Permalänk
Medlem

Dåligt / Byta cmos batteri?

På senare tid har det börjat uppstå lite problem med min stationära dator. När jag bryter strömmen helt (slår av grenuttaget eller strömavbrott) så får jag felmeddelande att BIOS inställningarna är nollställda. Det är visserligen snabbt gjort, slå på XMP och klicka i Asus Optimal istället för "Normal" läget. Väl inne i windows är klockan fast på tiden som var när strömmen försvann. Ett ickeproblem till vardags, men med vinterstormar och hus på landet så har vi strömavbrott rätt ofta.

Jag tänker spontant att det är batteriet som är dåligt. Sen tänkte jag att jag hållit på med datorer i över 20 år och ADLRIG stött på ett dåligt batteri förut. Har jag haft tur? Eller har jag bara otur nu?

Det borde väl bara vara att ta valfritt knappnålsbatteri som matchar med speccsen på det som sitter i, byta och se glad ut? Eller tänker jag helt fel och kommer få byta ut hela datorn i min jakt på att slippa boota via bios då och då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

På senare tid har det börjat uppstå lite problem med min stationära dator. När jag bryter strömmen helt (slår av grenuttaget eller strömavbrott) så får jag felmeddelande att BIOS inställningarna är nollställda. Det är visserligen snabbt gjort, slå på XMP och klicka i Asus Optimal istället för "Normal" läget. Väl inne i windows är klockan fast på tiden som var när strömmen försvann. Ett ickeproblem till vardags, men med vinterstormar och hus på landet så har vi strömavbrott rätt ofta.

Jag tänker spontant att det är batteriet som är dåligt. Sen tänkte jag att jag hållit på med datorer i över 20 år och ADLRIG stött på ett dåligt batteri förut. Har jag haft tur? Eller har jag bara otur nu?

Det borde väl bara vara att ta valfritt knappnålsbatteri som matchar med speccsen på det som sitter i, byta och se glad ut? Eller tänker jag helt fel och kommer få byta ut hela datorn i min jakt på att slippa boota via bios då och då?

Har du kollat vad det är för batteri som sitter där?

Ett vanligt knappcellsbatteri är bara att byta ut till ett likadant. Att bara sätta dit första bästa man hittar är ingen bra idé då det kan vara fel specifikationer.

Batterier dör förr eller senare av olika skäl. Ibland snabbare än de rimligen borde. De är inga evighetsprodukter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

När samma problem drabbade min förra hemmaserver så var det som sagt just batteriet som behövde bytas, men det är som sagt väldigt ovanligt och det har bara hänt mig en enda gång någonsin.

Sannolikt är det ett CR2032-batteri, det brukar vara det, som finns att köpa överallt inklusive mataffärer. Bara att byta och köra, det kommer med all sannolikhet att lösa problemet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

En annan sida är att dåliga batterier riskerar att börja läcka batterisyra. Det är ovanligt men när det händer är det bedrövligt. Jag blev en gång tvungen att slänga ett moderkort. Det gick helt enkelt inte att få rent.
Så har ni ett dåligt batteri så ta bort det. Och när man ändå håller på kan man ju sätta in ett nytt.

Permalänk
Medlem

är ganska säker på att cmos batteri som har gett upp bara att byta ut den ..
Vanligaste modellen är CR-2032 batteri dom är inte dyra men kom ihåg att det är kvicksilver batteri så kasta den gamla på avsed uppsamling plats..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har hänt mig en gång på 20+ år att jag behövt byta batteri på moderkortet men det var med väldigt lika problem så jag hade helt klart provat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har du kollat vad det är för batteri som sitter där?

Ett vanligt knappcellsbatteri är bara att byta ut till ett likadant. Att bara sätta dit första bästa man hittar är ingen bra idé då det kan vara fel specifikationer.

Batterier dör förr eller senare av olika skäl. Ibland snabbare än de rimligen borde. De är inga evighetsprodukter.

Skrivet av backfeed:

När samma problem drabbade min förra hemmaserver så var det som sagt just batteriet som behövde bytas, men det är som sagt väldigt ovanligt och det har bara hänt mig en enda gång någonsin.

Sannolikt är det ett CR2032-batteri, det brukar vara det, som finns att köpa överallt inklusive mataffärer. Bara att byta och köra, det kommer med all sannolikhet att lösa problemet.

Skrivet av Jygge:

är ganska säker på att cmos batteri som har gett upp bara att byta ut den ..
Vanligaste modellen är CR-2032 batteri dom är inte dyra men kom ihåg att det är kvicksilver batteri så kasta den gamla på avsed uppsamling plats..

Ja, det verkar stämma bra. Kikade på tillverkarens hemsida och det är mycket riktigt ett CR2032 3V Li-ion battery som sitter i. Får plocka upp ett imorgon när jag är förbi affären.

Permalänk
Medlem

Som ansvarstagande vuxen avslutar jag såklart tråden med:

*Löst*
Batteriet är bytt och problemet är avhjälpt.
Kunde även passa på att göra rent för SÅKLART satt batteriet under grafikkortet. Har aldrig i mitt liv varit så rädd eftersom att jag vet att om jag hade haft sönder kortet hade jag varit körd med tanke på nuvarande grafikkortsläge

Permalänk
Medlem

Beror kanske på hur ofta man byter moderkort om man sett det eller inte men det är ju standard att man behöver byta knappcellsbateriet efter ca 5 år. Fenomen som att den tappar inställningar i BIOS, klocka som nollställer sig, den försöker boota fel disk o.s.v. Det har hänt mig flera gånger och känns som ett ganska vanligt problem. Särskilt för äldre datorer där användarna har för vana att koppla ur nätspänningen när datorn inte används (exempelvis med grenkontakt som har strömbrytare) och dessutom sällan använder datorn. Vet jag om att datorn börjar bli till åren så byter jag knappcellsbatteriet när jag ändå är inne och gör service i den.

Netonnet hade 10-pack CR2032 för 29 kr häromveckan när det var dags att byta batteri i ett moderkort. Ja de går väl åt tänkte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Jag tänker spontant att det är batteriet som är dåligt. Sen tänkte jag att jag hållit på med datorer i över 20 år och ADLRIG stött på ett dåligt batteri förut. Har jag haft tur? Eller har jag bara otur nu?

CMOS-batteri räcker väldigt länge, speciellt om burken alltid har ström från uttaget. CMOS-batteriets uppgift är att hålla klockan och minnet igång när det helt saknas ström till moderkortet från nätaggregatet. Så i regel drar det inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

är ganska säker på att cmos batteri som har gett upp bara att byta ut den ..
Vanligaste modellen är CR-2032 batteri dom är inte dyra men kom ihåg att det är kvicksilver batteri så kasta den gamla på avsed uppsamling plats..

Var LÄNGESEDAN det var kvicksilver i dessa, idag är det litium batterier som gäller för dessa.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Var LÄNGESEDAN det var kvicksilver i dessa, idag är det litium batterier som gäller för dessa.

Det ska ändå inte hamna i grannens grönsaksland, så kasta det gamla på avsedd uppsamlingsplats är ett bra råd 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det ska ändå inte hamna i grannens grönsaksland, så kasta det gamla på avsedd uppsamlingsplats är ett bra råd 👍

Ja men det vet ju alla, finns mer än kvicksilver som är farligt!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.