Vilka inriktningar har IT-branchen?
Läser för tillfället till sjuksköterska men har insett att jag inte vill jobba ihjäl mig.
Ska läsa färdigt undersköterska och passa på att ta busskortet till våren så jag har lite mer jobbsäkerhet, men sitter ganska säkert på jobb som personlig assistent (med mycket tid att plugga på jobbet) tills vidare.
Hursomhelst har jag bestämt mig för att istället läsa Datateknik på Mittuniversitetet till Hösten 2022.
Jag är väldigt tekniskt intresserad, men det har än så länge bara handlat om att pula med hembyggen, googla fram lösningar när windows med tillhörande register krånglar, och syssla med hemelektronik i allmänhet.
Men teknik är jättekul, tror jag långt hellre sitter med näsan i programmeringsböcker och tekniska manualer än att läsa om vårdteorier hela dagarna.
Jag är inte jättesugen på att jobba 80 timmar om veckan och bygga en dunderkarriär. Skulle föredra att jobba hemifrån i sinom tid, men inget måste från början.
Jag har i princip noll koll på IT-branschen, men vad finns det man kan göra?
Kommunen hade systemtekniker vet jag, gissar på att de sysslade med driften av nätverk och databaser. Det låter lite soft, men kanske inte så utvecklande.
Skulle vara intresserad av något jobb där både möjligheten finns att knega på med sin heltid varje vecka och vara nöjd, men även har möjlighet att klättra i relation till ökad kompetens.
Sätter dock familjen först, så gärna något där man kan få bättre lön just för att man kan mer, och inte för att man vill jobba ihjäl sig.
Vad finns det för allmäna inriktningar inom IT-branschen, och vad pysslar man med då?