Permalänk

Frågor angående controller till pc

Hej,

Skall nu flytta från min lilla lägenhet till något större och går då i tankarna att köpa ny tv samt 2 kontroller till pcn, men till mina funderingar vilken trådlös kontroller rekommenderar ni och eftersom datorn inte har bluetooth är det bara att köpa vilken bluetooth dongel som helst och sen bara plug and play eller hur fungerar det?

Tack på förhand 😊

Permalänk

Jag skulle rekommendera en Xbox-kontroller då flest spel på PC stödjer dess knappuppsättning. Tror du behöver en specifik dongel så t ex https://www.inet.se/produkt/6336425/microsoft-xbox-series-x-w...

Du kan koppla flera kontroller till samma dongel.

Permalänk
Medlem

Min Xbox One controller fungerar att ansluta till både Windows 10 och och min Android-mobil med bluetooth, så det fungerar.
Se bara till att också köpa tillhörande batteri så kan du sedan ladda direkt i controllern med USB-porten

Antagligen bäst att köpa Xbox-controller till datorn då det är Microsoft så slipper du eventuellt krångel med drivrutiner och fel-mappade knappar i Windows

Permalänk
Skrivet av Wimwicket:

Jag skulle rekommendera en Xbox-kontroller då flest spel på PC stödjer dess knappuppsättning. Tror du behöver en specifik dongel så t ex https://www.inet.se/produkt/6336425/microsoft-xbox-series-x-w...

Du kan koppla flera kontroller till samma dongel.

Skrivet av MarcusHuddinge:

Min Xbox One controller fungerar att ansluta till både Windows 10 och och min Android-mobil med bluetooth, så det fungerar.
Se bara till att också köpa tillhörande batteri så kan du sedan ladda direkt i controllern med USB-porten

Antagligen bäst att köpa Xbox-controller till datorn då det är Microsoft så slipper du eventuellt krångel med drivrutiner och fel-mappade knappar i Windows

Tack för svaren, bor i Finland och skulle gärna ta den du linkkade men verkar vara slut på alla ställen med beräknad delivery 1-6månader frammåt. Finns det några andra bra alternativ till xbox kontrollern ? tack igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerpathana:

Tack för svaren, bor i Finland och skulle gärna ta den du linkkade men verkar vara slut på alla ställen med beräknad delivery 1-6månader frammåt. Finns det några andra bra alternativ till xbox kontrollern ? tack igen

Testa söka efter Xbox One controller istället för Series X/S

Permalänk
Rekordmedlem

Vanliga kontrollern i vitt (och pro i svart) finns i lager hos Microsoft, åtminstone i Sverige men det går inte att länka sidan utan man måste klicka sig fram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vanliga kontrollern i vitt (och pro i svart) finns i lager hos Microsoft, åtminstone i Sverige men det går inte att länka sidan utan man måste klicka sig fram.

Hittade kontrollern på finska microsoft store men ingen bluetooth dongel kommer med ?
Går det att köra vilken annan som helst och har du någon rekommendation ?

Tack igen för svaren

Permalänk
Avstängd
Skrivet av razerpathana:

Hittade kontrollern på finska microsoft store men ingen bluetooth dongel kommer med ?

Tack igen för svaren

Den funkar med BT utan någon specifik dongel, men ska man köra mer än en är det nog värt att köpa den specifika dongeln som gör att man inte använder BT utan deras egna standard. Det finns kontroller där den medföljer, det brukar stå att de är för Windows i så fall men inte alltid mer specificerat än så. En sådan dongel stöder i alla fall fyra kontroller samtidigt, med ljud och så om det är något man vill använda (kontrollen har en hörlursutgång). Över BT är det mer begränsat, framför allt för mer än en kontroll.

Permalänk

Slängde iväg en beställning på 2 kontrollers, nu bara förslag på passande bluetooth dongel

Permalänk
Skrivet av snajk:

Den funkar med BT utan någon specifik dongel, men ska man köra mer än en är det nog värt att köpa den specifika dongeln som gör att man inte använder BT utan deras egna standard. Det finns kontroller där den medföljer, det brukar stå att de är för Windows i så fall men inte alltid mer specificerat än så. En sådan dongel stöder i alla fall fyra kontroller samtidigt, med ljud och så om det är något man vill använda (kontrollen har en hörlursutgång). Över BT är det mer begränsat, framför allt för mer än en kontroll.

Var finns den att köpas? varianten med medföljande dongel var slut tyvärr annars skulle det blivit en sån..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av razerpathana:

Var finns den att köpas? varianten med medföljande dongel var slut tyvärr annars skulle det blivit en sån..

Den verkar lite lurig att hitta separat, CDON hade någon för typ 500 vilket är för dyrt och det var en suspekt butik som sålde den. Men på Amazon fanns den för hyfsat pris: https://www.amazon.se/-/en/dp/B074QMN4YW

Permalänk

Hittade den via en annan butik, Tack så mycket för alla svar än en gång !

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerpathana:

Tack igen för svaren

Kör själv med en vanlig Bluetooth adapter via usb och har fungerat hur bra som helst de sensate 4 åren med min xbox one controller som följde med mitt xbox one s.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Om du är sugen på att spela med kontroller mot personer som sitter med tangent och mus behöver du inte spela på PC för den skull. Du kan helt enkelt köpa ett Xbox, det är väl så det går till nu för tiden 😫

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
MacBook Pro M1
Aune X1S GT- RTX3080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!