Intel visar Core 12000-serien processorer

Permalänk
Melding Plague

Intel visar Core 12000-serien processorer

Inför lanseringen visar Intel för första gången upp processorerna kallade "Alder Lake" och som tar plats i sockel LGA 1700.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det blåser upp till storm!!1!

Permalänk
Medlem

Kommer inte uppgradera processor denna generation, men ser verkligen fram emot introduktionen av DDR5 och PCIe5 även om det kanske kan ta en eller två generationer av CPUer till innan det används fullt ut. Alltid kul med nytt.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Snusfri

Då jag inte uppgraderar mainriggen speciellt ofta så köps typ allt nytt, ink kylare.
Gick från 2600K till nuvarande 8700K, innan det så var Core2Duo E6600.

Får se om jag går på 12900K eller inväntar x699.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kul att de verkar fått ordning på intel 7. Det jag ser mest fram emot är hur väl Sapphire Rapids X står sig mot Threadripper 5000. När de nu kommer ut och finns att få tag på.

Permalänk
Medlem

Att öka storleken, visst, men varför inte kvadratisk?

Permalänk
Inaktiv

Nej. Köper ny Noctua kylare varje gång, den gamla åker ju med gamla datorn som jag då säljer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WIRN:

Att öka storleken, visst, men varför inte kvadratisk?

Vad har det för betydelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Att öka storleken, visst, men varför inte kvadratisk?

Om du lägger cores i mitten och cache längs sidorna så är det samma avstånd mellan cores <-> cache när du gör den avlång. Medan om du ökar den kvadratisk så kommer mittenpunkten vara långt ifrån (eller relativt; märkbart längre ifrån i varje fall) cache på sidorna.
I och med det är flera cores så är det enklare att bara spegla processorn på längden. (Du skulle ju kunna ha cache-core-cache för dubbla mängden cache per core men kostnad/nytta spelar väl in där)

cache - cache - cache - cache - cache - cache
core - core - core - core - core - core
core - core - core - core - core - core
cache - cache - cache - cache - cache - cache

Där är det bara göra den längre å längre å ändå inte påverka avstånd mellan core<->cache. Om vi bortser från andra kontrollmoduler osv som inte är lika tidskritiska (avståndskritiska)

cache - cache - cache - cache
core - core - core - core
....annat?
core - core - core - core
cache - cache - cache - cache

Vad ska du placera in i mitten där? Fetare cores eller cache hade väl funkat, men de har väl hittat någon lagom ratio på cache<->core storlek/mängd cache.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att det är dags för en uppgradering nu. Min 9700K börjar visa sin ålder trots att jag spelar i 4K

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Kan vara så att det är dags för en uppgradering nu. Min 9700K börjar visa sin ålder trots att jag spelar i 4K

I vilka spel? Min 9700 (non-K) går sällan över 70% load när jag spelar i 4k, oftast runt 50%

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

I vilka spel? Min 9700 (non-K) går sällan över 70% load när jag spelar i 4k, oftast runt 50%

Totalt äver alla kärnor kommer du i spel aldrig över ~70% load på din cpu, Det är för att spel generrelt sätt inte kan utnytja ner än 1-2 kärnor fullt ut. Du får kolla on nån av dina kärnor ligger på 100%, då flaskar din cpu.

Jag är i samma sits, 9700k börjar bli lite till åren, kanske dax att bygga en ny burk.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Kan vara så att det är dags för en uppgradering nu. Min 9700K börjar visa sin ålder trots att jag spelar i 4K

Inte ens 9400F flaskar i 4K så varför skulle 9700K göra det?

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i5-11400f/18.ht...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Min 6700 börjar bli till åren...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Min 6700 börjar bli till åren...

Min 6850K också.

Det är nu som jag ser mycket nytt från Intel av en lansering av en CPU och senast jag såg nånting sådant här stort det var ju Sandy Bridge.

Kallar detta för Sandy Bridge 2.0.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Totalt äver alla kärnor kommer du i spel aldrig över ~70% load på din cpu, Det är för att spel generrelt sätt inte kan utnytja ner än 1-2 kärnor fullt ut. Du får kolla on nån av dina kärnor ligger på 100%, då flaskar din cpu.

Jag är i samma sits, 9700k börjar bli lite till åren, kanske dax att bygga en ny burk.

Stämmer visserligen, men inte heller på single-core har jag märkt några direkta spikar förutom möjligtvis i Cyberpunk 2077 (som inte var värt att spela färdigt ändå ) Lite därför jag tidigare frågade vilka andra spel som slog i taket.

Skrivet av Scarabeo:

Inte ens 9400F flaskar i 4K så varför skulle 9700K göra det?

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i5-11400f/18.ht...

Nä, undrar det samma. Den där sammanfattningen väger troligen samman average FPS och inte 0.1% lows, vilket kanske är mer relevant i det här fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Inte ens 9400F flaskar i 4K så varför skulle 9700K göra det?

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i5-11400f/18.ht...

Näe det är ju det jag säger...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min bästa vän 2600k börjar svettas inför sin stundande pensionering, november kunde inte komma tidigare!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av WIRN:

Att öka storleken, visst, men varför inte kvadratisk?

Skrivet av anon201296:

Vad har det för betydelse?

Skrivet av JBerger:

Om du lägger cores i mitten och cache längs sidorna så är det samma avstånd mellan cores <-> cache när du gör den avlång. Medan om du ökar den kvadratisk så kommer mittenpunkten vara långt ifrån (eller relativt; märkbart längre ifrån i varje fall) cache på sidorna.
I och med det är flera cores så är det enklare att bara spegla processorn på längden. (Du skulle ju kunna ha cache-core-cache för dubbla mängden cache per core men kostnad/nytta spelar väl in där)

cache - cache - cache - cache - cache - cache
core - core - core - core - core - core
core - core - core - core - core - core
cache - cache - cache - cache - cache - cache

Där är det bara göra den längre å längre å ändå inte påverka avstånd mellan core<->cache. Om vi bortser från andra kontrollmoduler osv som inte är lika tidskritiska (avståndskritiska)

cache - cache - cache - cache
core - core - core - core
....annat?
core - core - core - core
cache - cache - cache - cache

Vad ska du placera in i mitten där? Fetare cores eller cache hade väl funkat, men de har väl hittat någon lagom ratio på cache<->core storlek/mängd cache.

Jag tror att JBerger åtminstone delvis är inne på något, i alla fall om man fortsatt ska använda en ring bus. Om processorkärnorna & cache kommunicerar över en mesh-design är det dock inga problem med en kvadratisk krets och ändå husera massvis av kärnor. Se Skylake-SP som har upp till 28 kärnor på samma krets. Sen vet vi inte hur det blir när de bygger mer på höjden och staplar kretsar ovanpå varandra.

Källa: Anandtech

En teori från min sida är att Intel väljer en rektangulär design då de ska arbeta mer med "chiplets" eller "tiles" som de själva väljer att kalla det. De ska inte enbart bygga på höjden utan även sidledes och då kan en rektangulär kapsling underlätta när de ska rymma kretsar med större area kontra att stanna kvar vid en kvadratisk kapsling. Innan någon säger AMD; ja de har (i dagsläget!) en kvadratisk kapsling med sina chiplets.

Tittar man på Intels processorer för bärbara datorer är de sedan länge rektangulära just för att kretsen med processorkärnor, grafikdel, osv. och styrkretsen (chipset) huserar på samma substrat. Nedan en rendering av Tiger Lake för notebooks.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag tror att JBerger åtminstone delvis är inne på något, i alla fall om man fortsatt ska använda en ring bus. Om processorkärnorna & cache kommunicerar över en mesh-design är det dock inga problem med en kvadratisk krets och ändå husera massvis av kärnor. Se Skylake-SP som har upp till 28 kärnor på samma krets. Sen vet vi inte hur det blir när de bygger mer på höjden och staplar kretsar ovanpå varandra.

https://images.anandtech.com/doci/11550/skl-x_mesh.png
Källa: Anandtech

En teori från min sida är att Intel väljer en rektangulär design då de ska arbeta mer med "chiplets" eller "tiles" som de själva väljer att kalla det. De ska inte enbart bygga på höjden utan även sidledes och då kan en rektangulär kapsling underlätta när de ska rymma kretsar med större area kontra att stanna kvar vid en kvadratisk kapsling. Innan någon säger AMD; ja de har (i dagsläget!) en kvadratisk kapsling med sina chiplets.

Tittar man på Intels processorer för bärbara datorer är de sedan länge rektangulära just för att kretsen med processorkärnor, grafikdel, osv. och styrkretsen (chipset) huserar på samma substrat. Nedan en rendering av Tiger Lake för notebooks.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/86483?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODY0ODMiLCJmaWx0ZXJzIjpbImM9NzgzLDMxMywxMTM3LDQ5NSIsInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMTA1MDEifSwia2V5IjoiNzI1NTA4YzM0M2RiZDY2NDg3MGU0ZGNiMDM0M2U0MDkifQ%3D%3D

Intels cpuer har väl länge varit långsmala, gpu i ena änden, cpu i andra. Rektangeln är ju över 2:1 i förhållande

Det har väl inte så mycket med den fysiska sockelns mått att göra?

Förstår inte riktigt annars

Permalänk
Medlem

Jag förstår att man vill släppa monteringskit så de "passar" LGA 1700 men jag känner mig inte bekväm att värmespridaren inte täcks 100% av kontaktytan på kylaren, vilket verkar bli fallen här. När det gäller be quiets och noctuas kylare i alla fall.

De pratas alldeles för lite angående detta. Det kommer bli riktigt jobbigt när man ska jaga kylare till 12900K bara för monteringskitten menar att de "passar" men hur ska man veta att hela värmespridaren täcks när de inte kommer framgå mer än att de "passar".

Enligt noctuas roadmap så släpps "next-gen" D15 nästa år Q2 så jag behöver ha något komplement att använda tills dess för egen del och börjar bli riktigt frustrerande att detta inte tas upp.

De är mindre än en månad kvar till relase och ingen ny kylare verkar vara helt 100% utformad för lga 1700 vad jag har sett. Kommer kännas halvdant att köpa en kylare vid relase som inte täcker hela värmespridaren.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Om man har en aio/block som är kvadratiskt borde man få med de varmaste delarna, men ett som täcker hela vore ju optimalt. Ska bli intressant att se skillnader sen, alla tillverkare borde ju förhoppningsvis vara rätt nära att släppa full size kylare för alder lake

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Jag förstår att man vill släppa monteringskit så de "passar" LGA 1700 men jag känner mig inte bekväm att värmespridaren inte täcks 100% av kontaktytan på kylaren, vilket verkar bli fallen här. När det gäller be quiets och noctuas kylare i alla fall.

De pratas alldeles för lite angående detta. Det kommer bli riktigt jobbigt när man ska jaga kylare till 12900K bara för monteringskitten menar att de "passar" men hur ska man veta att hela värmespridaren täcks när de inte kommer framgå mer än att de "passar".

Enligt noctuas roadmap så släpps "next-gen" D15 nästa år Q2 så jag behöver ha något komplement att använda tills dess för egen del och börjar bli riktigt frustrerande att detta inte tas upp.

De är mindre än en månad kvar till relase och ingen ny kylare verkar vara helt 100% utformad för lga 1700 vad jag har sett. Kommer kännas halvdant att köpa en kylare vid relase som inte täcker hela värmespridaren.

Processorn/kiselytan under värmespridaren är typ som en tumnagel, jag tror verkligen inte områdena långt från mitten har stor effekt på värmeöverföringen. Där ute är det ju bara en tunn tunn skiva metall som ska överföra värmen (typ som en fena i en tornkylare)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

Intels cpuer har väl länge varit långsmala, gpu i ena änden, cpu i andra. Rektangeln är ju över 2:1 i förhållande

Det har väl inte så mycket med den fysiska sockelns mått att göra?

Förstår inte riktigt annars

De långsmala kretsarna har fått plats – än så länge. Vad som ryms har absolut med kapselns fysiska storlek att göra och är något ingenjörerna behöver ta hänsyn till. Som jag skrev är det en möjlig del i ekvationen, en annan som är min kvalificerade gissning om att Intel framöver vill ha marginal för att kunna bygga mer på bredden i och med att tiles är framtiden även hos Intel. Meteor Lake ska exempel använda det på bred front. Se bilden ovan på Tiger Lake, vi har även gamla Kaby Lake-G nedan med Intel-processor, en AMD-GPU och HBM2-minne.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det som är lite synd med avlånga CPUer är ju att det inte längre går att rotera kylaren efter chassits layout.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

De långsmala kretsarna har fått plats – än så länge. Vad som ryms har absolut med kapselns fysiska storlek att göra och är något ingenjörerna behöver ta hänsyn till. Som jag skrev är det en möjlig del i ekvationen, en annan som är min kvalificerade gissning om att Intel framöver vill ha marginal för att kunna bygga mer på bredden i och med att tiles är framtiden även hos Intel. Meteor Lake ska exempel använda det på bred front. Se bilden ovan på Tiger Lake, vi har även gamla Kaby Lake-G nedan med Intel-processor, en AMD-GPU och HBM2-minne.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/56804?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNTY4MDQiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9b3JpZ2luYWwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiMGYxMWQxNjc5MjVjNmY3ZTBiYmM3ZTY3ZWJhNzk4MzkifQ%3D%3D

Jaja, men som det sett ut hittills är det ju gott om plats tills man närmar sig kanten, men 24mm börjar bli stort (11900K). Dock knappast som Matisse om man räknar i kiselmängd på en sockel.

Får se vad som händer framöver såklart, men känns inte som att ett extremt långsmalt chip är att föredra. Jag tror helt enkelt inte detta ensamt är den kritiska faktorn till varför sockeln ändras asymmetriskt. Foveros och tiles är spännande att se vad de kan åstadkomma med

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

Jaja, men som det sett ut hittills är det ju gott om plats tills man närmar sig kanten, men 24mm börjar bli stort (11900K). Dock knappast som Matisse om man räknar i kiselmängd på en sockel.

Får se vad som händer framöver såklart, men känns inte som att ett extremt långsmalt chip är att föredra. Jag tror helt enkelt inte detta ensamt är den kritiska faktorn till varför sockeln ändras asymmetriskt. Foveros och tiles är spännande att se vad de kan åstadkomma med

Jag har aldrig påstått att en ensam långsmal krets är en ensam kritisk faktor, utan tog upp ytterligare en aspekt som jag dessutom tror är mer relevant.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag har aldrig påstått att en ensam långsmal krets är en ensam kritisk faktor, utan tog upp ytterligare en aspekt som jag dessutom tror är mer relevant.

Jag har inte sagt att du sagt det, jag säger bara att kisel i sig inte varit en direkt faktor hittills för Intel

Permalänk
Medlem

Intels HEDT cpuer är avlånga (52.5 x 45 mm om jag minns rätt) så det är inget nytt eller konstigt tycker jag att Intel går över till en rektangulär cpu.

Jag använder en Noctua NH-D15 på min 2066-cpu så jag hoppas att den skall fungera fint även på en 1700 cpu.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

Jag har inte sagt att du sagt det, jag säger bara att kisel i sig inte varit en direkt faktor hittills för Intel

Min poäng är snarare att flera kretsar mycket väl kan vara/de facto är en faktor, men agree to disagree helt enkelt så får vi se vad framtiden har att utvisa.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner