Domslut ger kryptobrytning rätt till subventionerad el

Permalänk
Melding Plague

Domslut ger kryptobrytning rätt till subventionerad el

Högsta förvaltningsdomstolen beslutar att en datorhall som används för brytning av kryptovaluta får samma reducerade energiskatt som andra datahallar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Påminnelse, detta är inte ett partipolitiskt beslut utan en dom i högsta förvaltningsrätten.
Håll er i kragen och respektera att det finns både de som gillar krypto och de som inte gör det.
Håll er till ämnet: det vill säga om det är rimligt att subventionera el till datorhallar och än mer specifikt kryptobrytning etc.

Annars blir det smisk, hänglås på tråden och indraget lördagsgodis, ok?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Master of Overkill

Jag vill ha lördagsgodis :S

Men mining svår fråga jag är lite bitter jag inte mina på mina 7x GPUer 2012

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ni får gärna subventionera elen till vårt hushåll också. Senaste räkningen var ju svindyr.

Permalänk
Medlem

Ingen borde få billigare el, ska vara samma pris för alla oavsett om man gräver guld eller hostar spelservrar eller nåt helt annat.

Permalänk
Medlem

Man måste betala skatt när man utvinner krypto så de en legitim verksamhet att syssla med de, helt rätt.

Permalänk
Medlem

Bra att Sverige välja subventionera miljöförstörelse /s

🙃

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Om man ska se det positiva i det hela kan man ju alltid önska att detta leder till att subventioneringen av el för datorhallar avskaffas för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag vill ha lördagsgodis :S

Men mining svår fråga jag är lite bitter jag inte mina på mina 7x GPUer 2012

Du hade tjänat runt 50 miljoner i månaden om du minade Dogecoin under den perioden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Där var vi redan inne på att dra paralleller till politiska beslut ja. Det här är som sagt inte ett politiskt beslut. Det framgår tydligt i artikeln och det inledande inlägget.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Men det som är bra är att HD följer lagen, och pekar ut brister vilket gör att man då kan göra nya lagar eller uppdatera. Troligtvis så när lagen om subventioner skapades så var inte crypto något folk tänkte på (och därmed inte tog höjd för det). Om då förarbetet är dåligt till "varför lagen togs fram" så blir det mindre spelutrymme för HD att tolka andemeningen med lagen, därmed så får riksdag formulera om den om det skulle behövas (vilket jag önskar de gör).

tog bort citat av borttaget inlägg /mod
Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att man skattebefriar el - med svenska arbetskraftkostnader är tillgång till billig energi i princip tillverkningsindustrins enda konkurrensmedel på den internationella arenan - och att juridiken inte är perfekt i meningen att de resonemang som verkar logiska på ena fronten medför totalt orimliga konsekvenser på den andra, men det här sticker faktiskt rejält i ögonen.

Man kan väl dock tänka sig att lagstiftarna kommer reagera snabbt på det här i egenintresse. Det är sprängstoff för sensationsdriven massmedia, det är inte långt kvar till valet, och det ser oerhört illa ut för sittande makthavare att det kan fungera på det här viset.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av High1ander:

Ja, det är dåligt.

Men det som är bra är att HD följer lagen, och pekar ut brister vilket gör att man då kan göra nya lagar eller uppdatera. Troligtvis så när lagen om subventioner skapades så var inte crypto något folk tänkte på (och därmed inte tog höjd för det). Om då förarbetet är dåligt till "varför lagen togs fram" så blir det mindre spelutrymme för HD att tolka andemeningen med lagen, därmed så får riksdag formulera om den om det skulle behövas (vilket jag önskar de gör).

Det här ser ut att vara exakt varför det hamnade hos just Högsta Förvaltningsdomstolen. I domen nämner de bland annat att det just i förarbetet till beslutet framgår att "den snabba utvecklingen på området kan ge upphov till vissa gränsdragningsproblem avseende begreppen informationstjänstverksamhet, informationsbehandling och uthyrning av serverutrymme."

Problemet blir helt enkelt att lagen som den är utformad i nuläget brister där och blir för bred, vilket inte gör det möjligt att säga "nej, krypto får inte räknas". Men förhoppningsvis kan ju detta som du säger leda till att den uppdateras och/eller omformuleras med en beskrivning eller ett begrepp som har en tydligare definition.

Vad jag ser har domen ännu inte publicerats i arkivet för vägledande domar. Med det sagt kan det mycket väl bli ett vägledande beslut ändå, eller publiceras där inom kort.

Permalänk
Inaktiv

Dåligt att subventionerad el ges till datorhallar.

Rätt att även dessa får ta del av det enligt de lagar och regler som finns. Inte deras fel att bristerna finns. Nu är det dags att avskaffa istället.

Permalänk
Medlem

Känns ju som helt fel väg att gå att subventionera el till en energikrävande verksamhet, med tanke på att det talas om hela tiden att vi som samhälle, måste "minska" vår energiförbrukning.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon134512:

Dåligt att subventionerad el ges till datorhallar.

Rätt att även dessa får ta del av det enligt de lagar och regler som finns. Inte deras fel att bristerna finns. Nu är det dags att avskaffa istället.

Personligen tycker jag skattesubventionerad el för att locka arbetsgivare kan vara vettigt.
Problemet med krypto är väl att det inte direkt är så att de sätter massa folk i arbete som sedan betalar skatt på sina inkomster etc. Snarare är det ett fåtal individer som tjänar pengar bara och nu dessutom slipper ta hela elkostnaden utan att det egentligen bidrar på något annat sätt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

De har gjort en tolkning och gjort ett beslut, men jag håller inte med alls om att detta skulle vara vettigt.. Datorhallar som hostar för andra verksamheter eller sin egen handel eller annat känns ju mera vettigt att de har reducerade skatter. Även om jag inte tycker att de heller borde ha det.

Verkar som att när det kommer till el frågor så friteras hjärnan på besluttagarna och kort därefter får man se resultatet som gemeneman inte verkar tycka är bra.

Bara att se på el bidraget som beslutades om där man ger bidrag till alla som har en viss förbrukning. Men det betyder ju inte att en pensionär i en lägenhet har svårt när kostnaderna stiger med flera hundra under vintern. Hade en i min närhet som kommenterade att hen antagligen skulle få bidraget men bara på grund av att de hade ett spabad :/ Det känns RÄTT!

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Musikälskare

Tycker el priserna ska vara samma oavsett vart man bor i landet, är kluven till artikeln då crypto är helt ok imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag tänker att billig ej fossilbaserad el ändå kanske är den största nyttan Sverige kan göra för miljön globalt sett. Det är ju knappast en fråga om att stötta mining, utan snarare om att stötta att energiintensiva beräkningar sker i Sverige istället för till exempel Kina eller USA.

Permalänk
Medlem

Just f'n great.....Vi kanske ska ge fångarna på Hall bostadsbidrag oxå när vi endå är igång.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

Personligen tycker jag skattesubventioner för att locka arbetsgivare kan vara vettigt.
Problemet med krypto är väl att det inte direkt är så att de sätter massa folk i arbete som sedan betalar skatt på sina inkomster etc. Snarare är det ett fåtal individer som tjänar pengar bara och nu dessutom slipper ta hela elkostnaden utan att det egentligen bidrar på något annat sätt.

Håller absolut med, subventioner kan vara rätt väg att gå för vissa företag men när det kommer till datorhallar är jag tveksam då det är precis som du säger lite personal men väldigt mycket el som går åt. Samhället bör få mer tillbaka. Så den spontana känslan är att kostanden är mer än vad det är värt. Vilket tyvärr varit fallet på vissa någorlunda kända megabolag där man haft väldigt lite svensk personal, och utnyttjar den billiga elen. Tänker att det blir lite same same här.

Kanske att man på något sätt gör det mer lönsamt att anställa svensk personal, än att subventionera el när det kommer till datorhallar. Sen förstår man ju också att elen i Sverige är en otroligt attraktiv selling point i Sverige med tanke på hur grön den är jämfört med många andra länder i EU nu när flertalet företag har hållbarhetsmål. Jag ska nog hålla mig någorlunda neutral i den här frågan för det känns som man är både för och emot just nu.

Permalänk
Medlem

Sverige är landet där man beskattar ihjäl knegare som måste tAnka bilen för att ta Sig till jobbet. För miljöns skull så klart!
Och sedan subventionerar man kryptomining.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Där var vi redan inne på att dra paralleller till politiska beslut ja. Det här är som sagt inte ett politiskt beslut. Det framgår tydligt i artikeln och det inledande inlägget.

Hrm, i och med lagen som åberopats precis som alla andra lagar lär vara utarbetad och fastslagen av Riksdagen, så är väl detta åtminstone en väldigt direkt konsekvens av politiska beslut?

Förvaltningsrättens uppgift är bara att tolka lagen och döma därefter. Deras inflytande i frågan är avgränsat av tolkningsutrymmet, som förhoppningsvis är litet om lagstiftaren gjort sitt jobb ordentligt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Lite ironiskt skrivet: Så snart det behövs en advokat för att tolka en lag - då är lagtexten felskriven.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mc68000:

Lite ironiskt skrivet: Så snart det behövs en advokat för att tolka en lag - då är lagtexten felskriven.

Eller så har samhället utvecklats på ett sätt som gjort att lagtexten fått ny mening och innebörd. Tänker att den inte måste vara felskriven för det, föråldrad kanske.

Permalänk
Medlem

Förstår att domstolen måste följa lagarna som de är skrivna. Men för fan, vi beskattar vanliga knegare till knäna och ger företag gräddfil på gräddfil och nu ska miljöförstörare ha direkta rabatter. Ändra den här lagen fort som faaaaan.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av kaput:

Hrm, i och med lagen som åberopats precis som alla andra lagar lär vara utarbetad och fastslagen av Riksdagen, så är väl detta åtminstone en väldigt direkt konsekvens av politiska beslut?

Förvaltningsrättens uppgift är bara att tolka lagen och döma därefter. Deras inflytande i frågan är avgränsat av tolkningsutrymmet, som förhoppningsvis är litet om lagstiftaren gjort sitt jobb ordentligt.

Kortfattat: Att man inte gjorde en distinktion för krypto när man utarbetade subventionen är en fråga om att krypto inte var en faktor när lagen utformades.
Snarare än att politiker riktade subventioner specifikt mot krypto.

Men min kommentar var mer riktad mot några som inte kunde hålla sig från att blanda in helt orelaterade politiska fenomen och som därför fick sina inlägg raderade.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte deras verksamhet. Men har vi nu sådana regler så är det rimligt ätt även de omfattas. Men då får de fan skatta för sin vinst som alla andra också, vilket jag hoppas de gör, annars vore det fel.

Sen är det klart att med skenande energipriser så sticker det här extra mycket i ögonen. Men som sagt.. Om nu reglerna är så korkat formulerade så är det som det är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad som behövs är en "klimatanpassad" beskattning på alla transaktioner man gör mellan en kryptovaluta och en fysisk valuta.
Kan EU beskatta att vi använder plast, borde det vara en smal sak att forcera in en lämpligt hög skattesats (25%?) för detta, och bot om man inte gör det.

Permalänk
Medlem

Personligen förstår jag inte varför server hallar får elen subventionerad.. någon som kan förklara tanken bakom detta? Stora bolag som drivit på att det ska vara lika som i (många) andra länder?