Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Datorn vill inte boota Windows

Hej

Har en dator som uppdaterades med ny CPU och moderkort förra våren av inet och den har fungerat bra fram till för några veckor sedan. Då började jag få blåskärm med felet ”Windows Power State failture” och något annat. Jag valde då fredags att återställa Windows men detta ledde till blåskärm igen och efter det så vägrade datorn boota Windows. När jag startade datorn så kom Asus logga upp och jag hade möjlighet att gå in i inställningar för moderkortet men valde jag att fortsätta så blev skärmen svart och inget hände.
Jag valde då att ta ner Windows på ett usb-minne och gjorde en helt ren installation av datorn i lördags och hoppades då att det kanske skulle lösa det. Men idag när jag skulle starta datorn så är jag tillbaka till i fredags, datorn startar upp och visar Asus logga men jag kommer inte vidare efter detta utan skärmen förblir svart.

Kan det vara så att det är min PSU som börjar bli till åren och behöver bytas eller tror ni det är något annat som kan göra att Windows inte vill starta?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem en gång, hade sån tur att det var min förgreningskontakt till väggen som hade åkt på stryk. Bytte ut den och allt fungerade. Annars kolla så att 24pin kontakten sitter bra på moderkortet och även den som ger ström åt processorn. Min satt inte bra efter den hade varit hos inet (för snart 10 år sedan). Hoppas det löser sig!

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015