Hjälp med val av IDE samt programmeringsspråk

Permalänk

Hjälp med val av IDE samt programmeringsspråk

Jag har precis inlett ett försök att ta mig igenom Programmering 1 på distans såhär 'mitt i livet' (fasiken vet hur jag kom på denna mindre briljanta idé... ) och är i behov av lite vägledning för att komma igång.
Det första jag ska göra är att fundera lite över vilken IDE jag vill använda samt fundera över om jag vill fokusera på både Python och C# eller bara det ena och redan här är jag lite fast då jag vet absolut noll om IDE och bara testat Python lite grann då jag genomförde Skolverkets webbkurser i programmering som då inriktar sig mot oss som jobbar som lärare på låg-högstadiet (mest innehöll kurserna dock blockprogrammering). Men jag har aldrig testa C#. Så jag skulle bli väldigt tacksam för lite tips och input på vägen!

Det jag värdesätter med IDE:n är att den är enkelt att använda för mig som nybörjare, funkar för både Python och c# så att jag kan använda det till båda om kursen så kräver, samt är gratis att använda åtminstone för mig som elev/student.

Så vad rekommenderar ni mig att välja och varför?

//Er evigt tacksamme 40+are som nu ska ta sina första steg in i den textbaserad programmeringen

Permalänk
Skrivet av monsterdykaren:

Jag har precis inlett ett försök att ta mig igenom Programmering 1 på distans såhär 'mitt i livet' (fasiken vet hur jag kom på denna mindre briljanta idé... ) och är i behov av lite vägledning för att komma igång.