Byta från Telia->Comviq i Norrland (Västerbotten)?

Permalänk

Byta från Telia->Comviq i Norrland (Västerbotten)?

Sitter och tittar runt på olika abonnemang etc. och har snubblat in på Comviqs erbjudande för S22.
Kör dock Telia idag och funderar hur det går att köra Comviq i dagsläget i Västerbottens kustland samt fjällvärld ibland?
Är det någon i krokarna som kör Comviq och har lite feedback skulle det uppskattas!

Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Permalänk
Medlem

Bor utanför Robertfors och Comviq fungerade inte alls, jobtelefonen med Telenor (it avdelning i stockholm) fungerar inte alls eller knappt i Boden, Piteå och liknande där vi är ibland. (Utanför de mest centrala delarna dvs) Beroende på vart du kommer vara så kan det fungera vanligtvis men i fjället så är det tveksamt.

Kör Fello nu, funkar perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatorsb:

Sitter och tittar runt på olika abonnemang etc. och har snubblat in på Comviqs erbjudande för S22.
Kör dock Telia idag och funderar hur det går att köra Comviq i dagsläget i Västerbottens kustland samt fjällvärld ibland?
Är det någon i krokarna som kör Comviq och har lite feedback skulle det uppskattas!

Har du kollat deras täckningskarta? Tele2 (vilket Comviq är ett varumärke från) har 90% yttäckning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Samma 2G-täckning som Telenor då Tele2 och Telenor slog ihop GSM. Samma täckning på 3G som Telia då Telia inte fick 3G-licens och ingick samarbete med Tele2, samt samma 4G-täckning som Telenor då de buda tillsammans och driver det tillsammans med Tele2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Samma 2G-täckning som Telenor då Tele2 och Telenor slog ihop GSM. Samma täckning på 3G som Telia då Telia inte fick 3G-licens och ingick samarbete med Tele2, samt samma 4G-täckning som Telenor då de buda tillsammans och driver det tillsammans med Tele2.

Stämmer ej det där med Telia helt. Telia har byggt eget 3G nät på 900 bandet. Tele2 delar 3G med Telia på 2100 bandet. Dock så har Telia och Tele2 börjat stänga ner 3G på 2100 och Telia har också börjat stänga ner sitt 900 band. Tele2 kommer och har redan börjat så smått starta 3G på 900 som kommer ha samma täckning med Telenor.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Stämmer ej det där med Telia helt. Telia har byggt eget 3G nät på 900 bandet. Tele2 delar 3G med Telia på 2100 bandet. Dock så har Telia och Tele2 börjat stänga ner 3G på 2100 och Telia har också börjat stänga ner sitt 900 band. Tele2 kommer och har redan börjat så smått starta 3G på 900 som kommer ha samma täckning med Telenor.

Sant, TS bör dessutom se vilket mobilen använder.

I övrigt så kan ni fixa gratis kontantkort/startpaket och testa.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Sant, TS bör dessutom se vilket mobilen använder.

I övrigt så kan ni fixa gratis kontantkort/startpaket och testa.

Har kollat täckningskartan och tyckte den såg vettig ut åtminstone.
Telias är tydligt att den är bättre dock.
Ska kolla om banden o vilket som gäller, samt kanske fixa ett kontantkort o testa^^

Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det beror på vad man har för förväntningar. Min erfarenhet är att det funkar att använda.

Emellanåt är det till och med bättre än Telia, men oftare med något sämre mottagning eller ingen alls där Telia fortfarande får in viss signal.

Det är ju inte direkt ett svart eller vitt-problem.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatorsb:

Har kollat täckningskartan och tyckte den såg vettig ut åtminstone.
Telias är tydligt att den är bättre dock.
Ska kolla om banden o vilket som gäller, samt kanske fixa ett kontantkort o testa^^

S22 stödjer alla band som används i Sverige så där är det inte något problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatorsb:

Sitter och tittar runt på olika abonnemang etc. och har snubblat in på Comviqs erbjudande för S22.
Kör dock Telia idag och funderar hur det går att köra Comviq i dagsläget i Västerbottens kustland samt fjällvärld ibland?
Är det någon i krokarna som kör Comviq och har lite feedback skulle det uppskattas!

Har själv comviq och var uppe vid abisko/riksgränsen i somras och hade inga som helt problem med täckningen och på de ställarna som täckningen inte fanns så det ingen täckning för min pappa heller som hade Telia vid det tillfället så det borde inte vara några problem alls. Men annars kan du alltid gemföra täcknings kartorna som finns över det olika mobil operatörerna.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

Uppföljning. Blev en S22 med Comviqs abonnemang och upplever det märkbart sämre än Telias.
Är några platser som jag testat där jag har mycket dålig eller ingen täckning där Telias är helt OK.
Inne i städer osv. är Comviq dock helt OK och där har jag inte märkt några konstigheter.

Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatorsb:

Uppföljning. Blev en S22 med Comviqs abonnemang och upplever det märkbart sämre än Telias.
Är några platser som jag testat där jag har mycket dålig eller ingen täckning där Telias är helt OK.
Inne i städer osv. är Comviq dock helt OK och där har jag inte märkt några konstigheter.

Kontigt har kört med comviq sedan november 2018 och har aldrig känt att täckning har varit sämre en telia som jag hade innan dock så är hastigheten på mobil data lite skillnad på men inget som märks så länge man inte ska ladda ner något. Tappade bara täckningen en ändats gång förra sommaren när vi åkte från Stockholm till riksgränsen med bil.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatorsb:

Uppföljning. Blev en S22 med Comviqs abonnemang och upplever det märkbart sämre än Telias.
Är några platser som jag testat där jag har mycket dålig eller ingen täckning där Telias är helt OK.
Inne i städer osv. är Comviq dock helt OK och där har jag inte märkt några konstigheter.

Bor i Umeå och funderar på att byta från Halebop till Comviq då Comviq har betydligt bättre erbjudanden. Upplever du fortfarande problem med dålig täckning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Bor i Umeå och funderar på att byta från Halebop till Comviq då Comviq har betydligt bättre erbjudanden. Upplever du fortfarande problem med dålig täckning?

Täckning är väldigt individuellt, så jag skulle rekommendera dig att testa själv. När jag var i Norrbotten (Luleå till Haparanda) så fungerade t.ex. Tele2s nät alldeles utmärkt för min del för några år sedan. Comviq har också stöd för VoWi-Fi om du skulle vara på ett ställe med dålig täckning men det finns Wi-Fi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

https://www.tele2.se/mobilt/tackning-och-nat/tackningskarta

Täckningskartor brukar stämma rätt så väl, befinner man sig i gränslandet för ett täckningsområde så bör man nog vara försiktig.
En tidigare bostad till mig befann sig precis i gränslandet för täckning för tre, telenor och tele2, så jag beställde kontantkort från de jag inte redan hade och testade samtliga innan jag bestämde mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Bor i Umeå och funderar på att byta från Halebop till Comviq då Comviq har betydligt bättre erbjudanden. Upplever du fortfarande problem med dålig täckning?

Jag har haft både Telia, Tele2 och Vimla (Telenor) i Umeå och inte upplevt nån märkbar skillnad mellan de olika. Då reser jag en del efter det norra kustlandet samt besöker fjällvärlden ibland.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Jag har haft både Telia, Tele2 och Vimla (Telenor) i Umeå och inte upplevt nån märkbar skillnad mellan de olika. Då reser jag en del efter det norra kustlandet samt besöker fjällvärlden ibland.

Då borde inte comviq vara något problem heller de kör ju på samma nät som tele2.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

https://www.tele2.se/mobilt/tackning-och-nat/tackningskarta

Täckningskartor brukar stämma rätt så väl, befinner man sig i gränslandet för ett täckningsområde så bör man nog vara försiktig.
En tidigare bostad till mig befann sig precis i gränslandet för täckning för tre, telenor och tele2, så jag beställde kontantkort från de jag inte redan hade och testade samtliga innan jag bestämde mig.

Bra idé. Ska skaffa ett kontantkort och testa. Tycker Halebop har blivit dyrt och har ofta dåliga erbjudanden så funderar på att byta nu när bindningstiden går ut om en vecka.

Permalänk
Skrivet av flipp:

Bor i Umeå och funderar på att byta från Halebop till Comviq då Comviq har betydligt bättre erbjudanden. Upplever du fortfarande problem med dålig täckning?

Märker att jag har något sämre täckning på vissa ställen ja.
Är vissa ställen utanför tätort, men inget som varit något större problem.
Dock sannolikt att jag kommer byta om 1,5år när abonnemangets bindningstid går ut ifall det inte blivit bättre tills dess.

Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||