Formatera om Dator med Windows 7

Permalänk

Formatera om Dator med Windows 7

Hej
Har en 10 år gammal burk som jag tänker ge över till min flickvän då jag ska inhandla en ny.

Det är Windows 7 på den, Operativsystemet är på C (SSD) och massor annat bös på D (optiskt).

Hur gör jag för att formatera om alltihop så den är "som ny"?

(Hur formaterar jag om överhuvudtaget skall tilläggas, aldrig gjort det förut)

Tackar för svar
Viktor

Permalänk
Medlem

Har du CD eller ISO fil av Windows 7 på USB pinne?
Formateringen gör du när du kommer till var du vill ha Windows under installationen alternativt att du raderar partitionerna helt så fixar installationen resten automatiskt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Rekordmedlem

Formatera är inte samma sak som installera men formatering gör man lämpligast från installationsprogrammet men ska du verkligen ha win 7 om du installerar om datorn ? Jag hade uppgraderat till win 10 eller använt Linux för win 7 har slutat uppdateras och blir alltså mer och mer osäkert med tiden och bör inte användas på en dator.

Tycker du ska uppgradera till win 10 efttersom det fortfarande verkar gå att göra det gratis från win7. Du behöver ett minst 8 Gbyte stort usbminne och så använder du "verktyget" https://support.microsoft.com/sv-se/windows/skapa-installatio... Är i princip bara att starta verktyget och följa instruktionerna så laddar det hem och skapar ett installationsmedia som man bootar och uppgraderar till win 10 med..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Håller med @mrgaffe sätt Win10 på den om du ändå ska återställa den

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vill du inte installera ett OS också?

Glöm allt med W8 och tidigare OS, de är gamla och utdaterade. Windows 10 19043/21H1 (senaste) är det enda att köra på.
Laddas ned mha Windows Mediacreation Tool från MS hemsida, se till att ha ett USB-minne på minst 8GB.
Se till att ha alla drivrutiner redo innan bara.

Vi kanske kan hjälpa till? I vilken stad bor du i?

Permalänk
Medlem

Nya datorn lär behöva minst Win 10 så det blir bättre / lättare för dig du lär dig nu redan och har 10 på gamla också.

Det underlättar om man förbereder sig i förväg med att ladda ned program mm som ska in efteråt och spara sånt med sin backup. Oavsett hur många program mm man har så är det bara några man använder varje dag. Resten kan man vänta med tills den dagen de behövs.