Nintendo vägrar erkänna Switch med 4K UHD

Permalänk
Melding Plague

Nintendo vägrar erkänna Switch med 4K UHD

Elva spelutvecklare uppges ha ett utvecklarkit av Switch med 4K-upplösning. Nintendo fortsätter blåneka dess existens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man måste ju kränga fler vanliga Switch samt Oled-varianter innan man erkänner det.

Tänk om vi levt i en värld där uppenbara lögner inte var normen 😁

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Crap, jag som precis hade bestämt mig för att Switch Pro-ryktena var trams och hade spetsat in mig på att köpa en OLED-variant.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Känns ganska orimligt att köra 4k-upplösning på en så svag konsol? Det klart man kan köra 4k på 2d-spel (nästan) oavsett styrka men 4k är nog den sista uppgraderingen jag skulle önska till mina switch-spel. Kan mycket väl tänka mig att detta är fake

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av siglolmic:

Känns ganska orimligt att köra 4k-upplösning på en så svag konsol? Det klart man kan köra 4k på 2d-spel (nästan) oavsett styrka men 4k är nog den sista uppgraderingen jag skulle önska till mina switch-spel. Kan mycket väl tänka mig att detta är fake

Jag tänker bara förmågan att mata ut 4K i sig är trevligt, rendera gränssnittet i det, ha några enstaka spel som stödjer det och desto fler små indiespel/2D-spel.

Lite som det lär bli med PS5 och Series X.
Första spelet som renderar i 8K finns nu till PS5 (innan Sony ens låst upp att mata ut upplösningen) och det är ju 3D.

Eller som det var med PS3 där en handfull 3d-spel, många 2d-spel och interfacet var 1080p. En added bonus helt enkelt

Och i dagsläget med teknik som FSR och än med DLSS så hade det ju kunnat bli möjligt.
DLSS Performance är ju 1080p internt tex.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Säkert någon form av uppskalning. Måste bli en rejäl uppgradering för att Switchen ska orka med 4k native tror jag.
Hoppas dom jobbar på en Pro med lite nyare hårdvara, med DLSS

Permalänk
Medlem

Enbart intresserad av 4K om det är DLSS som kan backa upp det

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vad porten på konsolen klarar, funderar lite på om de bara kan släppa en ny dockningsstation? Du kan ju idag köpa uppskalare som snyggar till grafiken.

Lär ju i vilket fall vara minst ett år bort med tanke på OLED som kommer nu, annars vore det ju en rejäl pungspark för alla som köper en sådan, och Nintendo brukar ju inte släppa olika modeller så snabbt inpå varandra.

Permalänk
Medlem

Bloomberg har använt opålitliga källor eller hittat på saker förut så jag tar det de rapporterar med en stor nypa salt. Finns det några andra mer pålitliga sidor som kan bekräfta Bloombergs påståenden?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Är alltid så kluven med detta. Det är så sjukt att Nintendo tycker det är okej med undermålig hårdvara och att vi ska behöva leva med framedrops. Spel som ser ut som Bravely Default 2 SKA inte hacka så jäkligt som det gör.
Samtidigt känner iallafall jag mig så ofta sviken av Nintendo att man borde vant sig vid tanken att de inte ger kunder det de vill ha.

Innan folk påpekar att Switch säljer som smör: Ja jag vet, det är ju det alternativet vi har om vi vill spela trådlöst och/eller Nintendos egna spel. Prestandan är fortfarande undermålig för det.

"Men det finns ju inga alternativ på processorsidan" - De har haft rätt många år på sig att ta fram ett nytt chip ihop med Nvidia som hade pryglat upp gamla Tegra ordentligt.

Jag tror arbetet på Nintendo och 4k (eller iallafall högre upplösning) är verkligt. Men jag tror det är via cloud gaming och det är därför vi nu har en ethernet-port direkt i dockningsstationen.

Permalänk
Medlem

Jag tror på Nintendo i detta fall eftersom det i flera länder vore olaglig aktiemanipulation att göra ett så tydligt uttalande om det inte vore sant. Möjligen har dockor som utvecklare har rent tekniskt stöd för 4K eller liknande men som jag tolkar det finns det inte i konsumentledet.

Permalänk
Inaktiv

Nintendo är ett börsnoterat företag, de kan inte bekräfta saker hur som helst. Sedan gäller det att uppgifterna ens är sanna.

Det sagt behövs en uppdaterad konsoll. Hoppas verkligen att de långvariga ryktena stämmer.

Edit: @Modekai var snabbare.

Permalänk
Medlem

Ganska tokigt att en gammal iPad med A12 piskar Switch i prestanda. Sen ska de inte behövas en docka för 1 lax för att få bilden på tv, när både iOS och Androidplattor lyckas casta de trådlöst med högre upplösning.

Permalänk
Medlem

Känns mer troligt att Nintendo jobbar på någon sorts Switch 2 istället för ännu en hårdvarurevision för existerande plattform om de har börjat skicka ut dev-kits som klarar av spel i 4K. Switch är en bra bit över 4 år gammal, är nog inte så värst långt kvar tills nästa hårdvarugeneration för Nintendo.

Permalänk
Inaktiv

Hellre lägre upplösning och hög FPS. Hela poängen med 4k är superförstörd för mig om man inte ens når upp i 30 fps.

Permalänk
Medlem

Blånekar säkert för att OLEDen är fokuset nu. OLED hade annars blivit ointressant och det tror jag inte Nintendo prioriterar.

Skrivet av anon134512:

Hellre lägre upplösning och hög FPS. Hela poängen med 4k är superförstörd för mig om man inte ens når upp i 30 fps.

Det var PS4 och Xbox One.

Skillnad idag med PS5 och Xbox Series X.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Minst 2, kanske 3 år innan något sånt når ut på marknaden, annat känns inte alls rimligt, de släpper ju OLED varianten först nu, Switch micro känns ju också som en variant före en 4K modell, som kanske reserveras till deras nästa konsoll.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av UndaC:

Crap, jag som precis hade bestämt mig för att Switch Pro-ryktena var trams och hade spetsat in mig på att köpa en OLED-variant.

Ja men det kan du göra. Nintendo säger ju att det inte finns någon 4K-modell på gång.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dinoman:

Ja men det kan du göra. Nintendo säger ju att det inte finns någon 4K-modell på gång.

Well, klart de säger

De kan ju inte säga att ytterligare en variant är på g dagarna innan de ska lansera OLED.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Är alltid så kluven med detta. Det är så sjukt att Nintendo tycker det är okej med undermålig hårdvara och att vi ska behöva leva med framedrops. Spel som ser ut som Bravely Default 2 SKA inte hacka så jäkligt som det gör.
Samtidigt känner iallafall jag mig så ofta sviken av Nintendo att man borde vant sig vid tanken att de inte ger kunder det de vill ha.

Innan folk påpekar att Switch säljer som smör: Ja jag vet, det är ju det alternativet vi har om vi vill spela trådlöst och/eller Nintendos egna spel. Prestandan är fortfarande undermålig för det.

"Men det finns ju inga alternativ på processorsidan" - De har haft rätt många år på sig att ta fram ett nytt chip ihop med Nvidia som hade pryglat upp gamla Tegra ordentligt.

Jag tror arbetet på Nintendo och 4k (eller iallafall högre upplösning) är verkligt. Men jag tror det är via cloud gaming och det är därför vi nu har en ethernet-port direkt i dockningsstationen.

Att utvecklaren misslyckas hålla sig inom ramen för vad plattformen kan leverera är väl knappast Nintendos fel?

Konsolers existensberättigande vilar ju mycket på att man kan köpa sin polerade konsol som fungerar i flera år utan att man behöver bry sig.
Vem skulle köpa en Swich 2019 om det kommer en Switch 2020 med bättre prestanda, som gör att spel som släpps 2020 kommer lagga pung på den förra årets modell?

Vill man hålla på och böka med hårdvaruuppgraderingar och grafikinställningar finns ju PC-plattformen.

Permalänk
Medlem

Det är väl klart att Nintendo kommer dementera alla spekulationer om en Switch som klarar 4K när de ska precis släppa OLED uppdateringen av samma trötta konsol från 2017?

2024 så får vi kanske en konsol från Nintendo där de har äntligen åtgärdat Joycon problemet?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinoman:

Ja men det kan du göra. Nintendo säger ju att det inte finns någon 4K-modell på gång.

Nej det gör de inte, de säger egentligen bara att den inte får namn i "Switch-serien" om de släpper något till marknaden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Att utvecklaren misslyckas hålla sig inom ramen för vad plattformen kan leverera är väl knappast Nintendos fel?

Konsolers existensberättigande vilar ju mycket på att man kan köpa sin polerade konsol som fungerar i flera år utan att man behöver bry sig.
Vem skulle köpa en Swich 2019 om det kommer en Switch 2020 med bättre prestanda, som gör att spel som släpps 2020 kommer lagga pung på den förra årets modell?

Vill man hålla på och böka med hårdvaruuppgraderingar och grafikinställningar finns ju PC-plattformen.

Men man kan dra det här åt hur många håll som helst, kvarstår gör min och många andras åsikt dock att prestandan är undermålig. Sen kan vissa tycka att det är helt okej att spela med framedrops, det får vara upp till var och en.

Även Nintendos egna spel lider av framedrops. Ta BOTW t.ex, Nintendos Magnum Opus som släpptes i samband med konsolen. Det kröp ner i 15-20 fps när man stod i lite gräs, visst att de patchade det så det blev lite bättre men problemet kvarstår fortfarande, och knappast bara bland gräs. Sen är det ju i slutändan Nintendo som säger "okej" till att släppa ett spel i sitt stadie, oavsett tillverkare.

2019 och 2020 behöver vi inte prata om. Man hade kunnat ha sin Switch 2017 och sen en kraftigare 2021.

Permalänk
Medlem

Om man var lite konspiratorisk skulle man kunna tänka att nintendo ordnade en ETH på nya dockan för att kunna strömma i hög kvalitet från ett moln eller gamepass. jag tror att control är redan ett sådant spel som inte är lokalt på switch.
Det kanske är en bit bort att strömma i 4k men spelen kan ju utvecklas med 4k in mind.

Permalänk
Medlem

Såna här saker får mig att minnas scrubs "C'mon Bob i am physically touching you"

https://youtu.be/6qVuE_I6Y1g

Vet inte hur man klistrar in bilder

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Om de håller sig till Nvidia och Tegra så ligger Orin med Ampere närmast vilket ska finnas för sampling nu i 2021 (omtalade dev kits i artikeln?) och sedan för massproduktion i 2022.

Nästa chip är Atlan med Ampere-Next (Ada Lovelace), tillgängligt 2025 (Sampling in 2023). Vilket känns för långt i framtiden.

Tar de ett äldre chip blir det Xavier från 2019 med Volta. Vilket jag definitivt hoppas att de inte väljer.

Permalänk
Medlem

Tack för påminnelsen att det snart är dags för oled switchen och metroid Jag hade helt glömt att jag beställt dem, sweet!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av mrqaffe:

Nej det gör de inte, de säger egentligen bara att den inte får namn i "Switch-serien" om de släpper något till marknaden.

Aha! Kryphål.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Om de håller sig till Nvidia och Tegra så ligger Orin med Ampere närmast vilket ska finnas för sampling nu i 2021 (omtalade dev kits i artikeln?) och sedan för massproduktion i 2022.

Nästa chip är Atlan med Ampere-Next (Ada Lovelace), tillgängligt 2025 (Sampling in 2023). Vilket känns för långt i framtiden.

Tar de ett äldre chip blir det Xavier från 2019 med Volta. Vilket jag definitivt hoppas att de inte väljer.

Xavier låter nästan för bra för att vara Nintendo, de ligger oftast minst två år efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ganska tokigt att en gammal iPad med A12 piskar Switch i prestanda. Sen ska de inte behövas en docka för 1 lax för att få bilden på tv, när både iOS och Androidplattor lyckas casta de trådlöst med högre upplösning.

Absolut men Nintendo blir ju ljusår roligare med sina spel och spelkontrollen, går ju knappt att jämföra känslan…
Men håller med om hårdvaran, den kunde vart vassare, visst.
Men det är lite äpplen och päron, tycker jag, i ditt resonemang. Sen resonerar och tycker alla olika såklart.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.