Permalänk
Medlem

Problem med AMD-setup, spel kraschar

Tjena! Byggde ihop en ny dator nu i februari.
Fungerade bra tills jag började spela lite mer krävande spel, mer specifikt Dying Light 2 och Cyberpunk 2077. Helt plötsligt så kraschar spelen (även AMD Software och Steam). Till synes helt random, kan vara mitt i en konversation i storyn eller mitt i en bossfight, 10-120min in i spelandet. Händer varje gång jag spelar dessa spel och det är fett irriterande.

Bild från AMD Software strax innan krasch. Cyberpunk 2077, åkte bil med NPC. Lägsta möjliga grafik och rendering.

OBS är noob så fick hjälp av Inet att välja komponenter, dock byggt själv.

specs:
CPU: AMD Ryzen 5 5600G 3.9 GHz 19MB (integrerad gpu)
CPU kylning: be quiet! Pure Rock 2
GPU: MSI Radeon RX 6600 8GB MECH 2X
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance
Moderkort: ASRock B550 Phantom Gaming 4
Nätagg: Corsair RM750 750W (2019)
Disker: 1x NVMe 1TB + 1x SSD 1TB
Övrigt: 4st chassifläktar och bra ventilerat chassi

Det jag själv försökt utan resultat: (listar inte det uppenbara)
-Installerat om win10, full sweep.
-Höjt RPM på cpu-fläkt till högsta i BIOS.
-Kollat så den primärt använder det externa grafikkortet och inte det integrerade. (endast i BIOS, upplys gärna om man kan göra det i windows)
-Plockat isär datorn och satt ihop igen, såg inga defekter eller liknande.
-Uppdaterat drivrutiner.
-Allt som alla how-to-sidor rekommenderar såsom:
-Ta bort ClientRegistry.blob (återställt)
-Kör steam som admin. (återställt)
-Tagit bort/flyttat AppCache-mappen. (återställt)

Är min dator för klen? Är mitt grafikkort defekt?? Blir processorn för varm???
Hjälp mig! mvh

Permalänk
Inaktiv

Förmodligen inte relaterat till krascherna, men du kör dina minnen i 2133MHz. Det behöver du "låsa upp detta" i BIOS. Leta efter xmp - Enable. Då får du ut 3200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PjizZ:

Fungerade bra tills jag började spela lite mer krävande spel, mer specifikt Dying Light 2 och Cyberpunk 2077. Helt plötsligt så kraschar spelen (även AMD Software och Steam). Till synes helt random, kan vara mitt i en konversation i storyn eller mitt i en bossfight, 10-120min in i spelandet. Händer varje gång jag spelar dessa spel och det är fett irriterande.

Bild från AMD Software strax innan krasch. Cyberpunk 2077, åkte bil med NPC. Lägsta möjliga grafik och rendering.
https://imgur.com/a/EMIURjy

specs:

-Kollat så den primärt använder det externa grafikkortet och inte det integrerade. (endast i BIOS, upplys gärna om man kan göra det i windows)
-Uppdaterat drivrutiner.

Hjälp mig! mvh

Har du uppdaterat BIOS till senaste? (Välj alltid non-beta).

Permalänk
Medlem

Om bilden du la in visar de temperaturer som GPU och CPU har när det kraschar så är det inte temperaturerna som är problemet. Nu undrar jag dock om dessa stämmer då du säger att även AMDs mjukvara kraschar så jag skulle nog prova något annat som loggar temperaturer för säkerhets skull.

Om det bara är spelet/mjukvarorna som kraschar och inte hela datorn så skulle jag försäkra mig om att alla drivrutiner är installerade och aktuella. Drivrutinerna till Chipset är en detalj som kan vara lätt glömma t.ex.

Skulle också köra ett minnestest då det kanske är fel på någon av minnena.

Den inbyggda grafiken i processorn borde du kunna stänga av i BIOS. Egentligen ska det inte behöva stängas av, den borde till och med stängas av automatiskt men inte alltid säkert att det händer. Det är en sak att testa och se om det hjälper.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Om det bara är spelet/mjukvarorna som kraschar och inte hela datorn så skulle jag försäkra mig om att alla drivrutiner är installerade och aktuella. Drivrutinerna till Chipset är en detalj som kan vara lätt glömma t.ex.

Verkar som att det var moderkortets drivrutiner som fattades! Man lär sig nåt nytt varje dag hehe. Tack för hjälpen!! Nu kör jag Cyberpunk 2077 på Ultra.

Permalänk
Medlem

Update: kraschar nu igen, 2ggr. ca 90 min in i spelandet båda ggr. Spelade dock igår ca 120min utan krasch. När jag skrev posten spelade jag på low, nu ultra, men det tar ungefär lika lång tid för spelet att krascha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PjizZ:

Update: kraschar nu igen, 2ggr. ca 90 min in i spelandet båda ggr. Spelade dock igår ca 120min utan krasch. När jag skrev posten spelade jag på low, nu ultra, men det tar ungefär lika lång tid för spelet att krascha.

Testa att ladda ner OCCT och kör cpu stresstest med bara 1 tråd.
Hade exakt samma problem innan och visade sig vara min 5600x som var ostabil vid enkeltrådade laster.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Testa att ladda ner OCCT och kör cpu stresstest med bara 1 tråd.
Hade exakt samma problem innan och visade sig vara min 5600x som var ostabil vid enkeltrådade laster.

Testade 30min 1 tråd och 30 min alla trådar på extreme, cpu gick inte över 65grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PjizZ:

Testade 30min 1 tråd och 30 min alla trådar på extreme, cpu gick inte över 65grader.

Ok då är det nog inte det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Nu kanske nån redan har frågat men vad säger loggboken i windows vid dessa krascher ?
Och har du kört memtest på minnena ?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du senaste bios på moderkortet? Kanske kan stabilisera burken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Nu kanske nån redan har frågat men vad säger loggboken i windows vid dessa krascher ?
Och har du kört memtest på minnena ?

Enda felet jag får fram är:

Initieringen av SCEP-certifikatregistrering för WORKGROUP\DESKTOP-NA8AVEF$ via https://AMD-KeyId-578c545f796951421221a4a578acdb5f682f89c8.mi... misslyckades:

GetCACaps
GetCACaps: Not Found
{"Message":"The authority \"amd-keyid-"xxxxxxxxxxx".microsoftaik.azure.net\" does not exist."}
HTTP/1.1 404 Not Found
Date: Wed, 22 Jun 2022 21:31:11 GMT
Content-Length: 121
Content-Type: application/json; charset=utf-8
X-Content-Type-Options: nosniff
Strict-Transport-Security: max-age=31536000;includeSubDomains
x-ms-request-id: 761d3891-e758-4735-9af6-5c66f5d609f1

Metod: GET(281ms)
Fas: GetCACaps
Saknas (404). 0x80190194 (-2145844844 HTTP_E_STATUS_NOT_FOUND)

Vet inte vad detta fel innebär exakt men det kom inte under en krasch. Men kan ju ändå vara relaterat.
Ska starta ett spel nu och se om det kraschar, uppdaterar om loggen visar något annat fel/varning.

Skrivet av Jalle64:

Har du senaste bios på moderkortet? Kanske kan stabilisera burken?

Japp!

Permalänk

Kör memtest86 över natten. Sporadiska krasher när som helst är typiska för dåligt ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Kör memtest86 över natten. Sporadiska krasher när som helst är typiska för dåligt ram.

Ursäkta sent svar! Efter att ha stresstestat både cpu och gpu så var RAM-minnena på tur, testade att byta från A1 och B1 till A2 och B2 (portar på moderkortet), då kraschade spelet direkt vid loadingscreen. Testade sedan minnena var för sig.

På A1 så kraschade det ena direkt och det andra efter ca 30min.
På B1 så kraschade det ena direkt och det andra efter ca 60min.

Vet inte vad jag ska dra för slutsats av det, men ska testa en kompis RAM-minnen inom kort. Kraschar det även med dem så borde det ju vara moderkortet?

Edit: glömde nämna att memtest inte gav något.

Permalänk

Vad du behöver finna dig i är att de är väldigt osannolikt att de är dina komponenter som är problemet.
Väldigt mycket bygger på att din bios-version är stabil nog att hantera dina inställningar, fungerar inte detta ja då kommer all form av krasher som ett brev på posten.

@Networker frågade tidigt om du uppdaterat BIOS till senaste (Välj alltid non-beta)
Har du givit det någon tanke.

Stabilitet kan i många fall ha just med vilken BIOS-version du kör. Jag vet att Taichi-korten från Asrock ställer in eller kunde ställa in egna värden under minnes-inställningar (OBEROENDE XMP ON OFF) med följden att moderkortets inställningar inte lämpar sig för stabilitet utan mest vad moderkortet plockar upp av minnena per automatik. Om så är fallet på ditt Phantom låter jag vara osagt med alla dessa inställningar bör i så fall manuellt justeras om till (Auto).

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Vad du behöver finna dig i är att de är väldigt osannolikt att de är dina komponenter som är problemet.
Väldigt mycket bygger på att din bios-version är stabil nog att hantera dina inställningar, fungerar inte detta ja då kommer all form av krasher som ett brev på posten.

@Networker frågade tidigt om du uppdaterat BIOS till senaste (Välj alltid non-beta)

Stabilitet kan i många fall ha just med vilken BIOS-version du kör. Jag vet att Taichi-korten från Asrock ställer in eller kunde ställa in egna värden under minnes-inställningar (OBEROENDE XMP ON OFF) med följden att moderkortets inställningar inte lämpar sig för stabilitet utan mest vad moderkortet plockar upp av minnena per automatik. Om så är fallet på ditt Phantom låter jag vara osagt med alla dessa inställningar bör i så fall manuellt justeras om till (Auto).

Det fetade är en mycket bra fråga du ställer!

Jag har enligt både mina föräldrar och mina "skolfröknar" när jag gick i skolan, alltid varit en så kallad "retsticka", så vad gör jag då för att "retas" (i det lilla snälla"?)

Alltså i "modern tid"?
-Bygger intelburkar med AMD-GPU givetvis!

Kollar om komponenterna alltså är "kompatibla" med varandra.
Nåja, oftast brukar de funka tillsammans. Väntar på intel 380-grafikkort, eller vad skräpet heter.. För att installera på den här AMD-burken, bara för att "jävlas med systemet". Just nu är det ett Nvidia1660 Super jag kör på nu, så det är ju inte så "jättekul". (För att kolla kompabiliteten menar jag nu.)

Sorry om jag gick OT. Stäng av XMP om burken är instabil givetvis!

Alternativt ta "bort" CMOS-batteriet. Starta om burken. Funkar i 9 fall av 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Skrivet av Networker:

Sorry om jag gick OT. Stäng av XMP om burken är instabil givetvis!

Alternativt ta "bort" CMOS-batteriet. Starta om burken. Funkar i 9 fall av 10.

Börjar med frågan angående BIOS. Ja den är uppdaterad till senaste versionen (ej beta). Har en liten fundering angående det där, på asrocks hemsida under BIOS-updates till mitt moderkort står det följande:

"To support Ryzen 5000 G-series processors, it requires to update the BIOS with Matisse, Renoir or Vermeer CPU"

Vad menas med detta? Jag har ju just en Ryzen 5600G CPU.

Angående inställningar, jag (som ni får tänka på är en rookie) har ju egentligen inte ändrat några inställningar alls i BIOS. Är det några speciella inställningar man som standard ska ändra?
Vilka värden menar ni ska vara på "AUTO"?
Om jag slår XMP till on, behöver jag då höja mhz på minnena? hur gör jag isf detta?
"Ta "bort" CMOS-batteriet. Starta om burken. Funkar i 9 fall av 10." Varför skulle man göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Väldigt mycket bygger på att din bios-version är stabil nog att hantera dina inställningar, fungerar inte detta ja då kommer all form av krascher som ett brev på posten.

Sorry för sent svar, haft lite "semester" idag. (Jättefint väder om man vågar vägra sig från skärmtid!)

Man bör ALLTID undvika beta-versioner av BIOS. Enklaste och lataste "svaret" är att man ska köra sista/senaste stabil version av BIOS. Funkar i 99 tillfällen av 100. DÄREMOT kan en BIOS-version möjligen stänga av funktioner man "egentligen" vill ha, och då tar man den BIOS-version där funktionen inte är "blockad".
-Dock inte "beta".

Just XMP har "alltid" funkat för mig. Peppar peppar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PjizZ:

https://imgur.com/a/EMIURjy

specs:

-Uppdaterat drivrutiner.

Hjälp mig! mvh

Vilken version GPU-drivers har du? Hade lite problem när jag körde senaste med att den kraschade så har själv rullat tillbaka till 22.4.1, kan vara värt att pröva om du kan verifiera att det är din grafikdrivrutin som kraschar och inte något annat.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Vad får du för typ av krascher?
Startar hela datorn om?
Fryser hela datorn och måste du manuellt starta om den på strömbrytaren?
Kraschar det till desktop?
Kör du XMP i BIOS?

Att det tar stopp i memtest är inte lovande, sannolikt minnesmodulerna som är defekta.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED