X470-Gaming och 2 st 3060

Permalänk
Medlem

X470-Gaming och 2 st 3060

Hej!!

Jag har ett X470 TUF gaming moderkort som det sitter en Ryzen 2600 i. Jag har nu skaffat mitt andra RTX 3060 kort men jag får bara 25 mh/s på det andra kortet. Den sitter i slot 2 på moderkortet och jag har provat att stoppa i en hdmi sladd ansluten till skärm i den.

Jag erkänner att jag inte riktigt fattar detta med PCi lanes och hur många detta moderkort har. Är det möjligt att få full fart på bägge korten på detta moderkort på något sätt?

Kanske det funkar om man skaffar en adapter för m.2 port?

Har varit inne lite i bios men blir inte mycket klokare tyvärr.

Tacksam för hjälp av er proffs.

Mvh
Fredrik

Permalänk
Medlem

Helt utan att vara särskilt insatt i grävande så gissar jag lite vilt på att PCIe-bussen inte på något sätt begränsar och att du köpt ett LHR-kort.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det är ett Rev 1 kort som jag har köpt så det borde inte vara ett LHR, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lidas5:

Det är ett Rev 1 kort som jag har köpt så det borde inte vara ett LHR, eller?

Det är nog svårt för andra att gissa sig till då du inte skriver vad det är för kort du har.

För att få bra hjälp saknar tråden en hel del information. Du har inte skrivit vad du gräver. Du har inte skrivit vad du får ut med ditt första kort.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tack Twit för dina svar.

Jag gräver ETH med nicehash. På det första kortet som är ett Asus Dual RTX 3060 får jag ut ca 48 mh/s.
Det andra är ett Gigabyte Vision RTX 3060. På det får jag ut ca 25 mh/s. Vision kortet är som sagt ett rev 1.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av lidas5:

Jag gräver ETH med nicehash. På det första kortet som är ett Asus Dual RTX 3060 får jag ut ca 48 mh/s.
Det andra är ett Gigabyte Vision RTX 3060. På det får jag ut ca 25 mh/s. Vision kortet är som sagt ett rev 1.

Vad blir resultatet när du enbart kör Gigabyte-kortet, dels i slot 2 som nu men även ensamt i slot 1?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag får kolla det imorgon så återkommer jag. Det borde naturligtvis jag ha tänkt på själv. 😬

Tack så jättemycket.

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat Gigabyte kortet i slot 1 och då går den i ca 50 mh/s. Konstigt nog får jag ingen bild när jag stoppar den i slot 2 så där vet jag inte hur den presterar.
Tänkte att jag skulle prova att uppdatera bios, men det lyckas jag inte med. Säger hela tiden följande:

"selected BIOS is not a proper BIOS file"

I och med att jag har original bios har jag läst att man kanske får ta några där emellan och inte hoppa på den senaste direkt. Har bytt namn på filen så den heter som den skall. Får prova detta senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lidas5:

Nu har jag provat Gigabyte kortet i slot 1 och då går den i ca 50 mh/s. Konstigt nog får jag ingen bild när jag stoppar den i slot 2 så där vet jag inte hur den presterar.
Tänkte att jag skulle prova att uppdatera bios, men det lyckas jag inte med. Säger hela tiden följande:

"selected BIOS is not a proper BIOS file"

I och med att jag har original bios har jag läst att man kanske får ta några där emellan och inte hoppa på den senaste direkt. Har bytt namn på filen så den heter som den skall. Får prova detta senare.

Du får väl dra ner nvflash och flasha det med kommandona

nvflash64.exe --protect off
nvflash64.exe -6 biosfilen.rom

Kanske bara ska ha de kortet du vill flasha ikopplat för enkelhetens skull.

Är du säker på att det går med 2 3060 fullspeed i windows i nicehash? tänker mig att folk använder typ lolminer eller liknande för att gå över spärren.

edit:insåg nu att du kanske pratar om att flasha bioset till moderkortet, var inte tydligt ^^

Permalänk
Medlem

Du har rät att det är moderkortets bios jag pratar om. Ibland tänker jag inte hela vägen med att förklara i och med att det är klart i min skalle.

Det kanske är så att det inte funkar med 2 3060 i Nicehash, jag får kolla upp det.

tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

I BIOS, vad står det att bandbredden på PCIe slot 2 är? Det måste vara 4x eller högre för att få full hash rate på 3060 v1.

Fortsättningsvis så har Ryzen 5 2600 bara 20 PCIe-banor varav 4 av dessa går till lagring (NVMe etc..) ( https://en.wikichip.org/wiki/amd/ryzen_5/2600 ). Detta innebär att det finns 16 PCIe-banor kvar som dina grafikkort måste dela på. Gå in i BIOS och ändra bandbredden på både PCIe-slot 1 och 2 till 8x.

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte något ställe där jag kan se bandbredden på i mitt bios. Därför tänkte jag att man kanske behövde uppdatera bios:et.
Jag har planerat att ta lite nya tag imorgon lördag så får vi se om jag kan få igång det.

Permalänk
Medlem

Jag skall tusan inte hålla på jag. Provade att uppdatera bios:et och det gick bra med några uppdateringar. Man kunde inte hoppa på den senaste direkt tydligen. Men sen så hängde den sig och nu startar inte den datorn något mer.

Jaja, tänkte jag. Har ett Z170 kort liggandes med en Intel cpu i. Men det kortet klarar bara av att använda 3 st pci platser samtidigt. Den har 3 fullstora platser och 3 små. Om jag kopplar in i fler än 3 st så blir det ingen bild och usb ingångarna funkar ej. Hittar ingen inställning i bios för att ändra detta.

Man kanske är för dum/gammal för sånt här nu. Verkar som jag inte skall röra saker om de funkar hyffsat bra.

MVh

Permalänk
Skrivet av lidas5:

Jag hittar inte något ställe där jag kan se bandbredden på i mitt bios. Därför tänkte jag att man kanske behövde uppdatera bios:et.
Jag har planerat att ta lite nya tag imorgon lördag så får vi se om jag kan få igång det.

bandbredden på pci-e banorna som drivs via CPU går nog inte se i bios.

men kolla gpu-z på korten medans du minar och kolla att bägge korten kör minst 4x pci-e bandbredd.

borde stå typ "pci-e [max antal pci-e banor på aktuell port] [pci-e version] @ [Aktuellt antal pci-e banor][pci-e version]"

visar den att minst x4 banor används så ska inte bandbredden vara ett problem

du väljer vilket kort du vill titta på i rullgardinen längst ner.
https://www.techpowerup.com/gpuz/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det löste sig genom att uppdatera bios:et på Z170. Nu har jag alla kort igång.
Att få igång x-470 får bli till ett annat liv.

Tack för erat engagemang.

Mvh

Permalänk
Medlem

Problemet är att den andra x16-sloten är en pcie 2.0 som går genom chipset, det är därför du inte får ut full prestanda

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P