Permalänk
Medlem

Hemnätverk inför flytt [Köpråd]

Ska flytta in i en ny lägenhet(46m²) om någon månad och måste således skaffa ny nätverksutrustning. Nuvarande router är från bredbandsleverantören så den skeppas tillbaka snart.

Det som kommer vara trådat: Stationär dator, NAS, TV och en accesspunkt. Wifi: Mobil, Laptop, Belysning osv.
Min tanke var att införskaffa en Ubiquiti EdgeRouter 6 och Ubiquiti UniFi PRO AC1750 .

Vad jag förstått när det kommer till ER6 så bör hastigheterna via LAN fungera men kanske inte vara optimala. Då jag redigerar videos på den stationära är det ganska viktigt att få ut en bra hastighet mellan NASen och den stationära, kanske bättre att köra en EdgeRouter 4/X och en switch istället?

Tacksam för alla förslag.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad du menar med att hastigheterna inte är optimala. Den ska klara av att leverera 1 gbps utan problem mellan NAS och stationära. Enda anledningen till att uppgradera till en fetare switch är om du redan har typ 2.5 gbps eller snabbare nätverkskort på båda enheterna, eller om du planerar på att uppgradera till det. Men då kommer nog pengen hamna på några tusenlappar mer.

Sen skulle jag nog också rekommendera att titta på Ubiquiti UniFi 6 Lite istället för PRO AC1750. En nyare ap med stöd för wifi6 som dessutom är billigare (när den finns i lager). Du behöver inte den extra räckvidden som PROn har i din lägenhet.

Permalänk
Medlem

Dream router
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-unifi-os-co...

Kan vara intressant.
AP, Switch , Router med PoE

Eventuellt mata en switch från DR också . Typ
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av R544:

Vad jag förstått när det kommer till ER6 så bör hastigheterna via LAN fungera men kanske inte vara optimala. Då jag redigerar videos på den stationära är det ganska viktigt att få ut en bra hastighet mellan NASen och den stationära, kanske bättre att köra en EdgeRouter 4/X och en switch istället?

Vad du läst dig till är troligen just det att ER6P inte har någon inbyggd switch. De olika portarna är istället anslutna direkt till CPU:n. Detta är användbart när man exempelvis vill kunna konfigurera flera av dem som WAN-portar med lastbalansering eller kanske en Link Aggregation Group. För hemanvändare som bara behöver en WAN-port och vill ha det mesta på samma LAN blir det lite suboptimalt eftersom all trafik antingen:

  1. kommer behöva routas mellan de olika lokala LAN:en (ett LAN per port) med tillhörande problem orsakade av att enheterna kommer att vara i olika broadcast domains.

  2. kommer behöva gå genom en mjukvarubaserad bridge, vilket gör att du behöver stänga av offloading. Detta resulterar i lägre prestanda och betydligt högre CPU-belastning.

Därför är ER4 + en switch ett bättre val för de flesta av oss hemanvändare. Själv kör jag faktiskt en ER6P + en switch, men det är enbart för att jag fick tag i den plus en SFP-modul för en tusenlapp begagnad för några år sedan. Annars hade det blivit antingen en ER4 + switch eller möjligen en ER12 om jag absolut ville ha en med en inbyggd switch.

Skrivet av martengooz:

Förstår inte vad du menar med att hastigheterna inte är optimala.

Han menar troligen det faktum att ER6P inte har en inbyggd switch. Se ovan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q