Muskampen 2025: Segraren korad!

Ryzen 7 3800XT - Rampar upp för högt i temp i mitt tycke

Permalänk
Medlem

Ryzen 7 3800XT - Rampar upp för högt i temp i mitt tycke

Hej!

Hoppas jag placerar tråden rätt.
Jag upplever lite problem med att min CPU går för varmt.
Märkte av problemet initialt när jag jobbade hemifrån och tempsen steg upp mot 86C i Idle vilket var alldeles för högt.

Jag flyttade därefter min AIO till fronten så att jag suger in kall luft och det såg bättre ut, men märkte nu när jag laddar hem ett spel från Steam att jag peakat på 91C och runt 72C utanför det.

Chassit (som i sign) är ett Phanteks Entoo Pro M.
I fronten har jag en MSI Tripple-rad för en AIO där fläktarna sitter på "insidan" chassit (d.v.s. fläktarna är närmare GPUn än vad raden är) där de drar in kall luft från fronten genom raden. Dessa är 120mm fläktar.
I toppen av chassit har jag 2st 140mm Tyst chassi-fläkt från INET för utblås samt en 140mm Tyst chassifläkt från INET i bakdel.
GPUn har tre fläktar på sig.
Fläkten på PSUn drar in luft under ifrån.

Jag har lekt en del med fläktkurvorna i BIOS men jag tycker inte jag får till det. Min tanke har varit en lugn kurva fram tills runt 60-65c för hålla nere ljudvolymen, för att därefter rampa upp relativt aggressivt.

Jag är ganska sugen på att testa byta ut AIO-kylaren mot en luftkylare (fast det inte är lika fint ) men jag tycker ändå att tempsen är lite för höga för en triple-rad.

Skall man kika på att byta fläktarna för raden mot något annat?
Jag är ju en sån pojk som gillar RGB så hade gärna behållt sådan funktion, men vilka fläktar ska man välja isåfall?

Datorn står inte heller gömt eller på en matta, utan står uppe på skrivbordet i vårt extrarum i lägenheten. Vi bor i Jämtland så det är inte supervarmt i rummen eller ute heller.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

1. Skaffa ett program som stressar din cpu. Vilket som går bra. Så du kan få exakt samma last var test.

2. Gör test, notera resultatet.

3. Öppna upp ditt chassi. Gör om testet. Blev det skillnad?

Vi kan börja så här.

Utöver detta. Har du läst på vilka inställningar i bios folk brukar ha med din cpu?
Inte ovanligt att den får för hög spänning på auto.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

min första fråga är vilket program använder du för att läsa av tempen?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

I fronten har jag en MSI Tripple-rad för en AIO

Slangarna i botten av radiatorn? Plockat bort eventuell skyddsdekal under CPU-blocket innan montering? Provat plocka bort CPU-blocket och kollat hur bra täckning du hade på kylpastan? Rengöra och applicera ny pasta?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

1. Skaffa ett program som stressar din cpu. Vilket som går bra. Så du kan få exakt samma last var test.

Vi kan börja så här.

Utöver detta. Har du läst på vilka inställningar i bios folk brukar ha med din cpu?

Jag kan testa! Undvek att försöka köra en alldeles för hög stress då jag blev lite orolig över temperaturerna.
Återkommer med resultat.

Har inte hittat något rörande just dessa inställningar du nämner, jag såg dock över så att MSI's Genie inte var aktiverat och försökte OC:a något dumt.

Skrivet av Bernd_P1:

min första fråga är vilket program använder du för att läsa av tempen?

HWMonitor använder jag för att kika. Upplevt att de har varit ganska väletablerade.
Kollade även i MSI's egna mjukvara (Dragon Center) vilket visade samma temperaturer.

Skrivet av Mayhem SWE:

Slangarna i botten av radiatorn? Plockat bort eventuell skyddsdekal under CPU-blocket innan montering? Provat plocka bort CPU-blocket och kollat hur bra täckning du hade på kylpastan? Rengöra och applicera ny pasta?

Slangarna är i toppen av radden, skyddsdekaler är borta.
Har inte lossat på CPU-blocket än då jag tänkte köpa ny kylpasta och reapplicera

Visa signatur

MOBO [MSI B550-A Pro]

Permalänk
Samsung Sverige

Använd dig av programmet Ryzen Master för att övervaka temperaturer istället.
Förövrigt så är temperaturer om 90c helt normala ifall du har PBO aktiverat, kör du däremot helt stock så är det något varmt då du kör med en AIO. Isåfall kan en repaste vara bra att ordna
Dubbelkolla också att pumpen i din AIO faktiskt går upp i varv när cpu belastningen ökar. Det är förstås viktigt med bra vattenflöde.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

CPU:n throttlar automatiskt vid 95C, så det är ingen risk med att stresstesta.

Det låter onekligen högt. Jag kör en gammal PH-TC14PE luftkylare till min 3800X och får ca. 83C vid Small FFT's i Prime95 vilket ska vara det tuffaste testet för temperatur. Idle är runt 32-35C men den spikar väldigt snabbt upp mot 50+C bara man t.ex. öppnar en webbläsare, för att sedan väldigt snabbt gå ner igen. Har PBO aktiverat men ingen överklockning.

Det största problemet med Zen2 verkar vara överföringen av värmen från die till IHS till kylaren, så det kanske är där problemet är? Antingen att man har för mycket kylpasta som isolerar, eller för lite så det blir dålig kontakt. Eftersom det bara är en "chiplet" och den inte sitter på mitten av CPU:n blir det extra viktigt att hela IHS:en täcks, även hörnen.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ccrisu/ryzen_3000_ihs_o...

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Slangarna är i toppen av radden, skyddsdekaler är borta.

Då bör du vända radiatorn eftersom slangarna skall vara i botten.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Använd dig av programmet Ryzen Master för att övervaka temperaturer istället.
Förövrigt så är temperaturer om 90c helt normala ifall du har PBO aktiverat, kör du däremot helt stock så är det något varmt då du kör med en AIO. Isåfall kan en repaste vara bra att ordna
Dubbelkolla också att pumpen i din AIO faktiskt går upp i varv när cpu belastningen ökar. Det är förstås viktigt med bra vattenflöde.

//Pontus

Ryzen Master skall kikas på, tack för tipset!
Vad är rimligt för en pump att gå i? D.v.s. RPM.
Jag tror att denna skall gå upp för sig själv då jag inte vågat röra kurvan själv (för risig med AIOs )

Skrivet av Pepsin:

Det låter onekligen högt. Jag kör en gammal PH-TC14PE luftkylare till min 3800X och får ca. 83C vid Small FFT's i Prime95 vilket ska vara det tuffaste testet för temperatur. Idle är runt 32-35C men den spikar väldigt snabbt upp mot 50+C bara man t.ex. öppnar en webbläsare, för att sedan väldigt snabbt gå ner igen. Har PBO aktiverat men ingen överklockning.

Det största problemet med Zen2 verkar vara överföringen av värmen från die till IHS till kylaren, så det kanske är där problemet är? Antingen att man har för mycket kylpasta som isolerar, eller för lite så det blir dålig kontakt. Eftersom det bara är en "chiplet" och den inte sitter på mitten av CPU:n blir det extra viktigt att hela IHS:en täcks, även hörnen.

Då skall jag se till att stresstesta!
Kylpasta blir det första att testa då det verkar vara den genomgående röda tråden så stresstestar efter det.

Skrivet av Mayhem SWE:

Då bör du vända radiatorn eftersom slangarna skall vara i botten.

https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk

Intressant! Tycker alltid jag sett builds där slangarna är i toppen istället för i botten.
Tror f.ö. inte att min AIO ens kan monteras så att slangarna är i botten då GPUn tar för mycket plats.

Visa signatur

MOBO [MSI B550-A Pro]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iFerz:

Tror f.ö. inte att min AIO ens kan monteras så att slangarna är i botten då GPUn tar för mycket plats.

Då ska du byta kylare för du lär ha en massa luftbubblor i stället för vatten i värmeväxlaren vid cpun.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av iFerz:

Ryzen Master skall kikas på, tack för tipset!
Vad är rimligt för en pump att gå i? D.v.s. RPM.
Jag tror att denna skall gå upp för sig själv då jag inte vågat röra kurvan själv (för risig med AIOs )

Då skall jag se till att stresstesta!
Kylpasta blir det första att testa då det verkar vara den genomgående röda tråden så stresstestar efter det.

Intressant! Tycker alltid jag sett builds där slangarna är i toppen istället för i botten.

Rpm blir svårt för mig att svara i, men i % bör pumpen ligga över 70% vid hård belastning. Din pump kontrolleras antingen genom en PWM-fläktpin alternativt genom Corsair's mjukvara. Det beror på generation av AIO

Sen är det förstås optimalt om slangarna är på undersidan av radiatorn, men sålänge du inte hör att pumpen går torr (det hörs tydligt när luft passerar genom pumpen) så är det lugnt. Men vill du ha det på det torra så montera radiatorn i taket igen

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då ska du byta kylare för du lär ha en massa luftbubblor i stället för vatten i värmeväxlaren vid cpun.

Jag har förstått som att det är tvärtom.
Undersöker detta!

Skrivet av Samsung:

Rpm blir svårt för mig att svara i, men i % bör pumpen ligga över 70% vid hård belastning. Din pump kontrolleras antingen genom en PWM-fläktpin alternativt genom Corsair's mjukvara. Det beror på generation av AIO

Sen är det förstås optimalt om slangarna är på undersidan av radiatorn, men sålänge du inte hör att pumpen går torr (det hörs tydligt när luft passerar genom pumpen) så är det lugnt. Men vill du ha det på det torra så montera radiatorn i taket igen

//Pontus

Om jag har det monterat i taket (vilket jag också tycker ser bättre ut rent estetiskt) så känns det inte som att tillräckligt kall luft blir dragen igenom radiatorn. Hur skall man tänka med fläktarna?
Dra in kall-luft från fronten och blåsa ut i toppen och baksida?
Blåser jag inte då varm-ish luft genom radiatorn?

Visa signatur

MOBO [MSI B550-A Pro]

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av iFerz:

Jag har förstått som att det är tvärtom.
Undersöker detta!

Om jag har det monterat i taket (vilket jag också tycker ser bättre ut rent estetiskt) så känns det inte som att tillräckligt kall luft blir dragen igenom radiatorn. Hur skall man tänka med fläktarna?

Det vanliga är ju att dra in luft från fronten och blåsa ut det i bakkant/toppen.
Men ingenting stoppar dig från att också dra in luft bakifrån, så du har luftflöde från tre ställen och utblås i toppen.
Med det sagt så har du ju summa summarum oavsett vad en högre temperatur som går genom radiatorn, så att du får högre temp på cpun blir oundvikligt med en takmonterad radiator.

Med det sagt, så är det förstås ibland värt det att offra kylning för utseende

//Pontus

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alternativt sätta radiatorn mot chassits ovansida, om den får plats där.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Om du har radiatorn i toppen så rekommenderar Corsair att du drar in kall luft genom den.
Jag gjorde så, funkade kanon.
Blåser ned kall luft på minne och vrm 👍

Det är nu folk börjar skrika naaaj det är feeel, utan att ens ha provat

Men lugn o fin, det funkar fint. Din fläkt där bak suger ut luft som den ska ändå.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det vanliga är ju att dra in luft från fronten och blåsa ut det i bakkant/toppen.
Men ingenting stoppar dig från att också dra in luft bakifrån, så du har luftflöde från tre ställen och utblås i toppen.
Med det sagt så har du ju summa summarum oavsett vad en högre temperatur som går genom radiatorn, så att du får högre temp på cpun blir oundvikligt med en takmonterad radiator.

Med det sagt, så är det förstås ibland värt det att offra kylning för utseende

//Pontus

Så är det faktiskt!
Jag skall kika vad resultatet blir efter ny kylpasta. Inet var även villig att motta AIOn för felsökning om temperaturen skulle gå högt igen trots det så det var schysst!

Visa signatur

MOBO [MSI B550-A Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Saker du kan kolla.

Bakom radiatorn bör det vara betydligt varmare.
Gå även att känna på radiatorn, blir den varm?
Blir den inte varm så känn på CPU blocket om det blir varmt.
Blir blocket varmt (men inte radiatorn) så går pumpen inte eller inte tillräckligt snabbt.

Enligt de fysiska lagarna så är det bättre med kall luft från utsidan av chassit, men du värmer upp lådan desto mer.
(Då får alla komponenter högre medeltemperatur)
Om ditt chassi inte är extremt varmt så spelar det troligen inte så stor roll om du har radiatorn i fronten eller taket.
CPUn borde inte vara på 80grader i Idle oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vi kan börja så här.

När det kommer till att mäta av spänning och ev. justera om det så känns det minst sagt lite obehagligt. Försökte överklocka en gång på en gammal i5 4690k men gjorde nog mer skada än rätt, så ogillar att pilla på såna saker.

Jag körde hem Prime95 för stresstest och resultat:
Sidopanel på:

10min stresstest
Peak Clock 4103MHz
Peak Temp 95C
Avg 3582MHz
Runt 87c för majoriteten av testet

Sidopanel av:
10min stresstest
Peak Clock 4229MHz
Peak Temp 95C

Avg 3612MHz
Runt 85c för majoriteten av testet

Till detta har jag valt "Extreme Performance" genom MSI Dragon Center appen.
Märkte att när jag valde läget "Silent" så gick CPUn ner till ca 2.7ghz och även temperaturen droppade ner runt 40-42c vid typ strökollande på YouTube, så chansar på att tidigare Idle-temp var att CPUn klockades upp för högt?
CPU-usage i Aktivitetshanteraren var väldigt låg (12% som max vill jag minnas) men jag kollade inte klockfrekvensen.

Detta var ju endast ett 10min stresstest, skall man ge sig på ett ännu längre stresstest? Vet inte riktigt hur länge man skall kika för att få en rättsam överblick.

Drog jag t.ex. igång Assetto Corsa så låg tempen runt max på 92c, vilket fortfarande känns lite högt men inte 95c iallafall.

Enligt denna: https://www.kitguru.net/components/cpu/luke-hill/amd-ryzen-9-... så skall det vara 1.375, enligt Ryzen Master är min Average Core Voltage på 1.36

Skrivet av Pepsin:

Kan då vara kylpastan, har inte hunnit applicerat om kylpastan något.
I Prime95 så låg tempen OK runt 87c däromkring, men när "70000000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M83839 using FMA3 FFT length 4k" skrevs ut i textinformationen så rampade tempen upp till 95 och CPUn thermal throttlade.

Skrivet av Sions:

Saker du kan kolla.

Bakom radiatorn bör det vara betydligt varmare.
Gå även att känna på radiatorn, blir den varm?
Blir den inte varm så känn på CPU blocket om det blir varmt.
Blir blocket varmt (men inte radiatorn) så går pumpen inte eller inte tillräckligt snabbt.

Enligt de fysiska lagarna så är det bättre med kall luft från utsidan av chassit, men du värmer upp lådan desto mer.
(Då får alla komponenter högre medeltemperatur)
Om ditt chassi inte är extremt varmt så spelar det troligen inte så stor roll om du har radiatorn i fronten eller taket.
CPUn borde inte vara på 80grader i Idle oavsett.

Jag kände på radiatorn och blocket, bägge är varma. Inte superheta, radiatorn var varmare upp mot där slangarna går, men det är väl kanske förväntat?
Skrev det också i ovan citat, men med silent mode i MSI Dragon Center så gick CPUn på 40-ish grader. Frågan är om Idle-tempen mer är mjukvaraproblem än hårdvaru-problem?

Oavsett så kommer jag att reapply:a kylpasta för att testa. Jag tycker jag hittar spridda åsikter på nätet rörande AIO i fronten eller toppen så jag vet inte riktigt vad jag skall tro just nu..

Visa signatur

MOBO [MSI B550-A Pro]

Permalänk
Samsung Sverige

Ja åsikterna och tycken kring ordning av fläktar,insug,utsug och radiatorer har det bråkats om i snart 20 års tid. Men för dina temperaturer spelar det ingen roll. Det vill säga fläktordning orsakar enstaka grader. Men du ligger en bra bit över vad du bör ha temperaturmässigt

Börja med att byta kylpasta och återkom sedan hur det gick. För att rengöra cpu och block från den gamla pastan så fungerar de flesta lösningsmedel. T-röd, T-gul, gripen lösningsmedel, IPA sprit, Whisky, Vodka, Bensin...ja du förstår poängen. Men det som är mest optimalt är enligt mig isopropanol, också kallat IPA.

//Pontus

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Hej!

Hoppas jag placerar tråden rätt.
Jag upplever lite problem med att min CPU går för varmt.
Märkte av problemet initialt när jag jobbade hemifrån och tempsen steg upp mot 86C i Idle vilket var alldeles för högt.

Jag flyttade därefter min AIO till fronten så att jag suger in kall luft och det såg bättre ut, men märkte nu när jag laddar hem ett spel från Steam att jag peakat på 91C och runt 72C utanför det.

Chassit (som i sign) är ett Phanteks Entoo Pro M.
I fronten har jag en MSI Tripple-rad för en AIO där fläktarna sitter på "insidan" chassit (d.v.s. fläktarna är närmare GPUn än vad raden är) där de drar in kall luft från fronten genom raden. Dessa är 120mm fläktar.
I toppen av chassit har jag 2st 140mm Tyst chassi-fläkt från INET för utblås samt en 140mm Tyst chassifläkt från INET i bakdel.
GPUn har tre fläktar på sig.
Fläkten på PSUn drar in luft under ifrån.

Jag har lekt en del med fläktkurvorna i BIOS men jag tycker inte jag får till det. Min tanke har varit en lugn kurva fram tills runt 60-65c för hålla nere ljudvolymen, för att därefter rampa upp relativt aggressivt.

Jag är ganska sugen på att testa byta ut AIO-kylaren mot en luftkylare (fast det inte är lika fint ) men jag tycker ändå att tempsen är lite för höga för en triple-rad.

Skall man kika på att byta fläktarna för raden mot något annat?
Jag är ju en sån pojk som gillar RGB så hade gärna behållt sådan funktion, men vilka fläktar ska man välja isåfall?

Datorn står inte heller gömt eller på en matta, utan står uppe på skrivbordet i vårt extrarum i lägenheten. Vi bor i Jämtland så det är inte supervarmt i rummen eller ute heller.

Hejsan

Jag kör ett Enthoo Pro, dock den större varianten, 360 radiator i toppen med fläktar på utblås. Samma cpu, för mig fungerar det bra. Vilken setup du än kör så testa först att montera om cpu/ applisera ny pasta (om du inte redan gjort det), kom ihåg: hellre för mycket kylpasta än för lite. Som någon skrev finns det risk för dålig cirkulation på kylmediumet om du har frontmo terad radiator med kopplingarna uppåt då all luft kommer att samlas där, beroende på luftmängd givetvis, tillräckligt mycket luft och du får i princip ingen cirkulation alls.

Glhf!

edit: kör numera en 5800, körde en 3800 tidigare. Ett annat tips är att kolla in Curve Optimizer för att få ner tempen på AMD cpus, fast kanske bara fungerar på senaste lineupen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja åsikterna och tycken kring ordning av fläktar,insug,utsug och radiatorer har det bråkats om i snart 20 års tid. Men för dina temperaturer spelar det ingen roll. Det vill säga fläktordning orsakar enstaka grader. Men du ligger en bra bit över vad du bör ha temperaturmässigt

Börja med att byta kylpasta och återkom sedan hur det gick. För att rengöra cpu och block från den gamla pastan så fungerar de flesta lösningsmedel. T-röd, T-gul, gripen lösningsmedel, IPA sprit, Whisky, Vodka, Bensin...ja du förstår poängen. Men det som är mest optimalt är enligt mig isopropanol, också kallat IPA.

//Pontus

Då blir det nog att flytta tillbaka AIOn till toppen, ser ju mycket fränare ut..

Skrivet av [SmR]BMF:

Hejsan

Jag kör ett Enthoo Pro, dock den större varianten, 360 radiator i toppen med fläktar på utblås. Samma cpu, för mig fungerar det bra. Vilken setup du än kör så testa först att montera om cpu/ applisera ny pasta (om du inte redan gjort det), kom ihåg: hellre för mycket kylpasta än för lite. Som någon skrev finns det risk för dålig cirkulation på kylmediumet om du har frontmo terad radiator med kopplingarna uppåt då all luft kommer att samlas där, beroende på luftmängd givetvis, tillräckligt mycket luft och du får i princip ingen cirkulation alls.

Glhf!

edit: kör numera en 5800, körde en 3800 tidigare. Ett annat tips är att kolla in Curve Optimizer för att få ner tempen på AMD cpus, fast kanske bara fungerar på senaste lineupen?

Då testar jag att justera om och montera radiatorn i toppen. Blir att halta sig ner på stan och handla Isopropanyl. Fick ingen tid för det i helgen
Nu när jag haft det monterat i fronten i ett par dagar, behövs det "luftas" på nå vänster?

Visa signatur

MOBO [MSI B550-A Pro]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iFerz:

Då blir det nog att flytta tillbaka AIOn till toppen, ser ju mycket fränare ut..

Då testar jag att justera om och montera radiatorn i toppen. Blir att halta sig ner på stan och handla Isopropanyl. Fick ingen tid för det i helgen
Nu när jag haft det monterat i fronten i ett par dagar, behövs det "luftas" på nå vänster?

Du har väl inget som går att lufta ? Det viktiga är att se till att icke anslutningssidan på radiatorn är högsta punkt så luften hamnar där, varken pump eller anslutningar får vara högst för då hamnar det luft där och det kyler dåligt och kan börja plaska och skvätta för ljudet ökar när det cirkulerar luft, i värsta fall blir det inget vattenflöde alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Och använd aldrig någonsin någon oc inställning i dragon center - helst ska du inte använda det alls.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

//Pontus

Har bytt pastan nu. Körde på isopropanol (IPA) från kjell! (Använde Noctua NT-H1)
Rensade IHSen så gott jag kunde samt kopparytan för kylaren.
Upplever fortfarande att det är rätt så varmt för vanlig idle.

MSI Dragon Center är satt till "Balanced".
Datorn (R2D2 för GPU-sag) ->

(Imgurlänk: https://imgur.com/a/eNFaBtB )

Fläktarna drar in luft från fronten, de övre fläktarna för radiatorn trycker ut luft samt den bakre drar ut luft.
Nätagget är satt till "Hybrid".

Har inte lekt med fläktkurvorna än, men:
Kabeln från radiatorn (som jag misstänker är pumpen?) sitter på PumpFan1
De tre fläktarna i toppen sitter ihop till samma anslutning (Sysfan2 tror jag)
De två fläktarna i fronten samt den bak har varsin Sysfan anslutning.

Med chassipanelen av, utan justerade fläktkurvor så ligger CPUn på ca 50c med en average clock på ca 1.8-2.0, går tillochmed så högt som 60c.

Detta känns ändå ganska högt i min bok, iallafall för luftflödet jag borde ha i.
När jag applicerade kylarpastan så försökte följa en kort guide jag såg på nätet där kylarpastan lades ut i små pluppar i ett 3x3 mönster. Därefter tightade jag åt blocket ca 1 varv på vardera sida tills det började bli lite trögt, för att sen köra 0.5varv tills det var "snug", så monteringen borde inte vara hemsk.

Tänkte köra ett stresstest imorgon för att se vad resultaten blir, men det känns ändå ganska högt..

Skrivet av [SmR]BMF:

Hejsan

Glhf!

Vad har du för ungefärliga temperaturer förresten?
Typ under load och idle?

Skrivet av mrqaffe:

Du har väl inget som går att lufta ? Det viktiga är att se till att icke anslutningssidan på radiatorn är högsta punkt så luften hamnar där, varken pump eller anslutningar får vara högst för då hamnar det luft där och det kyler dåligt och kan börja plaska och skvätta för ljudet ökar när det cirkulerar luft, i värsta fall blir det inget vattenflöde alls.

AIOs är heeeelt nytt för mig, senaste burken jag byggde innan var med en luftkylare från Silverstone så vattenkylning/AIO är väldigt nytt för mig.
Nu sitter den som längst upp, även vid montering i fronten så var radiatorns nipplar högre upp än vad CPU-blocket var (syns -ish på bilden ovanför, där 140mm fläktens topp var gick radiatorn.

Skrivet av bagaget:

Och använd aldrig någonsin någon oc inställning i dragon center - helst ska du inte använda det alls.

Jag fick det tipset från en kompis, fanns nå OC Genie-äventyr och dubbelkollade så att detta var avstängt helt.

En jättetyst dator är för mig inte det absolut viktigaste, men jag vill inte ha ett jetplan jag haft tidigare heller.
Jag återkommer med ett stresstest efter jobbet imorgon!

Förtydligade kylpasta använt
Visa signatur

MOBO [MSI B550-A Pro]

Permalänk
Samsung Sverige

Domdär temperaturerna är jättebra, ingen fara alls

//Pontus

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Har bytt pastan nu. Körde på isopropanol (IPA) från kjell! (Använde Noctua NT-H1)
Rensade IHSen så gott jag kunde samt kopparytan för kylaren.
Upplever fortfarande att det är rätt så varmt för vanlig idle.

MSI Dragon Center är satt till "Balanced".
Datorn (R2D2 för GPU-sag) -> https://imgur.com/a/eNFaBtB (Imgurlänk: https://imgur.com/a/eNFaBtB )

Fläktarna drar in luft från fronten, de övre fläktarna för radiatorn trycker ut luft samt den bakre drar ut luft.
Nätagget är satt till "Hybrid".

Har inte lekt med fläktkurvorna än, men:
Kabeln från radiatorn (som jag misstänker är pumpen?) sitter på PumpFan1
De tre fläktarna i toppen sitter ihop till samma anslutning (Sysfan2 tror jag)
De två fläktarna i fronten samt den bak har varsin Sysfan anslutning.

Med chassipanelen av, utan justerade fläktkurvor så ligger CPUn på ca 50c med en average clock på ca 1.8-2.0, går tillochmed så högt som 60c.

Detta känns ändå ganska högt i min bok, iallafall för luftflödet jag borde ha i.
När jag applicerade kylarpastan så försökte följa en kort guide jag såg på nätet där kylarpastan lades ut i små pluppar i ett 3x3 mönster. Därefter tightade jag åt blocket ca 1 varv på vardera sida tills det började bli lite trögt, för att sen köra 0.5varv tills det var "snug", så monteringen borde inte vara hemsk.

Tänkte köra ett stresstest imorgon för att se vad resultaten blir, men det känns ändå ganska högt..

Vad har du för ungefärliga temperaturer förresten?
Typ under load och idle?

AIOs är heeeelt nytt för mig, senaste burken jag byggde innan var med en luftkylare från Silverstone så vattenkylning/AIO är väldigt nytt för mig.
Nu sitter den som längst upp, även vid montering i fronten så var radiatorns nipplar högre upp än vad CPU-blocket var (syns -ish på bilden ovanför, där 140mm fläktens topp var gick radiatorn.

Jag fick det tipset från en kompis, fanns nå OC Genie-äventyr och dubbelkollade så att detta var avstängt helt.

En jättetyst dator är för mig inte det absolut viktigaste, men jag vill inte ha ett jetplan jag haft tidigare heller.
Jag återkommer med ett stresstest efter jobbet imorgon!

Tjo, idle ligger jag väl på en 30 till 35, load vet jag faktiskt inte men skulle tippa jag hamnar på 70-75. Du har inte råkat ställa ner vid vilket varv pumpen jobbar? Bör stå på auto och varvtalet bör ligga på ca 2000-2400 beroende på pump/tillverkare. Min tanke är om du använt dig av en förprogrammerad profil för fläktar att den även råkat justera pumphastighet, kan vara id'e att kolla.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Tjo, idle ligger jag väl på en 30 till 35, load vet jag faktiskt inte men skulle tippa jag hamnar på 70-75. Du har inte råkat ställa ner vid vilket varv pumpen jobbar? Bör stå på auto och varvtalet bör ligga på ca 2000-2400 beroende på pump/tillverkare. Min tanke är om du använt dig av en förprogrammerad profil för fläktar att den även råkat justera pumphastighet, kan vara id'e att kolla.

Glhf!

Väljer jag "Silent-mode" i MSI-dragon center så droppar jag ner till ca 40c, vilket känns betydligt rimligare, men de där "Balanced" läget verkar ju fungera totalt as..

Vad kör du för tillverkare på Mobot?

Visa signatur

MOBO [MSI B550-A Pro]

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av iFerz:

Väljer jag "Silent-mode" i MSI-dragon center så droppar jag ner till ca 40c, vilket känns betydligt rimligare, men de där "Balanced" läget verkar ju fungera totalt as..

Ställ in dina egna fläktkurvor istället är mitt tips. Dvs ställ in pumpens hastighetskurva (fläktkurva i programmet/bios) att agera mera agressivt. Du bör kunna göra det i MSI's dragoncenter. Annars kan du också göra det direkt i BIOS.

För att ta reda på vilken av fläktkontakterna på moderkortet som sköter pumpen så kan du dra upp varje fläktkurva(CPU_FAN, CHA-FAN, AIO_FAN etc etc) var för sig tills du hittar den fläktkurvan som ökar pumphastigheten i CPU-kylaren.
Lycka till

//Pontus

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Hej igen, kör ett Asus mobo men min sons rigg har ett MSI mobo. Håller med Samasung, prova att ställa in fläktvarvtal i bios, kan ta något försök innan man får det rätt/kommer överrens med inställningsmöjligheterna men i slutändan är det att rekommendera före någon mjukvara. Skriv ner på en lapp vilka fläktar som sitter på vilka headers och sen är det bara in och testa inställningar i bios. Jo just det, pumpar brukade förr i tiden skola gå vid ett statiskt varvtal, testa sätt på auto i bios och se vad som händer med temps.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ställ in dina egna fläktkurvor istället är mitt tips. Dvs ställ in pumpens hastighetskurva (fläktkurva i programmet/bios) att agera mera agressivt. Du bör kunna göra det i MSI's dragoncenter. Annars kan du också göra det direkt i BIOS.

För att ta reda på vilken av fläktkontakterna på moderkortet som sköter pumpen så kan du dra upp varje fläktkurva(CPU_FAN, CHA-FAN, AIO_FAN etc etc) var för sig tills du hittar den fläktkurvan som ökar pumphastigheten i CPU-kylaren.
Lycka till

//Pontus

Tack!
Tror den hette CPU_PUMP om jag inte missminner mig helt. Fanns en sådan header iallafall som pumpen går på.
Får bli att ge sig på fläktkurvorna igen, kan mycket väl vara pumpen som är sämst bara

Skrivet av [SmR]BMF:

Hej igen, kör ett Asus mobo men min sons rigg har ett MSI mobo. Håller med Samasung, prova att ställa in fläktvarvtal i bios, kan ta något försök innan man får det rätt/kommer överrens med inställningsmöjligheterna men i slutändan är det att rekommendera före någon mjukvara. Skriv ner på en lapp vilka fläktar som sitter på vilka headers och sen är det bara in och testa inställningar i bios. Jo just det, pumpar brukade förr i tiden skola gå vid ett statiskt varvtal, testa sätt på auto i bios och se vad som händer med temps.

Glhf!

Gav mig på fläktkurvorna tidigare, men gick sisådär, får bli revansch!

Visa signatur

MOBO [MSI B550-A Pro]