Hur återställer man raderade filer från en Qnap i RAID 1 ?

Permalänk
Medlem

Hur återställer man raderade filer från en Qnap i RAID 1 ?

Jag har haft min NAS i några år och använt den för lagring. Jag kör den i RAID 1 med 2 hårddiskar ifall oturen skulle vara framme.

Nu råkade jag radera en fil och tänkte att det är väl enkelt att återställa. Provade apparna "HBS3" och "FileStation" utan att hitta något bra (i HBS3 körde jag "Återställ" och valde aktuell mapp och bad den återställa på annan plats men den återställde bara som mappen ser ut nu (utan den raderade filen). Så sökte jag på nätet, utan att hitta lösningen. Går det inte att återställa en raderad fil ?!?! Om det gör det, hur sjutton gör man ?

Permalänk
Sötast

RAID 1 är samma data på två diskar.

Lägger du till en fil så finns två kopior.
Raderar du samma fil så raderas båda kopiorna.

Har ingen erfarenhet av att återställa filer ur RAID själv, tänkte mest informera om du ej kände till.

Permalänk
Medlem

Man gör en restore från backup 👍

Du har inte papperskorgen aktiverad på nasen för det filsystemet/utdelningen?

Läst denna?
https://www.google.com/amp/s/www.easeus.com/amp/storage-media...

Permalänk
Rekordmedlem

Då har du lärt dig att raid inte är backup så att du fixar en backup om det är det du behöver och tror dig haft innan mer än bara en fil försvinner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, jag tolkade det absolut som att RAID 1 betydde att jag hade backup på allt, och att det kanske kopierade över en gång om dagen eller så...

Kan jag "göra om" något så jag har backup ? Är RAID 1 bara ett skydd om en disk kraschar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Man gör en restore från backup 👍

Du har inte papperskorgen aktiverad på nasen för det filsystemet/utdelningen?

Läst denna?
https://www.google.com/amp/s/www.easeus.com/amp/storage-media...

Jag vet inte om jag har papperskorgen aktiverad, jag har egentligen bara plockat ihop den och startat upp den.

Länken var inte korrekt, men jag lyckades hitta vart du ville länka. Nu var det ingen viktig fil, så jag orkar inte koppla in hårddisken i datorn. Men aktivera papperskorgen ska jag försöka hitta hur man gör...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Knetha:

Ja, jag tolkade det absolut som att RAID 1 betydde att jag hade backup på allt, och att det kanske kopierade över en gång om dagen eller så...

Kan jag "göra om" något så jag har backup ? Är RAID 1 bara ett skydd om en disk kraschar ?

Ja det är bara skydd för diskras, du behöver ha versionshantering/backup så att filerna bevaras, ev kan de gå att återskapa med recoveryprogram om de inte är överskrivna men det är inget man kan ta för givet att det fungerar och det är extra bökigt om diskarna sitter i en nas för man behöver troligen plocka ut sdiskarna och labba med det i en dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns det någon annan Raid-version som täcker backup istället ? (Om jag har samma innehåll i en backup på ena disken som den andra är jag ju också skyddad mot diskras...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Finns det någon annan Raid-version som täcker backup istället ? (Om jag har samma innehåll i en backup på ena disken som den andra är jag ju också skyddad mot diskras...)

Det är aldrig backup om du lagrar datan i samma enhet.

Hårdvarufel, virus, mänskliga faktorn etc kan göra att båda diskarna blir raderade, korrupta eller vad som nu händer, eller om du får fel på spänningen och de grillas, eller inbrott osv.

Backup görs mot något media som du kan förvara på annan plats, ej inkopplat.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Nej, allt som är 'online' kopplat, räknas som sammankopplad enhet oavsett hur många RAID:ade-diskar, är automatiskt synkat även mot molntjänst (utan sessionshantering, filhistoria eller versionshantering).

dvs. tar du bort en fil - vänta i 6 veckor - kan du på något sätt få tillbaka filen igen på olika vägar (tex NAS, dina datorer, molntjänster) - då kan du kalla att du har någon form av backup - annars inte. Tänk också på om vad som händer om NAS:en blir sönderslagen av åska, elfel internt och grillade diskar eller fel i bakplan som korrumperat all data, fått den stulen mm. - och framförallt den största risken av alla - användarfel... Då är ofta uppdaterad off-line backup på annan plats bra att ha också!.

Filer som du tar bort avsiktligt eller oavsiktligt och sedan via synknings replikerar vidare och sista kopian av filen är försvunnen inom enstaka dygn så är det att betrakta som att du har ingen backup alls. Samma sak kommer att hända vid ransomware att alla dina filer inklusive synkade backupper kommer att ha skrivits över med sin krypterade motsvarighet inom enstaka dygn om du inte har revision/historia eller snapshot-hantering i någon av leden som ransomware inte kan komma åt att modifiera (dvs. filerna är osynliga över nätverk och/eller är skrivskyddade av använda filsystemet själv [som måste ha specialkommandon direkt mot filsystemet för att kunna öppnas för skrivning igen] i fallet när själva NAS:en fått in ransomware som Qsnap råkade ut för ett antal månader sedan via en multimedia-app med gömd bakdörrs-password av apputvecklarna som någon reverse-enginneer:ade och hittade och den vägen fick fulla rättigheter...).

Medans en undanlagt (extern USB) HD utan någon anslutning med kopia på allt vad du har på din NAS så är det att betrakta som en backup då det kan finnas kvar i månader och åratal, tills du ansluter och gör en synkning...

---

lite överkurs:

Nu kan man även på backupdiskar med rätt filsystem (ZFS och BTRFS) göra snapshot innan synkning vilket gör att du har kvar föregående versioner även efter synkning och kan göra så tills disken är nära full och man får ta beslut vad man skall göra med de äldsta snapshoten

Där vinner BTRFS stort då du kan ta bort vilken snapshot som helst i önskad ordning - detta kan man _inte_ göra i ZFS utan skall man bli av med gammal ålderstigen junk (dvs. de första backupperna som gjordes och nu med stor del inaktuella filer) så måste man bygga en ny dataset (på en annan disk då enklast) med senaste sessionen då man inte kan ta bort det äldsta delen i ZFS då alla generationer efter bygger alltid på den första backuppen, precis som en TAR-backup med huvudbackup och sedan inkrement-sessioner efter.

Inkrementsession (läs senaste snapshoten) är inte självbärande i ZFS utan måste ha hela kedjan tillbaka till den första backuppen kvar i alla lägen.

Sedan finns det andra issue med ZFS som gör att det inte är förstavalet med just externa USB-diskar och speciellt inte när de är av SMR-typ (princip alla externa USB-diskar 8TB storlek och mindre) - så i det avseende är BTRFS filsystem som backupdisk-filsystem på externa USB-diskar ett bättre val och är mycket stryktålig mot missöden som urryckt USB-sladd under full skrivande, eller strömavbrott mitt under full skrivande[1]. Man kan få kompression på filsystemet mm. samt att det hanterar SMR-diskar relativt bra och det kan skriva väldigt mycket data innan man slår in i 'väggen' prestandamässigt.
Och ja, det finns dedupliceringsprogram också på blocknivå (bees) att köra på BTRFS och man kan själv bestämma hur mycket RAM-minne man vill lägga ut för jobbet och när man vill köra det till skillnad från ZFS med deduplicering påslaget.

Nöjer man sig med deduplicering på filnivå så kan man använda sig av 'rmlint' som också förstår sig på BTRFS 'clone' eller att använda sig av 'reflink' för att minska diskförbrukning av likadana filer på många olika platser i filträden (bryr sig inte om filnamnet, bara dess innehåll) - vilket kan vara användbart om man möblerat om i filträdet i sin NAS och sedan gjort en backup med rsync eller motsvarande och det tog dubbla utrymmet på backupdisken för att de flyttade filerna inte ligger på samma plats som backupsessionen innan i din tidigare snapshot. Man kan i rmlint med '-C -U' gör att rmlint sparar checksummor och tidsstämpel på var fil som attribut i filsystemet vilket gör att den vid nästa körning inte behöver köra och hasha igenom varenda fil igen när den går igenom disken utan tar bara det som är tillagt och förändrat sedan förra gången.

De flesta synkningsprogram har inte någon insikt när en fil bara flyttas till annan plats i filträdet på tex. en backupdisk - utan konstaterade att en fil försvann på ett ställe i filträdet (och gör motsvarande delete av filen på speglings-avbilden) och sedan hittade en ny fil på en annan plats och filen skrivs in där på speglingsavbilden.

BTRFS har dock ingen inbyggd kryptering men fungerar bra att lägga det ovanpå LUKS-crypt (med cryptsetup) på tex sin backupdisk utan märkbara prestandanedsättnings när det gäller fart mot snurrdiskar.

[1]
NTFS är synnerligen olämpligt val att ha som backup-filsystem på externa USB-diskar - den är för ömtålig och man lätt hamnar i en situation vid strömavbrott eller råka glappa i USB-sladden där windows nästa gång det kopplas in, inte känner igen disken helt plötsligt och det kan vara väldigt jobbig att rädda data ur senare även med kommersiella diskräddarprogram då filerna allt för ofta är söndriga och har bitar med andra filers innehåll i sig...

Permalänk
Medlem

Jo, det hade jag såklart förstått att om NAS:en blir stulen eller brinner upp är allt förlorat. NAS:en ska inte gå att nå utifrån, den ska bara vara lokal (som jag har förstått det). Visst är en molnlagring klart bättre, men nu har jag ju lagt pengar på denna så...
Om man vill uppgradera, kan Qnap:en skicka upp till valfri molnlagring och då bara de mappar jag väljer ? (Det blir ju dyrt per år om jag ska skicka upp alla 3 Gb, där långt ifrån allt är viktigt.)

BTRFS som xxargs skriver om lät ju bra, vet ni om det finns någon app till Qnap som gör en sådan backup/snapshot på den andra disken ? Det jag trodde jag hade, och vill ha, är alltså en exakt kopia av ena disken på den andra som lever "separata liv" så man kan återställa om någon disk går sönder eller man råkar radera en fil som man ville behålla.

Jag börjar nu inse att jag kanske inte köpt det jag trodde att jag köpte...

Permalänk
Medlem

Egna diskar brukar betala sig inom 1 år med nästan vilken molntjänst man än väljer när det handlar om flertal TB i lagringsvolym - upp till 1 TB brukar de flesta kunna tycka vara värd priset, men sedan...

---

Qsnap och BTRFS är inte kompisar - förmodligen att de i historien har bränt på sig när BTRFS fortfarande inte var färdigt då det är ganska hätsk åsikt om BTRFS från Qsnaps sida, det har runnit mycket vatten sedan dess men första intrycket är svår att tvätta bort - Synology å andra sidan...

problemet med Qsnap är att om du skall ha mer avancerad filsystem än ext4 så blir det nog en del dyrare än vad du tänkt dig i inköp av NAS - nu är ext4 ingen dålig filsystem, men bristen på snapshot - när man väl vant sig vid den - är svår att komma runt...

En variant är att du kör över dina backupper via SSH till en linux-dator som hanterar btrfs-diskar utan problem.

rsync kan köra via SSH utan större problem - de flesta som provar runt med olika synkningsprogram brukar sluta med 'rsync' som arbetshästen i slutändan ändå när det gäller att synka mappträn

Permalänk
Medlem

En offsite backup kan vara så enkelt som en pi med en extern usb disk hos nån man litar på. Tex släkt eller vänner i annan stad.

Har ett par WD 12 TB Elements Desktop External Hard Drive - USB 3.0, Black https://www.amazon.se/dp/B07VXKF1L4/ref=cm_sw_r_cp_api_glt_i_... av olika storlek som jag använder.

Sen som sagts snapshots på btrfs och tex zerotier som vpn och då kan man t.o.m. använda nas tillverkarens inbyggda backup verktyg. Se bara till att allt har olika lösenord och krypteringsnycklar.

Då är man någorlunda säker från ransomeware. Att det går långsamt är att återställa kan lösas med att man åker och hämtar disken. Och första backup kan göras hemma. Din offsite backup måste inte vara en raid, det är bättre att ha en än att vänta på att köpa den.

Annat alternativ är att byta utrymme på sin nas med andra man litar på.