Monitor visar döda pixlar endast på en dator

Permalänk
Medlem

Monitor visar döda pixlar endast på en dator

Hej. Jag har ett skumt problem där min monitor har döda pixlar längs nedersta raderna på min skärm. Detta problem har jag haft några månader nu och det har bara blivit värre. Det började med att det endast var en rad av pixlar som hade börjat missfärga. Sedan dess har det bara klättrat uppåt på skärmen. Det konstigaste med detta är att det är bara min dator och denna specifika skärm som är felet eftersom att skärmen funkar perfekt med andra datorer och min dator kan använda andra skärmar utan problem. Vet någon här vad detta kan bero på? Jag har prövat att byta från hdmi till dvi på grafikkortet men det hjälpte inte. Den monitor jag har som det är "fel" på är en MSI Optix G271 - 27" FHD IPS 144 Hz och det grafikkort jag har i min dator är ett Nvidia GTX 1060 6GB

Permalänk
Bildexpert 📺

En fast position med pixelfel som bara uppstår i en viss kombination tyder på att det är glappkontakt någonstans. Kabeln kan ha ett glapp som uppstår när den dras på ett viss sätt och hänger på ett visst sätt. Även glapp i skärmens och/eller grafikkortet beroende på hur kabeln hänger i respektive ände. Brukar märkas av att det påverkas om fysiskt rör på kablar och kontakter.

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att avinstallera dina drivrutiner med DDU och installera sedan om. Kan vara någon inställning som ballat ur.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har gjort lite mer felsökning och hittat att felet uppstår när jag sätter upplösningen till 144hz. den funkar som vanligt på 120hz. Jag har prövat att ominstallera drivrutinerna för skärmen men det har inte löst det.

Permalänk
Medlem

Jag och min bror hade precis likadant på våra varsina AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz. och endast när den kördes i 144hz. För min bror började det bli likadant vid 120hz också. Vi båda lämnade in skärmarna och fick nya.

Permalänk
Medlem

Okej, då ska jag ge det ett försök. Har haft skärmen i två år dock så får se vad dem säger

Permalänk
Medlem

För hög frekvens som överlastar kretsar i skärmen.

Typiskt fall av att tillverkare pressar kretsarna hårdare än vad de är byggda för eller som har dålig kylning på kretsarna. Ganska vanligt för tillverkarna vill att utrustningen skall åldras fort så att de får sälja nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extender:

Jag och min bror hade precis likadant på våra varsina AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz. och endast när den kördes i 144hz. För min bror började det bli likadant vid 120hz också. Vi båda lämnade in skärmarna och fick nya.

Hade även jag samma på en AOC 24g2u. Två år gammal, reklamerade och fick också en ny. Bra kundservice.

Permalänk
Bildexpert 📺

Intressant och givande att få det här med mindre fungerande kretsuppsättningar i skärmarna bekräftade från olika hål. Värt att hålla i baktanken nästa gång. Annars har jag främst sett skärmar med problemet där det varit så dålig konstruktion på själva HDMI- eller DP-anslutningen att ifall kabeln drar/sträcker lite blir det den här typen av fel.