Permalänk
Medlem

ntkrnlmp.exe BSOD

Hej!

Nu har det gått cirka 5 månader med BSOD problemet, jag har sökt och sökt men hittar inte lösning.

Samtliga BSOD orsakas av ntkrnlmp.exe. Jag har installerat om Windows 10, uppdaterat drivrutiner och allt som går att uppdatera, kört mem test(Windows inbyggda) men hittar inte problem. Jag har även avinstallerat lite udda programvaror som primocache.
Det händer oftast när jag inte gör något på datorn, när datorn är låst, om jag exempelvis spelar så har jag inte upplevt BSOD men datorn har crashat när jag har haft igång handbrake medan datorn var låst. Nedan kommer en lista med 5 senaste BSOD.

Ett par dagar sedan försökte jag installera om Windows (igen) men jag fick BSOD vid ominstallation, när den verifierar licensen. Laddade ner Windows Media Creation tool på två olika datorer med samma resultat.

Har någon tips på nästa steg.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du kanske får bita i det sura äpplet och köra ett "riktigt" memtest86, som tydligen ska göra ett mer grundligt test. Jag läste nånstans att windows inbyggda test bara testar dom första 4GB, vilket låter knasigt. Det kanske är när du addresserar myyycket minne som någon modul knasar ur? Värt ett försök i all fall

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag körde memtest86 igår natt utan några problem!

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Idag körde jag en lång felsökning.
Testade olika ram-minne konfiguration, 1,2-4 i olika plaster.
Testade byta grafikkort till GTX 780
Tog bort cablemod kablar som hade på 24-pin, 8-pin och CPU pin.
Testade utan nvme disk, försökte installera windows på en vanlig SSD. BSOD
Testade kopplade bort alla diskar förutom nvme ssd.
Ändra PCI-e 4 till PCI-e 3

Just nu är jag i ett läge där jag inte längre kan installera Win10 utan att det BSOD....
Det måste vara CPU eller MB ????

Nu håller jag på testa installera ubuntu......

Tips?

edit: Ubuntu fungerade inte, fryser vid installation. Verkar som ett hårdvaruproblem men vilken del..........?? CPU, MB eller PSU...endast dessa tre som jag inte har möjligt att testa byta ut.

edit 2: Imorgon ska jag testa installera ubuntu med ett annat USB minne, kanske den som är korrupt.

mer info
Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av zarnexx:

Idag körde jag en lång felsökning.
Testade olika ram-minne konfiguration, 1,2-4 i olika plaster.
Testade byta grafikkort till GTX 780
Tog bort cablemod kablar som hade på 24-pin, 8-pin och CPU pin.
Testade utan nvme disk, försökte installera windows på en vanlig SSD. BSOD
Testade kopplade bort alla diskar förutom nvme ssd.
Ändra PCI-e 4 till PCI-e 3

Just nu är jag i ett läge där jag inte längre kan installera Win10 utan att det BSOD....
Det måste vara CPU eller MB ????

Nu håller jag på testa installera ubuntu...... edit: Fungerade inte fryser vid installation. Ser allt mer ut som ett hårdvaruproblem

Tips?

edit: Ubuntu fungerade inte, fryser vid installation. Verkar som ett hårdvaruproblem men vilken del..........?? CPU, MB eller PSU...endast dessa tre som jag inte har möjligt att testa byta ut.

edit 2: Imorgon ska jag testa installera ubuntu med ett annat USB minne, kanske den som är korrupt.

Jäklar vilken insats måste jag säga!

Vi kan nog som du säger räkna bort själva ram-pinnarna, antar att du testade en och en i taget, så att du bara har en minnespinne i åt gången, och om Ubuntu också ballar ur så lutar det åt CPU, den kanske inte är stabil eller räknar fel.

Går det att köra ubuntu direkt från USB-minnet? Dvs live? Sitta och surfa runt och sånt?

Fast undrar om det spelar roll egentligen, du har ju testat att typ "skriva" till en disk, på två olika interface (pci+sata)

Ett steg till kanske är att flytta din SATA-ssd mellan moderkortets olika sata-portar. Det finns väl portar som går direkt till CPU, och portar som går via chipset? Typ port 0 och 1 går direkt till CPU eller något sånt där.

edit: enligt din Manual (sida 17) så verkar alla Sataportar gå via samma ställe, så det kanske inte var någon idé att flytta sata-sladden runt på moderkortet.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Jäklar vilken insats måste jag säga!

Tackar! Tog ett par timmar att gå genom allt.

Citat:

Vi kan nog som du säger räkna bort själva ram-pinnarna, antar att du testade en och en i taget, så att du bara har en minnespinne i åt gången, och om Ubuntu också ballar ur så lutar det åt CPU, den kanske inte är stabil eller räknar fel.

Yes, testade en i taget i olika slot men också med 2 stickor 2+4, 1+3.
Jag misstänker också CPU, ska testa med att underklocka eller övervolta CPU - Lite surt om det är CPU som strular, köpte den från Storbritannien när det var svårt att få tag på CPU, blir lite svårt att använda garanti.....

Citat:

Går det att köra ubuntu direkt från USB-minnet? Dvs live? Sitta och surfa runt och sånt?

Testade aldrig det, kan testa det ikväll.

Citat:

Fast undrar om det spelar roll egentligen, du har ju testat att typ "skriva" till en disk, på två olika interface (pci+sata)

Ett steg till kanske är att flytta din SATA-ssd mellan moderkortets olika sata-portar. Det finns väl portar som går direkt till CPU, och portar som går via chipset? Typ port 0 och 1 går direkt till CPU eller något sånt där.

edit: enligt din Manual (sida 17) så verkar alla Sataportar gå via samma ställe, så det kanske inte var någon idé att flytta sata-sladden runt på moderkortet.

Kan testa andra SATA portar och kan även testa den andra nvme platsen dock så ser det ut som att det inte är fel på diskarna.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Igår testade jag köra Ubuntu live men hade samma problem.
Därefter testade jag återställa BIOS och såg då att Asus hade släppt en ny BIOS för ett par veckor sedan. Uppdaterade BIOS och lyckades installera Windows 10, installera applikationer och spel utan att det har blåskärmat.

Nu ser det positivt ut. Jag testa lite mer....

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7