Ethernet via väggen? Vad behöver jag köpa.

Permalänk
Medlem

Ethernet via väggen? Vad behöver jag köpa.

Nu är jag trött på min ostabila Wifi här hemma i huset!

Ibland har jag full hastighet och ibland som nu har jag en pinne över 5GhZ
Min router är en Asus RT-AC85P och den sitter två rum bort med 3 träväggar mellan.

Men tänkte att eftersom jag äger hus kan jag göra vad tusan jag vill. Jag vill ha en ethernet port vid datorn.

Har en krypgrund vart jag kan med sladd.

Vad behöver jag? Finns det en port som ser ut som ett vanligt eluttag i väggen som kan ta en vanlig CAT6 kabel? Eller behöver jag klippa en kabel och installera alla dessa småkablar?

Denna ser ut som en sak jag vill ha
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Klarar sig en vanlig 15 meters CAT kabel i en torr krypgrund med kanske -20 grader på vintern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Nu är jag trött på min ostabila Wifi här hemma i huset!

Ibland har jag full hastighet och ibland som nu har jag en pinne över 5GhZ
Min router är en Asus RT-AC85P och den sitter två rum bort med 3 träväggar mellan.

Men tänkte att eftersom jag äger hus kan jag göra vad tusan jag vill. Jag vill ha en ethernet port vid datorn.

Har en krypgrund vart jag kan med sladd.

Vad behöver jag? Finns det en port som ser ut som ett vanligt eluttag i väggen som kan ta en vanlig CAT6 kabel? Eller behöver jag klippa en kabel och installera alla dessa småkablar?

Denna ser ut som en sak jag vill ha

Klarar sig en vanlig 15 meters CAT kabel i en torr krypgrund med kanske -20 grader på vintern?

Exakt vad du behöver beror lite på dina krav och planer.

Ska du göra ordentligt och kanske dra kablar till många rum, patchpanel, switch och installationskabel. Även då verktyg för att klämma och testa kablar.

Du lär behöva montera kablarna själv om du inte gör en enorm fuling och drar en lång patchkabel från din Asus RT-AC85P till din dator. Ditt hus, dina regler
Har själv en vanlig patchkabel mellan stugorna i sommarstugan, den har varit under marken i tio år nu.

Kabeln borde klara sig bra, en oro hade varit gnagare så har du sånt hade jag stoppat den i ett rör.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Det är lite att tänka igenom för att få en estetiskt tilltalande installation. Det dubbla uttaget som du länkade till hos Kjell funkar utmärkt. Dock är det tänkt för infälld installation och behöver en förhöjning om du ska göra ett utanpåliggande montage på väggen. Om du kan göra ett infällt montage beror lite på förutsättningarna runt omkring, dvs. går det att kanske trä ner ett vp-rör inne i väggen från vinden eller ska du bara dra tråden i en kabelkanal utanpå väggen ner till det tänkta uttaget. Samma övning behöver du göra för att komma upp på vinden.

Vanlig kontakterad nätvärkskabel är normalt många små trådar i varje ledare och denna typen lämpar sig inte för fast installation då de små knivarna som ska göra kontakt inte kommer få någon bra kontakt. Därför används installationskabel med 1 solid kabel per ledare för detta.

Om du börjar konkretisera lite hur du tänker di kabeldragningen och hur du vill att slutresultatet ska se ut blir det nog lättare att få handfast hjälp. Nu är frågan lite för obestämd.

Mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Infällda nätverksuttag (som du länkar till) brukar monteras på apparatdosa som sitter inuti väggen. Det brukar inte vara så lätt att få till om man inte ska göra om väggen. Den du länkar till säger inte specifikt att den ska sitta på apparatdosa, men jag gissar på det. Du behöver antagligen ett utanpåliggande uttag och ett sätt att dölja kabeln som kommer från golvet. Det jag länkar till verkar inte vara verktygslöst, det finns antagligen bättre varianter, jag kör med sådana där man pluggar i keystone-uttag.

Du ska ha installationskabel med solida ledare för att terminera dem i uttag, inte patchkabel. Det finns speciella utomhusvarianter av installationskabel. Det är oklart för mig om de förutom UV-beständighet också har bättre egenskaper mot fukt. Hur som helst brukar de vara gjorda i plast som ger otäcka gaser när de brinner, så de ska inte användas för långa sträckor inomhus. UTP (oskärmad) kabel är minst krångel. Jag passar på frågan om det skulle fungera med installationskabel för inomhusbruk i din situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Exakt vad du behöver beror lite på dina krav och planer.

Ska du göra ordentligt och kanske dra kablar till många rum, patchpanel, switch och installationskabel. Även då verktyg för att klämma och testa kablar.

Du lär behöva montera kablarna själv om du inte gör en enorm fuling och drar en lång patchkabel från din Asus RT-AC85P till din dator. Ditt hus, dina regler
Har själv en vanlig patchkabel mellan stugorna i sommarstugan, den har varit under marken i tio år nu.

Kabeln borde klara sig bra, en oro hade varit gnagare så har du sånt hade jag stoppat den i ett rör.

Köper några VP-Rör och slänger in en cat6 kabel.
Hittade denna med

Är det något enklare? Finns det inte en hona - Hona koppling? Eller tappar man hastighet med adaptrar?

Permalänk
Medlem

Har du innerväggar utan tvärreglar/isolering så sätt en senildosa och infällda uttag. Utanpåliggande ser lite kackigt ut

Permalänk
Medlem

Förhöjningsram eller senildosa behöver du till det uttaget. Om du ska köra mer uttag som du samlar på en plats behöver du en patch-panel typ https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater... om du inte har 19" rack