Vinn nätagg från Seasonic

Hur ofta checkar IPhone automatiskt efter uppdateringar?

Permalänk

Hur ofta checkar IPhone automatiskt efter uppdateringar?

Hej

Jag har en IPhone 12 och i och med det (?) så uppdateras mina appar automatiskt.

Men hur ofta? Gick in på skoj i app-store och under min profil och där såg jag att det var 5st appar som man kunde uppdatera manuellt. Och jag har typ 20st appar så det var rätt många procentuellt.

Slog på aviseringar för uppdateringar osv, men man orkar inte hålla koll på allt.... typ "Uppdatera då för i helvete!" tycker jag normalt sett.

Men har inte hittat hur ofta den checkar efter uppdateringar. Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att den kontrollera efter uppdateringar som standard när du har strömkabeln i och är på WIFI. Det brukar vara standardinställningen om du inte ändrat. Samsung har tex efter 1h av strömkabel, normalt på natten. Sambons Iphone brukar få uppdateringar efter laddning nattetid iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag skulle gissa att den kontrollera efter uppdateringar som standard när du har strömkabeln i och är på WIFI. Det brukar vara standardinställningen om du inte ändrat. Samsung har tex efter 1h av strömkabel, normalt på natten. Sambons Iphone brukar få uppdateringar efter laddning nattetid iaf.

Laddar telefon varje natt och har Wifi 95% av dagen så känns lite osannolikt att den checkar väldigt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Laddar telefon varje natt och har Wifi 95% av dagen så känns lite osannolikt att den checkar väldigt ofta.

Skulle tro att den skickar en ping till servern varje natt då. Däremot så aviserar den ju oftast inte användaren om att uppdateringar finns såvida inte en viss app kräver update för funktion. Oftast läggs de som du märkt i en lista med "tillgängliga uppdateringar".
Går jag in på play store så har jag just nu 13 uppdateringar för appar tillgängliga. Inga notiser om detta har skickats.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Skulle tro att den skickar en ping till servern varje natt då. Däremot så aviserar den ju oftast inte användaren om att uppdateringar finns såvida inte en viss app kräver update för funktion. Oftast läggs de som du märkt i en lista med "tillgängliga uppdateringar".
Går jag in på play store så har jag just nu 13 uppdateringar för appar tillgängliga. Inga notiser om detta har skickats.

Om den uppdaterar varje dygn så känns det lite osannolikt att 5 av 20 appar har nya uppdateringar inom ett dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Om den uppdaterar varje dygn så känns det lite osannolikt att 5 av 20 appar har nya uppdateringar inom ett dygn.

Det är ganska ovanligt att tredjeparts-appar uppdaterar av sig självt utan att ge dig en popup i bannern med "vill du uppdatera X" så oftast ligger appar ouppdaterade ett längre tag. Det är upp till appägaren att lägga in ett krav för update isåfall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Om du går in på apparna så står det när senaste uppdateringen kom under ”Whats new”.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är ganska ovanligt att tredjeparts-appar uppdaterar av sig självt utan att ge dig en popup i bannern med "vill du uppdatera X" så oftast ligger appar ouppdaterade ett längre tag. Det är upp till appägaren att lägga in ett krav för update isåfall.

Aldrig fått en ”popup” om uppdatering utan jag har antagit att det sker automatiskt. I och med att jag är gammal så orkar jag inte bekräfta självklarheter 😀

Jaja…. Skitsamma…. Jag får kika lite då och då 😀

Tack alla för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Aldrig fått en ”popup” om uppdatering utan jag har antagit att det sker automatiskt. I och med att jag är gammal så orkar jag inte bekräfta självklarheter 😀

Jaja…. Skitsamma…. Jag får kika lite då och då 😀

Tack alla för svar

Jag slutade bry mig om uppdateringar så länge apparna fortfarande fungerar. De uppdaterar automatiskt när det krävs och ligger vilande när det inte krävs.
Någon som har en Iphone får jättegärna bekräfta om det är skillnad från vad jag skrivit tidigare.

Visa signatur