Luftflöde Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Luftflöde Fractal Design Define S

Jag undrar om det är värt att sätta dit 2-3 st fläktar på toppen?

Permalänk
Medlem

Skulle spontant säga nej, tänker mest på ljudnivån det blir ju betydligt öppnare. Har du problem med värmen nu får du nog snarare se så det inte är för mycket damm eller om du behöver montera om en kylare.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Tre skulle jag nog inte klämma dit, men 1-2 för utblås ovan CPU-kylaren kan nog sänka tempen med 0,37 grader.

Skämt åsido, om det är värt det beror lite på vad man värderar. Jag tror absolut du kan dra nytta av mer utsug ur chassit om du kör överklockat. Men det är nog inte värt det mer än att det är roligt att mäta tempsen före och efter, och veta att även om det inte blir någon skillnad så har man maxat chassit - och det får en att må bra i nördtarmen!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Älskar den lådan, så sjukt clean och med ett riktigt bra luftflöde.

Jag körde tre fram, en bak och en på toppen (mot baksidan) tack Moduvent!. Räckte gott och väl. Testade även en annan konfiguration med två fram, en i botten (dock gick det inte att ha 140mm pga för stor PSU) och en bak samt en på toppen.

Det är bra med ett positivt lufttryck men inte överdrivet då den varma luften faktiskt måste ut.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Älskar den lådan, så sjukt clean och med ett riktigt bra luftflöde.

Jag körde tre fram, en bak och en på toppen (mot baksidan) tack Moduvent!. Räckte gott och väl. Testade även en annan konfiguration med två fram, en i botten (dock gick det inte att ha 140mm pga för stor PSU) och en bak samt en på toppen.

Det är bra med ett positivt lufttryck men inte överdrivet då den varma luften faktiskt måste ut.

Utblås bak och i toppen sen 2-3 insug är den mest optimala setupen, dom övre ger 2 in och 2 ut sen hjälper 3an att blåsa ut gpuluften bakåt istället för att det ska stiga allt för mycket.
Så flera fläktar i toppen är lite bortkastat om man nu har positivt tryck från insugsfläktarna.

Så för TS skulle jag rekommendera en fläkt i toppen istället för den i botten om temperaturer är ett problem, har själv kört 2 i toppen och det är overkill och man kan spara en slant speciellt om man köper dyrare fläktar.