Vilken Macbook pro 16" till mossan? Lite kluven

Permalänk
Medlem

Vilken Macbook pro 16" till mossan? Lite kluven

Mossan ska köpa en macbook pro 16" och jag sitter och funderar på vilken konfiguration som är bäst.

M1 pro, M1 max 24, M1 Max 32 finns ju att välja mellan.

Hon arbetar mestadels med photoshop som är lite mer "krävande"
Lite videoredigering men enbart med material inspelat från hennes iphone.

32GB ram har jag valt. Och 1 TB SSD.

Det jag undrar är. Skiljer det något i batteritid mellan dessa 3 olika chipsen? För bäst batteritid är prio.

Det jag funderat på är M1 Max 24, 32gb ram, 1tb ssd.
Alternativt M1 Pro, 32gb ram och 2tb ssd (blir ca 2500kr dyrare).

Sen undrar jag om Apple care är värt kostnaden? 3800:-. Hon har inte haft sönder sina andra laptops men denna är också betydligt dyrare än de andra hon haft

Tacksam för input då hon vill beställa NUNUNU :>

Permalänk
Medlem

Jag undrar om inte modellen med M1 Pro är mer än tillräcklig? I detta test som arbetar på riktigt stora filer (15.7 GB) https://youtu.be/_HdRAPFM_0I?t=1479 , skiljer sig 32 GB M1 Pro och 32GB M1 Max med några enstaka sekunder. Lägg pengarna på mer lagring istället, skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Mossan ska köpa en macbook pro 16" och jag sitter och funderar på vilken konfiguration som är bäst.

M1 pro, M1 max 24, M1 Max 32 finns ju att välja mellan.

Hon arbetar mestadels med photoshop som är lite mer "krävande"
Lite videoredigering men enbart med material inspelat från hennes iphone.

32GB ram har jag valt. Och 1 TB SSD.

Det jag undrar är. Skiljer det något i batteritid mellan dessa 3 olika chipsen? För bäst batteritid är prio.

Det jag funderat på är M1 Max 24, 32gb ram, 1tb ssd.
Alternativt M1 Pro, 32gb ram och 2tb ssd (blir ca 2500kr dyrare).

Sen undrar jag om Apple care är värt kostnaden? 3800:-. Hon har inte haft sönder sina andra laptops men denna är också betydligt dyrare än de andra hon haft

Tacksam för input då hon vill beställa NUNUNU :>

Jag måste bara få reagera på mossan Är det din dialekt som får dig att även skriva mossan, jag antar att du säger mossan?

Pro har bättre realf life batteritid även om dom på papper inte ska skilja så mycket. Båda är ju batterimonster och lär klara en hel dag av normalt användande. Men M1 Pro är bäst på batteritid.
Kolla den här tex. https://youtu.be/FmH1HgDhrWI

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag måste bara få reagera på mossan Är det din dialekt som får dig att även skriva mossan, jag antar att du säger mossan?

Pro har bättre realf life batteritid även om dom på papper inte ska skilja så mycket. Båda är ju batterimonster och lär klara en hel dag av normalt användande. Men M1 Pro är bäst på batteritid.
Kolla den här tex. https://youtu.be/FmH1HgDhrWI

Skåning och jepp mossan är vad jag kallar henne

Tackar för video.

Även tackar för video av ovan person

Permalänk

Så mycket maxxad som din mossan har råd med. Annars bas modell + största ssd budget tillåter

Permalänk
Inaktiv

Är infrastrukturansvarig och DevOps (typ) kör en 14” m1 PRO med 16GB ram klarar mig super fint på det.
M1 är en game changer om allt du kör är native eller universal är allt väldigt optimerat och ram används knappt iaf inte i mitt workflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Mossan ska köpa en macbook pro 16" och jag sitter och funderar på vilken konfiguration som är bäst.

M1 pro, M1 max 24, M1 Max 32 finns ju att välja mellan.

Hon arbetar mestadels med photoshop som är lite mer "krävande"
Lite videoredigering men enbart med material inspelat från hennes iphone.

32GB ram har jag valt. Och 1 TB SSD.

Det jag undrar är. Skiljer det något i batteritid mellan dessa 3 olika chipsen? För bäst batteritid är prio.

Det jag funderat på är M1 Max 24, 32gb ram, 1tb ssd.
Alternativt M1 Pro, 32gb ram och 2tb ssd (blir ca 2500kr dyrare).

Sen undrar jag om Apple care är värt kostnaden? 3800:-. Hon har inte haft sönder sina andra laptops men denna är också betydligt dyrare än de andra hon haft

Tacksam för input då hon vill beställa NUNUNU :>

M1 Max kommer kanske scala bättre med tiden så långsiktigt är det möjligtvis bättre. Apple Care skulle jag säga är värt det för en sån laptop.