Permalänk

E10 Bensin

Hitta ingen tråd om detta bor i en liten by.Såg idag att alla våra pumpar byt till 95/e10 bensin. Dumma är att min bil klarar inte av detta. så hur dom tänkt här undrar jag före många kör bilar fårn 90talet här och inga av dom tar e10. Hur ser det ut för er har ni samma problem.

Permalänk
Medlem

https://carup.se/hela-listan-bilarna-som-inte-klarar-nya-e10-...

har en volvo från 1989 den klarar E10, alla bilar jag har klarar E10. väldigt få bilar som inte klarar det. är bara 5% eller snarare MAX 5% mer än E5 som det varit länge.

Permalänk
Medlem

Rekommendationen är att köra 98 istället.

Sedan finns alternativet att köra ändå och hoppas på att det går. Det är säkert någon slang eller så som tillverkaren inte garanterar och då säger de att det inte funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundberg_90:

Hitta ingen tråd om detta bor i en liten by.Såg idag att alla våra pumpar byt till 95/e10 bensin. Dumma är att min bil klarar inte av detta. så hur dom tänkt här undrar jag före många kör bilar fårn 90talet här och inga av dom tar e10. Hur ser det ut för er har ni samma problem.

Tyvärr nytt krav men ska ju gå att köra 98 oktan.

Permalänk

okej kör en hemi 5,7 v8 kan ej hitta att den ska klara av e10. den ska gå på 91 oktan i usa men deras 91 är som våran 95. Så 98 går ej tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag kör 98 i min 2000 Mazda... Vågar inte chansa att sabba insprutningen.

Permalänk
Medlem

och 98an är ju E5 sedan några år.
Min Jeep grand cherokee klarar inte E10.. så tanka 98oktan till den är inte ekonomiskt skojigt..
Så det blir att modda slangar, alla packningar o oringar, samt pump, så ska den nog klara E10 sedan
De borde sänka priset på 98 när de tvingar folk att gå över till det från 95.
Eller att de som hittat på idiotin, de borde erbjuda kostnadsfri konvertering till våra bilar. miljönissar asså.. tänker inte längre än näsan räcker.

Permalänk
Skrivet av Marie SWE:

och 98an är ju E5 sedan några år.
Min Jeep grand cherokee klarar inte E10.. så tanka 98oktan till den är inte ekonomiskt skojigt..
Så det blir att modda slangar, alla packningar o oringar, samt pump, så ska den nog klara E10 sedan
De borde sänka priset på 98 när de tvingar folk att gå över till det från 95.
Eller att de som hittat på idiotin, de borde erbjuda kostnadsfri konvertering till våra bilar. miljönissar asså.. tänker inte längre än näsan räcker.

så ska jag våga köra 98 istället även om det även är fel oktan för bilen ?

Permalänk
Medlem

Jag har en modernare volvo och den går bra på upp till 30% E85 så tror inte E10 är något problem för de flesta moderna bilar.
Tycker det blir billigare att köra i stadstrafik med mer E85 inblandat = känns som den drar lika mycket.

Annars är ju 100% E85 ganska mycket energifattigare än bensin och drar då mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundberg_90:

så ska jag våga köra 98 istället även om det även är fel oktan för bilen ?

Inga problem att kör med högre oktan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundberg_90:

okej kör en hemi 5,7 v8 kan ej hitta att den ska klara av e10. den ska gå på 91 oktan i usa men deras 91 är som våran 95. Så 98 går ej tyvärr.

Kör på 98 oktan och blanda i 5-9 % nitrometan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundberg_90:

okej kör en hemi 5,7 v8 kan ej hitta att den ska klara av e10. den ska gå på 91 oktan i usa men deras 91 är som våran 95. Så 98 går ej tyvärr.

Varför skulle den inte gå köra på 98 oktan?

Det största problemet med E10 är att många bränslesystem har gummislangar som torkar ut av etanolen. Det råder dock delade meningar om det verkligen är så negativt som det påstås. De allra flesta motorer med elektronisk insprutning går rent motormässigt köra på E10, förgasarbilar kan få problem dock. De allra flesta motorer kan man dock köra på 98 oktan istället som fortsatt kommer vara E5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundberg_90:

så ska jag våga köra 98 istället även om det även är fel oktan för bilen ?

Högre oktan är helt ofarligt.. det är etanolen de blandat i bensinen som kan vara frätande på plast/gummislangar o gummipackningarna..
Med högre oktan kommer du märka att bilen kommer gå lite jämnare och kanske rent av upplevs aningens piggare.
Bilar är ofta utrustade med knacksensorer och med lågt oktan så får man lättare spikningar/knackningar i motorn och då ändrar databoxen tänningsinställningen för att undvika knacket.. och då när den kompenserar blir motorn lite svagare.. så då med högre oktan kommer inte knackningarna lika fort och boxen ställer sig då vid optimalt tändningsvärde och där med lite mer ork.

Permalänk
Skrivet av Marie SWE:

Högre oktan är helt ofarligt.. det är etanolen de blandat i bensinen som kan vara frätande på plast/gummislangar o gummipackningarna..
Med högre oktan kommer du märka att bilen kommer gå lite jämnare och kanske rent av upplevs aningens piggare.
Bilar är ofta utrustade med knacksensorer och med lågt oktan så får man lättare spikningar/knackningar i motorn och då ändrar databoxen tänningsinställningen för att undvika knacket.. och då när den kompenserar blir motorn lite svagare.. så då med högre oktan kommer inte knackningarna lika fort och boxen ställer sig då vid optimalt tändningsvärde och där med lite mer ork.

okej tack för info då komme rjag gå helt på att köra 98 nu mera visst kostar lite extra men köra v8 så värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kör på 98 oktan och blanda i 5-9 % nitrometan

hmm.. separat insprutning till det istället med aktiveringsswitch hihi

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Inga problem att kör med högre oktan.

exakt oktantalet i soppan är ett mått på hur mycket soppan är blandad för att hämma knack i motorn högre oktan mindre risk för knack.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal

dvs högre oktantal är t.om. bättre för motorn då soppan tål högre kompression och temperatur innan den självantänder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundberg_90:

okej tack för info då komme rjag gå helt på att köra 98 nu mera visst kostar lite extra men köra v8 så värt det

Mer förvånad att du kört 95 i en sån.

Man kör ju högre oktan i alla leksaker

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Mer förvånad att du kört 95 i en sån.

Man kör ju högre oktan i alla leksaker

står i manualen 91 us så våran 95 ska va bäst men man lär sig något nytt varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundberg_90:

står i manualen 91 us så våran 95 ska va bäst men man lär sig något nytt varje dag

Det är väl ungefär som att det kan stå 98 i manualen till en bil såld i Sverige ibland. Du får ju tänka på att de har ned till 87 oktan (enligt deras sätt att ange). Är det en modern motor så kommer den gå att köra på lägre än rekommenderat inom rimliga gränser också, men då kan man tappa lite effekt.

Hur gammal är bilen? E10 är i princip standard i USA numera nämligen, så beroende på ålder är det inte helt osannolikt att den går att köra på E10. Sedan är det ju snäppet sämre om man ställer undan bilen över vintern e dyl.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Det är väl ungefär som att det kan stå 98 i manualen till en bil såld i Sverige ibland. Du får ju tänka på att de har ned till 87 oktan (enligt deras sätt att ange). Är det en modern motor så kommer den gå att köra på lägre än rekommenderat inom rimliga gränser också, men då kan man tappa lite effekt.

Hur gammal är bilen? E10 är i princip standard i USA numera nämligen, så beroende på ålder är det inte helt osannolikt att den går att köra på E10. Sedan är det ju snäppet sämre om man ställer undan bilen över vintern e dyl.

Är en chrysler 300c från 2005 kör den året om har den som familjebil.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Sundberg_90:

står i manualen 91 us så våran 95 ska va bäst men man lär sig något nytt varje dag

Nu har andra redan pratat om det. Men väldigt kortfattat kan man säga att när det kommer till oktantal så specificerar biltillverkarna i princip "det lägsta oktantal de är OK med att du använder". Det är alltså aldrig någon fara att köra med högre oktantal. Men det ger sällan någon fördel på vanliga "normalbils-motorer" heller. Det är lägre oktantal som kan vara skadligt för motorn.

E10 anger något helt annat och har inget med oktantalet att göra. Det betyder att bensinen är utblandad med 10% etanol. Det är dock fortfarande 95 Oktanig bensin. Vår tidigare bensin var E5, alltså utblandad med 5% etanol.

Om det är en hyffsat ny amerikansk bil du kör så kan jag nästan lova att den kommer att rulla fint på E10 också. 10% etanolinblandning har används i årtionden i USA. Redan när jag bodde där 2012 så var det i stort sätt den vanligaste soppan på mackarna där. Om man behärskar engelskan så har Wikipedia en ganska bra sammanfattning på deras användande av etanolutblandad bensin här: https://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel_in_the_United_Stat...

Permalänk
Medlem

E10 har det väll stått på 95 pumparna länge?
Kör alltid med 98 både bil och maskiner det ger lägre förbrukning och bättre effekt

Permalänk
Skrivet av Molotov:

E10 har det väll stått på 95 pumparna länge?
Kör alltid med 98 både bil och maskiner det ger lägre förbrukning och bättre effekt

som sagt bor i en liten by i swe vi fick detta nyss. men va jag lärt mig så komme rjag köra på 98 oktan. men håll gärna tråden uppe för folk som har fler frågor om ämnet.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Sundberg_90:

som sagt bor i en liten by i swe vi fick detta nyss. men va jag lärt mig så komme rjag köra på 98 oktan. men håll gärna tråden uppe för folk som har fler frågor om ämnet.

Skrivet av Sundberg_90:

Är en chrysler 300c från 2005 kör den året om har den som familjebil.

En snabb googling placerar 5.7 Hemi V8an bland de motorer som går bra att köra på E10. Så du kan åtminstone spara någon krona och köra på det istället
https://www.acea.auto/files/130329_revised_ALL_ACEA_SAAB_JAMA...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundberg_90:

så ska jag våga köra 98 istället även om det även är fel oktan för bilen ?

Det är inga som helst problem att köra 98 på en bil för 95. Bara dyrare soppa.

Däremot kan 95 i en bil för 98 ge problem med brända ventiler eller skadade kolvar.

Om du vill få full nytta av 98 kan du öka kompressionen - hyvla ner topparna litet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundberg_90:

Är en chrysler 300c från 2005 kör den året om har den som familjebil.

Då ska det inte vara några konstigheter med E10:

Chrysler
E10 kan användas i alla Chrysler-modeller, försedda med bensinmotor, från och med årsmodell 1989.

Sen kan du som sagt välja 98 ändå. Det som står i rekommendationerna är minimum oktan.
Högre går fint.

Permalänk
Medlem

Du kan vara ganska säker på att de körde E10 innan de ändrade på pumparna.

Permalänk

stort tack till alla som get råd och förslag om mitt "problem" som sagt håll tråden i liv för fler som mig som inte vet va som funkar eller ej.

Permalänk
Medlem

E10 bytte hela Sverige till runt 1 augusti.. så du har nog tankat det ett tag. Det har stått E10 med liten stil bredvid 95 på pumpar och handtag sen dess.
Kan hända att de börjar fasa ut ”95”-skyltningen. Några veckor sedan jag tankade senast..

Permalänk
Skrivet av TechWolf:

Då ska det inte vara några konstigheter med E10:

Chrysler
E10 kan användas i alla Chrysler-modeller, försedda med bensinmotor, från och med årsmodell 1989.

Sen kan du som sagt välja 98 ändå. Det som står i rekommendationerna är minimum oktan.
Högre går fint.

såg det med men kollar du doge så finns inte charger eller ram med som har samma 5,7L motor med i listan där av gjorde jag tråden.