Prestandatest av Apple M2 dyker upp – 18 procent snabbare än M1

Permalänk
Medlem

Det är väl högst relevant att ha med tidsaspekten här. Hur står sig M2 mot Intels och AMDs senaste generationer om man ser på presrandaökning /månader sedan förra generationen?

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Inlåst kring HW, kan hålla med om man bara tittar på det som sitter i datorn. Går ju fortfarande att välja kringutrustning och sådant som kör via USB/Thunderbolt rätt fritt.

Ser inte på vilket sätt man är inlåst sett till mjukvara. Man kan köra de flesta stora Microsoft-programvaror. Väldigt mycket av open-source programvarorna fungerar "native" på MacOS då det är en UNIX med putsat UI. Finns väldigt bekväma sätt att köra open-source via Homebrew och MacPorts (väldigt likt pakethanterarna under Linux).

Ovanpå det finns en lång rad MacOS specifika program som är riktigt trevliga!

Visual studio? Alla spel på Windows? GPU prestanda till rimlig peng? När jag hade en macbook för flera år sedan var det bootcamp och Windows som gällde för att programmen inte fanns på Mac och det är fortfarande samma visa. När/om man kan köra bootcamp/native med windows (Arm version) på Apple då kan det bli intressant.
Har en ipad 6 mini som är snabb och inte drar så mycket batteri, men Android telefonen ger bättre flow i användandet (fast prestandan är 2/3 delar) så den används betydligt mer.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en Intel Macbook pro i slutet på 2019. Sen fick min sambo ärva datorn ett år senare när jag köpte den nya M1 Macbook Pro. Jag talar mest baserat på min anekdotisk personliga erfarenhet.

Med sina M1 MacBook Air och Pro 13 hade Apple släppt en ”game changer” uppgradering. 50% bättre prestanda på CPUn, och 70% på GPUn. Samtidigt som effektiviteten ökade också gigantisk med fördubblats batteritid. Temperaturerna gick ner typ 10 grader vid viloläge och lätt belastning samt ungefär 20 grader vid hårdare belastning. De hade också uppgraderat tangentbordet.
Så mycket bättre var M1 Macbook jämfört med Intel varianten som hade släppts bara ett år tidigare.

Några månader efter att de hade släppt de nya M1 datorerna gick det att få Macbook Air under 11000 och Macbook Pro under 13k (utöver det med ett par Beats som kostar 1500 gratis på köpet).

Detta gjorde Macbooken till dem mest prisvärda highend laptop på marknaden för första gång någonsin om man ska vara objektiv, iaf i mina ögon.

Med hänsyn till detta var det solklart att det kommer dröja ett tag till nästa revolution.

Det känns som att Apple har satsat allt på M1 för att visa sina kunder och aktieägare att övergången från Intel till ARM inte var ett misstag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Skrivet av Anders Andersson:

Visual studio? Alla spel på Windows? GPU prestanda till rimlig peng? När jag hade en macbook för flera år sedan var det bootcamp och Windows som gällde för att programmen inte fanns på Mac och det är fortfarande samma visa. När/om man kan köra bootcamp/native med windows (Arm version) på Apple då kan det bli intressant.
Har en ipad 6 mini som är snabb och inte drar så mycket batteri, men Android telefonen ger bättre flow i användandet (fast prestandan är 2/3 delar) så den används betydligt mer.

VS finns till macOS, funkar bra med .net core, äldre c# osv funkar sådär. Tror nästan det bara är powerbi som inte finns för macOS nu för tiden. Docker kör ju även ms sql och dom bitarna utan problem. macOS har jag sedan jag skaffade en laptop upplevt som mycket öppnare än windows måste jag säga, märkligt nog (skaffade en för att se eventuella problem hos kunder om dom valde Mac för sin infrastruktur).
Sedan ska vi inte prata om resurs-hantering, tycker det är sanslöst bra att en dator med 8gb ram räcker så långt än idag, till och med för utveckling med lite docker osv (om man inte ska köra större databaser eller vm såklart)
"Inlåst" i hårdvara helt klart (som alla modernare laptops), men sådan skillnad det är, och köper man motsvarande ms-burk så är man nästan uppe på samma pengar. Skillnaden är att en äldre MacBook bara funkar och har ett andrahandsvärde i bra många år.
Nu jobbar jag ändå i ms-miljöer då jag jobbar med ms-produkter som utvecklare och ska ha massa ms-cert logos överallt för att imponera på kunder.
(dock är jag anti hela apple-kulten. Fast det är jag iofs mot allt där folk börjar identifiera sig med ett produktmärke eller grupperingar kan förekomma i drönar-läge. Amd intel, Nvidia amd, apple samsung, samsung, alla bilar från vag, tesla, villaområden...)

Men om man återgår till tråden, det viktigaste som apple gör och som man måste hylla dom för är ju att dom driver på arm som plattform med oerhörd fart.
Helt underbart. Nu hoppas vi bara att ms kör med stormsteg framåt för att inte hamna efter i x86-träsket, dock så har dom ju så sanslöst mycket legacy och mängder med olika hårdvara-konfigurationer att ta hänsyn till så kommer nog ta ett tag.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av Anders Andersson:

Visual studio? Alla spel på Windows? GPU prestanda till rimlig peng? När jag hade en macbook för flera år sedan var det bootcamp och Windows som gällde för att programmen inte fanns på Mac och det är fortfarande samma visa. När/om man kan köra bootcamp/native med windows (Arm version) på Apple då kan det bli intressant.
Har en ipad 6 mini som är snabb och inte drar så mycket batteri, men Android telefonen ger bättre flow i användandet (fast prestandan är 2/3 delar) så den används betydligt mer.

Apples datorer hade ju ett tag under Inteltiden rykte att vara bland de bästa Windowslaptops man kunde få tag på, och det drev ju på spridningen av dem en hel del, men jag ser ärligt talat inte riktigt poängen med att skaffa en Mac om man huvudsakligen ska använda den till saker som inte finns i macOS och/eller där Apples hårdvara inte är kostnadseffektiv. Happy-path is happy.

Väldigt många klarar sig uppenbart finfint med moderna Apple-datorer med Apple Silicon/ARM, men det är en nischprodukt, och gör du saker som utveckling av programvara i legacy-ramverk för Windows, eller att spela nuvarande generation AAA-titlar, så finns det bättre sätt att använda pengarna.
Med det sagt hymlade inte Apple med att de vill attrahera spelmarknaden till sina plattformar nu under WWDC, så vi får väl se hur det utbudet ser ut om tre år eller så.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Anders Andersson:

Visual studio? Alla spel på Windows? GPU prestanda till rimlig peng? När jag hade en macbook för flera år sedan var det bootcamp och Windows som gällde för att programmen inte fanns på Mac och det är fortfarande samma visa. När/om man kan köra bootcamp/native med windows (Arm version) på Apple då kan det bli intressant.
Har en ipad 6 mini som är snabb och inte drar så mycket batteri, men Android telefonen ger bättre flow i användandet (fast prestandan är 2/3 delar) så den används betydligt mer.

Visual studio finns till MacOS. Just lanserade Visual Studio 2022 for MacOS fick även "native" M1 stöd.

I praktiken lär man inte vilja använda Visual Studio till något annat än .NET och Unity-utveckling, men till dessa två fall är Visual Studio klart bättre integrerade än t.ex. Visual Studio Code (som funnits med M1 native stöd sedan länge).

Sen beror det ju på vad man primärt använder dator till. Om man främst jobbar med Microsoft tekniker finns naturligtvis inte någon direkt fördel att använda MacOS, även om det ofta är möjligt att t.ex. utveckla .NET applikationer så (för Unity finns ingen direkt nackdel med att sitta på MacOS, den miljön startade ju faktiskt på MacOS).

Rent generellt körs allt mer i "molnet" och då primärt på Linux-baserade system. I det läget fungerar MacOS minst lika bra som Windows som desktop-plattform. Ska man tro de undersökningar som gjorts på t.ex. stackoverflow och liknande är ju MacOS (och även Linux) långt mer vanligt bland utvecklare (ca 25 % andel vardera) än bland "vanliga" användare.

Spel är absolut MacOS akilleshäl. Inte lika dåligt som för Linux, men inte i närheten av utbudet på Windows. Apple Arcade har ökat antalet spel en hel del, men det är främst lite enklare spel som finns där och de flesta spel riktar mer in sig om Ipad/Iphone (även om de fungerar på MacOS).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Spel är absolut MacOS akilleshäl. Inte lika dåligt som för Linux, men inte i närheten av utbudet på Windows. Apple Arcade har ökat antalet spel en hel del, men det är främst lite enklare spel som finns där och de flesta spel riktar mer in sig om Ipad/Iphone (även om de fungerar på MacOS).

Litet tillägg där: Linux har varit min primära spelplattform sedan 2015-16 någon gång, och sedan macOS först dödade stödet för 32-bitsapplikationer och sedan bytte till AARCH64 skulle jag säga att Linux - och särskilt med Proton-lagret - just är i närheten av Windows, medan Mac tappat kraftigt. Min Steamkatalog under macOS består av 16 spel idag medan jag har ett 70-tal av mina Steam-titlar (den absoluta majoriteten av de spel jag köpt den vägen) tillgängliga och fungerande i Linux. Idag är jag snarast förvånad när ett spel inte går igång via Proton.

Men om de stora speltillverkarna på allvar börjar porta sina motorer till macOS/Apple Silicon, med systemkrav "M1 or greater iPad or Mac" så ser jag ingen orsak att vi inte skulle börja se en del titlar krypa över till vår sida stängslet och vara riktigt spelbara: Att döma av tidigare Steam surveys verkar majoriteten Steam-instanser gå på maskiner med lika kapabla eller sämre GPU-delar i jämförelse med Apple Silicon-Macs.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Visual studio finns till MacOS. Just lanserade Visual Studio 2022 for MacOS fick även "native" M1 stöd.

I praktiken lär man inte vilja använda Visual Studio till något annat än .NET och Unity-utveckling, men till dessa två fall är Visual Studio klart bättre integrerade än t.ex. Visual Studio Code (som funnits med M1 native stöd sedan länge).

Sen beror det ju på vad man primärt använder dator till. Om man främst jobbar med Microsoft tekniker finns naturligtvis inte någon direkt fördel att använda MacOS, även om det ofta är möjligt att t.ex. utveckla .NET applikationer så (för Unity finns ingen direkt nackdel med att sitta på MacOS, den miljön startade ju faktiskt på MacOS).

Rent generellt körs allt mer i "molnet" och då primärt på Linux-baserade system. I det läget fungerar MacOS minst lika bra som Windows som desktop-plattform. Ska man tro de undersökningar som gjorts på t.ex. stackoverflow och liknande är ju MacOS (och även Linux) långt mer vanligt bland utvecklare (ca 25 % andel vardera) än bland "vanliga" användare.

Spel är absolut MacOS akilleshäl. Inte lika dåligt som för Linux, men inte i närheten av utbudet på Windows. Apple Arcade har ökat antalet spel en hel del, men det är främst lite enklare spel som finns där och de flesta spel riktar mer in sig om Ipad/Iphone (även om de fungerar på MacOS).

Coolt med Visual Studio för Mac, ska kolla varför jag inte sett den versionen på mitt MSDN. Sedan är krav från kunden att köra VS och Sql Server inte själv valt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Anders Andersson:

Coolt med Visual Studio för Mac, ska kolla varför jag inte sett den versionen på mitt MSDN. Sedan är krav från kunden att köra VS och Sql Server inte själv valt.

Även SQL Server går att köra på MacOS
https://medium.com/geekculture/how-to-install-sql-server-in-mac-m1-41121e110214

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer