Grafikkortet pajade undertransport i datorn, går det att lösa?

Permalänk

Grafikkortet pajade undertransport i datorn, går det att lösa?

Tjena. mitt grafikkort pajade under transporten. det vill säga jag får ingen bild på skärmen, datorn känner bara igen datorskäörmen.

lampan lyser vitt och fläktarna på den snurrar, har även fått hjälp av en tekniker han mörkte inte heller några fysiska fel.

Grafikkortet är en Asus
https://www.inet.se/produkt/5402844/asus-geforce-gtx-1060-3gb...

Någon som är liter mer avancerat kunnig som kan hjälpa mig? finns det något sätt jag kan göra eller är det bara att slänga.

Permalänk
Medlem

Du kan testa kortet i en annan pcie plats, kan ju vara moderkortet som pajat.
Går även testa kortet i en annan dator.
Har den fler utgångar kan du testa alla.
Annars är det svårare att felsöka utan att se något fel.
Om du inte vill lägga pengar på felsökning så är det troligen inte så mycket mer att göra.
OBS! Länken fungerar inte (för mig iaf), men hjälper troligen inte ändå.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Du kan testa kortet i en annan pcie plats, kan ju vara moderkortet som pajat.
Går även testa kortet i en annan dator.
Har den fler utgångar kan du testa alla.
Annars är det svårare att felsöka utan att se något fel.
Om du inte vill lägga pengar på felsökning så är det troligen inte så mycket mer att göra.
OBS! Länken fungerar inte (för mig iaf), men hjälper troligen inte ändå.

Var hos en tekniker han provade allt. men kunde inte se något fel på kortet, lampan lös som den skullle. provade att sätta den på annan palts. datorn funkade med annat grafikkort. ska lägga ny länk sorry

han provade annan kabel. kortet hart iallafall ström, fläktarna rullar och lampan är vit

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

Var hos en tekniker han provade allt. men kunde inte se något fel på kortet, lampan lös som den skullle. provade att sätta den på annan palts. datorn funkade med annat grafikkort. ska lägga ny länk sorry

Ni satte alltså kortet i teknikerns dator och då blev det inte heller bild?
Ni har även testat alla utgångar på kortet? Båda HDMI, båda Displayport och DVI?
Om ni har gjort det skulle jag tyvärr säga att kortet är föga värt att reparera, skulle tro att reparationen skulle kosta nästan lika mycket som ett liknande kort på marknaden innan felsökning, komponentinköp och reparation är gjort =/

Permalänk
Skrivet av saturn5:

Ni satte alltså kortet i teknikerns dator och då blev det inte heller bild?
Ni har även testat alla utgångar på kortet? Båda HDMI, båda Displayport och DVI?
Om ni har gjort det skulle jag tyvärr säga att kortet är föga värt att reparera, skulle tro att reparationen skulle kosta nästan lika mycket som ett liknande kort på marknaden innan felsökning, komponentinköp och reparation är gjort =/

precis. jag antar det :/

Permalänk
Medlem

Liten chans, men nollställ BIOS på PCn och flasha om BIOS på kortet i blindo?

Permalänk
Medlem

Jag försöker lära mig lite GPU-reparationer så om du inte hittar på något annat så kan du alltid skicka hit det så försöker jag laga det. Har dock bara lyckats laga 2 av 6 hittills så jag skulle inte få upp hoppet speciellt högt..

Hör av dig om du är intresserad