Visual studio finns till MacOS. Just lanserade Visual Studio 2022 for MacOS fick även "native" M1 stöd.
I praktiken lär man inte vilja använda Visual Studio till något annat än .NET och Unity-utveckling, men till dessa två fall är Visual Studio klart bättre integrerade än t.ex. Visual Studio Code (som funnits med M1 native stöd sedan länge).
Sen beror det ju på vad man primärt använder dator till. Om man främst jobbar med Microsoft tekniker finns naturligtvis inte någon direkt fördel att använda MacOS, även om det ofta är möjligt att t.ex. utveckla .NET applikationer så (för Unity finns ingen direkt nackdel med att sitta på MacOS, den miljön startade ju faktiskt på MacOS).
Rent generellt körs allt mer i "molnet" och då primärt på Linux-baserade system. I det läget fungerar MacOS minst lika bra som Windows som desktop-plattform. Ska man tro de undersökningar som gjorts på t.ex. stackoverflow och liknande är ju MacOS (och även Linux) långt mer vanligt bland utvecklare (ca 25 % andel vardera) än bland "vanliga" användare.
Spel är absolut MacOS akilleshäl. Inte lika dåligt som för Linux, men inte i närheten av utbudet på Windows. Apple Arcade har ökat antalet spel en hel del, men det är främst lite enklare spel som finns där och de flesta spel riktar mer in sig om Ipad/Iphone (även om de fungerar på MacOS).