HoloISO gör att man kan installera Steam OS 3.0 på valfri dator

Permalänk
Konsolpleb 🕹

HoloISO gör att man kan installera Steam OS 3.0 på valfri dator

https://github.com/theVakhovskeIsTaken/holoiso

"Is this official?
No, but it may as well be 99% of the way there. The code and packages, are straight from Valve, with zero possible edits, and the ISO is being built on the official Steam Deck recovery image, running inside a QEMU instance."

Funkar bäst med AMD:s grafikkort, funkar med vissa Geforce och Intel fast med workarounds.

Går att installera i tre versioner:
Enbart Steam Big Picture
Endast standard desktop-miljö
Fulla switchbara upplevelsen

Det mesta från Steam OS big picture miljön fungerar men vissa hårdvaruövervakningsgrejer i Steam lirar inte så bra med all hårdvara, framförallt inte om man kör något annat än AMD.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹

NVIDIA GPUs are supported after following this procedure: Only 9xx+ GPUs are supported.

Intel GPUs/iGPUs require a Gamescope and MESA downgrade in order to boot into Steam Deck session.

(If you encounter any issues, reboot to recovery mode, type recoveryinit, connect to network using nmtui and install required packages.)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Kul grej, undrar om det blir någon ny våg med ångmaskiner då? Känns inte så dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kul grej, undrar om det blir någon ny våg med ångmaskiner då? Känns inte så dock

Skulle kanske kunna bli en grej företag som HP hoppar på för att slippa betala Window licenser för gamingdatorer?
Köp datorn med Windows 11 eller SteamOS för -$60.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Skulle kanske kunna bli en grej företag som HP hoppar på för att slippa betala Window licenser för gamingdatorer?
Köp datorn med Windows 11 eller SteamOS för -$60.

Vi är nog många som till och med skulle kunna betala mer för att slippa Microsofts terror om det skulle vara nödvändigt.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Deerhall:

Skulle kanske kunna bli en grej företag som HP hoppar på för att slippa betala Window licenser för gamingdatorer?
Köp datorn med Windows 11 eller SteamOS för -$60.

Problemet är ju att det inte kostar HP 60 USD att skeppa datorn med Windows, och att ha en separat produkthantering, paketering, support osv. för ett alternativt operativsystem konkurrerar med den lilla kostnadsbesparingen som sker på licensen. Till och med så att den kan bli en dyrare affär att skeppa med Linux än med Windows beroende på hur affären skalar.

Däremot skulle jag nog kunna se hur mer nischade systembyggare kan ta sig an det kanske.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Nja, valfri "vanlig" Linux räcker och blir över. Det som görs på Steamdeck är ju att root filsystemet är read-only så du kan inte ändra några systemfiler eller installera några program förutom Flatpak's. Helt förståligt och rätt väg att gå på en Steamdeck. Undrar om denna respin använder samma approach eller om det bara är Arch + extra Valve paket.

Hur som haver: Fedora, Ubuntu, Arch, bara installera Steam så är det klart liksom om man vill gå ifrån Windows.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Skulle kanske kunna bli en grej företag som HP hoppar på för att slippa betala Window licenser för gamingdatorer?
Köp datorn med Windows 11 eller SteamOS för -$60.

Dell har sålt datorer med Linux rätt länge.

https://www.dell.com/en-us/work/shop/overview/cp/linuxsystems

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av CymbalCrasher:

Jo men inte direkt gamingdatorer
Workstations och laptops finns det en tillräckligt stor marknad för Linux för att några enstaka systembyggare ska kunna erbjuda det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Nja, valfri "vanlig" Linux räcker och blir över. Det som görs på Steamdeck är ju att root filsystemet är read-only så du kan inte ändra några systemfiler eller installera några program förutom Flatpak's. Helt förståligt och rätt väg att gå på en Steamdeck. Undrar om denna respin använder samma approach eller om det bara är Arch + extra Valve paket.

Hur som haver: Fedora, Ubuntu, Arch, bara installera Steam så är det klart liksom om man vill gå ifrån Windows.

Visst, men det tar tid att konfa, och SteamDeck UI:t är inte officiellt släppt till datorer. Jag kommer defenitivt installera när bättre stöd kommer för nvidia kort. Jag meckar med Linux på desktop, men på min "konsol" vill jag mecka så lite som möjligt. Och SteamDeckUI:t ordnar det, och jag upskattar min deck jättemycket p.g.a det.
Just nu kör jag windows i grunden på min "konsol" och det är hemskt. Det här med att spelande på windows är så mycket enklare, det tycker inte jag längre iallafall.

Permalänk
Medlem

Holo Iso?
Jag vet inte vad jag tycker om det namnet. Kan man stämma dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Holo Iso?
Jag vet inte vad jag tycker om det namnet. Kan man stämma dom?

Jaha..
Jag trodde du antog att det var den slutgiltiga ISOn, sedan såg jag användarnamnet..

__________
Jag hade gärna sett systembyggare leverera med SteamOS. Hade varit fantastiskt att få bättre stöd för annat än Windows..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Visst, men det tar tid att konfa, och SteamDeck UI:t är inte officiellt släppt till datorer. Jag kommer defenitivt installera när bättre stöd kommer för nvidia kort. Jag meckar med Linux på desktop, men på min "konsol" vill jag mecka så lite som möjligt. Och SteamDeckUI:t ordnar det, och jag upskattar min deck jättemycket p.g.a det.
Just nu kör jag windows i grunden på min "konsol" och det är hemskt. Det här med att spelande på windows är så mycket enklare, det tycker inte jag längre iallafall.

Ptja väljer man steamOS antar jag att man spelar med Steam. Vet inte riktigt vad som tar tid att konfigurera, installationen går fortare av OS, Steam installerar man och sen är det klart. Möjligtvis aktivera proton för alla titlar i inställningar på Steam med några knapptryck.

Sen rent allmänt: Alla tillverkare som säljer datorer med Linux validerar och testar, inte så att dom bara installerar och är färdiga. Ubuntu till exempel har ofta kontakt och hjälper vendors som skeppar Ubuntu till exempel. Skulle tillverkare släppa steamOS har dom ett nytt uppdrag framför sig, och frågan är hur intresserade Valve är att hjälpa till. Syftet för dom är ju steamdeck. Sen är det inte en standard installation heller med read-only filsystem, så vanliga användare har mindre support att hämta på internet också.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Lite bättre stöd för äldre nvidiakort så är jag sugen på att testa!

BTW så anser jag att readonly filsystem + flatpak är ett steg i rätt riktning som alla distros borde ta framöver för att bli mer spridda och använda OS.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

Ska bygga en liten media pc snart för TVn. kan bli värt att testa köra denna.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att köra på nån dator hemma om inte desktop delen va så vidrigt ful

Permalänk
Medlem

WinesapOS är ett annat alternativ, https://github.com/LukeShortCloud/winesapOS till SteamOS 3.0, även denna byggd på Steams recovery image för SteamOS 3 men med bättre stöd för annan hårdvara. Tänkte ge den en spinn i veckan

Permalänk
Medlem

Jag har testat lite idag på Z87I, 4770k, 1050TI och desktop-mode fungerar fint, men Steam-UI är laggigt som tusan.
Inväntar ett rx560-kort för lite mer tester och eventuellt lutar det åt att jag även testar på en burk med AMD cpu och radeonkortet.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av rwxr:

Jag har testat lite idag på Z87I, 4770k, 1050TI och desktop-mode fungerar fint, men Steam-UI är laggigt som tusan.
Inväntar ett rx560-kort för lite mer tester och eventuellt lutar det åt att jag även testar på en burk med AMD cpu och radeonkortet.

Steam Deck UI:t är laggigt även på originalhårdvaran. De har något tokigt för sig där. Iaf i defaultmenyn där man bläddrar bland sina spel.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Testat igår, många black screens med endast muspekare som syntes men oftast var muspekaren halva ikonen bara (med HoloISO, WinesapOS var ännu buggigare och fylld med bloat). Annars gillade jag det nya utseendet på Steams "Big Picture"/Deck-läge och otroligt smidigt med flatpaks för att installera appar. Kommer nog köra på med Batocera under tiden de fixar till SteamOS 3 för PC.

Hyfsat gamla drivrutiner för Nvidia också, 495.x

Fotnot: Testade med en Kaby Lake Pentium CPU, 16GB RAM och GTX 1070 samt 512GB NVMe. Tyckte oftast att UI:t var rätt så snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Testat igår, många black screens med endast muspekare som syntes men oftast var muspekaren halva ikonen bara (med HoloISO, WinesapOS var ännu buggigare och fylld med bloat). Annars gillade jag det nya utseendet på Steams "Big Picture"/Deck-läge och otroligt smidigt med flatpaks för att installera appar. Kommer nog köra på med Batocera under tiden de fixar till SteamOS 3 för PC.

Hyfsat gamla drivrutiner för Nvidia också, 495.x

Fotnot: Testade med en Kaby Lake Pentium CPU, 16GB RAM och GTX 1070 samt 512GB NVMe. Tyckte oftast att UI:t var rätt så snabbt.

Jag hade samma problem med blackscreens och halv muspekare. Ska bli intressant och se om det är relaterat till intel/nvidia när jag haft tid att testa AMD/AMD

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Jag hade samma problem med blackscreens och halv muspekare. Ska bli intressant och se om det är relaterat till intel/nvidia när jag haft tid att testa AMD/AMD

"Skönt" att det inte bara var jag, förhoppningsvis släpper dom en buggfix snart i och med att de släppte Nvidia stöd för bara några dagar sen så är väl barnsjukdomar att vänta. Stod på deras Github att det skulle vara Nvidia 515 drivers, men vad jag kunde utläsa när drivrutinen installerades såg det ut som 495.xx, eller missade jag något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

"Skönt" att det inte bara var jag, förhoppningsvis släpper dom en buggfix snart i och med att de släppte Nvidia stöd för bara några dagar sen så är väl barnsjukdomar att vänta. Stod på deras Github att det skulle vara Nvidia 515 drivers, men vad jag kunde utläsa när drivrutinen installerades såg det ut som 495.xx, eller missade jag något?

Jag missade helt att kolla det under installationsprocessen. Men det är väldigt aktiv utveckling på det nu så man får väl bara sitta lugnt i båten. Testade Yuzu lite snabbt i desktop-mode och det fungerade väldigt bra

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Nja, valfri "vanlig" Linux räcker och blir över. Det som görs på Steamdeck är ju att root filsystemet är read-only så du kan inte ändra några systemfiler eller installera några program förutom Flatpak's. Helt förståligt och rätt väg att gå på en Steamdeck. Undrar om denna respin använder samma approach eller om det bara är Arch + extra Valve paket.

Hur som haver: Fedora, Ubuntu, Arch, bara installera Steam så är det klart liksom om man vill gå ifrån Windows.

Undrar om man valt att ha systemfilerna read-only för att kunna använda billigare lagring med avseende på antal skrivningar? Detta är en ganska vanlig approach inom embedded.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Jag missade helt att kolla det under installationsprocessen. Men det är väldigt aktiv utveckling på det nu så man får väl bara sitta lugnt i båten. Testade Yuzu lite snabbt i desktop-mode och det fungerade väldigt bra

Ah okej, ja desktop-läget verkade mer stabilt överlag än SteamOS/Deck-läget. Men absolut borde släppas en uppdatering inom kort, fast nu har jag redan kört in Batocera och hunnit börja confa det istället Får testa på en annan dator när det blir dags.

Edit: Kunde inte bärga mig riktigt så la in det igen på en 120GB SSD på samma maskin, men verkar inte få Bluetooth att fungera (ASUS Strix Z270-I Gaming moderkort)

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Undrar om man valt att ha systemfilerna read-only för att kunna använda billigare lagring med avseende på antal skrivningar? Detta är en ganska vanlig approach inom embedded.

Nej allt handlar om uppdateringar och att användare inte ska kunna radera kritiska mappar. Uppdateringar är inte ett paket eller flera, uppdatering av Steam deck är en ny image som skrivs till disk. Varje installation är den "image" Valve pushar ut. Troligtvis kan man starta från den äldre om något går fel. Ungefär som Android sköter uppdateringar, laddar ner den nya imagen och när du startar om startar du den nya imagen. Det gör det enkelt för dom att se till så att varje Steam deck kör exakt samma Image.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Ah okej, ja desktop-läget verkade mer stabilt överlag än SteamOS/Deck-läget. Men absolut borde släppas en uppdatering inom kort, fast nu har jag redan kört in Batocera och hunnit börja confa det istället Får testa på en annan dator när det blir dags.

Edit: Kunde inte bärga mig riktigt så la in det igen på en 120GB SSD på samma maskin, men verkar inte få Bluetooth att fungera (ASUS Strix Z270-I Gaming moderkort)

Testade att köra in 515-drivarna för nvidia idag och det är ingen skillnad i steam-ui. Fortfarande halv muspekare och allmänt laggigt.
Använde en annan skärm idag också som visar aktiv upplösning och steam-ui byter upplösning fram och tillbaka hela tiden om man browsar runt i UI:t.
Väntar fortfarande på ett AMD-kort att prova med.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Testade att köra in 515-drivarna för nvidia idag och det är ingen skillnad i steam-ui. Fortfarande halv muspekare och allmänt laggigt.
Använde en annan skärm idag också som visar aktiv upplösning och steam-ui byter upplösning fram och tillbaka hela tiden om man browsar runt i UI:t.
Väntar fortfarande på ett AMD-kort att prova med.

Kör 515 också nu, men vet inte om det är beta drivers möjligen? Även uppdaterat allt som fanns att uppdatera i Discover.
Det är lite halvstörigt, men samtidigt så gillar jag utseendet så har svårt att välja vilket OS jag ska köra på HTPC:n. Vet inte om du är bekant med Batocera, men det är lite i stil med RetroPie men med stöd för flatpaks, men där vill inte Steam rocka riktigt för mig men emulatorer fungerar fint, svårt att välja Tror ju samtidigt mer på SteamOS då det finns möjlighet för mer tinkering där.

Edit: i SteamOS 3.0 så får jag bara upplösningen 1280x800 i spel, verkar inte gå att ändra vad jag sett hittills iaf? Har du samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Kör 515 också nu, men vet inte om det är beta drivers möjligen? Även uppdaterat allt som fanns att uppdatera i Discover.
Det är lite halvstörigt, men samtidigt så gillar jag utseendet så har svårt att välja vilket OS jag ska köra på HTPC:n. Vet inte om du är bekant med Batocera, men det är lite i stil med RetroPie men med stöd för flatpaks, men där vill inte Steam rocka riktigt för mig men emulatorer fungerar fint, svårt att välja Tror ju samtidigt mer på SteamOS då det finns möjlighet för mer tinkering där.

Edit: i SteamOS 3.0 så får jag bara upplösningen 1280x800 i spel, verkar inte gå att ändra vad jag sett hittills iaf? Har du samma problem?

Möjligt att det är beta drivers. Det är en hel del tjatter om det på github och subredditen är översvämmad av posts med folk som har en massa andra problem med installationen så det är svårt att hitta vettig info.
Jag har inte lyckats få igång något spel alls via steam-ui så jag har ingen input på upplösning i spel T.ex Worms Rumble tar mig bara tillbaka till launch-screen efter några sekunder när jag försöker starta det. Testat olika proton-versioner också.

Till syvende och sist är jag egentligen bara intresserad av att ha en HTPC som alla emulatorer fungerar på så man kan slöspela på TV:n. Har ju byggt en tabletop arcade också med retropie, men den är lite klumpig att släpa fram när andan faller på. Den kommer dock få en permanent plats sen när vi flyttat till nya huset.

Batocera har jag inte kolla in, men ska definitivt göra det!

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Edit: i SteamOS 3.0 så får jag bara upplösningen 1280x800 i spel, verkar inte gå att ändra vad jag sett hittills iaf? Har du samma problem?

https://www.reddit.com/r/SteamOS/comments/ugx7cb/thanks_for_1...

misstänker jag fortfarande gäller i HoloISO, dvs redigera /usr/bin/gamescope-session

När SteamOS 3 släpps som en fristående nedladdning så kan man nog förvänta sig att detta fungerar annorlunda.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304