Permalänk

Ryzen 2700 med 24 GB ram?

Hej!

Jag körde Hyper X minnen 2 x 4 GB tidigare på 2666 mhz vid 1.2v men gick senare över till Corsair Vengeance 2 x 8 GB 3000 mhz vid 1.35 men undrar nu om man kan köra alla fyra tillsammans för att få ut 24GB minne? Jag prövade att stoppa tillbaka Hyper X men då ger moderkortet ( MSI B450M Mortar ) röd diod på DRAM och den bara bootloopar utan att ens gå till bios.

Som jag har förstått det så klockar de snabbare minnena i en sådan här situation ner sig för att matcha de andra alltså Hyper X i detta fallet i hastighet? Betyder det också att Corsair minnena sänker volten och att det gör dom instabila?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det ska fungera men i det långsammaste minnets hastighet. Testa att sätta i de långsamma minnena ensamt först så att moderkortet ställer in sig för dem. Sedan fyller du på med de snabbare så att de kör i den lägre hastigheten. 1.2 V är standardspänning så det ska nog fungera i grundprofilen. Inaktivera XMP-profil i BIOS om du har det. Man får också tänka på att placera minneskapslarna i rätt slots på moderkortet så det blir likadant i båda minneskanalerna (alltså 12 GB per kanal). Sätter man dem fel kan det bli 8 GB i ena kanalen och 16 GB i andra kanalen och det är inte optimalt för att köra dual channel.