Permalänk

Automount smb linux hjälp

Hej, kör en Plex server på debian 11 som mountar en Smb share. Problemet är att den tappar uppkoppling mot smb sharen efter reboot. Då räcker det att skriva ”mount -a” i Shell på Plex containern så mountar den. så antar att inställningarna i fstab fungerar ?

Någon som är duktig på linux som vet hur man kan lösa detta? Så den autobootar ?Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabb-googling, har du gjort något sånt här i din fstab:
https://www.cyberciti.biz/faq/configure-a-system-to-automount...

Permalänk
Skrivet av Northbane:

Gjorde en snabb-googling, har du gjort något sånt här i din fstab:
https://www.cyberciti.biz/faq/configure-a-system-to-automount...

Hej, jo jag har en liknande med lösen och användarnamn, ip adress etc då samba sharen är lösenordsskyddad.

Det verkar som att när jag skriver mount -a i Shell so automountar den de scriptet. Men vill ju inte behöva skriva mount -à varje gång. Så hur gör man för att de ska gå automatiskt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datagubben123:

Hej, jo jag har en liknande med lösen och användarnamn, ip adress etc då samba sharen är lösenordsskyddad.

Det verkar som att när jag skriver mount -a i Shell so automountar den de scriptet. Men vill ju inte behöva skriva mount -à varje gång. Så hur gör man för att de ska gå automatiskt ?

Hur ser din fstab ut, exakt?

Permalänk
Medlem

Nu var det ett bra tag sedan, men jag har för mig att jag löste det genom att mounta med autofs istället för fstab. Dynamiskt istället för statiskt och var överlag en mycket bättre upplevelse vill jag minnas.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Hur ser din fstab ut, exakt?

//192.168.0.194/Share /mnt/Share cifs _netdev,x-systemd.automount,x-systemd.requires=network-online.target,uid=110,username=smbusr,password=smbpass,iocharset=utf8 0 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Nu var det ett bra tag sedan, men jag har för mig att jag löste det genom att mounta med autofs istället för fstab. Dynamiskt istället för statiskt och var överlag en mycket bättre upplevelse vill jag minnas.

Praktiska skillnaden är att automount mountar vid behov istället för vid boot så det borde vara irrelevant för det här. Fstab borde fungera toppen så länge den är satt rätt.

Permalänk
Medlem

//192.168.0.194/Share /mnt/Share cifs _netdev,x-systemd.automount,x-systemd.requires=network-online.target,uid=110,username=smbusr,password=smbpass,iocharset=utf8 0 0

Någon anledning varför du kör alla extra settings?
Fungerar detta?

//192.168.0.194/Share /mnt/Share cifs username=smbusr,password=smbpass 0 0

Om inte, detta?

//192.168.0.194/Share /mnt/Share cifs uid=110,username=smbusr,password=smbpass 0 0
Kontrollera att uid är korrekt (Kör: id -u) för användaren du kör.

Permalänk

När jag skriver mount -à så kommer jag åt iallafall fall, så antar att den koden jag kör funkar för att komma åt?

Men kan testa utan alla extra settings och se om de funkar då.

Vet någon om de finns någon autoconfig fil där man bara annars kan slänga in mount -a

Permalänk
Medlem

När jag skriver mount -à så kommer jag åt iallafall fall, så antar att den koden jag kör funkar för att komma åt?

Det finns lite skillnader mellan mount och hur den görs via fstab. T.ex. måste mappen existera om du kör mount, men inte om du kör fstab. Sedan körs mount med ditt uid, medan du angett ett specifikt uid i fstab. Du pekar ut systemd.requires som kanske stämmer efter boot men inte när den försöker mounta o.s.v.

Jag antar att du SKULLE kunna lägga in något hackigt cronjobb som mountar det automatiskt men det luktar lite silvertejp istället för att bara fixa problemet

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna skapa ett bash script eller motsvarande om du inte vill grotta in dig mer i din fstab.
Se https://www.gnu.org/software/bash/manual/html_node/Bash-Start... för mer info

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Det finns lite skillnader mellan mount och hur den görs via fstab. T.ex. måste mappen existera om du kör mount, men inte om du kör fstab. Sedan körs mount med ditt uid, medan du angett ett specifikt uid i fstab. Du pekar ut systemd.requires som kanske stämmer efter boot men inte när den försöker mounta o.s.v.

Jag antar att du SKULLE kunna lägga in något hackigt cronjobb som mountar det automatiskt men det luktar lite silvertejp istället för att bara fixa problemet

Jo får undersöka Fstab, har lagt till @reboot mount-a i crontab -e. Men de fungerar ju inte heller

Permalänk
Skrivet av Northbane:

Du skulle kunna skapa ett bash script eller motsvarande om du inte vill grotta in dig mer i din fstab.
Se https://www.gnu.org/software/bash/manual/html_node/Bash-Start... för mer info

Ska kika mer på fstab om de kanske är problemet

Permalänk
Skrivet av Northbane:

Testade mer simpel Fstab, men funkar inte heller automatiskt, funkar när man skriver mount -à manuellt i Shell