Hjälp med val av IDE samt programmeringsspråk

Permalänk

Hjälp med val av IDE samt programmeringsspråk

Jag har precis inlett ett försök att ta mig igenom Programmering 1 på distans såhär 'mitt i livet' (fasiken vet hur jag kom på denna mindre briljanta idé... ) och är i behov av lite vägledning för att komma igång.
Det första jag ska göra är att fundera lite över vilken IDE jag vill använda samt fundera över om jag vill fokusera på både Python och C# eller bara det ena och redan här är jag lite fast då jag vet absolut noll om IDE och bara testat Python lite grann då jag genomförde Skolverkets webbkurser i programmering som då inriktar sig mot oss som jobbar som lärare på låg-högstadiet (mest innehöll kurserna dock blockprogrammering). Men jag har aldrig testa C#. Så jag skulle bli väldigt tacksam för lite tips och input på vägen!

Det jag värdesätter med IDE:n är att den är enkelt att använda för mig som nybörjare, funkar för både Python och c# så att jag kan använda det till båda om kursen så kräver, samt är gratis att använda åtminstone för mig som elev/student.

Så vad rekommenderar ni mig att välja och varför?

//Er evigt tacksamme 40+are som nu ska ta sina första steg in i den textbaserad programmeringen

Permalänk
Skrivet av monsterdykaren:

Jag har precis inlett ett försök att ta mig igenom Programmering 1 på distans såhär 'mitt i livet' (fasiken vet hur jag kom på denna mindre briljanta idé... ) och är i behov av lite vägledning för att komma igång.
Det första jag ska göra är att fundera lite över vilken IDE jag vill använda samt fundera över om jag vill fokusera på både Python och C# eller bara det ena och redan här är jag lite fast då jag vet absolut noll om IDE och bara testat Python lite grann då jag genomförde Skolverkets webbkurser i programmering som då inriktar sig mot oss som jobbar som lärare på låg-högstadiet (mest innehöll kurserna dock blockprogrammering). Men jag har aldrig testa C#. Så jag skulle bli väldigt tacksam för lite tips och input på vägen!

Det jag värdesätter med IDE:n är att den är enkelt att använda för mig som nybörjare, funkar för både Python och c# så att jag kan använda det till båda om kursen så kräver, samt är gratis att använda åtminstone för mig som elev/student.

//Er evigt tacksamme 40+are som nu ska ta sina första steg in i den textbaserad programmeringen

Jag gillar visual studio code, imo väldigt enkel att komma igång med. Om du behöver enkel ui utveckling är steget inte långt till visual studio och .net

Permalänk
Medlem

För C# är det solklara valet Visual Studio (Community då du vill ha gratis. Du förlorar egentligen inget på gratisversionen jämfört med pro/enterprise) och för Python har du Visual Studio Code med en Python extension

Du kan även köra Python i vanliga Visual Studio, men jag föredrar VSCode då det är mycket snabbare. Fullstora VS är lite overkill i mitt tycke

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Om du väljer C# så är väl det mest uppenbara valet Visual Studio, och där finns Commuity-versionen som är gratis för din typ av ändamål: https://visualstudio.microsoft.com/vs/community/

Om du väljer Python så kan du använda Visual Studio även för detta, men det kanske ligger närmare till hands med VS Code (gratis) https://code.visualstudio.com/ eller PyCharm (har gratis Community-version) https://www.jetbrains.com/pycharm/download/#section=windows

Jag tänker att det nog inte är sådär jätteviktigt vilket du väljer för att komma igång, men jag skulle nog tro att det är bättre att välja ett språk att fokusera på tills du har ordentligt fotfäste.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har testat/jobbat lite med olika IDEs och språk, och tycker VS Code och VS funkar väldigt bra för det mesta. VS code har en del extensions dessutom som underlättar.

Permalänk

Tack för tipsen!
Jag har installerat gratisversionen av PyCharm samt Visual Studio eller Visual Studio Code (minns ej vilken det var såhär i skrivandets stund) och kommer komplettera med den andra och så testa vilken jag gillar bäst. (Jag har också installerat Atom för att testa.)

Jag tror jag kommer fokusera på Python då det är det programmeringsspråk som jag nog kommer ha mest nytta av i mitt nuvarande yrke om jag nu inte skulle omskola mig (på högstadiet brukar eleverna få testa att programmera i Python).