Permalänk
Medlem
Skrivet av HusGud:

Tycker man läser om stora prestandaproblem även för personer med bra utrustning! Tycker ni det ens är värt ett köp om man har ett geforce 1080?

(Vill gärna köpa, men är rädd att upplevelsen blir förstörd pga kass dator)

Jag har ett 1660 SUPER och en Ryzen 3600.
Kör på LOW och 1080p, får ut ungefär 50-80 FPS, oftast där i mitten, typ 65-70 FPS.

Såklart inte optimalt, men är vann att inte få mer än 90 FPS i andra spel jag spelar (som Warzone och Vanguard), så jag är inte så kräsen direkt.

Permalänk
Medlem

Har testat spelet på en rigg med 3700X, och ett AMD 6700XT med det mesta på high/ ultra i 1440p. Inget vetenskapligt test men jag försöker hålla koll på FPS-mätaren. Beroende på karta så får man 60-80 fps (128 spelare, Conquest/ Breakthrough). På Manifest kan det dippa under 60. Det skiljer knappt 10 fps jämfört med ett RTX 3080 med samma inställningar.

GPU-användning sviktar mellan 60-98% också. Ibland är det betydligt mer stabilt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem

En reddit-användare sammanställde en lista på allt som tagits bort eller nedgraderats i 2042 från tidigare Battlefield-spel i serien:

Core Features

No single-player story

No standard server browser

Fewer standardized game modes (Can't even play TDM or smaller scale modes without relying on community servers. Really?)

Fewer base game maps than any other title (even including portal the map count is only 13)

No persistent lobbies (seriously why do I have to matchmake after EVERY round?)

Fewer in-game assignments (none outside of cosmetic unlocks)

No class system

Less character customization options (than BF5)

No profile progress/stats page in the menu

No battle log/stats tracker for other players

No global leader boards

No end of round assignment progress screen

No dog tags (they still sort of exist I guess?)

No custom emblems

Fewer achievements

No medals

No swelling crescendo of dramatic music near the end of a match (obviously this is the most egregious of the list)

Less destruction (only a small handful of destructible buildings on each map)

No map altering levolution (There sort of is but the maps are so big, anything that changes doesn't really affect how you play)

No cross-game profile screen (BF 4, HL, 1, and V were all linked by a menu if you owned them digitally, was a neat feature.)

No spectator mode

No permanent community servers (would be useful for clans and events)

Infantry Gameplay

Fewer guns (even including all the portal guns, BF4 still had more at launch)

Fewer infantry gadgets

No manual leaning

No diving while swimming

No high wall vaulting

No crouch sprinting

No backwards prone

No explosion knockback

No rolling after falling from heights

No ammo or health pickup off teammates

No scope zeroing

No thermal optics

No indirect fire gadgets

Less anti-tank launchers (Come on man only one?)

No lock-on launchers (The M5 works with the SOFLAM but that requires 2 people)

No AP mines/claymores

No static weapon emplacements

No fortification building

No resupply stations

No suppression mechanic (This one I don't mind but I'm including everything)

Vehicles

Fewer vehicle types (and separate vehicle progression per faction even though they are functionally identical... why???)

No naval vehicles (Except I guess the hovercraft technically)

No vehicle gunner direction indicator

No lock on direction indicator

No vehicle enter/exit animations

No tank turret decoupling (This was so great in BF4!)

Less vehicle driver/pilot customization options

No tank zoom customization options

No tank gunner customization options

No heli gunner secondary weapons

No separate heli/fixed-wing controls

No control input while looking behind/free looking in aircraft (BF1 and V pilots, this one is gonna absolutely suck for you guys)

Scoring System

No squad wipe scoring

No player damage points

No vehicle damage points

No vehicle kill assist points

No headshot bonus

No long-range kill bonus

No assist counts as kill bonus

No squad objective play bonus

Oversimplified teamplay scoring (i.e. healing a teammate always gives you +5xp rather than the amount of health you give)

Squad and Teamwork

No commander

No special squad call-in abilities

No squad field upgrades

No in-game VOIP

Fewer factions (with almost nothing to give the 2 factions any distinction)

No cross-team chat

No "create new squad" option

No "promote to squad leader" option

No clans

No view of squadmates while in the spawn screen

No "Medic incoming" indicator in downed state

No rank names/icons, just a number.

UI and Quality of Life

Less control customization options

Less UI customization options

No HUD/icon opacity customization

No HUD scaling customization options

No gunsight reticle customization options

No network performance graph

No individual player scoreboard

Less detail in the 'who killed you' screen

No ultrawide monitor support

Very poor friend joining system

No console aim assist (big fat fuck you to console players there, dice)

Dold text

https://www.reddit.com/r/battlefield2042/comments/qw1mbw/fuck...

Ryktet om att det som blev BF2042 från början var ett BR-spel som plötsligt blev omprioriterat till att bli ett Battlefield känns verkligen inte osannolikt.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem

Det är nog därför spelet känns så andefattigt. Spelet är okej för vad det är, till och med ganska bra om Dice gör lite fixes men det känns ju inte som ett Battlefield. Det är nog det största problemet, spelet är ok/bra för den breda massan men för de som är investerade i serien är känslan någon helt annan.

Sen att Portal (som jag gillar) ses som det bästa i BF 2042 är ju helt klart ett underbetyg till den nyskapade contenten i 2042.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa enbart för portal. Kunde de inte släppt "Battlefield Portal" som eget spel. Det hade varit nice.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Prestandan är ett skämt.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Själv känner jag mig för första gången på flera år styrkt i att jag inte kommer köpa ett nytt Battlefield. Jag har fått nog, detta trots att jag alltid älskat serien. BF2 körde jag i nästan 8 år t.ex. Men efter att varje spel, som vanligt, släpps i skandalöst skick samt hur de hanterar cheaters så kommer jag aldrig mer ge en spänn till DICE.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Jag kommer köpa enbart för portal. Kunde de inte släppt "Battlefield Portal" som eget spel. Det hade varit nice.

Portal är dock oerhört fattigt på konkret innehåll i nuläget; det finns bara två kartor från varje äldre spel, så söker man variation är det värt att ta i beaktning - men gillar man att spela Rush på Valapariso 24/7 är det ett mindre problem, antar jag.

Att de dessutom insisterade på att använda det gräsliga neon-gränssnittet även i Portal drar ned helhetsintrycket av spelläget rejält i min bok.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem

Rapporter om prestanda efter dagens patch uppskattas. Inte köpt än och känns som man kan vänta på lite optimeringar. Hade väldigt mycket stutters och fps drops i "betan".

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - aw2725df

Permalänk
Skrivet av LURKOVIC:

Rapporter om prestanda efter dagens patch uppskattas. Inte köpt än och känns som man kan vänta på lite optimeringar. Hade väldigt mycket stutters och fps drops i "betan".

Den släpps imorgon om jag inte har fel

Visa signatur

DeepCool CH260 Svart | 9800X3D | ASUS TUF Gaming B850M-Plus WIFI | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident | MSI GeForce RTX 5070 Ti 16GB Ventus 3X OC | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Seasonic Core GX V2 850W ATX 3.1 | 2x 4TB SN850X WD_BLACK | Dell Alienware AW3225QF 4K QD-OLED | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Sennheiser HD 560S med V-MODA BoomPro Mikrofon |
Keychron K4 Pro QMK/VIA RGB Hot Swap K Pro Brown | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Tycker det vart sämre faktiskt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Skrivet av Cyberz:

Tycker det vart sämre faktiskt.

Ajdå går inte bra nu alltså. Först nya nvidia drivaren som verkar sämre för många och nu en patch som gör det sämre. Får testa när jag kommer hem :/

Permalänk
Medlem

Patchen kommer ju i morrn

Permalänk
Avstängd

Det kom en patch idag som skulle förbättra servrar och rubberbanding. Har det gjort det? Vet ej

Visa signatur

Jag kom, jag såg, jag fick panik och sprang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ajdå går inte bra nu alltså. Först nya nvidia drivaren som verkar sämre för många och nu en patch som gör det sämre. Får testa när jag kommer hem :/

ja det är en jävla soppa tyvärr.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Den släpps imorgon om jag inte har fel

Skrivet av Swennis:

Patchen kommer ju i morrn

https://twitter.com/BattlefieldComm/status/146125800648253440...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag fick en patch på 6.7gb tror jag idag.. kan det vara den?

Visa signatur

Lian LI O11 XL | ASUS B850-E | 9950X3D | 64 GB RAM | ASUS 9070XT PRIME | WD SN850x 4TB | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFT OLED |

Permalänk
Medlem

Va det inte snack om en 30gig patch?

Permalänk
Medlem

Nu kan man se scoreboard om man trycker på esc. 😄
Eller ja. Man ser alla spelare iaf

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Själv så fastna jag helt i blackscreen efter patchen. Testat allt möjligt som tipsats på reddit.. Testar att installera om allt nu. Om det inte löser det, så ger jag upp på detta.

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Skrivet av mkrl:

Själv så fastna jag helt i blackscreen efter patchen. Testat allt möjligt som tipsats på reddit.. Testar att installera om allt nu. Om det inte löser det, så ger jag upp på detta.

Samma här. Lyckas inte heller få igång det..

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Jag med, kan inte få igång spelet efter uppdateringen.

Visa signatur

Thermaltake P5 TGE, MB:MSI MEG Z390 ACE, CPU:i9 9900K @5Ghz
GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio, Custom loop:EKRevoD5, EK-RAD 480
EK-Supremacy EVO, EK-Vardar EVO 120ER, PSU:AX1200i, Vengeance Pro 32GB DDR4 3200Mhz, M2 970 1000 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Skrivet av Hicksmarine:

Jag med, kan inte få igång spelet efter uppdateringen.

Installerade om hela och nu funkar det. Vad kommer hända härnäst tro?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mkrl:

Installerade om hela och nu funkar det. Vad kommer hända härnäst tro?

Okej tack för att du lät oss veta! Inte helt glad av att behöva tanka och installera om.. Tur man inte har ADSL längre iaf..
Ska man behöva göra detta efter varje patch liksom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Okej tack för att du lät oss veta! Inte helt glad av att behöva tanka och installera om.. Tur man inte har ADSL längre iaf..

Precis.. Det jag är rädd för... Inte det roligaste att behöva tanka ner spelet efter varje patch. Men man åkte nog bara på otur..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Går det inte att verifiera filerna som i steam?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkrl:

Precis.. Det jag är rädd för... Inte det roligaste att behöva tanka ner spelet efter varje patch. Men man åkte nog bara på otur..

Hade du ändrat i nån config-fil eller så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Testade det, att reparera i origin. Tog också bort några filer som tydligen kunde strula i installmappen och sedan reparera. Inget av de funkade. Nu rullar det på fint igen efter ominstallation

Skrivet av LURKOVIC:

Hade du ändrat i nån config-fil eller så?

Nej :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Nu kan man se scoreboard om man trycker på esc. 😄
Eller ja. Man ser alla spelare iaf

Kunde man innan uppdateringen med 😊

Permalänk
Skrivet av Cyberz:

Hittade inget sådant men tog 40min att installera om så nu funkar det bra. Flyter bättre och ingen rubberband!