Jobb efter Innovativ Programmering

Permalänk
Medlem

Jobb efter Innovativ Programmering

Tjena gubbs. Lite fundersam om jag ska välja Systemvetenskap eller Innovativ programmering på universitetet nästa år. Ni som läst IP, vad jobbar ni inom nu (Webb, mobil applikationer, desktop applikationer, system osv) och vilka språk använder ni/ lärde ni er på linjen?

Permalänk
Inaktiv

Aldrig hört talas om IP och heller ej pluggat något IT-inriktat, men jag har jobbat hela yrkeslivet och byggt mig en karriär. Kan säga att "Innovativ programmering" låter som ett såntdär tomt sönderhajpat ord. Hade inte valt det som väg att plugga. Systemvetenskap är stabilt. Kör på det.

Permalänk
Medlem

Finns ett par trådar om det programmet i forumet. Copy/paste på min telefon har dock gått på semester av nån märklig anledning så du får använda sökfunktionen!

Permalänk
Medlem

IP är vettigt men likaså systemvetenskap. Det hänger inte så mycket på vilket program man går utan mer vad man fokuserar på att lära sig på vägen.
Båda är bra för att hitta jobb sen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon334363:

Aldrig hört talas om IP och heller ej pluggat något IT-inriktat, men jag har jobbat hela yrkeslivet och byggt mig en karriär. Kan säga att "Innovativ programmering" låter som ett såntdär tomt sönderhajpat ord. Hade inte valt det som väg att plugga. Systemvetenskap är stabilt. Kör på det.

Det är ju ett ganska nytt program (så det är ju inte så konstigt att det är okänt) och namnvalet må vara lite floskelartat, men det är en seriös utbildning.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har nytt avslutat min IP-resa som finns delvis beskriven redan här på forumet innan

Angående valet kring systemvetenskap och innovativ programmering så skulle tipsa om att kolla på programplanerna:

https://liu.se/studieinfo/program/f7ksy/4865

https://liu.se/studieinfo/program/6kipr/5031

Sammanfattat skulle jag säga att systemvetenskap har ett större fokus på ledarskap och samhällskunskap medans innovativ programmering har ett större fokus på programmering. Många kanske inte håller med mig men jag tycker även kunskaper som datorteknik och operativsystem som ges på IP ger nödvändiga kunskaper för att bli en bra programmerare.

Jag jobbar själv med iOS primärt i Swift, vilket inte var ett språk som lärdes ut på utbildningen med som snabbt gick att lära sig med tidigare kunskaper. Vad jag vet har alla fått jobb som gick utbildningen, vissa så tidigt som 6 månader innan examen. Jag tror att det att går att jobba med allt du nämner och även mer efter utbildningen.

Vilka språk man kan skulle jag säga är i många fall orelevant då de flesta är mycket mer lika än vad man tror och innehåller flera liknande delar men olika syntax. Kanske är den största skillnaden minneshantering. Hur som helst är ett urval av de språk vi höll på med under utbildningen följande: C, C#, C++(mycket), Java, Python.

Fråga gärna fler frågor om du undrar något

Mvh