Kopiera SSD till annan SSD?

Permalänk
Medlem

Kopiera SSD till annan SSD?

Hej!

Har en arbetsdator från Lenovo och har fått strul med SSD:en som måste bytas ut.
Jag har fått en ny SSD från Lenovo men nu kommer frågan:

Datorn, en laptop, kan bara ha en SSD i taget?
En dum fråga, men hur kopierar jag den nuvarande SSD:en för att sedan sätta i den nya?
Kör Windows 10, och när jag googlar verkar svaren vara riktade till datorer som kan ha flera lagringsenheter på samma gång.

Tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samiski:

Hej!

Har en arbetsdator från Lenovo och har fått strul med SSD:en som måste bytas ut.
Jag har fått en ny SSD från Lenovo men nu kommer frågan:

Datorn, en laptop, kan bara ha en SSD i taget?
En dum fråga, men hur kopierar jag den nuvarande SSD:en för att sedan sätta i den nya?
Kör Windows 10, och när jag googlar verkar svaren vara riktade till datorer som kan ha flera lagringsenheter på samma gång.

Tacksam för svar!

Du kan inte ta ur båda diskarna och köra dem i din vanliga dator då eller om det går att göra en kopia via nätverket.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Stefflo Har tyvärr inga vanliga datorer här på jobbet haha. Hur gör man kopia via nätverket, just det jag tänkte kanske är möjligt =)?

Permalänk
Medlem

Ta en docka där du kan peta in en el två diskar, starta din dator via usb och kör ex.vis acronis som kan lösa en enkel kopia.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Du kanske kan starta från ett Linux-usb eller något klonverktyg och göra en disk image som du lägger på en extern hårddisk eller liknande. Sedan kör du processen åt andra hållet efter att du bytt SSD.

Tillägg: Om du inte har backup så skapa en innan du börjar klona ifall du gör något fel eller så.
Tillägg 2: Om du använder rätt verktyg (något som skapar en fil) och kör från Linux med någon form av nätverksdisk monterad så kan du lägga image-filen där om den får plats.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samiski:

@Stefflo Har tyvärr inga vanliga datorer här på jobbet haha. Hur gör man kopia via nätverket, just det jag tänkte kanske är möjligt =)?

Tyvärr inget bra svar men tycker att det borde gå att göra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Koppla den nya disken via USB (docka eller kabinett eller adapter bara... antar det är SATA SSD?), sedan bootar du Clonezilla och väljer source som den interna disken och target som USB disken...
Om det nu ens går, om du har problem med disken kanske det inte går...

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem

@_niko_ @Jpau94 @Stefflo @lambdan Tack allihopa för er hjälp! Fick bli att köpa extern USB läsare och kopiera den på så sätt. Tusen tack =)!