Hur ska distansskruv för vattenkylaren sitta på moderkort, LGA1700

Permalänk

Hur ska distansskruv för vattenkylaren sitta på moderkort, LGA1700

Hej
Köpte ett uppgraderingspaket från Komplett:
ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING LGA1700 moderkort + Intel Core i9 12900 + ASUS TUF GAMING LC 240 ARGB CPU Kylare.

Distansskruvarna (4 st) att fästa i moderkortet för att kunna montera kylaren, ska de sitta dikt an mot kortet, eller som som i mitt fall vara lös och glappa 2-3 mm?

När jag skruvar i medföljande 4 st distansskruvar (ur påsen för LGA1700) att fästa mot "spindelkonsolen" i plast (eller vad den nu benämns på svenska, "bracket" på eng) som ansätts under CPU på kortets baksida, och skruvar till de bottnar i respektive mutterhörn på konsolen, då glappar skruvarna ca 2-3 mm mellan skruvens bredare insexdel och moderkortet, dvs skruvarna och konsolen sitter lite löst mot kortet, och jag tänker att kylaren då inte kommer att sitta fast mot processorn.

Ska distansskruvarna för kylarinfästning sitta dikt an och fast i moderkortet, eller är det jag som gör fel? Jag kollat en del Youtube-klipp men det ser ut som distansskruvarna ska sitta rigit mot kortet och inte lösa som i mitt fall.

Mvh, Fille

Permalänk
Rekordmedlem

Enligt manualen ser det ju ut som om skruvarna ska bottna i konsolen men inte mot moderkortet för konsolen sticker upp en liten bit genom moderkortet. Eller ser det ut på nått annat sätt för dig ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack!
Det blir lika för mig, vilket kan indikera att det trots allt är riktigt, att skruven inte ska dra fast mot moderkortet. Jag har inte sett detta tidigare, därav osäker om det blir korrekt om jag nu går vidare och smetar på termopastan och skruvar dit kylaren.

Skickade också frågan som en produktftåga till Komplett, men det lär ju dröja innan det kommer ett svar, om det ens gör det.

Jag tar mig mod och går vidare enligt monteringsinstruktion, må det bära eller brista

Permalänk
Medlem

Du kommer märka om det inte är riktigt monterat. När jag startade min nuvarande dator för första gången hade fläktkabeln hoppat ur så fläktarna på radiatorn var helt stilla. Datorn startade utan problem ändå och idle temp var ca 45-50 grader. När jag upptäckte detta och satte i kabeln gick tempsen ner till ca 26-30 i idle. Dagens CPUer klockar ner sig om de blir för varma för att undvika att gå sönder så jag tror du kan köra och se om temperaturerna verkar okej eller inte.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)