EU redo göra "betydande" investeringar i kretstillverkning

Permalänk
Melding Plague

EU redo göra "betydande" investeringar i kretstillverkning

EU-kommissionären Thierry Breton meddelar att delar av coronafondens 750 miljarder euro ska användas för utöka den inhemska produktionen av kretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För att sammanfatta talen i kapplöpningen:
EU: okänd andel av 750 miljarder euro över 10 år
USA: 41 miljarder euro (50 miljarder USD) över 5 år (8,2 miljarder per år)
Kina: 122 miljarder euro (150 miljarder USD) över 9 år (13 miljarder per år)
Sydkorea: 368 miljarder euro (450 miljarder USD) över 10 år (37 miljarder per år)

Detta bådar gott för kretsindustrin!
Förresten är Sydkoreas satsning räknat per capita bara helt enorm!

Uppdatering: Okänt hur stor del av de 750 miljarderna som ska gå till detta.

Läste alldeles för fort.
Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk

Jag funderar lite på vad det innebär jobbmässigt. I tillverkningsindustrin i kina finns det enkla jobb som folk här inte vill ha då de leder till förslitningsskador. Sedan har de riktigt krävande jobbet och finns det gott om kompetens här? Alltså om vi inte blir lika bra på att tillverka kretsar som i Asien, så får nog Eu ösa in pengar i verksamheten varje år för att priserna ska bli konkurrenskraftiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

För att sammanfatta talen i kapplöpningen:
EU: 750 miljarder euro över 10 år (75 miljarder per år)
USA: 41 miljarder euro (50 miljarder USD) över 5 år (8,2 miljarder per år)
Kina: 122 miljarder euro (150 miljarder USD) över 9 år (13 miljarder per år)
Sydkorea: 368 miljarder euro (450 miljarder USD) över 10 år (37 miljarder per år)

Detta bådar gott för kretsindustrin!
Förresten är Sydkoreas satsning räknat per capita bara helt enorm!

Fast det var ju bara 20% av de 750 miljarderna som ska gå till digitalisering, och då antar jag att bara en viss del av det går till kretsar. Känns faktiskt som att EU kanske blir en väldigt liten bit jämfört med resten i slutändan.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av oooskar:

För att sammanfatta talen i kapplöpningen:
EU: 750 miljarder euro över 10 år (75 miljarder per år)
USA: 41 miljarder euro (50 miljarder USD) över 5 år (8,2 miljarder per år)
Kina: 122 miljarder euro (150 miljarder USD) över 9 år (13 miljarder per år)
Sydkorea: 368 miljarder euro (450 miljarder USD) över 10 år (37 miljarder per år)

Detta bådar gott för kretsindustrin!
Förresten är Sydkoreas satsning räknat per capita bara helt enorm!

De där 750 miljarderna är för hela coronafonden. Av dessa ska 20 procent (150 miljarder) användas för unionens "digitalisering" och hur stor andel som i slutändan landar inom ramarna för att bygga ut EU:s förmåga inom kretstillverkning återstår att se. Sen ska tilläggas att pengarna inte enbart ska komma från coronafonden utan från olika EU-program.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

För att sammanfatta talen i kapplöpningen:
EU: 750 miljarder euro över 10 år (75 miljarder per år)
USA: 41 miljarder euro (50 miljarder USD) över 5 år (8,2 miljarder per år)
Kina: 122 miljarder euro (150 miljarder USD) över 9 år (13 miljarder per år)
Sydkorea: 368 miljarder euro (450 miljarder USD) över 10 år (37 miljarder per år)

Detta bådar gott för kretsindustrin!
Förresten är Sydkoreas satsning räknat per capita bara helt enorm!

Vart står det att EU ska investera 750 miljarder euro?

EDIT: Såg nu att Jacob förtydligat redan.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag funderar lite på vad det innebär jobbmässigt. I tillverkningsindustrin i kina finns det enkla jobb som folk här inte vill ha då de leder till förslitningsskador. Sedan har de riktigt krävande jobbet och finns det gott om kompetens här? Alltså om vi inte blir lika bra på att tillverka kretsar som i Asien, så får nog Eu ösa in pengar i verksamheten varje år för att priserna ska bli konkurrenskraftiga.

Nu har jag noll insikt i kretsindustrin, men var finns de enkla jobben? De lär väl automatisera det mesta och en robot kostar lika mycket överallt (typ).
Däremot lär ingenjörslönerna vara rätt mycket högre inom EU än i Kina och kanske även Taiwan och Sydkorea.
Spännande oavsett och tänk vad "rätt" incitament kan göra för att saker ska hända även inom en demokrati/byråkrati.

Permalänk
Avstängd

Det behövs mer tillverkning i EU, vi kan inte vara allt beroende av andra länder.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det behövs mer tillverkning i EU, vi kan inte vara allt beroende av andra länder.

Absolut, och speciellt behöver vi göra oss mer oberoende av diktaturen Kina.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag funderar lite på vad det innebär jobbmässigt. I tillverkningsindustrin i kina finns det enkla jobb som folk här inte vill ha då de leder till förslitningsskador. Sedan har de riktigt krävande jobbet och finns det gott om kompetens här? Alltså om vi inte blir lika bra på att tillverka kretsar som i Asien, så får nog Eu ösa in pengar i verksamheten varje år för att priserna ska bli konkurrenskraftiga.

Just för kretstillverkning är det nog ganska lite "enkla" jobb men det öppnar ju för tillsammans med exempelvis högre frakt från kina att det kan bli konkurensmässigt intressant att även ha montering av saker här samt att det då kan ses som ett "säkert" led.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Räcker att man kollar på chinanever.com så inser man snabbt hur lite vi tillverkar i EU och det är inte bara elektronik. Man borde investera i alla sektorer inte bara elektronik. Något som borde framgå i många onlinebutiker som jag anser saknas är ursprungsland på produkter. Om man inte vet vart grejorna tillverkar förens man har dom i näven så är det svårare att undvika tillverkad i Kina produkter. Tar ofta minst 10 - 30minuter efterforskning på en sån trivial sak som att ta reda på om den är tillverkad i Kina, Thailand, Taiwan, Sydkorea, Japan eller någon annastans om man bara tar en random smartphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fast det var ju bara 20% av de 750 miljarderna som ska gå till digitalisering, och då antar jag att bara en viss del av det går till kretsar. Känns faktiskt som att EU kanske blir en väldigt liten bit jämfört med resten i slutändan.

Skrivet av Jacob:

De där 750 miljarderna är för hela coronafonden. Av dessa ska 20 procent (150 miljarder) användas för unionens "digitalisering" och hur stor andel som i slutändan landar inom ramarna för att bygga ut EU:s förmåga inom kretstillverkning återstår att se. Sen ska tilläggas att pengarna inte enbart ska komma från coronafonden utan från olika EU-program.

Skrivet av jeppe109:

Vart står det att EU ska investera 750 miljarder euro?

EDIT: Såg nu att Jacob förtydligat redan.

Jag ber om ursäkt. Det gick för fort där.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrutalSwede:

Absolut, och speciellt behöver vi göra oss mer oberoende av diktaturen Kina.

Ja precis, Kina går inte att lita på.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Räcker att man kollar på chinanever.com så inser man snabbt hur lite vi tillverkar i EU och det är inte bara elektronik. Man borde investera i alla sektorer inte bara elektronik. Något som borde framgå i många onlinebutiker som jag anser saknas är ursprungsland på produkter. Om man inte vet vart grejorna tillverkar förens man har dom i näven så är det svårare att undvika tillverkad i Kina produkter. Tar ofta minst 10 - 30minuter efterforskning på en sån trivial sak som att ta reda på om den är tillverkad i Kina, Thailand, Taiwan, Sydkorea, Japan eller någon annastans om man bara tar en random smartphone.

Ja, man borde investera i många fler sektorer, men EU har inte oändlig budget dock.

Urspungsland för produkter är dock inte alltid helt självklart. Elektronik till exempel består av väldigt många olika komponenter, och de komponenterna kan komma från många olika land, och sen har man var det sätts ihop etc.

En produkt kan vara ihopsatt i t.ex. USA, och då få stämpeln "Made in USA", men alla komponenter kan komma från Kina. Det händer väldigt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Ja, man borde investera i många fler sektorer, men EU har inte oändlig budget dock.

Urspungsland för produkter är dock inte alltid helt självklart. Elektronik till exempel består av väldigt många olika komponenter, och de komponenterna kan komma från många olika land, och sen har man var det sätts ihop etc.

En produkt kan vara ihopsatt i t.ex. USA, och då få stämpeln "Made in USA", men alla komponenter kan komma från Kina. Det händer väldigt ofta.

Jag är fullt medveten om att vart den är tillverkad inte säger vart alla delar är från, men om det faktiskt står Made in Sweden på en produkt så brukar det innebära att den producenten måste följt visa regler. t.ex. stålet får inte innehålla malm från visa afrikanska länder på grund av slavarbete i brytning av malm. Sen kan man ju dock fråga sig hur hårt sånt kontrolleras jag vet tillverkar som använder vad jag klassar som högst tveksamma underleverantörer. Men vi har i alla fall reglerna vilket är bättre än inget.

Permalänk
Medlem

Frågan är om kretstillverkning inom EU's gränser räcker, corona har visat att globalism enbart fungerar i goda tider.
Riktigt pinsamt hur länder inom unionen stulit handsprit, masker, respiratorer och vaccin från varandra.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Hoppas detta leder till nya jobb i Sverige

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Fast det var ju bara 20% av de 750 miljarderna som ska gå till digitalisering, och då antar jag att bara en viss del av det går till kretsar. Känns faktiskt som att EU kanske blir en väldigt liten bit jämfört med resten i slutändan.

Bra. Men Sydkoreas siffror var inklusive privata aktörernas satsning. Siffrorna för EU och USA var "statens" satsning, vilka man kan tänka sig är en andel av den totala satsningen.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Hoppas detta leder till nya jobb i Sverige

tveksamt att det kommer ske, vi saknar stabil el för tillverkning, för höga löner för förpackning. Om det blir några jobb så är det är det på design/forskning (så ett par hundra jobb MAX).

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Bra. Men Sydkoreas siffror var inklusive privata aktörernas satsning. Siffrorna för EU och USA var "statens" satsning, vilka man kan tänka sig är en andel av den totala satsningen.

Helt klart. Men 20% av 75 är 15. Så det krävs minst att 55% av detta går till kretsar för att EU inte ska vara de som satsar minst per år, om nu inte Sydkoreas regering är extremt snåla då Vet inte, men känns inte som de kommer lägga så stor andel på enbart kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Räcker att man kollar på chinanever.com så inser man snabbt hur lite vi tillverkar i EU och det är inte bara elektronik. Man borde investera i alla sektorer inte bara elektronik. Något som borde framgå i många onlinebutiker som jag anser saknas är ursprungsland på produkter. Om man inte vet vart grejorna tillverkar förens man har dom i näven så är det svårare att undvika tillverkad i Kina produkter. Tar ofta minst 10 - 30minuter efterforskning på en sån trivial sak som att ta reda på om den är tillverkad i Kina, Thailand, Taiwan, Sydkorea, Japan eller någon annastans om man bara tar en random smartphone.

Ja, det har jag verkligen saknat, en sökfunktion hos prisjakt eller pricerunner där man kan sortera efter tillverkningsland när man söker efter prylar. Det hade underlättat att välja bort kinesisktillverkat. Men framförallt att man kan stödja mer europeisktillverkade varor. Lite dyrare, men det är kostnaden för bättre arbetsvillkor.

Permalänk
Medlem

Godmorgon EU. Bra att ni vaknar nu.