspaces per skärm för att snabbt kunna byta mellan olika applikationer.

Men har även jobbat med vassa utvecklare som bara suttit med en 13" macbook och gjort riktigt bra jobb.

Om du vill göra en uppgradering kanske en ultrawide 30+ tum skärm hade varit någonting. Kanske du kanha dina 24" brevid också, eller åtminstone en.

lagt till bild
Permalänk
Medlem
Skrivet av 0b3rg:

Jag skulle säga att det inte finns några specifika skärmar som är bättre eller sämre för programmering. Utan det beror helt på hur ditt workflow ser ut.

Jag kör med en 40" 4k skärm i mitten och en vertikal 22" 1080p skärm på varje sida. Jag gör detta pga jag gillar att ha slack/teams/discord till vänster, det jag jobbar på i mitten i högupplösning för att maximera antal rader och en terminal till höger. Sen kör jag multipla workspaces per skärm för att snabbt kunna byta mellan olika applikationer.

https://i.ibb.co/WnXWPyX/IMG-20210129-165716.jpg

Men har även jobbat med vassa utvecklare som bara suttit med en 13" macbook och gjort riktigt bra jobb.

Om du vill göra en uppgradering kanske en ultrawide 30+ tum skärm hade varit någonting. Kanske du kanha dina 24" brevid också, eller åtminstone en.

Oki, det där såg ju magiskt ut.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-6700K CPU @ 4.00GHz 4.401GHz | RAM: 31,94 :S | GPU: NVIDIA GeForce GTX 1080 | Windows 10 | Moderkort: asus z170-a | team L3 evo SSD 480 gb | 144hz skärm ASUS VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Det är en Philips BDM4065UC

Säljs inte längre, och verkar inte finnas någon "billig" skärm i samma format.
Min nästa uppgradering jag sneglar på kommer vara en 49" ultrawide med 5120x1440 upplösning. Det är typ samma upplösning jag har i bredd idag över alla skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0b3rg:

Det är en Philips BDM4065UC

Säljs inte längre, och verkar inte finnas någon "billig" skärm i samma format.
Min nästa uppgradering jag sneglar på kommer vara en 49" ultrawide med 5120x1440 upplösning. Det är typ samma upplösning jag har i bredd idag över alla skärmar.

Hittade denna som verkar vara prisvärd:

https://www.webhallen.com/se/product/330603-MSI-MAG342CQRV-34...

Tror du att det är en bra skärm för ändamålet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

2 x landskap och 1x porträtt funkar bäst för mig.

IDE på lanskap
Resultat av IDE på landskap
Konsoller, test watchers, etc på porträtt

Permalänk
Avstängd

Jag har kört en 27 och två 24 på högkant på jobbet rätt länge, hemma har jag inte riktigt platsen eller kanske snarare vill jag inte avvara så mycket plats för jobb hemifrån, så där kör jag på min 34 ultrawide tillsammans med laptopens skärm. Ärligt talat passar ultrawiden bättre för VS än något annat jag jobbat på. Plats för två editeringsflikar bredvid varandra och ändå plats över för explorers och sånt på sidan. På jobbet flyttade jag alla explorers och sånt till en egen skärm på högkant men nyttan av att kunna se alla de samtidigt är inte så stor som jag hoppades på riktigt, eller det känns bra på jobbet men jag saknar det inte hemma. Däremot saknar jag en sekundär skärm för annat, laptopen är lite för liten för att det ska funka smidigt för mer än typ Teams. Att ha en webbläsare öppen bredvid vid debugging underlättar mycket exempelvis. Men när jag inte sitter och utvecklar så räcker 34:an också bra, jag kan ha Powerpoint på halva skärmen och webbläsare, outlook eller liknande på andra halvan exempelvis.

Permalänk
Medlem

För programmering skulle jag säga att upplösning och utrymme är viktigare än allt annat. Stora 4K-skärmar är därför suveräna för ändamålet.

Du har rätt budget också, 32" eller 43" 4k-skärmar kan fås under 5k (inet har ett erbjudande på 4990 för en 43"a just nu, elgiganten har ett par 32'or för ett par hundringar på båda sidor om 4000)

I native är en 43'a ganska exakt samma som 4st 1080p 24or, vilket ju många tycker är OK. 32'orna måste man nog köra med 150% eller 200% scaling vilket kostar användbar "yta" men i gengäld gör text mycket skarpare och desstutom gör att allting blir lite större, vilket inte är så dumt det heller när man läser kod.

Nackdelen är den samma som med allting som verkligen är bra - man blir lite bortskämd och känner att normala skärmar är små och suddiga sen.

Permalänk
Medlem

Oki, stort tack för alla svar! Köpte 34":aren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaspa:

Oki, stort tack för alla svar! Köpte 34":aren.

Fin tråd/post
Lägger detta på minnet
❤️❤️❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

För programmering skulle jag säga att upplösning och utrymme är viktigare än allt annat. Stora 4K-skärmar är därför suveräna för ändamålet.

Du har rätt budget också, 32" eller 43" 4k-skärmar kan fås under 5k (inet har ett erbjudande på 4990 för en 43"a just nu, elgiganten har ett par 32'or för ett par hundringar på båda sidor om 4000)

I native är en 43'a ganska exakt samma som 4st 1080p 24or, vilket ju många tycker är OK. 32'orna måste man nog köra med 150% eller 200% scaling vilket kostar användbar "yta" men i gengäld gör text mycket skarpare och desstutom gör att allting blir lite större, vilket inte är så dumt det heller när man läser kod.

Nackdelen är den samma som med allting som verkligen är bra - man blir lite bortskämd och känner att normala skärmar är små och suddiga sen.

En annan nackdel är när man kör skärmdelning i Teams t ex, andra sidan ser ingenting om man inte zoomar 200%.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

En annan nackdel är när man kör skärmdelning i Teams t ex, andra sidan ser ingenting om man inte zoomar 200%.

Ja, det är den enda nackdelen jag märkt av hittills! Svårt att dela _den_ skärmen (som tur är har jag en till)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag delar ytterst sällan hela skärmen utan bara relevant fönster. Undantaget är när jag behöver hjälp med något komplicerat som är utspritt över flera fönster.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar en TV som skärm i den här typen av användning? Någon som har koll/testat?

Är det skillnad i pixeltäthet/betraktningsvinklar. Skulle man kunna använda en 43" 4K TV på ett tillfredställande vis?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Egon31:

Hur fungerar en TV som skärm i den här typen av användning? Någon som har koll/testat?

Är det skillnad i pixeltäthet/betraktningsvinklar. Skulle man kunna använda en 43" 4K TV på ett tillfredställande vis?

Ja det är många som gör. Inte jag men jag har flera kollegor som har tagit med sig TV-apparater till kontoret exempelvis, och säkert fler som sitter med det hemma. En TV brukar ha bättre betraktningsvinklar än en skärm då man generellt sitter längre ifrån och mer utspritt. Pixeltätheten är ju vad den är, 4K på 43 tum har ju lägre täthet än 4K på 32 exempelvis. Samtidigt har man ju en så stor skärm lite längre bort på skrivbordet i allmänhet så det kompenserar ju en hel del. 4K på 32 tum är också nästan onödigt hög upplösning. Visst kan man skala Windows till att få normal storlek på grejerna men ändå. 43 tum i 4K blir ju exakt samma pixeltäthet som en 1080p på 21,5 tum vilket är rätt bra, högre än många vanliga kontorsskärmar och så.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en 49" (5120x1440) och det är smutt att ha så pass många fönster bredvid varandra. Klart det slutar med att man har de programmen som man är mest intresserad av i mitten och mindre relevanta (konsoller t.ex. som man bara vill se att de triggar en omstart av appen när man sparar så man vill se att det rasslar förbi text) vid sidorna.
Du kan även använda program för att dela in skärmen med shortcuts. Så t.ex. dra upp en terminal och sedan trycker jag command-alt-shift-8 så hamnar terminalen längst till höger och tar 20% av bredden av skärmen och 50% av höjden.
Delning av hela skärmen är dock ett problem när folk sitter på säg en 13" laptop. De ser ju i princip ingenting när jag delar en 5120x1440 skärm). Dela fönster löser detta och de flesta utvecklare i teamet sitter också på ultrabreda skärmar så för oss är det chill men det är drygt när man hoppar mellan fönster.

Jag körde tidigare 34" 3440x1440 i mitten och en 27" (2560x1440) på varje sida. Det var nice när det fungerade men det var för mycket problem med att windows tappade bort skärmar. Allt kunde fungera bra på kvällen och jag stänger av datorn. Dagen efter hittar windows bara 2 av skärmarna och man får dra ut sladdar, starta om datorn utan skärmarna inkopplade och sedan koppla i dem igen etc. Det var för mycket pain för att för att vara värt det så nu jag är nöjd med min 49".

Produktmässigt så kan jag rekommendera att du letar efter en skärm med usb-c hub så att du kan koppla in laptops etc med ucb-c och då få allt (nätverk, ström, usb-anslutna tillbehör etc).
En kompis till mig köpte samsungs 49" men den hade inte usb-C som bildskärmsingång så han måste köra en adaptor för att koppla in sin mbp till den. Man vill ju ha det så smidigt som möjligt

Jag är väldigt nöjd med denna:
https://www.komplett.se/product/1121454/datorutrustning/bilds...

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Var precis på väg att skapa en liknande tråd så lånar den här lite snällt.

Behöver en ny skärm framöver och har börjat leta efter något passande mellan ca 34-38" (har ca 90cm tillgängligt på skrivbordet). Idag har jag en 27" 4K från LG via jobbet som jag tycker är helt ok, men jag hade önskat mer bredd och jag upplever den inte lika bekväm för ögonen som den Eizo Flexscan jag hade tidigare.
Precis som TS är jag utvecklare och brukar ha IDE och webbläsare på halva ytan var och sen använder jag laptopen för Slack och liknande. På fritiden gör jag en del musik och då är mycket bredd underbart. Spelar nästan bara strategispel så 60hz räcker väl men jag kommer nog köpa MS Flight Simulator längre fram och då hade lite extra hz varit trevligt och även stöd för FreeSync.

Jag har inte testat någon curved skärm än, men det borde väl vara rätt väg att gå med tanke på storlek och användningsområde?
Har ni tips på något passande? Skulle gärna hålla mig inom ca 10k, men misstänker att det kan svårt och jag betalar hellre lite mer för kvalitet.