Hålla mobil varm vid kyla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det nu är ett sånt stort problem och du måste ha med dig en varm telefon så skaffa en väska du kan ha mot kroppen under isoleringen.
https://m.media-amazon.com/images/I/91MQLCb9nML._AC_SL1500_.jpg

En bra idé. Kikade lite snabbt på den jag länkade till förut från naturkompaniet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tror alla elbilar kör värme i batteriet när det är kallt

Det är för att återfå kapaciteten ja. Värmer du upp batteriet innan du använder det så får du tillbaka kapaciteten och därmed mer mil. Då offrar man helt sonika lite ström för att återfå mycket kapacitet. I en mobil är det inte lika lätt då man inte har lika stort batteri och därmed dränerar batteriet snabbare än man kan återfå kapacitet. Här är idèn att man värmer upp batteriet utan att använda telefonen istället. En mobil för övrigt är sällan avstängd i standby utan slukar ström där med om man tex letar wifi/gsm signal hela tiden. Flygplansläge kan vara en idé.

I Tesla bilarna så förvärms batteriet om den vet i förväg att du ska köra eller tanka. Detta säger man till om i appen eller via kartan var man tänkt tanka.

I Yakutia skippar man att stänga av bilen för man vet man inte kommer få igång den igen.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Det är för att återfå kapaciteten ja. Värmer du upp batteriet innan du använder det så får du tillbaka kapaciteten och därmed mer mil. Då offrar man helt sonika lite ström för att återfå mycket kapacitet. I en mobil är det inte lika lätt då man inte har lika stort batteri och därmed dränerar batteriet snabbare än man kan återfå kapacitet. Här är idèn att man värmer upp batteriet utan att använda telefonen istället. En mobil för övrigt är sällan avstängd i standby utan slukar ström där med om man tex letar wifi/gsm signal hela tiden. Flygplansläge kan vara en idé.

I Tesla bilarna så förvärms batteriet om den vet i förväg att du ska köra eller tanka. Detta säger man till om i appen eller via kartan var man tänkt tanka.

I Yakutia skippar man att stänga av bilen för man vet man inte kommer få igång den igen.
https://www.youtube.com/watch?v=Y6aFD4yqlLc

Många i Sverige lämnar också på bilen när det är kallt.

Det står nästan alltid tomma bilar på tomgång utanför butiker i Norrbotten på vintern. Över natten brukar man ju dock stänga av den, motorvärmare eller varma garage fixar igång den nästa morgon :).
Men när det är -40 ser man ibland bilar som står på tomgång en hel dag eller mer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Det står nästan alltid tomma bilar på tomgång utanför butiker i Norrbotten på vintern. Över natten brukar man ju dock stänga av den, motorvärmare eller varma garage fixar igång den nästa morgon :).
Men när det är -40 ser man ibland bilar som står på tomgång en hel dag eller mer.

Bara från Ryssland kan man få svar på mänsklighetens stora frågor (i vart fall gör Garage54 bland nån video som har en viss verklighetsanknytning)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Skaffa en Android lur är lösningen

Inte vilken android som helst i alla fall. Har inte hunnit testa min motorola i kyla ännu, men min razer phone 2 sa ifrån när det var -10.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte vilken android som helst i alla fall. Har inte hunnit testa min motorola i kyla ännu, men min razer phone 2 sa ifrån när det var -10.

Både min OnePlus och min nuvarande Xiaomi telefon har inte haft något problem med kyla iallafall inte -10, -15 grader. Vad hände med din Razer telefon? Min Xiaomi telefon kommer nu upp på 3 år så ska bli intressant o se om batteriet fortfarande klarar av kylan lika bra som de föregående åren. Jag hade en iPhone 6s med mig något år när de var minusgrader ute och det gillade telefonen inte (eller iallafall % för den gick ner till 1% och höll sig där).

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Både min OnePlus och min nuvarande Xiaomi telefon har inte haft något problem med kyla iallafall inte -10, -15 grader. Vad hände med din Razer telefon? Min Xiaomi telefon kommer nu upp på 3 år så ska bli intressant o se om batteriet fortfarande klarar av kylan lika bra som de föregående åren. Jag hade en iPhone 6s med mig något år när de var minusgrader ute och det gillade telefonen inte (eller iallafall % för den gick ner till 1% och höll sig där).

Det kom upp meddelande om att den var för kall. Vet inte vad som hade hänt om jag fortsatte ha den i ytterfickan la den i innerfickan på jackan när det kom upp. Hände mer än en gång.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det kom upp meddelande om att den var för kall. Vet inte vad som hade hänt om jag fortsatte ha den i ytterfickan la den i innerfickan på jackan när det kom upp. Hände mer än en gång.

Okej. Jag har min telefon i jackan ytterfickor och batteriet tempsensor på båda telefonerna har varit nere på runt +-0 och då har det varit flera minusgrader, troligtvis runt -10 iallafall utan att någon hänt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Inget jag visste om men kul info iaf

Min Golf 2:a från 80-talet startade utan problem i -30, lite hackig i körning dock

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Inget jag visste om men kul info iaf

Min Golf 2:a från 80-talet startade utan problem i -30, lite hackig i körning dock

Min Audi a4 vrider igång utan problem även vid -40 utan motorvärmare (Dock inte en smart sak men ibland måste man).
Men många bilar brukar inte gå igång när det är så kallt (utan värmare då). T.ex Volvos från senaste tio åren brukar inte klara det om jag minns rätt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hur går dina sönder? Har tappat min i betonggolv säkert 200 ggr, trägolv lika ofta, när jag cyklat, i snön, tvättat den under vattenkran fast den inte ens är vattentät och allt fungerar som det ska. Har inget skyddande skal eller skydd för skärmen ens.

Åkt i golvet så skärmen spruckit, högtalaren man har vid örat har blivt kass, laddningsuttaget har gått sönder...

Dock har min iPad som jag köpte för säkert 6-7 år sedan hållit, tycker faktiskt batteritiden är helt okej fortfarande.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >