Att sälja en konsoll (och annan elektronik) som använts flitigt, anses det okej?

Permalänk
Medlem

Att sälja en konsoll (och annan elektronik) som använts flitigt, anses det okej?

Har alltid sparat mina gamla konsoller, telefoner, datorer, kameror etc. men ser längre ingen mening eller värde i att ha kvar det. Begagnat- och rekonditionsmarkanden är ju större än någonsin och även här är det ganska höga priser jämfört med de ursprungliga nypriserna. När man skrollar igenom annonser så står det i nio av tio fall att varorna är obefintligt eller sparsamt använda. Kan det verkligen stämma? Har de sina konsoller som prydnad i ett vitrinskåp? Personligen så har jag nog inget som är sparsamt använt. Ta mitt 6 år gamla Xbox som jag nu funderar på att sälja för att byta upp mig till nya generationens X. Begagnatpriserna ligger vad i nivå med vad jag gav för det nytt, med ett dåvarande relativt nytt och stort spel inkluderat. Vi är flera i hushållet som nyttjar alla apparater och uppskattningsvis så har det varit påslaget någonstans mellan 10 000 och 16 000 timmar, varav hälften är spelande och hälften filmstreaming. Personligen hade jag nog inte velat ge mer än typ 25% av nypriset, alltså ett par hundra för en sådan konsoll och inte tusenlappar som de ligger ute för.

Du har ingen garanti kvar och även om den som i mitt fall fortfarande ser ut och känns som ny, så känns konsollen sliten och att sälja den vidare känns lite fult.

Vad anser ni andra?

Permalänk
Medlem

Det är ju aldrig fel att försöka sälja fungerande prylar oavsett skick. Om du är osäker på värdet skulle jag föreslå att du rengör konsolen, tar bra bilder och beskriver skicket så noga du kan. Sen lägger du upp en annons där folk kan buda, t.ex. här på marknaden. Då bestämmer marknaden vad dina prylar är värda och ingen blir lurad .

Permalänk
Avstängd

Det ska antagligen inte vara några problem känner jag, rengör allt och beskriv utförligt skicket osv.

Permalänk
Medlem

50% värdetapp + 25% av resterande följande år är väl vad försäkringsbolag ger?
skulle inte ge mer än 500:- för en äldre konsoll

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

För konsoller beror helt på hur gammal den är. Blir den gammal nog så går priset upp igen, för då blir det retro. 6 år gammalt är dock inte gammalt nog.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Evolved:

Har alltid sparat mina gamla konsoller, telefoner, datorer, kameror etc. men ser längre ingen mening eller värde i att ha kvar det. Begagnat- och rekonditionsmarkanden är ju större än någonsin och även här är det ganska höga priser jämfört med de ursprungliga nypriserna. När man skrollar igenom annonser så står det i nio av tio fall att varorna är obefintligt eller sparsamt använda. Kan det verkligen stämma? Har de sina konsoller som prydnad i ett vitrinskåp? Personligen så har jag nog inget som är sparsamt använt. Ta mitt 6 år gamla Xbox som jag nu funderar på att sälja för att byta upp mig till nya generationens X. Begagnatpriserna ligger vad i nivå med vad jag gav för det nytt, med ett dåvarande relativt nytt och stort spel inkluderat. Vi är flera i hushållet som nyttjar alla apparater och uppskattningsvis så har det varit påslaget någonstans mellan 10 000 och 16 000 timmar, varav hälften är spelande och hälften filmstreaming. Personligen hade jag nog inte velat ge mer än typ 25% av nypriset, alltså ett par hundra för en sådan konsoll och inte tusenlappar som de ligger ute för.

Du har ingen garanti kvar och även om den som i mitt fall fortfarande ser ut och känns som ny, så känns konsollen sliten och att sälja den vidare känns lite fult.

Vad anser ni andra?

Vad du vill ge för din produkt som du tänkte sälja och en eventuell köpare är sugen på att betala är två olika siffror. Lägg ut grejerna om du inte använder dem och låt spekulanter buda. Antingen blir du nöjd med buden och säljer eller så stoppar du de i skåpet/återvinningen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt liknande tankar när jag är ute och ägnar runt bland annonser på Blocket, Tradera och här på SweC. Det är inte rimligt. Det behöver ju dock inte speglas av marknaden som på gott och ont sätter priset.

Är du på jakt efter en komponent/pryl (låt oss säga G7-skräm) så får du ganska snart en känsla för vad som är OK pris. Då märker du snart att de som ligger under är ganska ofta skumma annonser där du ombeds swisha utan att fått se varan. De som ligger över verkar resonera "jag vet vad den är värd." Eller "jag har köpt den för nypris och har inte använt upp nypriset så därför skall jag själv inte behöva stå för det"

Däremellan så finns det dock den rimlige annonsören. Oftast 2 till 50 annonser in i letandet så hittar du hen med en fin vara till ett rimligt pris. Oftast med önskan om att affären skall bli bra för båda parter och att G7an skall komma till användning.

Under pandemin så kunde man tjäna ganska bra pengar på det mesta när det gällde köpa och sälja. Nu verkar det dock lugna sig och vips så är det också mycket trevligare att handla sekundärt igen.

Visa signatur

jag gillar min dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Vad anser ni andra?

Bara säljaren är ärlig angående skicket så ser jag inget problem öht, då är det upp till potentiella köpare att ta ställning till om priset är rätt eller ej.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Huruvida hemmens konsoler används eller ej är väldigt individuellt.
Jag köpte en Xbox One S vid release och har sedan dess haft GamePass med massor av tillgängliga spel till mig och mina två barn som är 7 respektive 10 år gamla. Har även köpt Just Dance till mitt digitala konto under rea för att försöka få in dem lite mer på spelandet men helt ärligt har nog konsolen inte mer än 5 - 6 timmars drifttid sedan inköpet för lite drygt ett år sedan så ja... Det händer absolut att grejer är i nyskick även på begagnatmarknaden men jag skulle inte lita på att någon främling på blocket hävdar att skicket är prima och swisha en förskottsbetalning utan håller mig hellre här på SweC där jag kan kika bland gamla marknadsreferenser (synd att inte redaktionen hittade ett sätt att konvertera gamla referenser ur tråden till den nya funktionen som numera är inbyggd i marknaden).

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Nu pratar jag inte specifikt om konsoller men många (majoriteten?) snackar REN skit och sätter priser som är löjligt höga.

Nyskick, NOT... Repor, rost, problem.
Billigt/fynd, NOT... Kostar mindre på lokala rean.

Eller dem som inte ens kollar upp marknaden innan man skapar annonsen. Säljer något för 4500:- för det kostade 5200:- för 5år sedan. Samtidigt listar prisjakt samma produkt i flera butiker för 2295:-.
(Påhittade siffror)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Vad anser ni andra?

Utbud och efterfrågan.