Nytt moderkort och CPU bootar hela tiden till BIOS trots fungerande windows 10

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort och CPU bootar hela tiden till BIOS trots fungerande windows 10

Har alltid byggt mina egna datorer och aldrig misslyckats förrän idag. En dam med datorproblem ville ha "lite fräschare dator" och jag inhandlade ett billigt moderkort, MSI B560M-A PRO och fick tag i en i5-11500 till extrapris. Demonterade gamla moderkortet, monterade det nya, hade med mig 16GB minne som passar till kortet, hon hade windows 10 på en SSD, lite äldre modell, jag hade tidigare installerat SSDn åt henne och flyttat windows till den och allt fungerade tills jag idag bytte moderkortet och processorn. Allt verkar fungera men bootar till BIOS och vägrar boota till SSDn, testat legacy mode (CSM) men då vägrar den starta alls och ställer automatiskt tillbaka till UEFI-mode och bootar till BIOS.
Idéer? All hårdvara registreras och verkar ok enligt BIOS, tangentbord, mus, skärm fungerar.

Visa signatur

Debian, bara Debian, Debian överallt

Permalänk
Medlem

Kan det vara CMOS batteriet som är dött/glappar? Hade liknande problem på en gammal dator tills jag böt batteriet.

Permalänk
Medlem

Installera om Windows med nya komponenterna i så kommer alla problem att försvinna. Vid moderkortsbyte ska man installera om Windows. Skapa en USB sticka med Windows på som du bootar ifrån och formatera den gamla SSDn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syttz:

Kan det vara CMOS batteriet som är dött/glappar? Hade liknande problem på en gammal dator tills jag böt batteriet.

Inte på ett nytt moderkort, kanske är det som @xSean145 skriver. Jag har monterat tillbaka de gamla grejorna och håller på att göra en backup av damens alla filer. Sedan installerar jag om Windows och säger att jag vill behålla alla filer så får vi se hur det går. I värsta fall får jag kopiera tillbaka en massa filer från USB-minnet med kopiorna på.

Återkommer med rapport om hur det gått ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Inte på ett nytt moderkort, kanske är det som @xSean145 skriver. Jag har monterat tillbaka de gamla grejorna och håller på att göra en backup av damens alla filer. Sedan installerar jag om Windows och säger att jag vill behålla alla filer så får vi se hur det går. I värsta fall får jag kopiera tillbaka en massa filer från USB-minnet med kopiorna på.

Återkommer med rapport om hur det gått ...

Behåll inte alla filer, gör en clean installering. Start fresh. Funkar bäst. Gör en backup av hennes privata filer manuellt på en separat disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Behåll inte alla filer, gör en clean installering. Start fresh. Funkar bäst. Gör en backup av hennes privata filer manuellt på en separat disk.

Jag backade upp alla data på en av hemmaservrarna och gjorde en ren nyinstallation. Eftersom fruns filer redan låg på en separat hårddisk pekade jag om hennes konto till den hårddisken. Fungerade bra. Alla hennes filer ville hon ha kvar. Men passade på att göra backupen till en kontinuerlig backup så att hennes förändringar slår igenom på backupen.
En del saker i windows gör mig ganska frustrerad men det är nog bara för att jag är fullständig idiot på windows och gör bort mig en hel del. Har aldrig använt windows själv. "Uppvuxen" med Tops, UNIX (SunOS/Solaris) och Linux och har rejält med tummar i handen när jag gör något med windows. Men nu är det klart och fungerar. Några missar är lite genanta men man blir stressad när man är på hal is och gissar sig fram...

Visa signatur