Permalänk
Avstängd

Prebuilt gaming PC 11-16k

Hej,

Känner mig som en sopa som skapar två trådar så nära inpå varandra. Sorry! Gjorde nyligen en liknande tråd där jag bad om hjälp med att bygga en dator för 10 tusen kronor ~.

Jag har sedermera blivit mer sugen på en färdigbyggd burk efter jag förstod vilken brist det råder på grafikkort. Har även gått upp i budget till max 16k.

Vilken dator på marknaden ger mest valuta för pengarna enligt er? Skulle i ärlighetens namn vilja ha en tyst och välkyld kompis. Men det är av vad jag förstått väldigt svårt när man köper färdigbyggda maskiner(?)

Har tittat lite på ASUS ROG STRIX (G15DK-R5800X097T)
Med Ryzen 7 5800x och RTX3070

För 15,990kr. Låter bra i mina öron. Hittar ni något mer intressant? Tack på förhand ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinsomfan:

Hej,

Känner mig som en sopa som skapar två trådar så nära inpå varandra. Sorry! Gjorde nyligen en liknande tråd där jag bad om hjälp med att bygga en dator för 10 tusen kronor ~.

Jag har sedermera blivit mer sugen på en färdigbyggd burk efter jag förstod vilken brist det råder på grafikkort. Har även gått upp i budget till max 16k.

Vilken dator på marknaden ger mest valuta för pengarna enligt er? Skulle i ärlighetens namn vilja ha en tyst och välkyld kompis. Men det är av vad jag förstått väldigt svårt när man köper färdigbyggda maskiner(?)

Har tittat lite på ASUS ROG STRIX (G15DK-R5800X097T)
Med Ryzen 7 5800x och RTX3070

För 15,990kr. Låter bra i mina öron. Hittar ni något mer intressant? Tack på förhand ❤️

Tror du hittat en bra burk. Hittade den här på Inet, men bara med en "sunkig" intel 11400F och med 3060Ti. Är ett par tusen billigare dock.

Edit: Jäklar vad fort de går åt! -Fanns tidigare på lager under helgen..

Slutsåld redan.
Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/2219183/lenovo-legion-t5-ryzen-7-...

Där har du en med 5800x istället för ^ skärp inteln.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

https://www.inet.se/produkt/2219183/lenovo-legion-t5-ryzen-7-...

Där har du en med 5800x istället för ^ skärp inteln.

GN (Gamers Nexus) gav Lenovo skitbetyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

GN (Gamers Nexus) gav Lenovo skitbetyg.

Mjo men Steve ger ju 99% av alla prebuilds skit, därför dem just är det... Dåliga prebuilds :/ Skulle mer en gärna rekommendera TS att antigen bygga själv/ha någon som kan göra det åt dig alt betala Inet för att montera åt dig. Slipper du massa ploy skit från sådana här företag, tex inge bloatwear förinstallerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Mjo men Steve ger ju 99% av alla prebuilds skit, därför dem just är det... Dåliga prebuilds :/ Skulle mer en gärna rekommendera TS att antigen bygga själv/ha någon som kan göra det åt dig alt betala Inet för att montera åt dig. Slipper du massa ploy skit från sådana här företag, tex inge bloatwear förinstallerat.

Verkar vara svårt att få datorer från SI. Bloat blir man av med genom clean install av win. (Det första man gör när man unboxat burken).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Networker:

Verkar vara svårt att få datorer från SI. Bloat blir man av med genom clean install av win. (Det första man gör när man unboxat burken).

”SI” ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tyvärr inte alla som tänker så och kör på den förinstallerad och bara kör vidare, men men, får hoppas TS hittar något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinsomfan:

”SI” ?

"System Intergrator". Eller möjligen "integrator".
Alltså inte Dell, HP, Lenovo etc.. Utan typ Inet, Komplett med flera, där du beställer "skräddarsytt system" och låter "affären" skruva ihop delarna. Fördelen är att du får "standarddelar". Nackdelen idag är att många SI saknar tillgång till "standarddelar", speciellt grafikkort förutom värdelösa GT710 och GT1030..

HP, Dell, Lenovo etc. verkar inte ha brist på komponenter, men dessa är oftast med "vilje" utanför standard så användare/kunden inte ska kunna på enkelt sätt uppgradera burken i framtiden.

HP/Dell/Lenovo med flera har också snikversioner/skitversioner av i synnerhet aktuella grafikkort:
Värdelösaste kylning som bara kan hittas. Kolla gärna GN. Det är inte samma "version" av exempelvis ett GTX som sitter i en "färdigköpt" burk jämfört med en du köper från en SI.

Möjligen detta avsnitt.
Kan också ha varit avsnittet om HP, spelar ingen större roll då det alltid är billigaste skräpet i "märkesdatorer".

Märkesdator=billigaste möjliga komponenter, helst också utanför standard så kunden/konsumenten omöjligt kan uppgradera maskinen utan tvingas att köpa en ny..

Det var så jag menade. SI ("System integrators"), typ inet eller flera, där man skräddarsyr datorn själv, är ljusår bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Tyvärr inte alla som tänker så och kör på den förinstallerad och bara kör vidare, men men, får hoppas TS hittar något.

Sant. Mina "färdigköpta burkar" har rent historiskt begränsat sig till laptops. Då dessa inte är enkla att bygga själv, så har jag alltid begränsat "köpta datorer" till laptops. Och alltid en ren win-installation det första jag gör. Slipper bland annat MacAfee och liknande bloat!