VESA inför certifiering för Adaptive Sync

Permalänk
Melding Plague

VESA inför certifiering för Adaptive Sync

VESA vill göra det tydligare för konsumenter huruvida skärmar presterar på godkänd nivå med Adaptive Sync med hjälp av två nya certifieringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här är väldigt positivt. Särskilt MediaSync är välbehövligt, men även en standard för Adaptive är mer än välkommet.

Nu hoppas jag bara att branschen anammar detta helhjärtat och inte försöker gömma och/eller fuska sig fram som de gladeligen gjort sedan urminnes tider.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Det som håller mig borta från FreeSync är att det ingen implementerar variable overdrive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det här är väldigt positivt. Särskilt MediaSync är välbehövligt, men även en standard för Adaptive är mer än välkommet.

Nu hoppas jag bara att branschen anammar detta helhjärtat och inte försöker gömma och/eller fuska sig fram som de gladeligen gjort sedan urminnes tider.

En certifiering likt MediaSync borde ha funnits i 15 år kan man tycka, men den borde även inkludera operativsystem och grafikkort. Jäklar vad man har forskat för att få 23,976 Hz genom åren. Finns få saker som gör mig så galen som när man inte kan få en stutterfri upplevelse på grejor som kostat tiotusentals kronor!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

En certifiering likt MediaSync borde ha funnits i 15 år kan man tycka, men den borde även inkludera operativsystem och grafikkort. Jäklar vad man har forskat för att få 23,976 Hz genom åren. Finns få saker som gör mig så galen som när man inte kan få en stutterfri upplevelse på grejor som kostat tiotusentals kronor!

Håller helt med, det är ett mindre h-vete att få ordning på video playback på datorer. Jag hoppas verkligen att detta kan hjälpa.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Testpilot

"Därtill måste den adaptiva uppdateringsfrekvensen nå ned till 60 Hz."
Detta stycke gör att hela grejen blir sånär som värdelös i min mening..

Det är väl ändå dipparna under 60fps-snåret som är mest påtagliga och där saker som G-sync gör absolut störst skillnad för att jämna ut saker. Alternativt när fps:en överskjuter skärmens maximala Hz (varför man låser sina spel på PC-sidan till skärmens maximala uppdateringsfrekvens). Mer logiskt här hade varit åtminstone 48 Hz som lägstanivå, eller rent av runt 20 Hz för spel som är låsta till 30fps men som stundvis varierar i frekvensen (tänker framförallt på konsolspelande).

Jag kanske är helt och cyklar (även om jag inte tror det ärligt talat), men känns som VESA kommer förvirra mer än hjälpa med denna implementation i praktiken. Speciellt då TV-apparater i regel endast har 120 Hz som max idag, vilket gör att det inte kommer gå att certifiera redan släppta paneler på TV-sidan, även om de tekniskt sett skulle uppfylla kraven med råge på alla andra aspekter.

Har inte lusläst certifieringen än, så kanske talar ur nattmössan här.
Men känns som VESA skulle behövt separata certifieringar för olika typer av skärmar – d.v.s. rena datorskärmar och TV-paneler får olika stämplar då grundkraven är såpass särskilda.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Sent och fisljummet, mest bättre än inget alls kan tänkas.

Permalänk
Medlem

Har på G-sync i fullscreen och windowed.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Jag vill ha variabel uppdateringsfrekvens ner till 30Hz, eller så lågt som möjligt (35/40Hz). Denna standard är för mig värdelös.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Jag vill ha variabel uppdateringsfrekvens ner till 30Hz, eller så lågt som möjligt (35/40Hz). Denna standard är för mig värdelös.

Har du ju redan med G-sync funkar ner till 30hz

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Det här har behövts länge.

Välkomnar detta gott.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

G-Sync har varit ett måste - för mig - sedan det kom ut. Bland det bästa som hänt, utan tvekan!
Skulle aldrig någonsin kunna vara utan VRR; ett absolut Måste 😁

Permalänk
Medlem

Ja. När man väl upplevt Freesync eller liknande är det svårt att gå tillbaka, och nu när Nvidia i sin allsmäktiga barmhärtighet tillåter Freesync med Geforce-kort så finns ju ingen ursäkt för någon egentligen. Visst har det varit lite problem och knasigheter då och då men inte så att man hellre kör utan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Jag vill ha variabel uppdateringsfrekvens ner till 30Hz, eller så lågt som möjligt (35/40Hz). Denna standard är för mig värdelös.

Ner till 20 Hz hade varit bra.
Eller åtminstone någonting under 23,9 Hz.
Dels för spel som får dippar under 30 FPS, men även för video där det finns en del video under 30 FPS.

Eventuellt kanske man kan ha någon slags frame doubler när man kommer under någon viss frekvens.
Exempelvis om det vid 30 FPS visar varje frame 2 gånger så att så att bild 1 + 1 + 2 + 2 osv ger att skärmen uppdateras till 60 Hz vid 30 FPS och då 40 Hz vid 20 FPS om det är bättre än att få skärmens faktiska uppdateringsfrekvens så låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Jag vill ha variabel uppdateringsfrekvens ner till 30Hz, eller så lågt som möjligt (35/40Hz). Denna standard är för mig värdelös.

Skrivet av Tip Top:

Har du ju redan med G-sync funkar ner till 30hz

G-Sync ska väl i vissa skärmar även klara ner mot 1Hz? Jag tror att min skärm ska klara det, fast jag spelar inte i så låga FPS, så jag har aldrig testat.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Hellre 30-120Hz än 60-144Hz... hur tänkte dom där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hellre 30-120Hz än 60-144Hz... hur tänkte dem där?

Ja, minimikraven verkar ju vara lite knepigt valda.
De hindrar ju iaf inte bättre implementationer, men det minskar ju nyttan av certifieringen något.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, minimikraven verkar ju vara lite knepigt valda.
De hindrar ju iaf inte bättre implementationer, men det minskar ju nyttan av certifieringen något.

Tänkte att det kunde ha att göra med att HDMI 48GBit inte vanligen stödjer 144Hz, men bandbredden räcker ju mer än väl för det (även 10BPC)

Ingen aning faktiskt

Går det att överklocka OLED förresten (köra 144Hz alltså?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hellre 30-120Hz än 60-144Hz... hur tänkte dom där?

Undrar om det går att dubbelcertifiera skärmar.
Om de kan vara certifierade enligt både Vesa MediaSync och Vesa AdiptiveSync144.
Så att samma skärm både ska klara att köra mellan 23,976 till 60 Hz och 60 till 144 Hz.

Om det är möjligt så kan man ju hoppas på att en sån dubbelcertifiering blir vanligt.

Permalänk
Medlem

Om lägsta-nivån ligger på 60Hz så hjälper det här absolut ingen. Dom har ju ingen aning om vad dom håller på med - väldigt tydligt nu när 2.1 är 2.0 och 2.0 kan vara 2.1.

Puckon.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Hellre 30-120Hz än 60-144Hz... hur tänkte dom där?

30–120 är definitivt mer användbart än 60–144 för den situation där VRR har som tydligast effekt. Problemet vid hög grafikkvalitet är FPS-dipparna som negativt stör spelandet. Man kan mycket väl optimera till att snitta på exempelvis 70 FPS men då och då kommer dipparna ned under 60 som stör rejält ifall det saknas täckning i VRR-spannet. I det scenariot är en 60–144-skärm inte alls lika flexibel som den som kör 30–120.

Vad som skiljer en G-Syncmodul-skärm som klarar låga FPS och fortfarande håller VRR igång är att man verkligen kan optimera enligt eget tycke för grafikkvalitet runt 60 FPS och ändå hålla flytet. För dipparna under 60 blir inte ett problem. De märks knappt.

Icke-G-Syncmodulskärmar som börjar sitt synkspann på 48 vill man därför ge spelen ett högre snitt-FPS eftersom det det väl sker dippar under 48 på de skärmarna så märks dessa dippar tydligare när skärmen går ned utanför sitt spann. Då har man inte samma valfrihet hur man optimerar sina spelinställningar.

Detta blir ännu tydligare med ett spann som börjar på 60. Där måste man hålla snitt-FPS högt. Vilket man kanske ändå vill? En sådan VRR-skärm kan fortfarande fungera för den som siktar på 100+ FPS i snabba shooters. Men den skärmen kan inte svara mot den spelare som har prio på grafikkvalitet. Skärmen som kör VRR 30–120 kommer däremot att svara mot båda behoven.

Skrivet av medbor:

Tänkte att det kunde ha att göra med att HDMI 48GBit inte vanligen stödjer 144Hz, men bandbredden räcker ju mer än väl för det (även 10BPC)

Ingen aning faktiskt

Går det att överklocka OLED förresten (köra 144Hz alltså?)

TCL lägger 144 Hz på sina 2022-TV, inklusive 1080p/144 och 4K/144. Behovet, effekten och nyttan av 144 över 120 detta kan nog diskuteras länge. Fast det skadar ju inte alls om man säger så. Ur marknadsföringssynunkt är det i alla fall helt rätt tänkt eftersom målgruppen gärna sätter vikt vid den här typen av siffror.

Är säkert tekniskt möjligt att köra LG:s OLED-paneler i 144 Hz. Men det är mer som måste till med kretsuppsättningar, driften måste kvalitetssäkras för en högre frekvens innan något sådant kan erbjudas.

QD-OLED kan i alla fall uppenbarligen köra högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

30–120 är definitivt mer användbart än 60–144 för den situation där VRR har som tydligast effekt. Problemet vid hög grafikkvalitet är FPS-dipparna som negativt stör spelandet. Man kan mycket väl optimera till att snitta på exempelvis 70 FPS men då och då kommer dipparna ned under 60 som stör rejält ifall det saknas täckning i VRR-spannet. I det scenariot är en 60–144-skärm inte alls lika flexibel som den som kör 30–120.

Vad tror du om möjligheten att certifiera en skärm enligt både Vesa MediaSync och Vesa AdiptiveSync144 ?
Lägger man ihop både 23,976 till 60 Hz och 60 till 144 Hz så blir det ett ganska brett spann sammanlagt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GuessWho:

Vad tror du om möjligheten att certifiera en skärm enligt både Vesa MediaSync och Vesa AdiptiveSync144 ?
Lägger man ihop både 23,976 till 60 Hz och 60 till 144 Hz så blir det ett ganska brett spann sammanlagt.

För mig låter det som en missförstånd i hur det hela fungerar och vad de olika certifieringarna svarar mot för behov.

VESA Adaptive varar mot behovet av dynamiskt varierande frekvenser i spel. Finns inget som gör att de två "slås ihop" eller liknande. Klarar skärmen endast 60–144 Hz som spann men samtidigt klarar MediaSync i 23,976 så är det ett tecken på kretsuppsättningen repeterar bildrutor på ett sådant sätt att panelen arbetar med en jämn multipel av videofrekvensen till att nå över 60 Hz – eller vad panelen nu kanske har för optimal frekvens.

MediaSync svarar alltså mot ett väldigt efterlängtad behov av datorskärmar som kan reproducera vanliga statiska videofrekvenser korrekt. Detta snarare än att det sker icke-regelbundna repetitioner som leder till inkorrekt återgivning, till exempel att 23,976 repeteras med 3:2 omvartannat och med extra ryck var 1001 frame för att komma jämnt upp med 60 Hz.

Eller värre där Europeiska normen om 25 FPS hanteras så att var femte bildruta repeteras en extra gång så att man når 30 FPS, dubblerar dessa frames och därmed kan låta panelen köra 60 Hz. Rycker som f--! Med det exemplet torde MediaSync ta panelen till 50, 75, 100, 125 eller vad som nu är optimal frekvens för just den panelen med avseende på just de krav om responstid, jitter och minimalt flimmer som VESA-certifieringen ställer.

Sådana problem har man tidigare bara kunnat gardera sig emot genom att köpa monitorer avsedda för broadcast och videoproduktion där du som regel får räkna med rätt dyra apparater. 20–25.000 och uppåt. Att få en helt vettig IPS-skärm för 3–4000 kronor att fungera rätt med video är en stor förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För mig låter det som en missförstånd i hur det hela fungerar och vad de olika certifieringarna svarar mot för behov.

VESA Adaptive varar mot behovet av dynamiskt varierande frekvenser i spel. Finns inget som gör att de två "slås ihop" eller liknande. Klarar skärmen endast 60–144 Hz som spann men samtidigt klarar MediaSync i 23,976 så är det ett tecken på kretsuppsättningen repeterar bildrutor på ett sådant sätt att panelen arbetar med en jämn multipel av videofrekvensen till att nå över 60 Hz – eller vad panelen nu kanske har för optimal frekvens.

MediaSync svarar alltså mot ett väldigt efterlängtad behov av datorskärmar som kan reproducera vanliga statiska videofrekvenser korrekt. Detta snarare än att det sker icke-regelbundna repetitioner som leder till inkorrekt återgivning, till exempel att 23,976 repeteras med 3:2 omvartannat och med extra ryck var 1001 frame för att komma jämnt upp med 60 Hz.

Men säg om en tillverkare skulle släppa en skärm som klarar dynamiska frekvenser mellan 20 till 165 Hz.
Då skulle den ju täcka in båda frekvensspektrum.
Eller menar du att det inte är möjligt att göra en skärm med så brett frekvensspektrum?

För annars, bortsett från pris troligen, så borde det väl inte vara något problem om en tillverkare släpper en skärm som är 'för bra' och överträffar förväntningarna?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GuessWho:

Men säg om en tillverkare skulle släppa en skärm som klarar dynamiska frekvenser mellan 20 till 165 Hz.
Då skulle den ju täcka in båda frekvensspektrum.
Eller menar du att det inte är möjligt att göra en skärm med så brett frekvensspektrum?

För annars, bortsett från pris troligen, så borde det väl inte vara något problem om en tillverkare släpper en skärm som är 'för bra' och överträffar förväntningarna?

Det är fortfarande två olika scenarion och två olika certifieringar som svara mot två olika behov.

Men, ja, visst kan en tillverkare släppa en skärm som certifierar VESA Adaptive 20–165 Hz. Men det innebär inte att en sådan skärm automatiskt reproducerar en 23,976-videosignal på rätt sätt enligt det som är kriterierna för VESA Media Sync. Bara att panelen dynamisk kan gå ned till 20 Hz enligt de krav som certifierad VESA Adaptive ställer.

Fast det rimliga ifall man har en skärm med en panel som verkligen klarar att certifiera för VESA Adaptive 20–165 Hz ser man nog till att certifiera den för VESA MediaSync också. Jag ser det dock inte som helt troligt att en sådan skärm kommer med nuvarande LCD-teknik. Verkar helt klart som att den nedre gränsen går runt 48 Hz för vad LCD-panelerna kan med i praktiken. Undantagen är G-Syncmodulskärmarna, men där är det också G-Syncmodulens FPGA som hela tiden ser till overdrive och flimmer håller sig på nivåerna Nvidia anser acceptabla.

Kraven på skärmen för att detta ska kunna certiferas av VESA är nu tydligt där det förut inte alls var något tydligt. Innan certifieringen (det vills säga dagens läge) kan en tillverkare påstå någon likt 20–165. Men i praktiken hade det kanske varit något annat. Likt att ju längre du går under 70 Hz desto tydligare flimmer och overdriveartefakter uppstår. Då är det endast tester av produkten som avslöjar sådant. Existerande skärmar som på pappret har exempelvis 48–165 kanske inte kommer att klara av VESA:s certifieringskrav.

Men, men: för att återgå: certifierad VESA MediaSync och certifierad VESA Adaptive Sync är fortfarande två olika saker.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha adaptive sync utan flickering. De senaste 4 skärmarna med Gsync och Freesync har haft så mycket flicker att jag helt fått stänga av funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För mig låter det som en missförstånd i hur det hela fungerar och vad de olika certifieringarna svarar mot för behov.

VESA Adaptive varar mot behovet av dynamiskt varierande frekvenser i spel. Finns inget som gör att de två "slås ihop" eller liknande. Klarar skärmen endast 60–144 Hz som spann men samtidigt klarar MediaSync i 23,976 så är det ett tecken på kretsuppsättningen repeterar bildrutor på ett sådant sätt att panelen arbetar med en jämn multipel av videofrekvensen till att nå över 60 Hz – eller vad panelen nu kanske har för optimal frekvens.

MediaSync svarar alltså mot ett väldigt efterlängtad behov av datorskärmar som kan reproducera vanliga statiska videofrekvenser korrekt. Detta snarare än att det sker icke-regelbundna repetitioner som leder till inkorrekt återgivning, till exempel att 23,976 repeteras med 3:2 omvartannat och med extra ryck var 1001 frame för att komma jämnt upp med 60 Hz.

Eller värre där Europeiska normen om 25 FPS hanteras så att var femte bildruta repeteras en extra gång så att man når 30 FPS, dubblerar dessa frames och därmed kan låta panelen köra 60 Hz. Rycker som f--! Med det exemplet torde MediaSync ta panelen till 50, 75, 100, 125 eller vad som nu är optimal frekvens för just den panelen med avseende på just de krav om responstid, jitter och minimalt flimmer som VESA-certifieringen ställer.

Sådana problem har man tidigare bara kunnat gardera sig emot genom att köpa monitorer avsedda för broadcast och videoproduktion där du som regel får räkna med rätt dyra apparater. 20–25.000 och uppåt. Att få en helt vettig IPS-skärm för 3–4000 kronor att fungera rätt med video är en stor förbättring.

Jag har nog missat något uppenbart, men vad gör det för skillnad att spela upp materialet i 24fps istället? Alltså snabba upp allt med 0.1% (några sekunder per timme alltså)

Borde ju inte ens gå att mäta fram skillnaden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Jag har nog missat något uppenbart, men vad gör det för skillnad att spela upp materialet i 24fps istället? Alltså snabba upp allt med 0.1% (några sekunder per timme alltså)

Borde ju inte ens gå att mäta fram skillnaden

Förutsätter till att börja med att du kan spela upp det i 24 istället för 23,976. +0,1% i realtid är ju förstås inte möjligt. Tror inte det går att få en BD-spelare att spela 0.1% snabbare. Tidsrymdväven är nog vad den är vid live-sändning etc. Netflix med mera torde förstås vara fullt möjligt så länge det finns en buffert i hur det strömmar. Riskerar är också landa i andra problemsituationer. Hur man med ljudet till exempel? Förmodligen går det att kasta bort lite samplingar varje sekund utan större problem annat än att stråkar och liknande ljud kan låta aningen märkligare.

Låter oavsett som en ganska komplicerat omväg för att lösa det i grunden enklare problemet med att få en simpel skärm att korrekt svara mot vad som är decennier av etablerade frekvenser.

Permalänk
Medlem

Så på 4k 120 skärmar som kanske blir mer vanligt så kan man inte certa den som adaptivesync....dessa är de skärmarna som är närmast att ordentligt behöva det...om man ens kan driva upp till 120.
30-40 hade varit ett mycket bättre min hz läge än 60

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Förutsätter till att börja med att du kan spela upp det i 24 istället för 23,976. +0,1% i realtid är ju förstås inte möjligt. Tror inte det går att få en BD-spelare att spela 0.1% snabbare. Tidsrymdväven är nog vad den är vid live-sändning etc. Netflix med mera torde förstås vara fullt möjligt så länge det finns en buffert i hur det strömmar. Riskerar är också landa i andra problemsituationer. Hur man med ljudet till exempel? Förmodligen går det att kasta bort lite samplingar varje sekund utan större problem annat än att stråkar och liknande ljud kan låta aningen märkligare.

Låter oavsett som en ganska komplicerat omväg för att lösa det i grunden enklare problemet med att få en simpel skärm att korrekt svara mot vad som är decennier av etablerade frekvenser.

Hur illa är det att dubblera bildrutor då?
Att samma bildruta visas två gånger efter varandra.
Alltså om man gör det med varje frame.
Säg om du har en video ström med 23,976 om du tar det gånger 2 så blir det 47,952.
Hade man haft en skärm som kan visa ner till 47Hz så hade man hamnat inom det intervallet.
Alternativt trippla bildrutor 23,976*3=71,928 och då hamnar man över 60Hz.