Boota från USB-minne med dator som inte stöjer detta?

Permalänk
Medlem

Boota från USB-minne med dator som inte stöjer detta?

Detta hamnar väl under kategorin "Övriga operativsystem".
Det jag funderar på är om det skulle vara möjligt att bränna ett optiskt media att boota en dator fast som sen direkt pekar på ett USB-minne?
Jag tänker alltså för äldre datorer där det inte går att ställa in i bios att den ska boota från USB-minnet. USB-minnet är alltså skapat med en imagefil så CD:n/DVD:n används alltså bara som vägvisare.

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EPG:

Detta hamnar väl under kategorin "Övriga operativsystem".
Det jag funderar på är om det skulle vara möjligt att bränna ett optiskt media att boota en dator fast som sen direkt pekar på ett USB-minne?
Jag tänker alltså för äldre datorer där det inte går att ställa in i bios att den ska boota från USB-minnet. USB-minnet är alltså skapat med en imagefil så CD:n/DVD:n används alltså bara som vägvisare.

Det är nog ganska enkelt men ändå i praktiken oanvändbart för att peka om booten bör inte vara så svårt men det gamla os du försöker installera måste ju sedan kunna fortsätta att läsa från usb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har usb3-disk som inte går att boota direkt från eftersom datorn är gammal. Jag har löst problemet genom att lägga kärnan och ram-disk på en partition i datorn. Datorns bootloader laddar kärnan och ram-disk (som innehåller drivrutiner för usb3). Därefter tar linux på usb3-disken över kontrollen. Man gör på samma sätt på ännu äldre datorer som inte alls kan boota från usb. På så sätt kunde jag köra linux på mitt jobbs windows-dator för länge sedan...

Permalänk
Medlem

Alternativ om man inte har någon linuxpartition i datorn:
Installera "grub2win" i Windows. Kopiera kärna och ram-disk till C:. Konfigurera grub att ladda dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Verkar vettigt!

Det verkar finna många olika filer att ladda ned på den sidan: PLoP
Vet du vilken det är som gäller just för att skapa en bootbar CD?

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EPG:

Detta hamnar väl under kategorin "Övriga operativsystem".
Det jag funderar på är om det skulle vara möjligt att bränna ett optiskt media att boota en dator fast som sen direkt pekar på ett USB-minne?
Jag tänker alltså för äldre datorer där det inte går att ställa in i bios att den ska boota från USB-minnet. USB-minnet är alltså skapat med en imagefil så CD:n/DVD:n används alltså bara som vägvisare.

Det finns ju PXE boot. Du kan installera och konfa linux till att hämta en image över nätverket över SFTP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EPG:

Verkar vettigt!

Det verkar finna många olika filer att ladda ned på den sidan: PLoP
Vet du vilken det är som gäller just för att skapa en bootbar CD?

Nej det var år och dar sen jag provade den, men har inte för mig att det va direkt avancerat då men kan minnas fel.