Permalänk
Medlem

Tråden om klassisk musik

Hejsan!

Klassisk musik är idag en underskattad genre, som få människor lyssnar på, då många istället föredrar att lyssna på till exempel pop, rock, R&B, hiphop, soul och andra populära stilar.
Men det finns en handfull personer som har funnit kärleken för den klassiska musiken, Jag är en av dem, trots att jag är 80-talist.

Inom den klassiska musiken finns en bredd av stilar och genrers, alltifrån gamla madrigaler och mässor till pianomusik och kammarmusik samt storslagna symfonier och operor. Listan av kompositörer kan göras lång, men några storheter är Bach, Händel, Haydn, Mozart, Beethoven, Mendelssohn och Brahms.

Tanken med denna tråd är att ni både kan diskutera klassisk musik i största allmänhet, och berätta vilket klassiskt musikstycke ni lyssnar på just nu.
Eller varför inte berätta hur ni kom i kontakt med den klassiska musiken, eller vilka genrers, tidsepoker eller kompositörer som ni gillar allra mest.

Allt gott!
// Stoffelundgren

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Hejsan!

Klassisk musik är idag en underskattad genre, som få människor lyssnar på, då många istället föredrar att lyssna på till exempel pop, rock, R&B, hiphop, soul och andra populära stilar.
Men det finns en handfull personer som har funnit kärleken för den klassiska musiken, Jag är en av dem, trots att jag är 80-talist.

Inom den klassiska musiken finns en bredd av stilar och genrers, alltifrån gamla madrigaler och mässor till pianomusik och kammarmusik samt storslagna symfonier och operor. Listan av kompositörer kan göras lång, men några storheter är Bach, Händel, Haydn, Mozart, Beethoven, Mendelssohn och Brahms.

Tanken med denna tråd är att ni både kan diskutera klassisk musik i största allmänhet, och berätta vilket klassiskt musikstycke ni lyssnar på just nu.
Eller varför inte berätta hur ni kom i kontakt med den klassiska musiken, eller vilka genrers, tidsepoker eller kompositörer som ni gillar allra mest.

Allt gott!
// Stoffelundgren

Kul initiativ!

Detta är överlägset det bästa klassiska stycke jag har i min lista. (Har en del Händel och Bach också, och Frédéric Chopin.)

Mästerligt komponerad av Krzysztof Penderecki 1962.

https://youtu.be/9mYFKJBgxbM

Hur jag kom i kontakt med just detta stycke var i början av 80-talet när jag såg "Exorcisten" (1973) och "The Shining" (1980)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Kul initiativ!

Detta är överlägset det bästa klassiska stycke jag har i min lista. (Har en del Händel och Bach också, och Frédéric Chopin.)

Mästerligt komponerad av Krzysztof Penderecki 1962.

https://youtu.be/9mYFKJBgxbM

Hur jag kom i kontakt med just detta stycke var i början av 80-talet när jag såg "Exorcisten" (1973) och "The Shining" (1980)

Man tackar!

Roligt att du verkar ha en stor bredd/variation av olika sorters klassisk musik.

Jag har ingen koll på Krzysztof Penderecki, och visste inte att det var hans musik som användes i "Exorcisten" och "The Shining". Dessa två filmer är förövrigt väldigt bra.

Själv har jag fastnat för musik från 1700-talet, både Bach och Händel, samt Mozart och Haydn.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Har inget direkt favoritstycke eller kompositör, tycker bara om att lyssna på klassisk i allmänhet. Nu för tiden på jobbet så går enbart P2 Klassisk hela dagarna istället för alla andra hjärndöda skrikande hallåor som Gry Forsell och likasinnade.
Är som du säger en underskattad genre, lätt att koppla av till.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Svårt att säga en favorit, men dem som skrivit verken som slagit mig hårdast har varit Rachmaninov, Chopin, Beethoven, Pärt. Behöver typ en kväll, god öl och en bra stereoanläggning för att egentligen diskutera detta ordentligt, men för min del är det klassisk musik från den romantiska eran som slagit mig hårdast, men såklart gillar jag det mesta.

Bara ett exempel av många:

Jag tycker hennes tolkning är så känslodriven. Hon spelar min favoritversion av Chopin's Scherzo no. 2.

En annan av mina favoritpianister är Vladimir Horowitz. Sjukt härlig snubbe. Finns en video där han sitter och är söt och spelar ljuvlig musik, och hans fru sedan länge sitter bredvid och tittar på. Hans fingrar dansar på pianot. Här är hans version av samma verk, Chopin's Scherzo no. 2:

Lägg märke till hur mycket mer lekfull och glad Horowitz spelar vid 04:10, och där Martha Argerich spelar samma noter fast med mer drama.

Har en playlist med bara några få som jag nyss börjat på - https://open.spotify.com/playlist/1aGGN41qN2J8zaLxSdadWN?si=e...

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag älskar också klassisk musik, inte allt såklart - men det är ofta rogivande och spännande samtidigt. Jag lyssnar ofta på P2, och har fått mig några favoriter den vägen.
Personligen tycker jag inte om opera, speciellt inte med kvinnliga sångare för det blir så skrikigt, och inte heller stycken med för intensiva stråkinstrument. Också för gällt och skrikigt.

Med det sagt, här kommer några favoriter.
Antonin Dvorak - New world symphony. Nya världen-symfonin
Jascha Heifetz - Paganinis Caprice 24. Heifetz spelar som besatt
Tchaikovsky - 1812-Overtyren. Tchaikovsky avslutar stycket med KANONER

Dvoraks symfoni är samplad i det gamla sidoscrollande spelet Parodius, och har varit en favorit sedan jag spelade det som glad 10-åring.

Permalänk
Medlem

När pandemin väl har släppt är ett av favoritresmålen att åka till Österrike ex och se klassisk musik live. Nån som har gjort det?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Svårt att säga en favorit, men dem som skrivit verken som slagit mig hårdast har varit Rachmaninov, Chopin, Beethoven, Pärt. Behöver typ en kväll, god öl och en bra stereoanläggning för att egentligen diskutera detta ordentligt, men för min del är det klassisk musik från den romantiska eran som slagit mig hårdast, men såklart gillar jag det mesta.

Bara ett exempel av många:
https://www.youtube.com/watch?v=enJ6be4qLMs

Jag tycker hennes tolkning är så känslodriven. Hon spelar min favoritversion av Chopin's Scherzo no. 2.

En annan av mina favoritpianister är Vladimir Horowitz. Sjukt härlig snubbe. Finns en video där han sitter och är söt och spelar ljuvlig musik, och hans fru sedan länge sitter bredvid och tittar på. Hans fingrar dansar på pianot. Här är hans version av samma verk, Chopin's Scherzo no. 2:
https://www.youtube.com/watch?v=HLGvOGwp5B4

Lägg märke till hur mycket mer lekfull och glad Horowitz spelar vid 04:10, och där Martha Argerich spelar samma noter fast med mer drama.

Har en playlist med bara några få som jag nyss börjat på - https://open.spotify.com/playlist/1aGGN41qN2J8zaLxSdadWN?si=e...

Rachmaninov <3

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

När pandemin väl har släppt är ett av favoritresmålen att åka till Österrike ex och se klassisk musik live. Nån som har gjort det?

Det vore en dröm.

Min barndomsväns mamma läste på konservatoriet i Wien i tre år på 40-50talet minns inte exakt. Då var de på samtliga opera- symfonipremiärer och fri tillgång till alla uppträdanden under åren där, vilket blev ett antal.
Snacka om lyx.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det vore en dröm.

Min barndomsväns mamma läste på konservatoriet i Wien i tre år på 40-50talet minns inte exakt. Då var de på samtliga opera- symfonipremiärer och fri tillgång till alla uppträdanden under åren där, vilket blev ett antal.
Snacka om lyx.

ja, får hoppas att man tar tag i saken och gör en resa. Vore otroligt intressant

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Finns det nån samling av klassiska mästerverk man kan slanga hem för några hundralappar? Något i stil med - för er som minns - tv-shop och deras cd-samlingar av klassiska mästerverk. Det var väl upp till 20-30 cd-skivor för några hundringar, minns inte exakt. Sökte på detta för några månader sen men hittade bara samlingar på fysiska cd-skivor då.

Permalänk
Medlem

Edvard Grieg - I Dovregubbens Hall

Permalänk
Medlem

@REWplayFF
Skulle föreslå att du kollar in Discogs, där kommer du oftast undan bra mycket billigare gentemot butiker. Har gjort många fynd där genom åren, finns mestadels begagnat men även mycket nytt. Svårt att säga nånting specifikt på rak arm, kolla runt i deras marketplace.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

@REWplayFF
Skulle föreslå att du kollar in Discogs, där kommer du oftast undan bra mycket billigare gentemot butiker. Har gjort många fynd där genom åren, finns mestadels begagnat men även mycket nytt. Svårt att säga nånting specifikt på rak arm, kolla runt i deras marketplace.

Tackar 👍 ska kika där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har inget direkt favoritstycke eller kompositör, tycker bara om att lyssna på klassisk i allmänhet. Nu för tiden på jobbet så går enbart P2 Klassisk hela dagarna istället för alla andra hjärndöda skrikande hallåor som Gry Forsell och likasinnade.
Är som du säger en underskattad genre, lätt att koppla av till.

Samma här, även om jag har några favoriter som Bach och Haydn. Det låter härligt att du lyssna på P2 på jobbet. Jag föredrar också det framför skrikande hallåor. Dock blir det mycket Spotify nuförtiden, samt en del YouTube.
Det är dock inte så konstigt att klassisk musik är underskattad, då den är "ålderdomlig" och de flesta har vuxit upp med helt andra musikstilar.

Skrivet av Cloudstone:

Svårt att säga en favorit, men dem som skrivit verken som slagit mig hårdast har varit Rachmaninov, Chopin, Beethoven, Pärt. Behöver typ en kväll, god öl och en bra stereoanläggning för att egentligen diskutera detta ordentligt, men för min del är det klassisk musik från den romantiska eran som slagit mig hårdast, men såklart gillar jag det mesta.

Bara ett exempel av många:
https://www.youtube.com/watch?v=enJ6be4qLMs

Jag tycker hennes tolkning är så känslodriven. Hon spelar min favoritversion av Chopin's Scherzo no. 2.

En annan av mina favoritpianister är Vladimir Horowitz. Sjukt härlig snubbe. Finns en video där han sitter och är söt och spelar ljuvlig musik, och hans fru sedan länge sitter bredvid och tittar på. Hans fingrar dansar på pianot. Här är hans version av samma verk, Chopin's Scherzo no. 2:
https://www.youtube.com/watch?v=HLGvOGwp5B4

Lägg märke till hur mycket mer lekfull och glad Horowitz spelar vid 04:10, och där Martha Argerich spelar samma noter fast med mer drama.

Har en playlist med bara några få som jag nyss börjat på - https://open.spotify.com/playlist/1aGGN41qN2J8zaLxSdadWN?si=e...

Jag gillar också en del musik från den romantiska eran, i synnerhet Mendelssohn, Schumann och Dvořák, även om mitt hjärta slår mest för musik från slutet av barocken fram till brytpunkten mellan klassicism och romantiken (ca 1720 - 1820).

Dina video-exempel med Martha Argerich respektive Vladimir Horowitz, gillar jag. Det är alltid kul att jämföra olika pianisters tolkningar av kända verk.

Spännande spellista. Jag kikade lite på den, och roligt att det är en sådan bredd på kompositörer.

Skrivet av superpwnguin:

Jag älskar också klassisk musik, inte allt såklart - men det är ofta rogivande och spännande samtidigt. Jag lyssnar ofta på P2, och har fått mig några favoriter den vägen.
Personligen tycker jag inte om opera, speciellt inte med kvinnliga sångare för det blir så skrikigt, och inte heller stycken med för intensiva stråkinstrument. Också för gällt och skrikigt.

Med det sagt, här kommer några favoriter.
Antonin Dvorak - New world symphony. Nya världen-symfonin
Jascha Heifetz - Paganinis Caprice 24. Heifetz spelar som besatt
Tchaikovsky - 1812-Overtyren. Tchaikovsky avslutar stycket med KANONER

Dvoraks symfoni är samplad i det gamla sidoscrollande spelet Parodius, och har varit en favorit sedan jag spelade det som glad 10-åring.

Så är det ju, man gillar inte allt. Jag är inte heller så förtjust i opera, utan föredrar instrumentalmusik.
Det finns väldigt mycket bra och rogivande klassisk musik. För flera år sedan fick även jag nya favoriter via P2, men de senaste åren har jag mest lyssnat via Spotify och YouTube.

Dina tre listade exempel med Dvorak, Paganini och Tchaikovsky gillar jag också.

Å så roligt. Det visste inte jag, då jag aldrig har spelat Parodius.

Skrivet av RVX:

När pandemin väl har släppt är ett av favoritresmålen att åka till Österrike ex och se klassisk musik live. Nån som har gjort det?

Ja, det vore riktigt roligt.
Nej. jag har aldrig gjort det på grund av dålig ekonomi och inget ressällskap då inga närstående är särskilt förtjust i klassisk musik,

Skrivet av Dockland:

Det vore en dröm.

Min barndomsväns mamma läste på konservatoriet i Wien i tre år på 40-50talet minns inte exakt. Då var de på samtliga opera- symfonipremiärer och fri tillgång till alla uppträdanden under åren där, vilket blev ett antal.
Snacka om lyx.

Ja, det var verkligen lyx. Denna förmån hade jag också velat ha.

Skrivet av backlulund:

Edvard Grieg - I Dovregubbens Hall

Det stycket tycker jag också om. Jag gillar även Griegs svit i gammalstil "Svit Fra Holbergs tid",

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Samma här, även om jag har några favoriter som Bach och Haydn. Det låter härligt att du lyssna på P2 på jobbet. Jag föredrar också det framför skrikande hallåor. Dock blir det mycket Spotify nuförtiden, samt en del YouTube.
Det är dock inte så konstigt att klassisk musik är underskattad, då den är "ålderdomlig" och de flesta har vuxit upp med helt andra musikstilar.

Ska jag välja nån liten favorit så tror jag det blir Mozart faktiskt. Är nånting med hans stil som jag gillar.
Ja det är härligt att kunna ha det på. Är verkligen när man tänker efter inte många röster man står ut med i radio under en längre tid att lyssna på. Radiokanaler som RIX FM, MIX MEGAPOL, NRJ är verkligen som jag skrev inget annat än skrikande hallåor och tondöva gäster som Markoolio eller likasinnade.
Enda rösten jag finner behaglig att lyssna på utöver P2's lugna tempo är Titti Schultz. Kommer inte ihåg vilken SR kanal hon är på på rak arm.

Klassiskt musik ger mig ett lugn i kroppen när man jobbar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ska jag välja nån liten favorit så tror jag det blir Mozart faktiskt. Är nånting med hans stil som jag gillar.
Ja det är härligt att kunna ha det på. Är verkligen när man tänker efter inte många röster man står ut med i radio under en längre tid att lyssna på. Radiokanaler som RIX FM, MIX MEGAPOL, NRJ är verkligen som jag skrev inget annat än skrikande hallåor och tondöva gäster som Markoolio eller likasinnade.
Enda rösten jag finner behaglig att lyssna på utöver P2's lugna tempo är Titti Schultz. Kommer inte ihåg vilken SR kanal hon är på på rak arm.

Klassiskt musik ger mig ett lugn i kroppen när man jobbar.

När jag fann den klassiska musiken för drygt 15 år sedan, var Mozart även en av mina favoriter. Men med tiden fick jag nya favoriter, vissa mer kända, andra mindre kända. Det är verkligen avkopplande med klassisk musik, då jag blir både avstressad och lugn.
Jag är så van med att folk i min omgivning lyssnar på RIX FM, MIX MEGAPOL OCH NRJ, så jag kan ändå hantera dessa skrikiga hallåor, även om jag föredrar P2.
Titti Schultz jobbar på P4. Jag tycker också att hon har en behaglig röst. Sedan har jag även hört en del andra behagliga röster just på SR, men kommer inte ihåg några namn just nu. Hallåorna på SR är överlag mer behagliga att lyssna på än de på kommersiella radiostationer.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

När jag fann den klassiska musiken för drygt 15 år sedan, var Mozart även en av mina favoriter. Men med tiden fick jag nya favoriter, vissa mer kända, andra mindre kända. Det är verkligen avkopplande med klassisk musik, då jag blir både avstressad och lugn.
Jag är så van med att folk i min omgivning lyssnar på RIX FM, MIX MEGAPOL OCH NRJ, så jag kan ändå hantera dessa skrikiga hallåor, även om jag föredrar P2.
Titti Schultz jobbar på P4. Jag tycker också att hon har en behaglig röst. Sedan har jag även hört en del andra behagliga röster just på SR, men kommer inte ihåg några namn just nu. Hallåorna på SR är överlag mer behagliga att lyssna på än de på kommersiella radiostationer.

Jo finns ju flera man uppskattar, är på nåt sätt lättare att hitta nya artister och kompositörer inom klassisk musik än det är i andra stilar kan jag tycka på nåt sätt. Det mesta låter bra, är svårt att hitta nånting som är riktigt dåligt om man säger så. Är sån kvalité på själva framförandena i sig.
P4 tack, där var det. Tycker hon är riktigt behaglig att lyssna på, lugn och sansad. Ja SR håller en betydligt högre klass överlag än som du säger dom kommersiella stationerna. Håller helt med 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jo finns ju flera man uppskattar, är på nåt sätt lättare att hitta nya artister och kompositörer inom klassisk musik än det är i andra stilar kan jag tycka på nåt sätt. Det mesta låter bra, är svårt att hitta nånting som är riktigt dåligt om man säger så. Är sån kvalité på själva framförandena i sig.
P4 tack, där var det. Tycker hon är riktigt behaglig att lyssna på, lugn och sansad. Ja SR håller en betydligt högre klass överlag än som du säger dom kommersiella stationerna. Håller helt med 👍

Kan inte annat än att instämma i det du skriver.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Svårt att säga en favorit, men dem som skrivit verken som slagit mig hårdast har varit Rachmaninov, Chopin, Beethoven, Pärt. Behöver typ en kväll, god öl och en bra stereoanläggning för att egentligen diskutera detta ordentligt, men för min del är det klassisk musik från den romantiska eran som slagit mig hårdast, men såklart gillar jag det mesta.

Bara ett exempel av många:
https://www.youtube.com/watch?v=enJ6be4qLMs

Jag tycker hennes tolkning är så känslodriven. Hon spelar min favoritversion av Chopin's Scherzo no. 2.

En annan av mina favoritpianister är Vladimir Horowitz. Sjukt härlig snubbe. Finns en video där han sitter och är söt och spelar ljuvlig musik, och hans fru sedan länge sitter bredvid och tittar på. Hans fingrar dansar på pianot. Här är hans version av samma verk, Chopin's Scherzo no. 2:
https://www.youtube.com/watch?v=HLGvOGwp5B4

Lägg märke till hur mycket mer lekfull och glad Horowitz spelar vid 04:10, och där Martha Argerich spelar samma noter fast med mer drama.

Har en playlist med bara några få som jag nyss börjat på - https://open.spotify.com/playlist/1aGGN41qN2J8zaLxSdadWN?si=e...

Idag har jag lyssnat mycket på Chopin. Bara någons publika spellista med hans "bästa" på YouTube Music.
Väldigt skön dag

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Twosetviolin har fått mig att upptäcka helt nya kompositörer. Även förståelse för det komplexa i vissa stycken.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tummen upp för tråden!

Jag fick upp ögonen/öronen för klassisk musik när jag gick i typ 5:an eller 6:an. Naturligtvis hade jag, även om jag inte visst det då, redan hört en drös med klassiska verk (eller snarare delar av dem) utan att veta om det. Vi har väl alla suttit bänkade framför teven på julafton och sett Kalle Anka? En militärmarsch osar ju julstämning

Men, det var först på en musiklektion i skolan som jag lärde mig om klassisk musik. Lärarinnan spelade upp låtar och fokuserade mest på Vivaldis Våren (oklar på exakta namnet). Hon visade oss hur verken inte bara är musik, utan kan berätta en historia. Sen fick vi höra låten samt se bilder och se berättelsen medan den spelades och jag var fascinerad. Jag tror att det ökade min förståelse för all musik.

Innan nästa lektion hade jag tjatat iväg mina föräldrar till närmaste musikaffär och där inhandlat "The Best of Beethoven", Vivaldis fyra årstider och en CD-box med tre skivor blandade klassiska kända verk.
Dröjde inte länge förrän den samlingen hade utökats med ytterligare några plattor.

Några av klasskamraterna skrattade åt mig och gav mig en del pikar om att jag bara ville fjäska för lärarinnan.
Well....klassisk musik har följt med långt efter att det funnits lärare att fjäska för.

Jag är långt ifrån kunnig och lyssnar inte konstant på klassisk musik. Har även svårt att komma ihåg vad diverse låtar heter.
Men musiken har ändå en plats i mitt liv och det finns stunder då bra klassiska verk sitter perfekt.

Tror inte att jag har något favorit, för det finns så många som gjort så mycket bra. Dock svårt att blunda för t.ex. Mozart.
Har ingen direkt favoritlåt heller, men Pachelbels Canon in d är en som jag verkligen gillar.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag brukar kolla mer på vilka musiker och vilket skivbolag det är än vilken kompositör, kompositörerna spretar ofta mer än när någon i modern tid har valt ut vad de tycker är bra kompositioner eller alltid levererar bra ljudkvalitet oavsett kompositör.
Och vad är egentligen klassiskt, får man slänga in tex Erich Kunzel och Cincinnati Pops i den kategorin även om musiken inte alltid är klassisk i vanlig bemärkelse så är en del det men den del är modern orkestermusik ? Typ, klassiskt, jazz, modernt och filmmusik allt är i vart fall väldigt bra.

(Detaljerna finns i texten på YT)
Telarc är förresten ett skivbolag som inte släppt en dålig inspelning, gillar man musiken så bör man ha även deras inspelningar på den för det lär inte finnas nån som är mer tekniskt spektakulär än den, de är ett av få bolag som faktisk använder dynamiken som cd kan ge och i en del fall mer än vad ens 24 bit system klarar av, man vill inte lyssna på allt de gjort med verkliga ljudnivåer och full dynamik så det är faktiskt tur att de komprimerat det värsta så att det inte är skadligt stor dynamik
Nått jag verkligen gillar är detta, nått av det vackraste som skapats.

Den här är inte heller dålig, nutida klassisk musik ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenneth:

Tummen upp för tråden!

Jag fick upp ögonen/öronen för klassisk musik när jag gick i typ 5:an eller 6:an. Naturligtvis hade jag, även om jag inte visst det då, redan hört en drös med klassiska verk (eller snarare delar av dem) utan att veta om det. Vi har väl alla suttit bänkade framför teven på julafton och sett Kalle Anka? En militärmarsch osar ju julstämning

Men, det var först på en musiklektion i skolan som jag lärde mig om klassisk musik. Lärarinnan spelade upp låtar och fokuserade mest på Vivaldis Våren (oklar på exakta namnet). Hon visade oss hur verken inte bara är musik, utan kan berätta en historia. Sen fick vi höra låten samt se bilder och se berättelsen medan den spelades och jag var fascinerad. Jag tror att det ökade min förståelse för all musik.

Innan nästa lektion hade jag tjatat iväg mina föräldrar till närmaste musikaffär och där inhandlat "The Best of Beethoven", Vivaldis fyra årstider och en CD-box med tre skivor blandade klassiska kända verk.
Dröjde inte länge förrän den samlingen hade utökats med ytterligare några plattor.

Några av klasskamraterna skrattade åt mig och gav mig en del pikar om att jag bara ville fjäska för lärarinnan.
Well....klassisk musik har följt med långt efter att det funnits lärare att fjäska för.

Jag är långt ifrån kunnig och lyssnar inte konstant på klassisk musik. Har även svårt att komma ihåg vad diverse låtar heter.
Men musiken har ändå en plats i mitt liv och det finns stunder då bra klassiska verk sitter perfekt.

Tror inte att jag har något favorit, för det finns så många som gjort så mycket bra. Dock svårt att blunda för t.ex. Mozart.
Har ingen direkt favoritlåt heller, men Pachelbels Canon in d är en som jag verkligen gillar.

Pachelbels Canon in D <3

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag föredrar begreppen "konstmusik" eller "orkestermusik", eftersom det inte på samma sätt för tankarna till gammal musik, utan bekvämt omfattar även ny musik av samma karaktär. Många av mina favoriter är från 1900-talet och inte minst finns det mycket filmmusik skriven för och framförd av full orkester.

Helt ärligt finns det ju mycket som är skräp inom denna musikform liksom alla andra.

De stycken jag tycker bäst om har tydliga teman och en genomtänkt struktur. Jag är inte särskilt förtjust i sånt som är "jazzigt" och bara har massa lösryckta melodislingor av allehanda instrument i en enda sörja.

Det jag helst lyssnar på är från mitten av 1800-talet fram till mitten av 1900-talet. Men det finns förstås mycket bra från tidigare perioder.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag är ett stort fan av Shostakovich. Ett litet smakprov nedan.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Idag har jag lyssnat mycket på Chopin. Bara någons publika spellista med hans "bästa" på YouTube Music.
Väldigt skön dag

Å så härligt. Klassisk musik får alla mina dagar att upplevas som sköna, eller tillfredsställda.

Skrivet av talonmas:

Twosetviolin har fått mig att upptäcka helt nya kompositörer. Även förståelse för det komplexa i vissa stycken.

Det är ju en intressant upptäckt. Det är positivt att man öppnar upp sig för annan musik än den man kanske har lyssnat på förut.

Skrivet av cenneth:

Tummen upp för tråden!

Jag fick upp ögonen/öronen för klassisk musik när jag gick i typ 5:an eller 6:an. Naturligtvis hade jag, även om jag inte visst det då, redan hört en drös med klassiska verk (eller snarare delar av dem) utan att veta om det. Vi har väl alla suttit bänkade framför teven på julafton och sett Kalle Anka? En militärmarsch osar ju julstämning

Men, det var först på en musiklektion i skolan som jag lärde mig om klassisk musik. Lärarinnan spelade upp låtar och fokuserade mest på Vivaldis Våren (oklar på exakta namnet). Hon visade oss hur verken inte bara är musik, utan kan berätta en historia. Sen fick vi höra låten samt se bilder och se berättelsen medan den spelades och jag var fascinerad. Jag tror att det ökade min förståelse för all musik.

Innan nästa lektion hade jag tjatat iväg mina föräldrar till närmaste musikaffär och där inhandlat "The Best of Beethoven", Vivaldis fyra årstider och en CD-box med tre skivor blandade klassiska kända verk.
Dröjde inte länge förrän den samlingen hade utökats med ytterligare några plattor.

Några av klasskamraterna skrattade åt mig och gav mig en del pikar om att jag bara ville fjäska för lärarinnan.
Well....klassisk musik har följt med långt efter att det funnits lärare att fjäska för.

Jag är långt ifrån kunnig och lyssnar inte konstant på klassisk musik. Har även svårt att komma ihåg vad diverse låtar heter.
Men musiken har ändå en plats i mitt liv och det finns stunder då bra klassiska verk sitter perfekt.

Tror inte att jag har något favorit, för det finns så många som gjort så mycket bra. Dock svårt att blunda för t.ex. Mozart.
Har ingen direkt favoritlåt heller, men Pachelbels Canon in d är en som jag verkligen gillar.

Ett stort tack för din tumme upp. Glädjande att du gillar min tråd!

Haha, jag var en av dem som satt bänkade framför TV:n på julafton, och ja… den där militärmarschen osar definitivt jul. Som liten visste jag dock inte att det var ett klassiskt stycke av Franz Schubert, utan trodde nog mer att musiken var skriven av en tidig 1900-talskompositör för just Kalle Anka. Militärmarschen blev hursomhelst en favorit under en period för ca tio år sedan. Den är ursprungligen skriven för piano, och komponerades tillsammans med ytterligare två militärmarscher, men som någon sedan arrangerade om till ett orkesterverk.

Å vad intressant att höra hur du fick kontakt med klassisk musik. Årstiderna av Vivaldi är verkligen en klassiker. Intressant att din lärarinna bad er titta på bilderna och påvisade att de och musiken hörde ihop, och att det faktiskt fick dig att bli fascinerad och gav dig förståelse för olika sorters musik. Att kunna lyssna på olika slags musik, tycker jag är en fördel, då jag själv både kan lyssna på klassiskt, äldre rockmusik, hiphop, soul och mycket annat.

He he, jag misstänker att dina klasskamrater inte riktigt förstod att du på allvar gillade klassisk musik, och alltså inte fjäskade för lärarinnan.

Så kul att du blev så fäst vid klassisk musik att du bad dina föräldrar att skaffa CD-boxar med musik av diverse kända kompositörer. På 00-talet skaffade jag också några boxar och skivor med musik av både Vivaldi, Bach och Mozart, samt en av Bachs musikaliska söner Carl Philipp Emanuel Bach.

Så är det. Alla är inte jättekunniga eller har stenkoll på vad olika låtar och stycken faktiskt heter, utan lyssnar bara på musiken som sådan och njuter, eller kanske har som bakgrundsmusik när man pysslar med något därhemma.
Även för mig finns det stunder, i synnerhet på kvällarna, när det passar bra för mig att lyssna på klassisk musik. Av tråden att döma, har den klassiska musiken verkligen fått en plats i mitt hjärta.

Ja det finns verkligen mycket bra klassisk musik, och Mozart har definitivt bidragit med bra musik.
Pachelbels Canon in d är en klassiker.

Angående en av trådens frågor, fann jag den klassiska musiken i slutet av högstadiet. Dels hade jag en lärare som vid sidan om var operasångare, och vid något tillfälle blev min klass bjudna på en utomhuskonsert där han medverkade. Dels började min klassföreståndare sina morgonlektioner med att spela upp ett stycke klassisk musik (bland annat Air ur Bachs tredje orkestersvit, våren av Vivaldi, Pachelbels Canon in d, samt en rad andra stycken som jag idag inte kommer ihåg vilka de var). Dels pratade min musiklärare en del om musikteori, vilket också bidrog till mitt intresse för klassisk musik.

Skrivet av mrqaffe:

Jag brukar kolla mer på vilka musiker och vilket skivbolag det är än vilken kompositör, kompositörerna spretar ofta mer än när någon i modern tid har valt ut vad de tycker är bra kompositioner eller alltid levererar bra ljudkvalitet oavsett kompositör.
Och vad är egentligen klassiskt, får man slänga in tex Erich Kunzel och Cincinnati Pops i den kategorin även om musiken inte alltid är klassisk i vanlig bemärkelse så är en del det men den del är modern orkestermusik ? Typ, klassiskt, jazz, modernt och filmmusik allt är i vart fall väldigt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=XXyG5Jv6QgQ

(Detaljerna finns i texten på YT)
Telarc är förresten ett skivbolag som inte släppt en dålig inspelning, gillar man musiken så bör man ha även deras inspelningar på den för det lär inte finnas nån som är mer tekniskt spektakulär än den, de är ett av få bolag som faktisk använder dynamiken som cd kan ge och i en del fall mer än vad ens 24 bit system klarar av, man vill inte lyssna på allt de gjort med verkliga ljudnivåer och full dynamik så det är faktiskt tur att de komprimerat det värsta så att det inte är skadligt stor dynamik
Nått jag verkligen gillar är detta, nått av det vackraste som skapats.
https://www.youtube.com/watch?v=TdVtLPGBqVI

Den här är inte heller dålig, nutida klassisk musik ?
https://www.youtube.com/watch?v=misPSq6gQ-U

Att kolla efter musiker och skivbolag snarare än kompositör, är såklart ett sätt att hitta bra musik på. Jag minns när jag för drygt 10 år sedan letade efter några bra CD-skivor med klassisk musik på stadsbiblioteket i min hemstad. Då började en karl prata med mig och han sa att ett specifikt skivbolag hade bra inspelningar (har för mig att det var BIS).
Oj vad svårt att avgöra. Ett bredare begrepp är konstmusik, vilket innefattar både tidig musik (från ca 1200-tal till barocken, tidigt 1700-tal), klassisk musik (både klassicism under 1700-talet och romantiken under 1800-talet), modernism under 1900-talet, samt nutida konstmusik från idag. Det är min tolkning, och inget som är hugget i sten.
I det avseendet passar således Erich Kunzel och Cincinnati Pops in, tillika filmmusik. Personligen tycker jag att en hel del filmmusik är mer lättlyssnad än modern klassisk musik/konstmusik.

Jag lyssnade lite grann på The Very Best of Erich Kunzel and the Cincinnati Pops - Top 20 och tycker att den hittills är bra, så jag ska vid tillfälle lyssna på hela albumet, så tack för tipset.

Jag har hört några inspelningar från Telarc och även jag tycker att de är ett bra skivbolag med duktiga musiker.

Jag håller med om att The Lark Ascending, är väldigt vackert, även om jag sällan lyssnar på musik av Ralph Vaughan Williams.

Musiken i videon med nutida klassisk musik, tyckte jag om, och den var lättlyssnad jämfört med en del annan nutida klassisk musik/konstmusik. Det finns faktiskt nutida kompositörer som komponerar musik i gammal stil, till exempel i stil med Bach, Mozart eller Beethoven.

Skrivet av cyklonen:

Jag föredrar begreppen "konstmusik" eller "orkestermusik", eftersom det inte på samma sätt för tankarna till gammal musik, utan bekvämt omfattar även ny musik av samma karaktär. Många av mina favoriter är från 1900-talet och inte minst finns det mycket filmmusik skriven för och framförd av full orkester.

Helt ärligt finns det ju mycket som är skräp inom denna musikform liksom alla andra.

De stycken jag tycker bäst om har tydliga teman och en genomtänkt struktur. Jag är inte särskilt förtjust i sånt som är "jazzigt" och bara har massa lösryckta melodislingor av allehanda instrument i en enda sörja.

Det jag helst lyssnar på är från mitten av 1800-talet fram till mitten av 1900-talet. Men det finns förstås mycket bra från tidigare perioder.

Nu i efterhand ångrar jag varför jag inte använde begreppet konstmusik istället för klassisk musik i min rubrik och beskrivning av tråden. Precis som du skriver, är konstmusik ett bredare begrepp där även nyare musik är inräknad, men även äldre klassisk musik förstås.
Ja, filmmusik finns det en hel del som även jag tycker om, och en av mina favoritkompositörer av filmmusik är John Williams. Nedan är en spellista på YouTube med Themes från flera kända filmer.
https://www.youtube.com/watch?v=GbUeK1PP7-s&list=PLflJ1BkZ-b6...

Ja det finns absolut mycket skräp inom både konstmusik och andra genrer, men å andra sidan finns det ofantligt många kompositioner också. Dock är inte heller jag så förtjust i sådant som är ”jazzigt”. Det blir liksom kaos i hjärnan av hur musiken låter.

Spännande att du (och andra i tråden) har lite olika musiksmak. Det är det som är så intressant.

Skrivet av Scarabeo:

Jag är ett stort fan av Shostakovich. Ett litet smakprov nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=UEPiqK-jqTc

Trevligt. Själv är jag inget fan av Shostakovich, men tycker om en del av hans musik. Jag gillar till exempel hans 24 preludier och fugor i alla tonarter, Opus 87.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Återigen denna sommar nu under dom lugnaste veckorna så åker P2 klassiskt igång igen.
Råkade höra Gry Forsell igen av misstag innan jag knappade rätt i internetradions värld...nära på slå av ljudet omedelbart.
Usch...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X