Asus Zephyrus G15 - ström från USB-portar

Permalänk
Medlem

Asus Zephyrus G15 - ström från USB-portar

Köpte nyss 2022 års modell av Asus Zephyrus G15 med en AMD 6800HS och en RTX 3060.
Kör Windows 11 Home. Har även Asus Armoury Crate installerad, fast den verkar inte ha något med USB-portar att göra.

Datorn funkar fint och jag är nöjd med köpet, men USB-portarna beter sig märkligt när jag ska ladda diverse enheter (hörlurar m.m.).

USB C-portar: Laddar ibland, ibland inte. När laddningen väl funkar går det snabbt. Verkar inte ha nåt samband med batteriet eller huruvida strömsladden sitter i eller ej.
USB A-portar: Laddar alltid, men långsamt. Finns 2 st., den ena ska ha extra ström och kunna användas för laddning även när datorn är avstängd. Den ger förvisso ström med datorn avstängd, men laddningen går väldigt segt.

Det är framförallt USB C-portarnas beteende jag inte begriper mig på. Varför får jag ibland ström, ibland inte? Har testat två olika sladdar, rensat portarna på damm osv. Portarna verkar ibland gå i viloläge på nåt vis, fast jag begriper inte vad som styr detta.

Jag har gått in i Device Manager i Windows 11 och tagit bort krysset från "Allow the computer to turn off this device to save power" från alla USB-enheter och därefter startat om datorn. Detta hade ingen effekt.

Tacksam för alla tips.