Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med spikningar/lagg i spel. I3 1300x/GTX 1060 6gb/8gb ram

Permalänk
Medlem

Problem med spikningar/lagg i spel. I3 1300x/GTX 1060 6gb/8gb ram

Hej,

Min sambo pluggar och använder därför en av mina gamla datorer när hon spelar då vi tänkte köpa ny senare. Problemet är att det uppstår frysningar/spikningar i spel som Valorant och kan även hända i LoL. Googlat runt lite och datorn verkar vara ok för dessa spel men funderar på om det är för lite ramminne i den då jag kom över trådar som säger att ramminne är väldigt viktigt för Ryzen 3 processorer, åtminstone såhär gamla.

Datorns spec:
I3 1300x (ej OC)
8 gb ramminne
GTX 1060 6gb
B450 moderkort
256 gb ssd

Kan kolla upp märke/modell på saker om de är av vikt?

Moderkort och ssd är rätt nytt jämfört med övriga komponenter.

Vad tror ni om datorn, vad bör vara den vettigaste uppgraderingen?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

8GB minne borde fungera - så länge det inte är en massa program i bakgrunden som körs samtidigt? Är det en eller två minnesmoduler som sitter i moderkortet? Om det bara är en så kan det påverka prestandan ganska mycket.

Har ni kollat i resursövervakaren eller aktivitetshanteraren hur mycket spelen använder/belastar hårdvaran? Om t.ex en (eller flera) av processorns trådar används till 100% så kan det vara en flaskhals.

Den enklaste uppgraderingen vore en begagnad Ryzen-CPU från 2000 -eller 3000-serien, men för 3000-serien så tror jag en BIOS-uppdatering behövs.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Testade att stoppa i 2x8 gå ramminne igår men det hjälpte ingenting alls. Det sitter just nu 2x4 gb crucial 3000 mhz ddr4 minnen i den. De är nog också utbytta ungefär samtidigt som hdd och moderkort.

Ser att processorn ligger i 100% vid spelande så de är nog den som kräver ett byte. Beställde ny dator till henne igår men tänkte ordna denna ändå för vill att den skall fungera fint när den säljs eller om barnen vill använda den. Ska testa att hitta en processor åt den, moderkortet verkar stödja Ryzen upp till 5000 serien men ska kolla efter 3000 serien och uppdatera bios om de behövs 👍🏻