Asus visar flaggskeppet ROG Crosshair X670E Extreme för Ryzen 7000

Permalänk
Melding Plague

Asus visar flaggskeppet ROG Crosshair X670E Extreme för Ryzen 7000

I svallvågorna av AMD:s presskonferens på Computex 2022 lyfter Asus på locket för sitt moderkort i flaggskeppsklassen med sockel AM5 för den kommande Ryzen 7000-familjen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Speaking of LEDS...

Jag trodde leds var omodernt 2019 men tvi fick jag. Jag väljer hellre ett grönt avskalat moderkort framför denna som bara adderar på priset med alla kåpor och sådant som inte har en praktiskt användning.

Permalänk
Medlem

Gulligt, men för rent spelande behövs knappt dessa premiummoderkort.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Asfett med väl tilltagen strömmatning, gott om bandbredd över PCI-E och snabbt nätverkskort samt USB osv osv men den sanna MVP:n är Q-releaseknappen. Det borde vara lag på att införa den för samtliga tillverkare.

Permalänk
Medlem

Detta moderkort blir ett givet köp för mig i höst.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Extreme Extreme
Kommer inte bräckas förren Extreme Extreme Extreme släpps.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fint ut.

Ska vi börja gissa på en prislapp? Jag känner att det kommer landa runt 13990kr, +- en tusenlapp.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Hoppas de släpper en ATX-variant.

Crosshair är bra grejer. Älskar att de alltid går all in på allt. men ska man köra stock och inte har som hobby att alltid pressa sitt system till max är det ju bara sortera efter lägsta pris, välja billigaste modellen och somna om typ. Men sådan är inte jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Wow, blev bokmärke på detta kort!

Jag önskar de kunde montera en platt platta på ovansidan av moderkortet, typ som baksidan på dagens grafikkort, skulle se mer slimmat ut och lättare att damma av (så bara de viktigaste kontakterna syntes och stack upp ur plattan).

Skulle även önska att kontakterna som ska gå till grafikkortet, kunde monteras direkt på moderkortet på samma vis som ström kontakten till CPU som gick direkt till PCIE portarna, så slapp man lösa sladdar synliga i chassit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Extreme.. Mer vad en riktig kvinna eller man behöver idag med många m.2 platser. Jag gissar på att 2,5" ssd mer eller mindre kommer dö ut för konsumenter. Man kan idag köpa m.2 icke nvme ssd för typ samma pris som sata, speciellt om man räknar med satakabelns kostnad. Varför ska då folk välja 2,5"? Hittills har den stora orsaken att man ej vill offra en m.2 plats, men på denna är det 5st vilket räcker för den stora skaran.

Jag själv tycker den stora flaskhalsen i moderkortet maxutrustat är 4st ramslotts, nu är det dock väldigt få som väljer att maxutrusta ett sådant moderkort.

Permalänk
Medlem

Monterade just det gamla X570 Extreme i min andrarigg, med 5800X3D och ett RTX3070, som en salut till AM4

Men blir troligen Raptor Lake vad det lider, vi får se, vi får se ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Mumma.....

Nu vill ja se Asrocks Aqua kort för X670E
Lär inte ha råd med det.... men drömma kan man!

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Mumma.....

Nu vill ja se Asrocks Aqua kort för X670E
Lär inte ha råd med det.... men drömma kan man!

Indeed

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Blir säkert 4000 kronor för mycket men nog är man sugen allt.

Permalänk
Medlem

Påtala om extrema, MSI kommer förmodligen att visa upp ett GODLIKE i minst 1 tusen exemplar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

X570 Dark Hero låg på 6k och var helt maxat. Hoppas på ett liknande pris men kommer säkert kosta alldeles för mycket.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket billigare moderkortet hade varit utan all lull lull rgb

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

X570 Dark Hero låg på 6k och var helt maxat. Hoppas på ett liknande pris men kommer säkert kosta alldeles för mycket.

Asus Extreme till Z690 går på runt 13500 hos Inet. Tror knappast detta ligger långt ifrån.

Z690 under 5000 är typ low end, 5-12 tusen mid och 12 och uppåt high.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Extreme Extreme
Kommer inte bräckas förren Extreme Extreme Extreme släpps.

Är det vid Extreme Extreme Extreme Extreme Extreme som moderkortet kan skjuta ut sig själv i rymden, förvandla sig till ett moderskepp och börja assimilera andra världar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Speaking of LEDS...

Jag trodde leds var omodernt 2019 men tvi fick jag. Jag väljer hellre ett grönt avskalat moderkort framför denna som bara adderar på priset med alla kåpor och sådant som inte har en praktiskt användning.

Bara en stilla undran...
får ni betalt för dessa inlägg? I varje tråd när det lanseras någonting med RGB så måste någon komma in och visa hur duktig den är genom att påvisa att "nä jag tycker faktiskt det är snyggare med naket grönt istället för allt bling". Liksom. Varje. J*vla. Gång. Jaha? Får du något pris för det? Bästa datoranvändare kanske? Kanske är kul att vara kvar på 90-talet men många av oss andra har gått vidare och utvecklat smak för "bepansrade" estetiken med extra allt. Många har dessutom chassin med fönster och vill att det ska se väldigt snyggt ut och då är ofta mer just mer. Och bättre. Som i snyggare. Men gillar man det inte behöver en inte köpa. Men behöver inte klaga heller varje gång en artikel utannonseras. För tro mig. Det kommer inte sluta komma bara för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

X570 Dark Hero låg på 6k och var helt maxat. Hoppas på ett liknande pris men kommer säkert kosta alldeles för mycket.

Nej, det var inte maxat, X570 Extreme som jag postade i min rigg ovan är maxat. 2.5+10GB LAN, dubbla Thunderbolt, 3+2 NVMe, OLED display osv osv

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Nåt liknande i ITX hade suttit som en smäck!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett moderkort som kostar som ett grafikkort i toppen. Snart är processorn den billigaste prylen i ett datorbygge xD

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Ett moderkort som kostar som ett grafikkort i toppen. Snart är processorn den billigaste prylen i ett datorbygge xD

Ge dom inga tips

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Bara en stilla undran...
får ni betalt för dessa inlägg? I varje tråd när det lanseras någonting med RGB så måste någon komma in och visa hur duktig den är genom att påvisa att "nä jag tycker faktiskt det är snyggare med naket grönt istället för allt bling". Liksom. Varje. J*vla. Gång. Jaha? Får du något pris för det? Bästa datoranvändare kanske? Kanske är kul att vara kvar på 90-talet men många av oss andra har gått vidare och utvecklat smak för "bepansrade" estetiken med extra allt. Många har dessutom chassin med fönster och vill att det ska se väldigt snyggt ut och då är ofta mer just mer. Och bättre. Som i snyggare. Men gillar man det inte behöver en inte köpa. Men behöver inte klaga heller varje gång en artikel utannonseras. För tro mig. Det kommer inte sluta komma bara för det.

Är väl ändå en fullt legit åsikt.
Jag föredrar ett helt svart stängt chassi och nog är det tråkigt att jag, bara för att jag vill ha allt tekniskt godis även måste betala för RGB och en OLED på mitt moderkort som jag aldrig kommer att titta på iaf.

Vill du ha ett top off the line kort, moderkort eller gpu, får du betala "RGB-skatt". Vilken vissa "tvingas" att betala för att alternativ inte finns. Hade jag kunnat köpa extreme extreme extreme none RGB för 500,- mindre hade jag gjort det och jag hade uppenbarligen inte varit ensam.

Enda sättet att ändra på detta eller skapa alternativ är att göra sin önskan hörd?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Skrivet av Levandebild:

Bara en stilla undran...
får ni betalt för dessa inlägg? I varje tråd när det lanseras någonting med RGB så måste någon komma in och visa hur duktig den är genom att påvisa att "nä jag tycker faktiskt det är snyggare med naket grönt istället för allt bling". Liksom. Varje. J*vla. Gång. Jaha? Får du något pris för det? Bästa datoranvändare kanske? Kanske är kul att vara kvar på 90-talet men många av oss andra har gått vidare och utvecklat smak för "bepansrade" estetiken med extra allt. Många har dessutom chassin med fönster och vill att det ska se väldigt snyggt ut och då är ofta mer just mer. Och bättre. Som i snyggare. Men gillar man det inte behöver en inte köpa. Men behöver inte klaga heller varje gång en artikel utannonseras. För tro mig. Det kommer inte sluta komma bara för det.

Det får stå för dig men jag tycker det är barnsligt och onödiga pengar på sådant som inte har en praktiskt funktion. Dags att växa upp kanske?

Kylflänsar däremot har en praktiskt funktion. Och ärligt talat grönt hade varit fränt idag bland alla svarta moderkort eller röda. Retro är coolt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Bara en stilla undran...
får ni betalt för dessa inlägg? I varje tråd när det lanseras någonting med RGB så måste någon komma in och visa hur duktig den är genom att påvisa att "nä jag tycker faktiskt det är snyggare med naket grönt istället för allt bling". Liksom. Varje. J*vla. Gång. Jaha? Får du något pris för det? Bästa datoranvändare kanske? Bla bla osv...

Lugn o fin, det är helt ok om du tycker om invändig belysning i din dator. Du behöver inte ta illa vid dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cats:

Lugn o fin, det är helt ok om du tycker om invändig belysning i din dator. Du behöver inte ta illa vid dig.

Haha! Jag är lugn! Och tar inte illa vid mig. Tycker bara det är drygt att varje gång någon pryl med RGB utannonseras så måste någon visa sig duktig och skriva att den föredrar utan. Vilket är helt fine, missförstå mig rätt nu; jag har ingenting emot det, jag bryr mig inte hur folk dekorerar sina datorer (eller gömmer undan dem utan att bry sig det minsta om det estetiska). Det är bara det att det verkar finnas ett behov av att brösta upp sig och visa sig bättre för att en minsann inte gillar RGB. I varje tråd tråd liksom. Det är bara tröttsamt. För det finns mammabrädor, ram-minnen och grafikkort utan. Du är inte cool för att du föredrar dem. Du är inte mer vuxen. Det är helt lugnt att du föredrar dem men det behöver inte utannonseras i varje tråd. Du kommer inte få något pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det får stå för dig men jag tycker det är barnsligt och onödiga pengar på sådant som inte har en praktiskt funktion. Dags att växa upp kanske?

Kylflänsar däremot har en praktiskt funktion. Och ärligt talat grönt hade varit fränt idag bland alla svarta moderkort eller röda. Retro är coolt!

Haha hur är det barnsligt med design och ljus? Kanske du som borde växa upp från att vara så elitistisk
Jag ifrågasatte inte din rätt att tycka grönt är snyggare än svart, jag känner inte dig och bryr mig inte om dig eller din smak det minsta. Undrar bara att så fort någonting med rgb utannonseras så känner någon behovet av att grina om hur barnsligt det är och hur de minsann föredrar utan. Vilket visserligen är helt okej, det är som sagt inte det jag ifrågasätter. Utan bara varför det känns så viktigt att påpeka det hela tiden. Vi vet eran åsikt och ståndpunkt liksom. Det är samma visa varje gång. Så eftersom du efterlyser funktion får jag tala ditt språk då: vad fyller det för funktion att gång på gång påpeka detta när varje tillfälle ges? Känner ni er större och bättre än oss andra? Viktigare? Eller tror ni på allvar att ASUS helt plötsligt kommer sluta med RGB för att ni tjatar här, och väga det tyngre än låt säga internationella försäljningssiffror? Tyck vad du vill men tjata inte om det som en hackig CD-skiva kanske?

Permalänk
Medlem

Om folk tycker att prisbilden på GPUerna är sjuka så borde folk kolla in Crosshair mobosarna från ASUS. Ett Extreme kort just nu ligger på runt 10000sek medans det "vanliga" Crosshairkorten ligger på 4-5000sek som även de är högt.