Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AUO visar 480 Hz-paneler för framtidens skärmar

Permalänk
Melding Plague

AUO visar 480 Hz-paneler för framtidens skärmar

Paneljätten presenterar också Mini LED-alternativ och en hel del varianter med höga uppdateringsfrekvenser och upplösningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, jag ser poängen med 120Hz, kanske marginellt mer (t.ex BFI eller annat) men 500Hz kan ju verkligen aldrig göra skillnad i praktiken

Långt hellre 1440p i 120Hz än FHD i 1000Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ärligt talat, jag ser poängen med 120Hz, kanske marginellt mer (t.ex BFI eller annat) men 500Hz kan ju verkligen aldrig göra skillnad i praktiken

Långt hellre 1440p i 120Hz än FHD i 1000Hz

Ingen behöver mer än 640k minne"

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ärligt talat, jag ser poängen med 120Hz, kanske marginellt mer (t.ex BFI eller annat) men 500Hz kan ju verkligen aldrig göra skillnad i praktiken

Långt hellre 1440p i 120Hz än FHD i 1000Hz

Hur många FPS har det "bästa" videoformatet?
Hur stor skulle en fil bli om man snackar långfilm i 4K/500?

Permalänk
Medlem

Panel teknologin spelar mer roll än mängden hz. En oled i 120hz kommer se lika bra ut om inte bättre.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Baah ointressant dravel!
Snart kommer OLED i 240 hz och gör all LCD dynga Obsolut. Hmm men vänta, OLED gör redan LCD Obsolet 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NorthLight:

Baah ointressant dravel!
Snart kommer OLED i 240 hz och gör all LCD dynga Obsolut. Hmm men vänta, OLED gör redan LCD Obsolet 😁

Inte förran pixelstrukturen blir mer "normal".

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Det är bra att det kommer alternativ för personer som bill ha högre uppdateringsfrekvens.
På laptopsidan är det klassiska problemet på pc att bättre budget datorer som inte är gaming är det ont av och jag hellre skulle vilja att de prioriterar annat än långt över 120Hz skärm.

Dock är det så att marknaden anpassar sig efter vad de flesta konsumenter vill ha. Och även om 240 Hz inte ger så mycket på en laptop så är det ett säljargument. Och jag tror många kunder inom PC skulle välja en sådan hög före en liknande med lägre uppdateringsfrekvens på skärmen.

Lite som att snabbladdning på en mobil är bra, 10W mycket snabbare, 30W nu går det undan. Men sedan börjar det skena iväg och jag bryr mig inte så mycket, men högre siffra lockar säkert kunder.

Permalänk
Medlem

24 tums 1080p 480hz TN är en intressant panel.
Ska bli spännande att se hur den är när/om den faktiskt släpps av BenQ/Zowie med nästa generations DyAc/MBR/BFI.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Ärligt talat, jag ser poängen med 120Hz, kanske marginellt mer (t.ex BFI eller annat) men 500Hz kan ju verkligen aldrig göra skillnad i praktiken

Långt hellre 1440p i 120Hz än FHD i 1000Hz

Blurbusters står fast i att vi kan se skillnad upp till 1000 Hz.
NVIDIA och Asus har tydligen också det som mål.

https://blurbusters.com/blur-busters-law-amazing-journey-to-f...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

En TN-panel gör det helt ointressant. Vi vet redan att TN-paneler kan dra på i uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem

Åh nej kan inte någon annan än AU Optronics leda marknaden när det kommer till spelskärmar. Rätt trött på att leva i ett oändligt lotteri där man har tur om man inte får en skärm med döda/stuck pixlar.

Skulle vara najs med 30" till 32" skärmar med något högre upplösning än 2560x1440 (inte 4K) för bibehållen pixel-storlek jämfört med 27" skärmarna. Självklart IPS och 144hz.

Permalänk
Medlem

TN panel, nej tack.. då tar jag hellre mindre hz istället..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ärligt talat, jag ser poängen med 120Hz, kanske marginellt mer (t.ex BFI eller annat) men 500Hz kan ju verkligen aldrig göra skillnad i praktiken

Långt hellre 1440p i 120Hz än FHD i 1000Hz

2560x1600 (16:10) 240Hz i runt 27-30" hade varit trevligt om den även är bra i övrigt med färgåtergivning, mm.

Permalänk
Bildexpert 📺

Känns som jag skriver detta för tjugonde gången. Men jag överdriver, det är nog bara sjuttonde gången.

Poängen med hög frekvens på skärmen är att minska alla latenser överlag. Mindre eftersläp är mer en bonuseffekt och det skadar ju aldrig. Med 480 Hz behöver GPU aldrig vänta längre än ≈2,08 ms för en paneluppdatering. Alla synkmissar som leder till ryck ett blir kortare avbrott i flytet. All tearing ligger framme en kortare tid i bild och märks därför mindre.

Detta minskar behovet att hela tiden tänka på att hålla spelets FPS ovanför skärmen Hz. Med 120 Hz-nivån vill man hålla konstant FPS>120 hela tiden (eller köra adaptiv synk) eftersom alla latenser är högre och varje synkavbrott därför blir just tydligt. Varje tearing ligger framme på bildpanelen en längre period.

Kan man dessutom använda en spelmotor som klarar att rendera närmare 400+ FPS innebär det ett flyt som inte är möjligt att uppnå på 120/144-skärmarna. Vi kommer allt närmare den där gränsen där adaptiv synk, v-sync on/off etc. med alla varianter börjar spela ut sin roll. Skärmen börjar nu också hålla jämnare steg med musens pollrate, vilket öppnar för bättre koordination öga/hand.

120 Hz OLED är förstås trevligt det med. Men det är fortfarande endast 120 max bilder per sekund och det obefintliga OLED-eftersläpet gör att i alla fall att till och med jag (som inte spelar rappa shooters) ser hur varje rörelse består av tydligt avgränsade stegvisa segment. Fortfarande en temporal aliasing som inte rimmar med hur kroppen och hjärnan tolkar rörelser. 240 Hz-skärmarna är bättre på det, 480 Hz bör komma närmare en kontinuitet i rörelse och koordination, särskilt med den typen av spel som låter sig gå högt i FPS.

Spelar man främst grafiksnygga AAA-shooter vars spelmotor rullar av vid ≈100+ FPS någonstans kan man annars fortsätta med 120–144 Hz-paneler, adaptiv synk och välja något i skärmväg som ger just upplösning och grafikkvaliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ärligt talat, jag ser poängen med 120Hz, kanske marginellt mer (t.ex BFI eller annat) men 500Hz kan ju verkligen aldrig göra skillnad i praktiken

Långt hellre 1440p i 120Hz än FHD i 1000Hz

"Jag ser ingen poäng med Ferrari, en bil från Skoda kan ju bla bla"

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Inaktiv

Ögat kan ändå inte se mer än 24 fps så vad är poängen? /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Detta minskar behovet att hela tiden tänka på att hålla spelets FPS ovanför skärmen Hz. Med 120 Hz-nivån vill man hålla konstant FPS>120 hela tiden (eller köra adaptiv synk) eftersom alla latenser är högre och varje synkavbrott därför blir just tydligt. Varje tearing ligger framme på bildpanelen en längre period.

Jag har hört att många begränsar FPS till strax under skärmens Hz.
Exempelvis om man har en 144Hz skärm kanske man begränsar spelet till max 140-142 FPS.
Har för mig jag hört det av både användare av G-Sync skärmar och FreeSync skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Känns som jag skriver detta för tjugonde gången. Men jag överdriver, det är nog bara sjuttonde gången.

Poängen med hög frekvens på skärmen är att minska alla latenser överlag. Mindre eftersläp är mer en bonuseffekt och det skadar ju aldrig. Med 480 Hz behöver GPU aldrig vänta längre än ≈2,08 ms för en paneluppdatering. Alla synkmissar som leder till ryck ett blir kortare avbrott i flytet. All tearing ligger framme en kortare tid i bild och märks därför mindre.

Detta minskar behovet att hela tiden tänka på att hålla spelets FPS ovanför skärmen Hz. Med 120 Hz-nivån vill man hålla konstant FPS>120 hela tiden (eller köra adaptiv synk) eftersom alla latenser är högre och varje synkavbrott därför blir just tydligt. Varje tearing ligger framme på bildpanelen en längre period.

Kan man dessutom använda en spelmotor som klarar att rendera närmare 400+ FPS innebär det ett flyt som inte är möjligt att uppnå på 120/144-skärmarna. Vi kommer allt närmare den där gränsen där adaptiv synk, v-sync on/off etc. med alla varianter börjar spela ut sin roll. Skärmen börjar nu också hålla jämnare steg med musens pollrate, vilket öppnar för bättre koordination öga/hand.

120 Hz OLED är förstås trevligt det med. Men det är fortfarande endast 120 max bilder per sekund och det obefintliga OLED-eftersläpet gör att i alla fall att till och med jag (som inte spelar rappa shooters) ser hur varje rörelse består av tydligt avgränsade stegvisa segment. Fortfarande en temporal aliasing som inte rimmar med hur kroppen och hjärnan tolkar rörelser. 240 Hz-skärmarna är bättre på det, 480 Hz bör komma närmare en kontinuitet i rörelse och koordination, särskilt med den typen av spel som låter sig gå högt i FPS.

Spelar man främst grafiksnygga AAA-shooter vars spelmotor rullar av vid ≈100+ FPS någonstans kan man annars fortsätta med 120–144 Hz-paneler, adaptiv synk och välja något i skärmväg som ger just upplösning och grafikkvaliteten.

Du pratar om bildkvalitet enbart nu va?
Jag vet inte så mycket om detta men jag förstår vad du menar om det är bildkvalitet vi pratar om

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

TN-paneler som nylansering år 2022? Kom igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GuessWho:

Jag har hört att många begränsar FPS till strax under skärmens Hz.
Exempelvis om man har en 144Hz skärm kanske man begränsar spelet till max 140-142 FPS.
Har för mig jag hört det av både användare av G-Sync skärmar och FreeSync skärmar.

Ja, det är en strategi man använder för skärmar som inte kan kliva in och ut ur sitt adaptiva synkspann på ett sömlöst sätt utan att rycka till eller på annat sätt bli ännu sämre med hack och flimmer. Då gör man beskrivet för hålla sig konstant innanför synspannet.

Har dock inget med poängen med 480 Hz-paneler att göra. Även om samma sak i teorin kan inträffa med dessa också är det i praktiken inte ett lika aktuellt problem för dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, det är en strategi man använder för skärmar som inte kan kliva in och ut ur sitt adaptiva synkspann på ett sömlöst sätt utan att rycka till eller på annat sätt bli ännu sämre med hack och flimmer. Då gör man beskrivet för hålla sig konstant innanför synspannet.

Det är väl ändå vanligast för att minska input lag? Jag gör det för att det blir mycket mer input lag när "V-sync-taket" slår i. Att ha V-sync av och få en massa tearing förstör ju hela idén men skärmen för min del (som inte är pro gamer), så det utesluter jag direkt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Baah ointressant dravel!
Snart kommer OLED i 240 hz och gör all LCD dynga Obsolut. Hmm men vänta, OLED gör redan LCD Obsolet 😁

Och microled kommer göra detsamma med oled

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inte förran pixelstrukturen blir mer "normal".

Presis detta lär ju fixas till

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Och microled kommer göra detsamma med oled

Skämtade lite där. Skulle aldrig själv vilja köra OLED till desktop som en vanlig monitor etc!
Men för Tv och gaming = OLED all the way

Tyvärr är MicroLED så extremt dyrt och ser ut att så vara lång tid framöver. Det är synd, för denna tekniken verkar ju ha allt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Ärligt talat, jag ser poängen med 120Hz, kanske marginellt mer (t.ex BFI eller annat) men 500Hz kan ju verkligen aldrig göra skillnad i praktiken

Långt hellre 1440p i 120Hz än FHD i 1000Hz

"Aldrig göra skillnad i praktiken"
Det kommer alltid göra skillnad, i praktiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NorthLight:

Presis detta lär ju fixas till

Japp, till slut. Fast jag tror vi får riktigt bra teknik först med MicroLED, men det lär ta 10 år..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NorthLight:

Baah ointressant dravel!
Snart kommer OLED i 240 hz och gör all LCD dynga Obsolut. Hmm men vänta, OLED gör redan LCD Obsolet 😁

Den dagen Oled är fritt från burn in. Ja.

Men idag, nej.

Skrivet av danskung:

Panel teknologin spelar mer roll än mängden hz. En oled i 120hz kommer se lika bra ut om inte bättre.

Nej.

Permalänk
Medlem

smal målgrupp ;D

Permalänk
Medlem

Detta känns som en otroligt nischad marknad tyo de som spelar CSGO på hög nivå. Hur många av dagens spel kan ens gå över 500fps?