Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Testpilot: MSI Creator Z16 med skärmen som trumfkort

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: MSI Creator Z16 med skärmen som trumfkort

Testpiloten Björn Endre tar sig an MSI Creator Z16, företagets senaste bärbara dator riktad mot professionella användare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevlig dator!
Jag tycker dock att alla laptop benchmarks ni gör från och med nu bör innefatta Apples M1.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk

Största problemet datorer riktade åt en viss typ av professionella användare är att dessa köper en Lenovo för det har de alltid gjort. Vi som kör med dessa svindyra Lenovo är knappast helt nöjda med dem, men det brukar ordna sig.

Att köpa ett litet märke i produktgruppen. Så om den skulle krångla lika mycket som en Lenovo, så ångrar man sig att man inte köpte en "problemfri" Lenovo.

Sedan ogillar jag datorer som ovanför som saknar en ethernetkontakt, att ha med en ethernet adapter hela tiden är bara jobbigt. Och det är ju inte extremt ovanligt att man behöver ha dubbla ethernet för att t.ex. programmera någon hårdvara och då ska man ha dubbla idonglar med sig. Samma gäller datorer där man inte direkt kan plugga i dubbla skärmar utan en idongle. Jag ser dessa datorer då inte riktad för folk som rör på sig och behöver plugga i dubbla skärmar lite här och där. Utan att ha med dockan med powerbricken som ibland väger runt 5kg.

Så min åsikt är bra med mer konkurrens inom detta segment det behövs verkligen, men de får det tufft på företagsvärlden att få dem att byta från lenovos.

*edit*
När det gäller datorer för professionella användare så är dockor dockor väldigt viktigt. Vissa tillverkare har egna. Min erfarenhet av dessa egna är att de långtifrån är problemfria, detta fast de kostar mer än en billig chromebook laptop.
I vilket fall är det en fråga vad MSI har att erbjuda här? Googlade lite och såg att de hade: https://www.msi.com/Laptop-Accessory/USB-C_Docking_Station-1P...

Permalänk
Medlem

Låg tdp och blir ändå varm och kass batteritid? Hur kan man lyckas så dåligt?

Permalänk

Kan det verkligen vara ett konkurrenskraftigt pris, nästan 31k ?, när man får en Legion 5 Pro för runt 18-19K som har betydligt bättre hårdvara.

Permalänk
Skrivet av peckapecan:

Kan det verkligen vara ett konkurrenskraftigt pris, nästan 31k ?, när man får en Legion 5 Pro för runt 18-19K som har betydligt bättre hårdvara.

Fel att jämföra emot gamingdatorn Legion 5 Pro. Lenovo 15v Gen 2 tillhör modellerna som är dennas vanligaste konkurrent https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/ThinkP...

Problemet är ändå priset. Lenovo "företagsdatorer" i företagsvärlden är lite som Apple för konsument. Är priset samma så får konkurrenter det tufft.

Permalänk
Medlem

Wow, mycket intressant dator. Fullt kababel spel-laptop till mycket (relativt) slim format. Denna skulle jag absolut vara intresserad av om inte det höga priset. Men jag fattar varför den kostar såklart....men för 31k hade jag lagt de pengarna på en stationär istället när det kommer till gaming.

Permalänk
Medlem

Thunderbolt 4 USB Type-C-anslutningar är väl lite redundant? Är inte Thunderbolt 4 per definition USB Type C?

Hursomhelst tack, vågar nog inte satsa på MSI även om denna är klart prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Största problemet datorer riktade åt en viss typ av professionella användare är att dessa köper en Lenovo för det har de alltid gjort. Vi som kör med dessa svindyra Lenovo är knappast helt nöjda med dem, men det brukar ordna sig.

Att köpa ett litet märke i produktgruppen. Så om den skulle krångla lika mycket som en Lenovo, så ångrar man sig att man inte köpte en "problemfri" Lenovo.

Sedan ogillar jag datorer som ovanför som saknar en ethernetkontakt, att ha med en ethernet adapter hela tiden är bara jobbigt. Och det är ju inte extremt ovanligt att man behöver ha dubbla ethernet för att t.ex. programmera någon hårdvara och då ska man ha dubbla idonglar med sig. Samma gäller datorer där man inte direkt kan plugga i dubbla skärmar utan en idongle. Jag ser dessa datorer då inte riktad för folk som rör på sig och behöver plugga i dubbla skärmar lite här och där. Utan att ha med dockan med powerbricken som ibland väger runt 5kg.

Så min åsikt är bra med mer konkurrens inom detta segment det behövs verkligen, men de får det tufft på företagsvärlden att få dem att byta från lenovos.

*edit*
När det gäller datorer för professionella användare så är dockor dockor väldigt viktigt. Vissa tillverkare har egna. Min erfarenhet av dessa egna är att de långtifrån är problemfria, detta fast de kostar mer än en billig chromebook laptop.
I vilket fall är det en fråga vad MSI har att erbjuda här? Googlade lite och såg att de hade: https://www.msi.com/Laptop-Accessory/USB-C_Docking_Station-1P...

Tänker att skärmarna skall ha detta, vi är ju inte riktigt där än och 100W kan vara för lite. Ethernet har jag gett upp på de tunna laptopsen men HDMI är ju nice.

Permalänk
Medlem

Hur kan en IPS-panel få 5/5 i betyg på kontrast? O hur kan en sån här creator-dator har en så pass relativt lågupplöst skärm o istället ha "onödiga" 120hz?

Permalänk
Medlem

Hur funkar Killer AX Wifi 6E?

På min Dell XPS 13, så är Killer Wifi en av de absolut sämsta sakerna med datorn tillsammans med deras smått värdelösa bloatware.

I övrigt galet högt pris på en något medioker laptop i mina ögon. Nu är jag ingen spekulant på kommande MacBook Pro 14"/16", men dessa lär göra cirklar runt denna kolossen.

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal laptop (Samsung Ativ 8) med utblåset där mellan tangentbord och skärm. Det kan vara det sämsta som någonsin gjort på en laptop. Prova att ha skärmen stängd när du jobbar med extern skärm och kringutrustning. No no!

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se hur den står sig mot Lenovo Ideapad Pro 16
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5840882

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mordekai:

Thunderbolt 4 USB Type-C-anslutningar är väl lite redundant? Är inte Thunderbolt 4 per definition USB Type C?

Hursomhelst tack, vågar nog inte satsa på MSI även om denna är klart prisvärd.

Det stämmer men ibland är det inte fel att vara tydlig med sådana saker för att undvika att det kommer obehagliga överaskningar för någon köpare. Det som är självklart för några av oss nördar här på forumet är det inte för alla, och särskilt inte den stora majoriteten som kanske dyker in och läser.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt