Permalänk
Medlem

BIOS Update

Hej!

Min sambos laptop ville uppdatera bios nu ikväll. Personligen trodde jag att det var något man gjorde manuellt? Jag har bara uppdaterat BIOS på egen burk själv en gång, det var när jag bytte CPU på en gammal burk och Alina fick uppdatera BIOS för att det skulle funka. Nu fick jag en dålig magkänsla över att någon kanske "hackar" hennes dator eller så. Händer det att pc/laptops vill uppdatera BIOS automatiskt eller ska man rödflagga sådant?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 32GB (4x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SellahiR:

Hej!

Min sambos laptop ville uppdatera bios nu ikväll. Personligen trodde jag att det var något man gjorde manuellt? Jag har bara uppdaterat BIOS på egen burk själv en gång, det var när jag bytte CPU på en gammal burk och Alina fick uppdatera BIOS för att det skulle funka. Nu fick jag en dålig magkänsla över att någon kanske "hackar" hennes dator eller så. Händer det att pc/laptops vill uppdatera BIOS automatiskt eller ska man rödflagga sådant?

En del tillverkare har win program som kollar sånt så har du nått program igång från tillverkaren så kolla det.
Är du ändå inte säker så kolla på datorns hemsida om det finn en uppdatering och installera den manuellt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min gamla laptop från Dell uppdaterade bios 3 gånger under de två åren jag hade den. Fick uppdateringarna som en "vanlig" uppdatering i Ubuntu. Så det är nog inte helt ovanligt

Permalänk
Medlem

Det är Win11 bios updates som kommer. Vore kul och veta hur många som blir brickade för de råkar ha ur strömkabeln osv.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Det är Win11 bios updates som kommer. Vore kul och veta hur många som blir brickade för de råkar ha ur strömkabeln osv.

"Kul".

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Krävs ju maximal otur typ. Men lite sjukt är det ändå att man flashar chip på Windows Update.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A