May the 4th be with you!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

May the 4th be with you!

Idag är det fjärde maj, vilket enligt lagstadgning är den internationella Star Wars-dagen. Detta kan firas genom att ta en tur till Tosche Station för att köpa kraftomvandlare, skjuta womp-råttor med sin T-16, glo på podracing med en kall bira i handen eller försöka flytta saker med Kraften™. Alternativt yttra May the 4th be with you till gemene man, kanske ha på sig en Star Wars-tischa, kolla på allt Star Wars-material som finns samt köpa diverse Star Wars-merch av olika slag.

I vanlig ordning kommer Lucasfilms erbjuda lite nyheter på underhållningsfronten. Detta genom att släppa en ordentlig trailer för Obi-Wan Kenobi-serien som har premiär 27 maj. Trailern i fråga kommer droppa någon gång under eftermiddagen, vid 15 eller 16 gissningsvis. Plus att Star Wars-sidan erbjuder en och annan nyhet.

Nu är trailern här:

Apple har släppt en Behind the Mac-video med fokus på Skywalker Sound, som ligger bakom mer eller mindre allt ljud vi får höra i alla filmser, serier och spel med Star Wars-stämpel.

Som sagt är det möjligt att spendera kosing på diverse Star Wars-märkta prylar. Seagate meddelar idag att företaget lanserat tre limited edition-versioner av sin externa hårddisk FireCuda med motiv som visar The Mandalorian, Grogu aka Baby Yoda samt Boba Fett. Dessa har även tjusig RBG-list runt chassit som kan lysa i olika färger.

Butiker rear ut diverse andra Star Wars-produkter under dagen. Bland annat Webhallen massvis erbjudanden med Lego-byggen, leksaker och statyetter. Sci-Fi Bokhandeln verkar inte köra någon större rea på sina produkter, men det kan ändå vara värt att ta en titt på utbudet. Coolstuff kör dock en Star Wars-rea dagen i ära och har sänkt priset på samtliga Star Wars-produkter med 20 procent.

Har du sett någon trevlig Star Wars-nyhet? Eller har du sett någon trevlig Star Wars-relaterad rea ute i cyberspace? Langa tips i tråden!

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar Star Wars men tycker det har blivit för bloated, i brist på bättre ord.

De klassiska filmerna är bra och fantastiska för sin tid men tycker att hajpen är lite väl extrem när det kommer till serien.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag uppskattar Star Wars men tycker det har blivit för bloated, i brist på bättre ord.

De klassiska filmerna är bra och fantastiska för sin tid men tycker att hajpen är lite väl extrem när det kommer till serien.

Håller med.
Jag gillar också Star Wars lagom mycket. Avstod röstning eftersom det inte fanns något enkelt, simpelt "Ja-alternativ" Allting ska var så pråligt när det kommer till Star Wars tydligen

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Jag älskar Star Wars när det är bra ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Alla måste se detta. Förstår inte hur så många kan ha missat det bästa Star Wars någonsin lett till.

https://www.youtube.com/watch?v=6hH8rxarVG8

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Blandat
Film 1-3 och 7-9 lämnar en del att önska, men originaltrilogin är fantastisk.
Gillade de andra filmerna och Mandalorian/Bobba Fett med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Yay för Star Wars!

Nay för Apple som försöker förknippa sig med det.

100% säker på att Apples produkter ej användes när första ljudeffekterna för de första Star Wars-filmerna producerades?

Men har ju haft fel förr så!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått mig på Star Wars.
Det skriker ju B-film om hela serien?
Karaktärer, effekter, ”skämt” och alltihopa.
Vad är bra med Star Wars?

Eller var det bara bra för sin tid och folk lever på nostalgi?

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Idag är det fjärde maj, vilket enligt lagstadgning är den internationella Star Wars-dagen. Detta kan firas genom att ta en tur till Tosche Station för att köpa kraftomvandlare, skjuta womp-råttor med sin T-16, glo på podracing med en kall bira i handen eller försöka flytta saker med Kraften™. Alternativt yttra May the 4th be with you till gemene man, kanske ha på sig en Star Wars-tischa, kolla på allt Star Wars-material som finns samt köpa diverse Star Wars-merch av olika slag.

I vanlig ordning kommer Lucasfilms erbjuda lite nyheter på underhållningsfronten. Detta genom att släppa en ordentlig trailer för Obi-Wan Kenobi-serien som har premiär 27 maj. Trailern i fråga kommer droppa någon gång under eftermiddagen, vid 15 eller 16 gissningsvis. Plus att Star Wars-sidan erbjuder en och annan nyhet.

Apple har släppt en Behind the Mac-video med fokus på Skywalker Sound, som ligger bakom mer eller mindre allt ljud vi får höra i alla filmser, serier och spel med Star Wars-stämpel.

https://www.youtube.com/watch?v=E99Et5mzxv0

Som sagt är det möjligt att spendera kosing på diverse Star Wars-märkta prylar. Seagate meddelar idag att företaget lanserat tre limited edition-versioner av sin externa hårddisk FireCuda med motiv som visar The Mandalorian, Grogu aka Baby Yoda samt Boba Fett. Dessa har även tjusig RBG-list runt chassit som kan lysa i olika färger.
https://venturebeat.com/wp-content/uploads/2022/05/combinedphoto.jpg?fit=750%2C625&strip=all

Butiker rear ut diverse andra Star Wars-produkter under dagen. Bland annat Webhallen massvis erbjudanden med Lego-byggen, leksaker och statyetter.

Har du sett någon trevlig Star Wars-nyhet? Eller har du sett någon trevlig Star Wars-relaterad rea ute i cyberspace? Langa tips i tråden!

Saknar röstningsalternativet "Jag har inte sett någon starwars film". Har aldrig sett någon så kan inte svara på röstningen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Episod 4-5-6 är bra, 1-2-3 är hyfsade men 7-8-9 är dåliga.
Något jag aldrig förstått är dock varför man måste välja mellan star wars & star trek, dem är båda bra men på olika vis.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Röstade "Så mycket som Star Wars-fansen gillar Jar Jar".
För gillar man inte Jar Jar så är man inget Star Wars fan.... Punkt slut.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Röstade "Så mycket som Star Wars-fansen gillar Jar Jar".
För gillar man inte Jar Jar så är man inget Star Wars fan.... Punkt slut.

ja, konstapeln, den här kommentaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag uppskattar Star Wars men tycker det har blivit för bloated, i brist på bättre ord.

De klassiska filmerna är bra och fantastiska för sin tid men tycker att hajpen är lite väl extrem när det kommer till serien.

Överexponerad och överexploaterad är bättre ord i min mening än bloated som jag i detta kontext snarare förknippar med överambitiöst eller pretentiöst inte för att det utesluter även dessa beskrivningar.

Håller med, hela franchisen har överlevt sig själv.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

Episod 4-5-6 är bra, 1-2-3 är hyfsade men 7-8-9 är dåliga.
Något jag aldrig förstått är dock varför man måste välja mellan star wars & star trek, dem är båda bra men på olika vis.

Exakt det där jag menar om det mesta här i världen: två saker som till synes kan se ut att tillhöra samma kategori kan ändå vara fantastiska på sina egna sätt och vis. Handlar om nyansering istället för förenkling.

Varför bara ha enbart en favorit? Man kan väl älska alla sina "barn", eller?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Aldrig förstått mig på Star Wars.
Det skriker ju B-film om hela serien?
Karaktärer, effekter, ”skämt” och alltihopa.
Vad är bra med Star Wars?

Det är klassiska äventyrsfilmer i ett expansivt och stort universum med ikoniskt bildspråk och musik.

Du kan inte förstå att John Williams musik är något speciellt? Main Title från a New Hope och Imperial March från Empire Strikes Back är nog två av dom mest lyckade bitarna filmmusik i filmhistorien. Och även om en inte håller med så tror jag inte det är så svårt att förstå om en faktiskt anstränger sig lite.

Kombinerat musiken med bildspråket som Darth Vader som mystisk skurk och designen på såväl uniformer som Storm Troopers och skeppen i sig som stjärnkryssarna, Tie Fighters och X-Wings så borde det inte vara så svårt att förstå hur det är lätt att svepas in i dess värld med alltifrån ökenplaneter till dödsstjärnor till träskplaneter till stadsplaneter.

Det inleds med klassiskt äventyr med ung hjälte som kommer ifrån ingenting till att rädda en prinsessa men i en helt ny och unik värld med lasersvärd och magisk kraft.

Hur sedan prequels tar det här klassiska äventyret och gör tragisk rymdopera med mer politisk intrig och tar det anti-fascistiska visuella ifrån originalen och gör det mer uttalat och tydligt hur fascism tar makt genom skrämseltaktik.

Det personliga öde i hur Anakin går ifrån att vara just Anakin till att vara Darth Vader och hur det påverkar Obi-Wan och Padmé. Det är sällan det faktiskt tas på allvar hur brutalt hemskt det hela är när Anakin går så långt som till att mörda barn.

Hur allt det här sker i en så expansiv, stor och mångsidig värld där allt ändå hänger ihop och hur det fördjupas i serier som Clone Wars eller Rebels.

Och så mycket mer!

Jag förstår mycket väl om en inte uppskattar det, men det borde inte vara så svårt att förstå vad det är andra ser i det om en faktiskt vill förstå det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Röstade "Så mycket som Star Wars-fansen gillar Jar Jar".
För gillar man inte Jar Jar så är man inget Star Wars fan.... Punkt slut.

Skrivet av dlq84:

ja, konstapeln, den här kommentaren...

Jar Jar är väl bland de bästa? Nåväl, min favoritkaraktär i alla filmerna är unge Obi-wan (Ewan McGregor)

Här är min custom lightsaber iaf.

Om ni själva är intresserade är det en https://www.adegansarmory.com/gamme-premium-neo/sabre-neo/neo...
Sabertrio Senza men Adegans armory säljer till EU så man slipper import. Allt har ca 40 euro frakt till sverige.

Dold text
Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Och förstås mr Plinkett's legendariska ep1 review (de 2 andra är också värda att ses)

I mina ögon ca 4 bra till riktigt bra filmer, resten kan jag vara utan

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Aldrig förstått mig på Star Wars.
Det skriker ju B-film om hela serien?
Karaktärer, effekter, ”skämt” och alltihopa.
Vad är bra med Star Wars?

Eller var det bara bra för sin tid och folk lever på nostalgi?

Första filmen, eller IV: A new hope som den senare kom att kallas, var en B-film i alla aspekter. Nu behöver inte det betyda att en film är dålig per automatik, det finns exempel på B-filmer som blivit riktigt bra. Efterföljarna har ju fått respektabla budgetar och ska därför inte klassas som sådana. Kvalitén var bättre i mångt och mycket men storyn har alltid varit ganska tunn. Det som gjorde den första trilogin så stor var de storslagna specialeffekterna som var banbrytande på den tiden. I övrigt är de bara samma gamla historia om det onda mot det goda. Inget nytt under solen alls.

Jag gillade dock filmerna när de kom, jag var i rätt ålder för det då, men tittar jag på dem idag så ser jag ju tydligt hur halvdan produktionen var i många stycken. Lär väl bli lynchad av fansen när jag skriver detta men realistiskt sett är i alla fall originalfilmen från 1977 en B-produktion med stora brister. En del av dem har rättats till i senare versioner men en hel del finns kvar, framförallt i dialog.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Här är min custom lightsaber iaf.
https://i.imgur.com/7FqPl6o.jpg

Om ni själva är intresserade är det en https://www.adegansarmory.com/gamme-premium-neo/sabre-neo/neo...
Sabertrio Senza men Adegans armory säljer till EU så man slipper import. Allt har ca 40 euro frakt till sverige.

Dra åt fanders, så fet! Och dra åt fanders va pricey!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Blandat
Film 1-3 och 7-9 lämnar en del att önska, men originaltrilogin är fantastisk.
Gillade de andra filmerna och Mandalorian/Bobba Fett med.

1-3 har ju mer story än 4-6.

Skrivet av Kimpur:

Aldrig förstått mig på Star Wars.
Det skriker ju B-film om hela serien?
Karaktärer, effekter, ”skämt” och alltihopa.
Vad är bra med Star Wars?

Eller var det bara bra för sin tid och folk lever på nostalgi?

Tycker du om Marvel filmer?
De är verkligen fullpumpade med halvdåligt skådespel och humor.

Permalänk
Medlem

Jag har ofta (särskilt sedan Filoni gjort honom Canon igen) hoppats på en film eller animerad show om Darth Banes uppgång och fall och hur "the rule of two" etablerades. Ljudböckerna om honom var och är ren njutning.

Annars så var alltid de två sista Trawnböckerna personliga favoriter i det gamla Legends arkivet.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Dra åt fanders, så fet! Och dra åt fanders va pricey!

Då ska du se den i verkligheten också, bilderna gör den inte rätta! Toppkvalitet, gjord i aluminium och syresetsad.

Planen är att dra på mig nån sorts jedi robe och ta med på event men vi får se hur det blir med det. Annars världens prydnadspryl.

Kör man den i mörkret så är den rätt så fet. Ej jag på filmen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Vad är bra med Star Wars?

Ljussvärd! 'nuff said!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Då ska du se den i verkligheten också, bilderna gör den inte rätta! Toppkvalitet, gjord i aluminium och syresetsad.

Planen är att dra på mig nån sorts jedi robe och ta med på event men vi får se hur det blir med det. Annars världens prydnadspryl.

Kör man den i mörkret så är den rätt så fet.

https://youtu.be/xavThtw5MNM?t=805

Ooh, wee! Ser ju riktigt fet ut. Hur är själva "bladet"? Stabilt? Känns ju lite riskabelt att veva runt med det.

Hittar du en Jedi-rock så är väl Nördparaden 21 maj ett måste!
https://www.facebook.com/SFbok/posts/10159859139632128

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ooh, wee! Ser ju riktigt fet ut. Hur är själva "bladet"? Stabilt? Känns ju lite riskabelt att veva runt med det.

Hittar du en Jedi-rock så är väl Nördparaden 21 maj ett måste!
https://www.facebook.com/SFbok/posts/10159859139632128

Jag har ju ingen rock ännu men planen är att införskaffa till sommaren så får vi se framöver. Måste öva på mina spins också om man vill se "cool" ut.

Superstabilt, no worries med det. Jag har även ett par billigare att öva med så jag inte tar sönder denna.
https://www.aliexpress.com/item/1005001692330512.html?spm=a2g... finns för ca 700kr inkl frakt. 9 sounds eller dyrare. Jag har två stycken och då kan man sätta ihop dem som en stav som darth maul har.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Håller med.
Jag gillar också Star Wars lagom mycket. Avstod röstning eftersom det inte fanns något enkelt, simpelt "Ja-alternativ" Allting ska var så pråligt när det kommer till Star Wars tydligen

Snarare nåt som Andre tyvärr tog med sig från Feber, omröstningarna där tenderar att vara ganska dåliga.

Star Wars har ju med några få undantag mer eller mindre gå helt åt helvete ner sig efter Disney uppköp, vilket var precis det jag misstänkte redan då. Kommer väl dock ändå kolla Obi-Wan-serien, vilket iofs mycket för att man har lite av en man-crush på Ewan McGregor.

Permalänk
Medlem

Like a pinch on the neck of Mr. Spock…

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Snarare nåt som Andre tyvärr tog med sig från Feber, omröstningarna där tenderar att vara ganska dåliga.

Star Wars har ju med några få undantag mer eller mindre gå helt åt helvete ner sig efter Disney uppköp, vilket var precis det jag misstänkte redan då. Kommer väl dock ändå kolla Obi-Wan-serien, vilket iofs mycket för att man har lite av en man-crush på Ewan McGregor.

Måste ändå säga att Mandalorian och Book of Boba var riktigt bra. Så helt dåligt är det inte.
Jag ser fram emot Obi-Wan och tror den kan bli riktigt bra!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Läste mycket böcker ur extended universe i ungdomen så blev rätt indignerad när de strök det som canon.

Är inte så hypad på Star Wars ™ längre - men i ärlighetens namn måste jag inse att jag inte längre är i målgruppen. Tror det här är något som ligger och lurar när vuxna är putt över vad deras barndomars sagovärldar barkat hän.

Vi får helt enkelt inse att vi växt upp. På gott och ont.